Magdalena Popa Buluc în dialog cu Marina Constantinescu:

“Teatrul este pentru mine felul în care îmi trăiesc propriile poveşti”

Selectionerul unic al FNT, Marina Constantinescu Foto Ioana Chirita

Criticul de teatru Marina Constantinescu, un fin analist, în calitate de director artistic şi unic selecţioner, ne prezintă noutăţile acestei ediţii a Festivalului Naţional de Teatru.

 Cultura este o formă de înnobilare a spiritului. Mărturiseai: „Cultura este un fel de Gulliver care se plimbă printre mărunţei”. În cei 28 de ani de existenţă, FNT-ul a devenit un brand, o oglindă a scenei contemporane. În An Centenar, peste 100 de evenimente sunt propuse publicului în 11 zile de festival. Ca director al Festivalului, cu o experienţă fabuloasă, acumulată în timp, ai încercat să introduci un alt fel de a privi fenomenul teatral, ieşit din clişee, îmbinând teatrul cu dansul, cu muzica, cu pictura, cu designul de modă.

Domnisoara Julie Foto Stephen Cummiskey
Schaubuehne am Lehniner Platz, Berlin „Fräulein Julie” 

Aşa cum fiecare creator încearcă să își împingă limitele în arta lui, și Festivalul Național de Teatru își asumă această luptă și își propune, de la o ediție la alta, să devină mai interesant, mai bogat în evenimente, mai apropiat de publicul său. Anul acesta ne aflăm în fața celei mai consistente ediții din istoria Festivalului. Este un efort logistic uriaș, dar doar așa vom reuși să ne facem unii altora, artiști, tehnicieni, oameni din breaslă, un imens cadou în an centenar, un cadou pe care, cred eu, îl merităm, și care ne aduce cu adevărat cel mai aproape de public și de speranțele pe care publicul și le pune în actul cultural pe care am înțeles să-l facem fără festivism.

De altfel, FNT-ul a început cu un maiestuos „Atelier Cehov”, la Sinaia, sub bagheta lui Silviu Purcărete.

Prima piesa a lui Cehov Foto Jose Miguel Jimenez

În ediția de anul trecut, Yuri Kordonsky a susținut un laborator intensiv de creație, împreună cu douăzeci şi şapte dintre cei mai promițători tineri actori români. A fost ca o pătrundere într-un timp suspendat, am reușit să obținem un acces la liniște, într-o atmosferă cu totul specială. Anul acesta acea liniște generoasă pentru creativitate s-a transferat în Atelierul Cehov, condus de Silviu Purcărete. Am aşteptat mult acest moment… nişte ani… O întâlnire minunată, de ambele părți, a unui mare regizor cu optsprezece actori tineri, dar cu experiență, care se urcă spre vârful artei lor cu un entuziasm molipsitor. Impresionant!… În timpul Festivalului vom prezenta și un documentar, un making off realizat de Alexandru Condurache şi de Diana Iabraşu, care au fost la Sinaia, împreună cu noi, și care au intrat în atmosfera intimă şi specială a acestui laborator de creație. Au fost şi martori, şi însoţitori, am format cu toţii o echipă extraordinară.

Ediţia trecută a avut ca motto „Teatrul schimbă lumea”. Dar acum?

Da! Încă o mai schimbă! Nu a fost un motto care să definească doar o singură ediție și pe care să-l abandonăm atât de ușor. Este un îndemn pe care trebuie să îl purtăm în noi, în fiecare zi, cu fiecare mic gest pe care îl facem pentru teatru și pentru noi, ca oameni din breaslă sau ca spectatori. Da, teatrul poate veni cu un tip de informație, cu un tip de limpezire a realității, cu un tip de analiză care ne pot da soluțiile prin care să schimbăm, puțin câte puțin, lumea. Poate sună idealist, dar ce s-ar alege de artist, dacă ar renunța la idealurile lui? Și la ediția de anul acesta pot fi văzute șase spectacole sub titulatura ”Teatrul și societatea. Acum”. Sunt producții care vorbesc foarte aplicat despre lumea în derivă în care trăim, punându-ne o mare oglindă în față.

Ana Maria Lucaciu si Nathan Griswold

 

Crezi că fenomenul teatral românesc este unul de amploare europeană ? Ştiu că în alegerea ta te axezi nu pe numărul spectacolelor, ci pe diversitatea numelor prezente.

Bineînțeles. Am spus asta tot timpul și cred că depinde de noi să ne facem cunoscuți, văzuți, auziți în spațiul european, și nu numai. De aceea, în cadrul Festivalului sunt invitate mereu nume importante ale scenei mondiale: critici de teatru, jurnaliști culturali, directori de festivaluri, regizori, actori. Teatrul românesc, așa cum arată în această fotografie a momentului, care este FNT, merită să primească o șansă la vizibilitate, pentru că are cu ce se lăuda. Multe spectacole românești văzute la precedentele ediții ale Festivalului au ajuns pe mari scene, au făcut parte din selecțiile unor importante festivaluri internaționale. Și vom continua să facem asta fără oprire.

Ce nume cunoscute ale scenei mondiale vor poposi de această dată la Bucureşti?

Primul mare eveniment al Festivalului va fi vernisajul expoziției Lacombe: Theater/Cinema, în prezența artistei fotograf, Brigitte Lacombe, pe 19 octombrie, de la ora 18.00. Este un privilegiu pentru noi să organizăm o asemenea expoziţie-eveniment, în sala Imagine a Hanului Gabroveni din centrul Capitalei, unde, în premieră pentru Festival, vom avea HUB-ul FNT, un spațiu care va concentra majoritatea evenimentelor culturale ale acestei ediții. Așadar, 40 de fotografii reprezentative, copleşitoare din portofoliul unei artiste colosale, care a influențat major fotografia ca artă contemporană. Expoziţia-eveniment va include şi o întâlnire cu publicul şi diferiţi fotografi români, sub denumirea “În dialog cu Brigitte Lacombe”. Un alt eveniment expoziţional de excepţie îl va constitui instalaţia de fotografie organizată în foaierul TNB, dedicată scenografei Lia Manţoc, Flashback. Orice costum al Liei Manţoc este însoţit de personajul care l-a purtat – mari actori ai teatrului românesc -, de rostire, de tăceri. Este o sumă de imagini puternice şi manipulatoare. O poftire într-un carusel delirant, în care realitate şi ficţiunea şi-au pierdut de mult marginile.   Anul acesta, la ediția cu numărul 28, Festivalul include şase producţii internaţionale de prestigiu, trei spectacole de teatru, și trei de dans sau teatru-dans. Două spectacole de teatru vin de la celebrul teatru Schaubühne am Lehniner Platz din Berlin, al cărui director artistic este, de aproape 20 de ani, Thomas Ostermeier. El a venit cu trupa sa prima oară în România, la Festivalul Naţional de Teatru, în 2007. Vom mai prezenta și un spectacol produs de Dead Centre, Dublin, o companie irlandeză creată de Bush Moukarzel și Ben Kidd în 2012. Spectacolele internaționale de dans sunt producții ale unor companii celebre în lume, Peeping Tom, Belgia, Nederlands Dans Theater, Haga și o producție venită din SUA, în care marea dansatoare și coregrafă Ana Maria Lucaciu va prezenta alături de Nathan Griswold, în premieră internațională la București, cea mai nouă creație: duetul intitulat Slightly Off Stage. Nederlands Dans Theater, formată din dansatori și coregrafi de top din întreaga lume, este unul dintre cele mai bine cotate centre de coregrafie la nivel mondial, iar Peeping Tom sunt obișnuiți ai marilor festivaluri, apreciați pentru dansul lor original.

Imagini din spectacolul de balet al Nederlands Dans Theater, cu 4 parti

 

Nederlands Dans Theater

De ce ai ales ca festivalul s-o omagieze, de această dată, pe marea regizoare Cătălina Buzoianu, care obişnuia să „dezbrace actorul, să-l dezgolească”?

Cătălina Buzoianu este un reper de profesionalism, un model de care avem nevoie, un caracter uman care inspiră. În urmă cu câteva zile, Președintele României, Klaus Iohannis, a decorat-o oficial pe excelentul om de teatru cu Ordinul Naţional „Serviciul Credincios” în grad de Comandor, distincția fiindu-i conferită la propunerea Festivalului Național de Teatru. Președintele României a semnat decretul de decorare în semn „de apreciere deosebită a prestigioasei cariere artistice în care, timp de peste 50 de ani, prin talent şi abnegaţie, a regizat spectacole marcante atât în ţară, cât şi în străinătate, pregătind cu exigenţă şi, în acelaşi timp, cu multă căldură umană generaţii de regizori”. Am intuit întotdeauna  o atitudine de scriitor în personalitaea acestei regizoare care a ştiut ca nimeni altcineva să croiască scenarii şi adaptări după romane,  după texte neteatrale. Obsedată de cultură, de iubire, de disperarea cu care o caută oriunde, pe scenă, pe ape, prin cotloane, prin lumini, prin umbre, am descoperit mâna scriitorului, cu un formidabil simţ al detaliului, cu o emoţie vibrantă care ţâşneşte din arta sa continuu.

Dezvăluie-mi, te rog, şi alte manifestări care vor avea loc în cadrul festivalului. Mă refer la expoziţii, la lansări de carte…

Pe lângă spectacolele de teatru și de dans, vom prezenta și expoziții, lansări de carte, conferințe, concerte, proiecții de film, evenimente caritabile și multe altele.

Celebrul scriitor și dramaturg Eric-Emmanuel Schmitt se va afla la București, în perioada 24–26 octombrie, la invitația Editurii Humanitas Fiction și a FNT, cu prilejul premierei spectacolului Copilul lui Noe (adaptare a romanului omonim, acum într-o nouă ediție, în traducerea Ilenei Cantuniari) și a lansării celui mai recent roman al său, Omul care vedea dincolo de chipuri, în traducerea Lilianei Donose-Samuelsson.

Eric-Emmanuel Schmitt ©-Roberto-Frankenberg

Joi, 25 octombrie, ora 18, Eric-Emmanuel Schmitt va asista la prima reprezentație a spectacolului Copilul lui Noe, selecționat în cadrul FNT-ului, o producție a Teatrului Metropolis. Adaptarea pentru scenă, traducerea și regia sunt semnate de Chris Simion-Mercurian, spectacolul bucurându-se de o distribuție excepțională: Marius Manole, Marian Râlea, Maia Morgenstern, Vlad Logigan, Alexandru Sinca și Carla Maria Teaha. Decorul este realizat de Maria Miu, iar costumele de Mirela Trăistaru. La finalul reprezentației, publicul și reprezentanții presei sunt invitați să rămână în sală pentru a participa la un dialog cu Eric-Emmanuel Schmitt, Marina Constantinescu și cu întreaga echipă a spectacolului. A fost pentru mine o bucurie și o onoare să-l întâlnesc pe Eric-Emmanuel Schmitt în decembrie 2015, când a venit pentru prima oară la București. L-am însoțit și m-a însoțit de-a lungul orelor unei conferințe la Ateneul Român, ale unei înregistrări pentru Nocturne, ale unor convorbiri în doi despre viață și moarte, iubire și despărțire, despre revelație și misterul teatrului. Mă bucur foarte mult că după aproape trei ani, Copilul lui Noe ne oferă șansa să vedem împreună cu Eric-Emmanuel Schmitt, pe o scenă bucureșteană, un spectacol important realizat după un text de-al lui. Puteţi descoperi programul festivalului pe www.fnt.ro

Suflete zbuciumate. credit Gianmarco Bresadola

Festivalul Național de Teatru încearcă și anul acesta să îi protejeze pe cei mai vulnerabili și propune câteva evenimente speciale, susținute de mari artiști români, fondurile adunate din vânzarea biletelor urmând a fi direcționate în regim caritabil către campaniile umanitare „Artiștii pentru Artiști” și „Dăruiește Viaţă – construirea primului spital de Oncologie și Radioterapie Pediatrică din România”. Găsiți bilete pe www.mystage.ro/fnt la toate aceste evenimente și ne-am bucura dacă publicul ar sprijini aceste campanii, pentru că îi ajută în acest fel pe cei de lângă ei. Melomanii sunt invitați la un Concert extraordinar susținut de Orchestra KamerArt, sub bagheta maestrului Horia Andreescu, care va avea loc joi, 26 octombrie de la ora 18:00, la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României. Un alt eveniment propus iubitorilor muzicii este cel intitulat MEMORABILIA – un Concert-lansare susținut de Nicu Alifantis alături de trupa FragileBand, care face parte din seria Theatre Music Collection dedicată celor 45 de ani de activitate a artistului. Evenimentul va avea loc în Sala Liviu Ciulei a Teatrului „L.S. Bulandra”, în data de 26 octombrie 2018, de la ora 20:00. Ediţia cu numărul 28 a Festivalului Naţional de Teatru va găzdui, pentru a patra oară, o iniţiativă de succes, lansată în 2014, licitația „DĂRUIND, VEI DOBÂNDI / FNT – un gând de recunoștință pentru artiști”, o licitaţie caritabilă în care peste 80 de obiecte de artă, obiecte personale sau artefacte-mărturii ale activităţii teatrale, au fost oferite de către artişti de seamă ai momentului spre a fi supuse unei licitații publice. Aceasta se va desfășura luni, 29 octombrie, începând cu ora 17:00 și va fi deschisă atât celor ce vor fi prezenți la sediul Galeriilor Artmark din Palatul Cesianu-Racoviţă, cât și on-line, prin programul ARTMARK LIVE – o platformă de licitare în timp real prin Internet.

La mijloc de toamnă, ce invitaţie faci publicului, de a face o cură de teatru, de a-i aplauda pe maeştri, dar şi pe tineri, pe aceşti “nebuni ai scenei”, de a fi părtaş la râsul şi lacrimile lor?

 

DESPRE-OAMENI-SI-CARTOFI.-credit-foto-Volker-Vornehm-22

Îi invit să cumpere bilete la spectacole, creatorii merită asta. Sunt teatre care bat drumuri grele de sute şi de mii de kilometri ca să se întâlnească cu publicul bucureștean. Spectatorii să se grăbească, pentru că multe producții sunt sold out… Dar îi invităm și la evenimentele speciale pe care le organizăm: la Ceremonia de depunere a Coroanei Regale a României, din 20 octombrie, de la ora 13:00, la Sala Memorie a HUB-ului FNT de la ARCUB Gabroveni.

Coroana Regala a Romaniei

În An Centenar, am înțeles să facem acest gest de găzduire a celui mai de preț simbol al Independenței și al Unirii României. Publicul va putea vedea coroana în perioada 21 – 28 octombrie, între orele 10:00 și 19:00, la HUB-ul FNT. Și pentru că am vorbit despre valoare… Am pregătit un eveniment, Omagiu Lucian Pintilie, pe 27 octombrie, începând cu ora 11.00, la HUB FNT, Sala Cinetic, în anul plecării dintre noi a marelui regizor. Este o întreagă zi dedicată lui Lucian Pintilie, în cadrul FNT,  sâmbătă, 27 octombrie, cu mai multe evenimente legate, care ne vor da aripi să credem că fără repere ca Lucian Pintilie, zborul nostru nu ar avea altitudine.

MAMA. credit Herman Sorgeloos

Ce semnificaţie are teatrul pentru tine?

Teatrul este pentru mine felul în care îmi trăiesc propriile poveşti, amestecându-le zi şi noapte cu ale celorlalţi.

Nu cred că sunt destule cuvinte de a-ţi mulţumi pentru ceea ce faci pentru teatrul românesc… Adâncă plecăciune.

Marina Constantinescu iubeşte teatrul actorul, regizorul, compozitorul, creatorul de modă fără măsură (credit Ioana Chirita)

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.