Studiu: Românii și cheltuielile de Crăciun

Perioada Crăciunului este extrem de profitabilă pentru comercianți și reprezintă un motiv de îngrijorare pentru români, care nu știu dacă vor avea resursele necesare să acopere toate cheltuielile. Reveal Marketing Research a realizat în perioada 6-15.12.2019 un studiu pe un eșantion reprezentativ de adulți din mediul urban pentru a afla cum se vor pregăti aceștia pentru sărbători, ce bugete și-au pregătit și cât de importante sunt aceste momente pentru ei.

Bugetul & prima de sărbători

În timp ce, la nivel european, cheltuielile medii pentru sărbători sunt de 460 euro (între 340 euro în Țările de Jos până la 640 euro în UK), în România bugetul aproximativ este de 250 de euro (1189lei).

Dintre aceștia, 477 lei sunt destinați cheltuielilor pentru bunurile alimentare, în timp ce pe cadouri românii se așteaptă să dea, în medie, 403 lei. Restul de buget se distribuie între brad (172 lei) și decorarea acestuia (137 lei). Pe regiuni, locuitorii din Dobrogea și București sunt dispuși să cheltuie mai mult decât media națională, în timp ce transilvănenii sunt mai cumpătați. Tinerii sub 25 de ani au declarat că vor cheltui cu aproximativ 30 lei mai mult pentru mâncare decât cei peste 55 de ani și în jur de 92 lei mai mult pe cadouri.

Pentru a acoperi aceste cheltuieli, mulți români se bazează pe prima de Crăciun. Mai mult de jumătate (51%) din respondenți spun că este destul de importantă și îi ajută mult, în timp ce peste un sfert  (26,3%) declară că nu s-ar descurca fără acest bonus. Prima este mai așteptată de cei între 25-34 ani, 59,2% dintre cei intervievați declarând că le-ar fi mai greu fără acești bani.

Cumpărăturile de Crăciun

Febra cumpărăturilor începe pentru unii încă din noiembrie (13,3%). Majoritatea respondenților (30,2%) se ocupă de acest aspect în a doua săptămână din decembrie sau chiar în a treia (24,2%). Nu sunt puțini nici cei care lasă totul pe ultima sută de metri.

Supermarketurile și hipermarketurile sunt prima alegere a românilor pentru a-și face cumpărăturile alimentare, 93,5% dintre ei alegând această variantă, dintr-un maxim de două posibile. Pe locul doi este piața agroalimentară, aleasă de aproape 40% dintre respondenți, cu o pondere mai mare (65,6%) în cazul celor peste 55 de ani. Magazinele online sunt preferate de cei sub 25 de ani și de locuitorii din București-Ilfov, în timp ce procentul celor care se aprovizionează de la rudele de la țară e în scădere de la an la an, situându-se în jurul valorii de 10% la nivel național.

În ceea ce privește cadourile, românii încă preferă magazinele fizice, atât pe cele de sine stătătoare (30%), cât mai ales pe cele din mall-uri (68,2%). Dacă au la dispoziție mai multe opțiuni, patru din zece români cumpără cadouri online, cu un procent semnificativ mai mic în cazul celor de peste 55 de ani și unul din patru oameni aleg târgurile de cadouri, mai ales cei în vârstă.

Bradul de Crăciun

Simbolul sărbătorilor de iarnă, bradul de Crăciun, va fi prezent în peste 90% dintre casele românilor. Doar o treime dintre respondenți vor unul natural. Deși cei tăiați încă sunt preferați de un sfert din populație, încep să fie ceruți și cei în ghiveci (3,6%) care apoi se pot replanta.  Nu neapărat din considerente ecologice, mai mult bugetare, majoritatea românilor (59%) optează pentru un brad artificial, în timp ce un procent infim au o abordare simbolică, minimalistă și își fac unul din ornamente sau cărți (1,4%), inspirându-se de pe Pinterest.

În ceea ce privește locul de unde îl achiziționează, tot supermarketurile/ hipermarketurile sunt în topul alegerilor (52%), urmate de piață (22%), pentru că românii iau bradul împreună cu restul cumpărăturilor.

Globurile și beteala sunt în topul preferințelor (72%), în timp ce doar un sfert le aleg pe cele sustenabile. Decorațiunile se cumpără tot din supermarket sau mall, doar 8,8% dintre respondenți optând pentru magazine online. În timp ce 15% dintre români schimbă decorațiunile în fiecare an, aproximativ 40% le țin mai mult de trei ani.

Alături de cei dragi

Sărbătorile de iarnă nu sunt doar despre cumpărături și mâncare. Timpul petrecut cu familia este important pentru români, 85% dintre respondenți declarând că se bucură de întâlnirile cu rudele și prietenii. Doar 3,5% spun că fac asta din obligație, procentul fiind mai mare (6,5%) în rândul celor de 35-44 de ani.

Față de un studiu similar de acum trei ani, se observă că din ce în ce mai mulți români au încredere să cumpere cadouri din magazinele online. Procentul brazilor naturali tăiați este în scădere iar oamenii sunt dispuși să cheltuie mai mult pentru cumpărarea și împodobirea bradului, situație impulsionată probabil și de creșterile salariale din ultimii ani.

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

4 Comentarii

  1. Eu nu stiu ce fac cei 119% dintre romani, care au taiat porcul crescut pe balcon, si cei 143% care vor tine bradul pana anul viitor de Craciun pentru economie,dupa care il vor vine pe Lajumate.ro..

  2. Asta nu mai este Craciun, e de-a binelea Anti-Christmas sau X-mas : incepe la supermarket, cu febra cumparaturilor, continua la hipermarket cu agitatia cumparaturilor si se incheie la discounteri, din momentul in care ultima casiera a plecat spre casa injurand viata extenuanta in societatea capitalista multilateral marketizata. Merry Christmas-ul si FeliceNavidad-ul au facut din Craciun un eveniment anost,enervant, o obsesie publicitara in noile Biserici ale Marketului Totalitar, mallurile decadentei si ale descompunerii ratiunii, unde se duc oamenii civilizati, noii crestini monetarizati, sa mai profite de reduceri…

  3. Cine mama naibii a facut studiul, pare ca a fost bazat pe cei care au venit lunar peste 2000 lei! Citez din articol:” în România bugetul aproximativ este de 250 de euro (1189lei)”. Cum dracu sa cheluiasca omul 250 euro=1189 lei daca salariulu sau pensia nu depaseste 1000 lei chiatr familie daca ar fi si sunt in majoritate?! Cum dracu sa cheltuiasca atat daca nu au? Au uitat despre studiul in carecare o familie 2 parinti plus 2 copii 13 si 15 ani ii trebuie lunar minim 6500 lei? Daca unei familii cu 4 persoane ii trebuiesc atatia bani si unei persoane ii e necesar 1700 lei minim, si are in mana doar pana in 1000 lei,de unde sa scoata asemenea cheltuieli? Cu ce isi platesc medicamentele si utilitatile plus ce mananca pana la urmatorul salariu sau pensie? Astia mint de ingheata apele pe canicula, fratilor!

  4. Este stiut cine sunt cei care trag sforile pentru ca o traditie crestina de doua mii de ani sa fie distrusa cu repeziciune. Este un scop periculos de remodelare a omului nou globalist dublat de alt scop pur mercantil. Ambele scopuri sunt in avantajul acelorlasi sforari. Mai nou se zice sarbatori fericite! Sa nu lezam ‘sensibilitatea’ unor semeni ca noi!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.