Ancheta, care a pornit inițial de la subiectul microbuzelor școlare, s-a extins, conform Fanatik.
„Acelaşi tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziţionat, în judeţe diferite, la valori semnificativ variabile. (…) între un minim de 99.000 euro şi un maxim de 263.000 de euro per unitate”, a explicat Pîslaru.
”Diferenţa semnificativă de preţ pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înţelegere între firme (preţ de cartel). Preţul nu reprezintă o imagine reală a preţurilor practicate pe piaţă”, mai spune ministrul.
Țiriac Auto ar fi implicată într-o schemă largăț
În cazul Țiriac Auto, EPPO ar cerceta achiziția unor autovehicule speciale 4×4 Ford Ranger Raptor pentru Poliția de Frontieră Română.
Rețeaua din care face parte și firma deținută de miliardarul român Ion Țiriac ar fi funcționat prin configurarea unor trasee comerciale fabricate, în care valoarea vehiculelor era crescută treptat, scrie Fanatik.
Intermediarii ar fi aplicat adaosuri comerciale mari și nejustificate. Acest mod de operare ar fi facilitat direcționarea necorespunzătoare a unor sume importante provenite din fonduri europene dedicate achiziției de transport școlar modern.
Mecanismul în care este implicată și Țiriac Auto ar fi legat și de CEO-ul companiei, Marius Marian. Acesta ar fi avut un rol central în introducerea companiei în circuit.
Contactat de Fanatik, CEO-ul Țiriac Auto a refuzat să comenteze situația.
„Nu mă interesează. Nu am de făcut declarații! La revedere!”.
Pîslaru: Nu e cu dedicație pentru Bolojan
Ministrul Dragoș Pîslaru a explicat faptul că Bolojan îl susține în demersul său de a sesiza Parchetul European condus de Laura Codruța Kovesi.
„Nicio formă de risipă a banilor publici, inclusiv a celor europeni, nu este tolerată. Au fost 74 de achiziții distincte în 40 de județe, în locul unei proceduri unitare și orientate spre eficiența cheltuirii banilor.
Problema a fost în mod evident una de natură sistemică și tocmai de aceea este necesar ca instituțiile abilitate să desfășoare anchetele care se impun.”
Pîslaru a dat asigurări că nu există tensiuni între el și premier.
„Relația mea profesională cu Ilie Bolojan este foarte bună, am încrederea prim-ministrului pentru luarea deciziilor necesare pentru administrația onestă și eficientă a fondurilor europene, iar domnia sa are deplina mea susținere în reforma sistemică pe care și-a asumat-o pentru administrația și statul român.”
Declarația vine după ce presa locală a legat numele premierului cu nereguli în achiziția de microbuze.
În februarie 2025, CJ Bihor ar fi achiziționat 25 de microbuze electrice Ford la suprapreț, scrie Foaia Transilvăneană. Acestea ar fi fost cumpărate la preț dublu față de piață.
Firma Aveuro, condusă de un anume Vlad Papuc, fiul Rodicăi Papuc, șefa Organizației de Femei a PNL Prahova, și-a adjudecat licitațiile organizate în Iași, Cluj sau Bihor. În toate județele, prețurile de adjudecare ar fi mai mari cu minim 60 la sută decât prețul real al acestor microbuze.
Pe bihorenii lui Bolo nu i-a verificat nimeni in 35 de ani.