Black Friday continuă să fie unul dintre cele mai aşteptate evenimente de cumpărături din România, iar 57% dintre români intenţionează să facă achiziţii în 2024, bugetul total estimat ajungând la 1,2 miliarde de euro, potrivit studiului Trenduri Black Friday 2024 vs 2023, realizat de o agenţie de cercetare.
Opt din 10 români au stabilit deja sumele pe care le vor cheltui, ţinând cont mai ales de venitul disponibil (67%), dar şi de ce au pe lista de dorinţe (34%). Astfel, cu un buget mediu/persoană de aproape 400 de euro, în creştere cu 20% faţă de 2023, electronicele şi electrocasnicele rămân liderul constant al pieţei (58%), în timp ce interesul pentru articolele de modă scade (-13% faţă de 2023).
„Deşi preferinţa pentru cumpărăturile online scade uşor (-5% faţă de 2023), acesta rămâne principalul canal de achiziţie, completat de o abordare mixtă. Gen Z profită cel mai mult de flexibilitatea oferită de cumpărăturile omnichannel”, spun realizatorii studiului.
Cumpărăturile de Black Friday se vor concentra pe produse de tehnologie şi articole de uz îndelungat, cu electronicele şi electrocasnicele în topul preferinţelor pentru 58% dintre români. În creştere cu 5% faţă de anul trecut, produsele IT&C câştigă teren şi devin o prioritate pentru 32% dintre cumpărători.
Pe de altă parte, fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% faţă de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generaţia Z şi 42% dintre femei încă îşi doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.
„Intenţiile de cumpărare rămân stabile faţă de 2023. Pentru cumpărătorii activi, evenimentul reprezintă o oportunitate de a achiziţiona produse şi branduri dorite la preţuri mai accesibile (54%)”, arată specialiştii MKOR.
Conform rezultatelor studiului, mulţi consideră Black Friday o ocazie bună pentru a cumpăra cadouri de Crăciun (23%) sau pentru aniversări (14%). Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generaţiile Gen Z şi Millennials şi persoane cu venituri lunare de peste 6.000 lei.
Segmentul indecişilor (31%) din care fac parte mai ales persoane peste 44 ani şi cu venituri reduse (sub 3.000 de lei), poate fi atras prin oferte mari la produsele şi serviciile de interes pentru ei.
Bărbaţii rămân principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul acestora este în scădere faţă de 2023 (cu 8 puncte procentuale). În schimb, ponderea celor care resping activ evenimentul s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024).
Reducerile mari sunt aşteptarea principală pentru 6 din 10 români care îşi doresc discounturi, în medie, de 50% din preţ. Cei mai interesaţi de reduceri sunt Millennials, bărbaţii şi persoanele cu venituri mai reduse.
Un sfert dintre respondenţi îşi doresc stocuri suficiente de Black Friday. Acest aspect este important în special pentru cei cu venituri mari, preocupaţi de disponibilitatea produselor dorite peste media eşantionului.
„Datele ne arată că Black Friday continuă să fie un moment important, iar consumatorii devin mai selectivi şi mai sceptici faţă de reducerile afişate. Deşi rămâne unul dintre cele mai aşteptate evenimente comerciale, cu bugete importante investite, vedem că piaţa se maturizează şi suntem pe drumul cel bun. Retailerii au ocazia să se alinieze cu aşteptările consumatorilor şi să ofere reduceri substanţiale, care să întâmpine aşteptările tot mai pragmatice ale consumatorilor români”, spune Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Consumatorii se bazează atât pe veniturile disponibile, cât şi pe experienţele anterioare de cumpărare atunci când îşi stabilesc bugetul. Bugetul mediu individual de cumpărături pentru Black Friday este estimat la puţin sub 400 de euro, în creştere cu 20% faţă de 2023.
În plus, 32% dintre respondenţi au planuri pentru achiziţii majore, depăşind 400 de euro, în timp ce 40% au alocat o sumă mai redusă, sub 200 de euro.
Studiul Trenduri Black Friday 2024 vs 2023 a fost realizat în luna octombrie, pe un eşantion de 1.000 de respondenţi, reprezentativ naţional pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) şi distribuţie geografică, pe baza celor mai recente date INS.
MKOR este o agenţie de cercetare de piaţă care acoperă toate tipurile de cercetare şi oferă o flexibilitate crescută clienţilor săi, cu scopul înţelegerii şi livrării celor mai detaliate perspective asupra pieţei. Aceasta dezvoltă o serie de proiecte de cercetare proprii.
Cash, cash, nem card, ca la hunguri.
Eu am citit in Studiul Trenduri Blackk Fridayy 2024 vs 2023 ca romanii vor vheltui 2 miliarde de euro …studiu realizat de agentia de cercetare de piata McKOOR care acopera toate aspectele
Vedem toți ce procent uriaș e aruncat că fiind adepții acestui program! Ăștia chiar sunt plecați cu sorcova? De ce afirm? Pentru că, peste 80% din cetățeni nu au venitul necesar pentru a trai decent o lună de zile în Romania și ăștia dau procent de 57% că vor achiziționa 😂😂😂?! Își dau la schimb sărăcia și primesc gratuit produse dorite😂? Chiar nu exista logica in articol, nimic nu e realitate de la firul ierbii!
Ha, ha! Toț’ aeia car-o contactat apartamiente la Nordis acum stau la cuadă să-ș’ mobileză sufrajeria mokka cu plasme di 2m. diagonala…
Eu nu am reușit niciodatǎ sǎ-mi iau nimic de Black Friday: ceea ce-mi plǎcea nu era redus iar ceea ce era redus nu-mi trebuia…
Cel mai bun negustor este cel care te face sa cumperi ce nu ai nevoie !
altii pun mare REDUCERI si PROCENTUL nu confunda „Vinerea Neagra” cu reduceri!
ce vrajeala are religia,culturi satanice,alte marsavii (in alt sens al expresiei) cu reducerile in sine?!?!?!?
treaba facuta rau ,pe toate planurile societatii, reducerile= borcanul cu miere spre gunoaiele vechi(modele vechi dar conservate ca produse noi,ambalate,care nici nu se mai gasesc in afara ptr ca aia au golit stocurile ani in urma la noi si in alte tari bananiere) la pret de 2nd =PTR CA ASTA SUNT ,LA CALITATE INDOIELNICA!!!(unele produse sunt din plasticuri cu substante incompatibile cu viata,jucarii periculoase ptr a ataca copii nostri,putini ca numar=sa ne elimine treptat ,fara sa ne dam seama,si sa preia ei tara golita)