Toamna emoţiilor literare

Începutul lunii septembrie înseamnă emoţii în rândul scriitorilor din Franţa. Primele selecţii pentru premiile literare importante, ce urmează a fi decernate la începutul lunii noiembrie, pun în mişcare autorii, critica şi nu în ultimul rând editurile, ale căror vânzări pot fi influenţate de o manşetă pe copertă anunţând un premiu „Goncourt”, „Renaudot” sau „Femina”.

Membrii Academiei Goncourt, care acordă cel mai important premiu al anului, decernat în 2 noiembrie, au anunţat prima listă cuprinzând 15 romane, pe primele locuri situându-se editurile „Gallimard” şi „Grasset”, urmate de „Pol”, „Stock”, „Actes Sud”, „Albin Michel”, „L’Olivier”, „Fayard”, şi filiala „Nil” a casei „Robert Laffont”. Surpriza o constituie lipsa din selecţie a Editurii „Seuil”.

Unele cărţi au fost deja remarcate de critica literară, ca în cazul debutului lui Alexis Jenny, „L’Art français de la guerre”, sau al romanului „Limonov” de Emmanuel Carrère, povestea unui scriitor-aventurier rus fugit în America, traversând acolo o existenţă la limita delincvenţei, întors în Rusia, după căderea Cortinei de Fier, şi devenit promotorul mişcării neonaziste. De o bună primire s-a bucurat şi „Le Système Victoria”, de Eric Reinhardt, editat la „Stock”. Scriitorul, remarcat în 2007 pentru „Cendrillon”, spune de data aceasta povestea unei pasiuni nebune şi periculoase a unui ex-arhitect pentru frumoasa şi puternica Victoria de Winter, o poveste despre sex şi putere. Un roman despre adulter, cu întreaga sa cohortă de surprize şi mizere secrete. Ca să nu mai vorbim despre „Rien ne s’oppose à la nuit” al scriitoarei Delphine de Vigan, distins deja, la 1 septembrie, cu Premiul FNAC, un roman despre psihoză, cu o acţiune fără lirism, plină de secrete. Pe listă se regăseşte şi un scriitor cunoscut cititorilor români, tradus la Editura „Polirom”, David Foenkinos, cu „Les Souvenirs”. Se adaugă Carole Martinez, care semnează „Du Domaine des Murmures”, Sorj Chalandon, cu „Retour a Killybegs”, Charles Dantzig cu „Dans un avion pour Caracas”, Simon Libérati, cu „Jayne Mansfield 1967”, povestea tragică a starului anilor ’50, moartă într-o noapte într-un accident de maşină. O istorie între Hollywood şi underground, a unui adevărat fenomen care şi-a transformat viaţa în operă de artă. Peruca, menajeria, iubirile, automobilele, casa, garderoba, regimul ei alimentar, nimic nu este omis din această carte-omagiu. Haitianul Lyonel Trouillot este prezent pe listă cu romanul „La belle amour humaine”, alături de Ali Magoudi („Un sujet français”), Véronique Ovaldé („Des vies d’oiseaux”), Morgan Sportès („Tout, tout de suite”) şi Romain Slocombe („Monsieur le Commandant”). Din această listă, numai trei scriitori vor fi premiaţi. A doua şi a treia selecţie vor fi făcute publice în 4, respectiv 25 octombrie.

Juriul Premiului „Renaudot”, care anul acesta are doi noi membri, romancierii şi criticii literari Frédéric Beigbeider, prezent recent şi la Bucureşti, cu prilejul lansării cărţii sale „Iartă-mă, ajută-mă”, şi Jérôme Garcin, a anunţat, în aceeaşi zi şi în acelaşi loc, propria selecţie, de asemenea de 15 titluri, dintre care şapte comune cu lista Goncourt. În primul rând, „Limonov”, inspirat autorului de legendarul scriitor Edouard Limonov, care şi-a realizat visurile de adolescent, devenind în acelaşi timp un mare autor şi un aventurier, fiind, rând pe rând, un idol al underground-ului moscovit, în perioada în care tinerii făceau contrabandă cu discurile lui Bob Dylan şi schimbau „Capitalul” pe blugi, clochard la New York, îmbătându-se şi dormind în parcurile cu negri, valet al unui miliardar din Manhattan, soldat la Sarajevo şi lider fascist în Rusia la mijlocul anilor ’90. Urmează „L’Art français de la guerre”, „Jayne Mansfield 1967”, „Du Domaine des Murmures”, „Le Système Victoria”, „Tout, tout de suite”, „Rien ne s’oppose à la nuit”. Celelalte opt sunt „Du temps qu’on existait”, de Marien Defalvard, „Brut”, de Dalibor Frioux, debut la Editura „Seuil”, „Un Amour de frère”, de Colette Fellous (Gallimard), „Vers la mer”, de Anne-Sophie Stefanini (JC Lattès), „Paris en temps de paix”, de Gilles Martin-Chauffier, „Assomons les pauvres!” de Shumona Sinha (L’Olivier), „Le Ravissement de Britney Spears”, de Jean Rolin (POL), şi „Kampuchéa”, de Patrick Deville (Seuil).

Cu două zile în urmă a fost făcută publică şi selecţia „Premiului Médicis”. La literatură franceză regăsim romanele „Dans un avion pour Caracas” de Charles Dantzig, „L’Art français de la guerre”, de Alexis Jenny, „Du Domaine des Murmures” de Carole Martinez şi „Rien ne s’oppose à la nuit” de Delphine de Vigan, „Kampuchéa” de Patrick Deville, cărora li se alătură „Reine de nuit” de Stéphane Corvisier, „Brut” de Dalibor Frioux, „Pas d’inquiétude” de Brigitte Giraud, „Tableaux noirs” de Alain Jaubert, „Ce qu’aimer veut dire” de Mathieu Lindon, „Un Avenir” de Véronique Bizot, „Avant de disparaître” de Xabi Molia, „L’Evaporation de l’oncle” de Christine Montalbetti, „D’un pays sans amour” de Gilles Rozier şi „Hymne” de Lydie Salvaire. Zece dintre cele 15 titluri sunt publicate la „Gallimard”, „Grasset” şi „Le Seuil”.

Pe lista de 11 autori străini se află Eleanor Catton, Jens Christian Grondahl, David Grossman, Jonathan Franzen, Marco Lodoli, Peter Manseau, Joseph O’Connor, Alessandro Piperno, Elena Rjevskaïa, Ferdinand von Schirach.

Mâine, curioşii vor afla selecţia pentru Premiul „Femina”.

Recomanda [votes_up id=195516]
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.