Transporturile schimbă strategia de vânzare a aeroportului Otopeni și a Portului Constanța

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un act proiect de Hotărâre de Guvern prin care se propune listarea la bursă a Companiei Naționale „Aeroporturi București” și a Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” Constanța prin oferte publice primare inițiale (IPO) de vânzare a unor pachete de acțiuni de 20-25% din capitalul social al societăților. Prin acest proiect se modifică strategia de privatizare stabilită printr-un memorandum publicat pe 4 octombrie 2016 de Executiv, în care s-a convenit ca la CNAB și CNAPM Constanța să aibă loc o majorare de capital social prin emiterea de noi acțiuni reprezentând 20-25% din capitalul social al fiecărei companii și vânzarea acestora prin BVB.

„Pentru Compania Națională ‘Aeroporturi București” — SA și Compania Națională ‘Administrația Porturilor Maritime’ SA Constanța se impune modificarea strategiei de privatizare actuale, pentru vânzarea de acțiuni emise prin majorarea capitalului social, prin derularea de către companii a câte unei oferte publice primare inițiale de vânzare de acțiuni (IPO) pentru pachete de acțiuni reprezentând 20-25% din capitalul social al companiilor. Se intenționează promovarea și derularea de către companii a câte unei IPO prin emiterea de acțiuni suplimentare reprezentând 20-25% din capitalul social al fiecărei companii. În cazul derulării IPO, sumele ce vor fi încasate aparțin companiei emitente și vor fi folosite de către aceasta, în conformitate cu prevederile legale în vigoare”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de HG.

Compania Națională „Aeroporturi București” (CNAB) și-a început activitatea la data de 5 februarie 2010 și asigură coordonarea operațională și managementul celor două aeroporturi ale Capitalei — Aeroportul Internațional Henri Coandă București și Aeroportul Internațional București Băneasa Aurel Vlaicu. CNAB a fost înființată prin fuziunea societăților care gestionau cele două aeroporturi bucureștene.

Aeroporturile ”Henri Coandă” și „Aurel Vlaicu” au fost incluse în top 5 european al aeroporturilor care au înregistrat cea mai mare creștere a traficului aerian în luna august 2016, de către Airports Council International — Europe, a informat la mijlocul lunii octombrie 2016 CNAB.

La categoria aeroporturilor cu 5-10 milioane de pasageri pe an, ‘Henri Coandă’, care a avut o creștere de 17% a traficului aerian, a ocupat al patrulea loc, după aeroporturile Berlin Schoenefeld, Larnaca (Cipru) și Tenerife, fiind urmat de aeroportul Faro (Portugalia). Aeroportul Băneasa a ocupat tot al patrulea loc, dar la categoria sub 5 milioane de pasageri pe an, unde top 5 este ocupat de aeroporturile Oradea, Palanga (Lituania), Harkov (Ucraina), București Băneasa (cu o creștere de 41% a traficului aerian) și Keflavik (Islanda).

CNAB a înregistrat, în primele opt luni ale anului 2016, pe cele două aeroporturi un trafic aerian de 7.141.740 pasageri și 79.660 mișcări de aeronave (aterizări și decolări). Din total, pe Aeroportul Henri Coandă s-au înregistrat 7.138.426 de pasageri și 71.236 mișcări de aeronave.

Numărul pasagerilor care au tranzitat aeroporturile Bucureștiului în perioada ianuarie — august 2016 a înregistrat o creștere de 16,5%, față de aceeași perioadă a anului trecut, creându-se astfel premisele atingerii pragului de 10 milioane de pasageri în întreg anul 2016.

În plus, evoluția numărului de pasageri pe cele două aeroporturi ale Bucureștiului devansează semnificativ tendința generală înregistrată la nivel european, de 2%. Pe aeroporturile Capitalei s-a înregistrat, de asemenea, și o creștere a numărului de mișcări de aeronave, depășind și la acest capitol trendul european, de 2,4%. Astfel, în primele opt luni ale anului 2016, numărul mișcărilor de aeronave pe aeroporturile din București a crescut cu 10,3% față de aceeași perioadă a anului trecut.

În ceea ce privește porturile maritime, Constanța care deţine o pondere de 87,25% în traficul total de mărfuri derulat prin porturile maritime. Urmează portul Midia, cu o cotă de 12,33%, şi Mangalia, cu 0,42%. În primele 11 luni ale anului 2016, portul Constanţa a manipulat 47.503.558 tone de mărfuri, în creştere cu 4,35% faţă de perioada de referinţă din 2015. Grânele şi seminţele uleioase continuă să deţină ponderea cea mai mare în fluxurile totale de mărfuri, aceasta crescând de la 43,68%, la sfârşitul lunii noiembrie 2015, la 44,67%, la 30 noiembrie 2016. Traficul de containere din portul Constanţa a totalizat 6.444.656 tone, respectiv 661.908 TEU, în creştere cu 2,75%, respectiv 5,74%, dar rămâne cu mult sub nivelul capacităţilor de operare existente.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.