Un cadou de la mama unui muzeu de artă

Marți, 20 octombrie 2020, doamna Florica Cruceru împlinește 94 de ani. Abia mai vede. Doamna Cruceru a adunat la Constanța sute și mii de tablouri, statui și lucrări de grafică și a gestionat trei muzee. Poate ați trecut prin sălile lor. Poate nu! Sunt opera sa de o viață peste care s-au adăugat strădaniile altor generații mai tinere.

Lucrările sale de Istoria Artei alcătuiesc un raft de bibliotecă. Ultima carte, intitulată ”Dicționarul artiștilor din spațiul Românesc 1700-1920”, așteaptă, din primăvara acestui an, o zi de libertate ca să poată fi lansată. Din păcate, pandemia nu i-a lăsat spațiul pentru o lansare cu multă lume. O merita din plin, ca o sărbătoare dedicată.

Apariția acestor două volume însumînd peste 1300 de pagini sunt un eveniment cultural de primă mînă. Dicționarul în două volume, cuprinzînd toate numele din arta românească pînă în contemporaneitate, tipărite în condiții îngrijite la Editura ACS n-a mai putut fi lansat. Modesta cronică scrisă acum de subsemnatul (fără o expertiză critică) este chiar lansarea unei lucrări impresionante. De astăzi, cartea Floricăi Cruceru, realizată în colaborare cu Dana Postolache (fiica ei) și cu Ioan Darida, intră în biblioteci ca referință a culturii românești.

Florica Cruceru a început redactarea ”Dicționarului artiștilor români” cînd avea aproape 80 de ani. După 14 ani de strădanii, chiar dacă nu are parte de o lansare sărbătorească și artiștii români nu-i pot organiza un omagiu, cultura română beneficiază de un lexicon de artiști și zugravi, redactat cu seriozitatea unui istoric de artă, dublat de rigoarea unui cunoscut muzeograf român.

”Dicționrul artiștilor din spațiul românesc” în 2 volume nu este nici prima și nici ultima carte a acestui om care marchează istoria artei românești. Florica Cruceru a mai publicat volumele ”Cartea cu scrisori” (Editura Semne), ”Muzeul Dinu și Sevasta Vintilă Topalu”, ”Muzeul de Artă Constanța” în două ediții, ultima în 2020 ) și a îngrijit editarea în mai multe volume a scrierilor celebrului critic de artă Ion Frunzetti (Prietenii mei artiștii, În căutarea tradiției, Studii critice, Disparate, Despre sculptori) toate apărute în perioada 1971-1997.

La 94 de ani, Florica Cruceru se pregătește să predea tiparului un volum intitulat „Istorici și critici de artă din România- 1800-1980”.

Este o performanță rară ca într-o carieră de muzeograf să așezi cîteva pietre de referință într-o cultură. Florica Cruceru (a publicat multe lucrări și articole sub numele de Florica Postolache) are o operă peste care nu se poate trece.

Dintre toate muzeele pe care le-am văzut prin lume, mari, celebre, bogate, obositoare, unul singur mi-e drag ca o ființă vie, cel de Artă românească de la Constanța, pe care-l știu de cînd a venit pe lume. Mama lui este prietena mea de o viață” a scris Adina Nanu despre Florica Cruceru, părintele muzeului de la malul Mării Negre.

Este de crezut că legătura Floricăi Cruceru cu Dobrogea și cu marea este suprema expresie a copilăriei marcate de un anume loc. Dobrogea și marea s-au fixat în amintirile ei, în prieteniile sale și în selecția muzeală. Cea mai mare parte a lucrărilor din Muzeul de Artă Constanța sunt opere ale marilor artiști dobrogeni. De la imagini de port pînă la bărci, de la centrul vechi al Constanței și pînă la Balcic, toată lumea Muzeului de artă din Constanța este o nesfîrșită proiecție sensibilă a soarelui și nisipului, a mării și a melancoliei provocată de orizont și de vechimea civilizației dobrogene. Dacă nu te mișcă „Balcicul în zori”, al lui Nicolae Tonitza, „Bărcile cu pînze”, ale lui Nicolae Dărăscu, Venezia lui Petrașcu, Țărmurile dobrogene, ale lui Marius Bunescu, Odaliscele și Tătăroaicele lui Iser, Turcii din Mangalia și Mahunele părăsite ale lui Steriadi, atunci n-are rost să mai aștepți o clipă de frumusețe. Este un semn că toate porțile spre sublim îți sunt închise!

Sunt convins că miile de lucrări ale artiștilor români selecționați de doamna Florica Cruceru în Muzeul de Artă Constanța au fost alese după sufletul său. În anii aceia de început (vorbim de 1960 și după) cotele artiștilor noștri în perioada de comunism cumplit erau nespus de mici. Florica Cruceru a ales după ochii minții și ai sufletului său. Și tot ce a pus pe simezele muzeului din Constanța sunt capodoperele ochite de o ființă cu o sensibilitate aparte, cu criterii estetice solide și cu un devotament unic în istoria artei românești. Nu întîmplător, toți marii artiști români au iubit-o, i-au scris, i-au dăruit tablouri și s-au întrecut să ajungă în muzeul constănțean.

Stimată și iubită doamnă Postolache, Pînă mai ieri eram sigur că voi trimit mîine Marina care din păcate se cere să mai rămînă pe șevaletul meu pînă va fi așa cum vreau eu. Vă rog să nu-mi luați în nume de rău. Sunt sucit și iremediabil în privința aceasta”, îi scria Corneliu Baba în octombrie, 1974.

La un moment dat, muzeul înființat începînd cu 1960 era la un pas de desființare. Florica Cruceru s-a luptat ca pentru casa copilăriei sale și a izbutit în cele din urmă să-l salveze, obținînd mutarea acestuia în alt spațiu. Una dintre cărțile Floricăi Cruceru găzduiește și povestea unui tablou semnat de Octav Băncilă. Lucrarea intitulată ”Încurcat în socoteli” (reprezentînd un copil scos la tablă), aflată în muzeul de la Constanța, a fost ochită de ministrul de atunci al Învățămîntului. Socotind că se potrivește cu domeniul pe care îl păstorește, acesta a obținut aprobarea să-l transfere la cabinetul său din clădirea de pe strada Nuferilor (azi general Berthelot) din Capitală.

„Mama” Muzeului de Artă din Constanța s-a dus la ușa ministrului și i-a cerut insistent returnarea lucrării, spre stupefacția ministrului comunist care se considera un fel de „eu, supremul”.

Cine întoarce paginile cărții dedicate Muzeului de Artă din Constanța (opera acestui personaj legendar în lumea artiștilor români) nu poate să nu observe ce fabuloasă colecție au favorizat, chiar sprijinit huliții de comuniști români. Așa totalitari, încuiați și limitați cum sunt ei prezentați celor tineri, la vremea lor au sprijinit mai multe edificii culturale și capodopere decît au văzut toți democrații sclifosiți și inculți de astăzi.

Să revenim la ”Dicționarul Artiștilor din Spațiul Românesc 1700-1920”. Anul 1920 a fost ales ca referință calendaristică, artiștii afirmați doar după 1945 urmînd să intre într-o continuare a lucrării (dacă o mai scrie cineva!). Doamna Florica Cruceru, alături de Dana Postolache și Ioan Darida (cei care i-au fost sprijin tehnic, logistic și documentar), și-au ocupat locul în istoria artei românești. Dicționarul pune la dispoziția celor interesați cel mai complet și serios instrument de lucru în materie.

De la pictori de icoane și biserici, unii anonimi, cu foarte puține date păstrate despre ei, pînă la marii artiști contemporani, toți au locul lor în aceste două tomuri impresionate, rezultat a 14 ani de muncă asiduă. De la date biografice, studii și ucenici, expoziții și lucrări de seamă pînă la specimene de semnături, totul este pus la îndemîna colecționarului și a iubitorului de artă românească, într-un mod sistematic și redactat cu acribie filologică.

La 94 de ani, după ce a pus bazele unuia dintre cele mai frumoase muzee de artă din România, doamna Florica Cruceru ne mai oferă și o enciclopedie a artiștilor din cultura română.

Sărut-mîinile și La Mulți Ani, minunată doamnă!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 9

14 Comentarii

  1. Ma mir cum de nu au incercat si reusit vacarii din politica sa o manjeasca cu rahatul lor pe acesta doamna respectabila! Felicitari, stimata doamna!
    Te uiti in jur si vezi numai si numai politica in toate domeniile de activitate! Si cum politica romaneasca este nu numai o excroaca de curva cu pantaloni sau si fuste, ramane o intrebare la care e greu de raspuns, dar deranjanta rau:
    – Cum naiba sa mai ai incredere in institutiile statului roman daca toata hoarda de lepre din institutiile romanesti, pupa politica nemerniciilor?
    Pare ca la ora actuala, schimbarea de cadre politic din toate partidele, este reprezentata tot de indivizi/individe cu cozi groase vechi privind infractiunile, dar teama de anchete si pedepse, ii mana urgent in politica! Ma refer la tot spectrul politic din Romania! Acum, poate ca nu isi dau seama cetatenii, dar peste cateva luni de zile, prea tarziu, vor vedea si auzi toata activitatea infractionala, dar si analfebetii cu teancul de diplome de studii fara studii sau cu diplome din strainatate, fara studii recunoscute de universitatile din Romania, conform legislatiei internationale! Tara care ti-a recunoscut studiile si diplomele, iti poate oferi un loc de munca conform studiilor, daca nu ti se recunoaste, ori faci un curs tot pentru recunoasterea diplomelor si studiilor, ori, faci un curs de specializare pentru locul de munca dorit! Scuze, am intins o explicatie legala si reala pe care nimeni nu o respecta!

  2. M-am abătut într-un an pe drumul de întoarcere Techirghiol-Sibiu pe la Topalu și am avut privilegiul de a vizita “ Muzeul Dinu și Sevasta Vintilă Topalu”. Este remarcabil câtă pictură și ce scuptură românească de calitate se găsește în acest muzeu. Și Nu înțeleg de ce nu este inclus în traseele agențiilor turistice din Constanța cum este agențis Basilica Travel. Agenția Badilica Travel care pe lângă neuitata vizită la Balcic la domeniul Reginei Maria din Bulgaria, are multe alte trasee in Grecia și Dobrogea ocolind acest muzeu de excepție. Cine vizitează frumoasele mănăstiri vechi din țara noastră înconjurate de ziduri de apărare, mult mai puțin mediatizate decàt Bisericile fortificate din Transilvania, și citește anii când au fost restaurate înțelege afirmația: “Așa totalitari, încuiați și limitați cum sunt ei prezentați celor tineri (huliții comuniști), la vremea lor au sprijinit mai multe edificii culturale și capodopere decît au văzut toți democrații sclifosiți și inculți de astăzi”. Aș completa “democrați” care nu înțeleg nimic din sufletul românesc, din trecutul românilor și nu iubesc românismul.

  3. Ma intreb oare ce realizari marete vor avea generatile nascute , crescute ,educate si instruite dupa revolutiune!
    Daca pe timpul comunistilor cartea se numea carte, acum se numeste ….septic!
    Cum dracu sa aprecieze arta un bobor slabut(ca sa fim indulgenti) la carte ( o fi un 15-20 % hai maxim 30% care mai stiu ceva si preponderent peste 40 de ani)!!
    Maneaua, clubing, hau-hau !!
    Mai au ai fisa de lectura la biblioteca?
    Mai au astia azi vreo sansa !

    Nici ei si nici cultura!

    Dupa ce vor iesi din decor generatiile dumneavoastra si un pic dupa va fi vai si amar !

    Si dupa ,amarul va fi si mai amar!

  4. Multă sănătate onorabilei Doamne şi recunoştinţă pentru munca ei de o viaţă, dar mai ales pentru pasiunea, râvna, şi priceperea cu care a făcut-o !
    P.S.
    Felicitări şi celui care cinsteşte cum se cuvine asemenea Oameni, în ideea ca asemenea fapte să constituie exemple de urmat şi idei de meditat !

  5. Dar iată şi „cadourile” pe care ni le fac, de data asta post mortem şi părinţii lui Alexandru Rafila şi Ludpvic Orban ieşite la iveală cu ocazia alegerilor paela pandemice :
    „Tatăl prof. dr. Alexandru Rafila a fi fost, timp de un an, între 1948 și 1949, șeful Securității Arad. Declarația liderului PSD face aluzie la faptul că și tatăl premierului Ludovic Orban a ocupat o funcție similară, fapt recunoscut de liberal. Tatăl liderului PNL ar fi fost șef-serviciu și locțiitor la Serviciul Raional Stalin, în perioada 1948 – 1956. Argumentul adus în favoarea sa de către premier a fost că tatăl său a fost trecut în rezervă înainte de nașterea sa, respectiv în 1963. Pe acest principiu, și Alexandru Rafila s-a născut în 1961.”
    Coincidenţă ? Sau condiţie obligatorie pentru a accede în funcţii înalte în statul securisto-poliţienesc consolidat şi tot multilateral dezvoltat !
    P.S.
    Să nu uităm de crimele recunoscute în acea perioadă atribuite securităţii , dar nici de faptul că atâta cît a fost în guvernul PNL, mâna cu seringa a lui Iohanus, n-a răsuflat nimic ! Nici de cealaltă mână dreaptă de data asta cu mască, a chefliului Şică.

  6. Am vizitat Muzeul de artă din Constanța. Mă bucur să aflu că la temelia lui se află o doamnă – Dna Florica Cruceru – care și – a dedicat viața acestui muzeu și promovării artiștilor români.
    La mulți ani stimată doamnă !

  7. In tara in care un „pitic atomic” poate comenta despre o doamna „Vreti sa faceti o burta de ras ca in Muppets? Scrieti Doina Gradea CV pe google si ce vedeti? … Doina Gradea anilor douazeci douazeci este o copie a doamnei Zoe Petre! Ochi miopi, umeri lasati, sanii la fel, exces de tesut adipos pe cocoasa la fel ca la Morsa Competenta…” ce asteptari poti avea? Halal!

  8. Dumnezeule ! Ce prapastie intre un Coldea (profesor !)si aceasta extraordinara Doamna . Sa-i dea Dumnezeu sanatate cu carul.

  9. Mulți ani d-nei Florica Cruceri, și mulțumiri pentru zestrea culturală lăsată Dobrogei. Într-o plimbare prin ținuturile dobrogene ne-am abătut și pe la Topalu . A fost impresionant să găsești un muzeu cu o bogată colecție de pictură și sculptură românească într-un sat. Mulțumesc d-lui Cornel Nistorecu că lasă loc și unui alt fel de jurnalism!

  10. Din poza se vede ca Doamna are ceva din Cornel si viceversa,probabil dragostea de cultura,de arta,de frumos strabate din privirea lor!la Multi Ani,distinsa Doamna!

  11. Impresionata pana la lacrimi de abnegatia Doamnei Florica Cruceru! Nu este data sa ajung in Constanta si sa nu vizitez Muzeul de Arta dar, constat cu tristete, ca de cele mai multe ori sunt singura vizitatoare…
    La multi ani, Stimata Doamna si multa putere de munca!
    Toate gandurile mele bune sa va insotesca!
    Amalia Popescu

  12. Faceti un Tablou cu Autoportret , sau cu Portret , Tabloul , Realizat de catre Alt Artist dar cu Propria Semnatura , dar dedesubt sub Portret spuneti sa fie pusa si O Semnatura a Personajului Potretului , iar Tabloul , Donati-il unui Muzeu de Arta . Iar Viitorul este Sigur , in Arta .

  13. Dumnezeu sa va tina puternică in aceasta frumusete a spiritului si a mintii!
    Sunteti emblematică pentru munca de muzeograf, un om de o modestie halucinantă, in raport cu dăruirea și rezultatele admirabile pe care le-ați consemnat in istoria acestui muzeu al artei plastice tomitane.
    Am crescut cumva cu dvs și am iubit acest spațiu de culoare și poezie in devenirea mea de artist.
    De cate ori cânt in muzeu, ma gandesc cat va datorăm.
    Omagiile mele, doamna Cruceru!
    Soprana Florența Marinescu

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.