Programul Rabla, inițiativa guvernamentală destinată stimulării achiziției de vehicule mai puțin poluante, se află în centrul unor discuții intense în România.
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a declarat recent că valoarea ecotichetului pentru 2025 nu a fost încă stabilită, însă a subliniat că aceasta va crește. Potrivit ministrului, consultările cu producătorii și importatorii de autoturisme sunt în desfășurare, iar în curând vor fi finalizate și publicate noile praguri ale valorii ecotichetelor.
Printre noutățile anului 2025 se numără o schimbare semnificativă în procesul de înscriere, românii având posibilitatea de a se înregistra direct pe platforma programului, fără a mai depinde de dealeri auto. Această schimbare vizează simplificarea procesului, permițându-le consumatorilor să obțină voucherul și să-l folosească la orice dealer auto.
În același timp, Ministerul Mediului a lansat, pe 5 martie 2025, în consultare publică, Ghidul pentru Programul Rabla, care include detalii esențiale despre cuantumul ecotichetelor. Astfel, ecotichetul pentru vehiculele 100% electrice va rămâne la valoarea din 2024, de 25.500 de lei (aproximativ 5.000 de euro), în timp ce pentru achiziția unor autoturisme cu propulsie termică sau hibrid, ecotichetul va fi de 10.000 de lei. De asemenea, se acordă 7.000 de lei pentru motocicletele noi și 13.000 de lei pentru vehiculele plug-in hibride.
Această propunere a fost criticată însă de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) care consideră că subvențiile actuale nu sunt suficiente pentru a susține tranziția către mobilitatea electrică. APIA a subliniat faptul că reducerea drastică a subvențiilor în 2024 a dus la o scădere alarmantă a vânzărilor de vehicule electrice, România ajungând pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol. În plus, asociația a sugerat majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025, precum și ajustarea plafonului maxim de achiziție eligibilă la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și nevoile pieței.
Adicǎ de ce eu, din impozitele pe care le plǎtesc, trebuie sǎ-i dau unuia care e șmecher și vrea sǎ-și cumpere mașinǎ nouǎ? Sau sǎ contribui la bunǎstarea producǎtorilor auto, ca sǎ creascǎ vânzǎrile și patronii din industrie sǎ se plimbe mai mult cu jeturi private care sunt foarte „eco”?
Mai au de cărat rable din străinătate și trebuiesc sponsorizate? Care țară stimulează afacerea cu tichete că sa ii golească terenurile de rable? E exact că la deșeuri, care țara trimite deșeuri, ii sponsorizează și pe catârii din politica românească de a ajuns Romania groapa de gunoi a europei. P.s. Cum rămâne cu plasticul: farfurii și tacâmuri interzise de UE daca Trump nu accepta cartonul la fabricat și exportat produse finite? Ăăă?