Profilul clădirii care a fost Palatul lui Ceaușescu, pentru a deveni Casa Poporului, ca să sfârșească în calitate de Palat al Parlamentului sare în ochi fie că te uiți pe harta Bucureștiului, fie pe deasupra construcțiilor din Capitală, de la ultimul nivel al unui imobil care ți-ar putea oferi o oarecare perspectivă.
Ce se vede mai puțin este puzderia de povești personale peste care s-au ridicat zidurile cu aer triumfal.
În cadrul proiectului „Autorul Colectiv. Istorii private ale arhitecturii“ publice este programată mâine (miercuri 22 noiembrie), de la ora 17.00, la Casa Mincu (sediul Ordinului Arhitecților din România, Pictor Arthur Verona 19) o dezbatere-conferință care își propune să aducă în discuție tema auctoriatului în arhitectura de mari dimensiuni și implicațiile sale sociale și culturale largi.
Printre cei anunțați de organizatori ca invitați pentru a lua cuvântul se numără Cătălin Berescu, Mihaela Criticos, Călin Dan, Ger Duijings, Celia Ghyka, Irina Tulbure și Ana-Maria Zahariade. Dezbaterea va avea loc în limba engleză, iar participarea este gratuită.
Autorul Colectiv este un proiect cultural care investighează istoria orală a construirii Casei Poporului.
„Pornind de la ipoteza că marile ansambluri arhitecturale sunt rezultatul unui efort comun, Autorul Colectiv își propune identificarea participanților direcți la proiectarea și realizarea Casei Poporului și înregistrarea amintirilor acestora, invitați să își povestească experiențele în fața camerei de filmat. Însoțit de strângerea un corp documentar ce se referă la semnificațiile urbane, sociale, arhitecturale ale Casei, proiectul își propune să redea miilor de oameni care au lucrat la șantierul de pe Dealul Soirii, în anii ’80, dreptul de proprietate simbolică asupra acestui edificiu“, își explică organizatorii demersul.
Folosind metodele artistice ale video-interviului, proiectul explorează rolul auctoriatului colectiv în producerea arhitecturii de mari dimensiuni. Pornind de la realitatea construirii și proiectării acesteia, care sunt acte colective, și nu doar proiecte de autor ale unui arhitect sau grup de arhitecți, proiectul urmărește să recupereze o parte din memoria orașului și să construiască o istorie socială a producerii arhitecturii publice. Proiectul a fost inițiat de artistul vizual Călin Dan, în colaborare cu Celia Ghyka, ca un nou episod al cercetării sale artistice pe termen lung, Arhitectura Emoțională.
Acesta poate fi vizualizat atât sub forma unei expoziții Autorul Colectiv, găzduită în spațiul A5 Studio Space din Piața Amzei 5, între 17-22 noiembrie, cât și online, pe autorulcolectiv.net, arată un text trimis presei. (
Cladirea aceea mereu pare ca e de finalizat, stilul cerea sa aiba ceva deasupra si nu are nimic, macar copaci de ar planta, o gradina, dar acolo sus cere ceva spectaculos, care noaptea sa fie luminat, un simbol
Nu se stie cu ce si-ai inoit garnitura domnul Cotidianul, dar nu e nici-o napasta.Dl A.T. cu 10 articole la activ,mi-a respins comentariul critic desigur la adresa tovarasului artistul vizual Călin Dan, în colaborare cu Celia Ghyka, ca un nou episod al cercetării sale artistice pe termen lung, Arhitectura Emoțională.Ca sa vezi !Au venit niste netoti sa-si bata joc de Casa Poporului, nu de sedii d ebanci proliferand si de farmacii la orice colt, pt. poporul indatorat si bolnav ! GOLANILOR !
Constructorul a fost intr-adevar colectiv, a fost poporul roman, dar vointa construirii a fost unica, a fost cea a lui Ceausescu. Ceausescu a vrut, a ordonat si s-a facut. A avut o viziune, buna sau rea e in functie de gusturi, dar ca performanta e unica, totul de acolo e realizat in Romania, Ceausescu a demonstrat ca romanii daca sunt pusi la treaba pot obtine performante uluitoare.