Tarom, lovită puternic de pandemie. Urmează greva salariaților

Compania națională de transport aerian TAROM, deținută de Ministerul Transporturilor, înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani

Tarom, lovită puternic de pandemie. Urmează greva salariaților

Compania națională de transport aerian TAROM, deținută de Ministerul Transporturilor, înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani

Compania națională de transport aerian TAROM, deținută de Ministerul Transporturilor, înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani, situația financiară a companiei fiind deteriorată semnificativ în ultimii ani. Pandemia Covid-19 a condus la cel mai accentuat declin al industriei aviatice din istoria recentă; la nivel global, se estimează că impactul COVID-19 a determinat o reducere cu 50% a locurilor oferite de companiile aeriene în 2020 și o pierdere de trafic estimată de 60%. Potrivit OACI, companiile aeriene au pierdut 371 miliarde USD din venituri brute din exploatare în 2020. Impactul direct este vizibil și pentru aeroporturi, care au pierdut peste 111,8 miliarde USD venituri în 2020, comparativ cu activitatea normală.

În consecință, efectele pandemiei COVID-19 s-au reflectat prompt și sever în activitatea TAROM, conform reprezentanților companiei În martie 2020, când au fost puse în aplicare primele interdicții de călătorie, numărul pasagerilor transportați a scăzut cu mai mult de 50% față de aceeași perioadă a anului precedent, cu o suspendare completă a activității în aprilie și mai 2020, singura excepție făcând-o zborurile de repatriere, care nu au putut genera venituri suficiente și, de fapt, nu au fost efectuate în scopuri comerciale.

În perioada iunie-noiembrie 2020 numărul de pasageri s-a situat la un nivel cu cel puțin 80% mai scăzut decât în perioadele similare din 2019, în timp ce în luna decembrie 2020 numărul de pasageri a fost cu 75% mai scăzut decât în luna decembrie 2019.

Comparativ cu nivelul pre-pandemic (2019), TAROM a cunoscut în 2020 un declin accentuat, de 73%, în ceea ce privește numărul total de pasageri transportați.

Sindicatul amenință cu greva

Ținând seamă de cele mai sus menționate , precum și de actuala situație financiară extrem de dificilă, dar și de limitările impuse prin dispozițiile OUG 139/2020, potrivit cărora TAROM are obligația să nu acorde bonusuri, sporuri şi să reducă cheltuielile salariale, conducerea companiei se află în imposibilitatea de a accepta revendicarile solicitate de către Sindicatul Unit TAROM (SUT). Reprezentanții SUT şi conducerea companiei nu s-au înţeles marţi asupra Contractului Colectiv de Muncă, iar sindicaliştii susţin că greva se va declanşa cel mai probabil de săptămâna viitoare, relatează Agerpres. „Aţi întrebat la un moment dat dacă se va declanşa greva? Da, foarte probabil se va declanşa. Şi aţi întrebat când. Eu pot să vă spun că începând cel mai probabil cu săptămâna viitoare în fiecare zi putem să avem grevă. Grevă de avertisment, urmând ca ulterior să fie grevă generală, astfel încât întreaga activitate TAROM să fie blocată, iar dragii noştri parlamentari să nu poată zbura, să-şi ia diurnele de la Bruxelles. De la începutul lunii septembrie, dragii noştri parlamentari vor sta acasă, pentru că avem acest drept legal recunoscut prin lege, ca în situaţia în care o negociere colectivă nu se încheie cu acordul părţilor să putem să declanşăm greva. Deci, este absolut normal”, a afirmat avocatul SUT, Costel Gâlcă.

Conducerea companiei a prezentat ultima propunere în ceea ce privește contractul colectiv de muncă pe care o poate susține din punct de vedere financiar. În acest sens, propunerea companiei este de preluare a drepturilor prevăzute în beneficiul salariaților la nivelul reglementat prin Acordul în vigoare încheiat cu majoritatea sindicatelor constituite în cadrul TAROM, așa cum a fost prelungit la data de 07.06.2022, cu următoarele amendamente: Majorarea valorii tichetelor de masă la 30 de lei; Acordarea unor majorări salariale către categoriile prioritare de salariați, în limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2022, conform informațiilor prezentate către sindicat; În acest sens, pentru o informare corectă reamintim că pentru a satisface solicitările SUT, TAROM ar trebui să plătească în plus o sumă în cuantum total de aproximativ 180 milioane Lei, punându-se astfel în pericol însăși supraviețuirea Companiei și menținerea locurilor de muncă.

De asemenea, conducerea TAROM își manifestă întreaga disponibilitate pentru continuarea colaborării în vederea identificării celor mai bune soluții, care să aibă în vedere contextul actual (inclusiv procesul de restructurare aflat în curs de implementare) și depune toate eforturile necesare în vederea redresării situației financiare. În egală măsură, reiterează oricum disponibilitatea pentru așezarea la masa unor noi discuții în măsura în care SUT va manifesta la rândul său deschiderea pentru identificarea soluțiilor de compromis absolut necesare.

Costel Gâlcă a susţinut că ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, şi directorul general al companiei, Mihăiţă Ursu, nu au venit cu soluţii ca bugetul de salarii pe 2022 să fie mai mare decât cel preconizat, în timp ce Adrian Vasi, comandant ATR, a precizat că TAROM are 11% buget de salarii, în condiţiile în care companii similare din Africa au 26%, din Asia – 25 %, America – 32%.

„Şi o medie normală pentru o companie normală: 25%. Şi noi avem 11%. Şi atunci ce împărţim? Din 11% ce împărţim? La cine împărţim? Aici este problema. De data aceasta chiar ne-am unit (sindicaliştii din TAROM – n. r.) pentru că întotdeauna s-a încercat dezbinarea aceasta că piloţii trebuie să câştige nu ştiu cât, mecanicii şi ceilalţi trebuie să câştige mai puţin şi vreau să aduc o clarificare. Cei 35% nu sunt o mărire la salariu, este vorba de bugetul de salarii. În momentul de faţă compania are 11% buget de salarii. Toate companiile, uitaţi din Africa – 26 %, din Asia – 25 %, America, care e un stat cu vechime în aviaţie – 32%”, a arătat acesta.

Distribuie articolul pe:

6 comentarii

  1. Doar atât?
    Triplați salariile și bonusurile!
    Dar platiti-le din PROFIT!
    beșinoși cu ifose de bucale!!!
    Profitul Tarom.
    Nu din buzunarele noastre!!!
    Sau cereți mămicilor voastre să vă de-a din pensie!!!
    NU VA E RUȘINE???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.