Deschis cu montarea nu mai puţin antologică a lui Oskaras Korsunovas de la Teatrul O.K. din Vilnius, festivalul a însemnat o antologie a spectacolelor memorabile ale unui Hamlet pentru secolul XXI. Indiferent de viziunea dată de coordonatele geografice ale teatrelor, spectacolele au reprezentat o revizitare a textului shakespearian din perspectivă modernă.
S-au perindat prin faţa spectatorilor regizorul şi actorul de avangardă Robert Wilson, cu exemplificări din spectacolul “Hamlet – un monolog”, de la Alley Theatre din SUA, o întâlnire-eveniment, un “Hamlet” adaptat tradiţiilor Nô, pus în scenă de Ryutopia Teatre Shakespeare din Niigata, Japonia, un altul creat de poloneza Monica Pecikiewicz de la Teatrul Polski din Wroclaw.
Spectacole din Bulgaria, China, Coreea de Sud au fost însoţite de ateliere de teatrologie, de expoziţii, de lansări de carte sau, în cazul recitalului “Hamlet” al actorului Piotr Kondrat din Varşovia, prezentat în aer liber la Portul Cultural Cetate, de un concert de muzică renascentistă, susţinut de Andy Rouse din Marea Britanie şi de formaţia Simply English din Gyor, Ungaria.
Teatrul american de avangardă
La Bucureşti, festivalul continuă, de mâine până duminică, cu două puneri în scenă ale piesei shakespeariene: cea semnată de Elisabeth Le Compte şi cea a lui László Bocsárdi.
Producţia trupei newyorkeze de artişti de avangardă, “The Wooster Group”, realizată în 2007, este, potrivit presei americane, “o excursie arheologică într-unul dintre simbolurile trecutului cultural american, Hamletul lui Richard Burton”. Piesa a fost gândită de regizoare ca o recreare a producţiei din 1964 a spectacolului de pe Broadway, regizat de John Gielgud, cu Richard Burton în rolul principal.
Spectacolul de atunci, filmat din 17 unghiuri, a fost proiectat timp de două zile, ca un film, în 2.000 de săli de cinema din America. Elisabeth Le Compte a reconstituit piesa de teatru pornind de la martori fragmentari ai filmului. Actorii joacă în faţa unui ecran pe care este proiectat filmul, totul devenind “un tribut adus efemerităţii măreţiei în teatru”, după părerea criticului Ben Brantley.
Rolul Hamlet este interpretat de Scott Shepherd, iar Kate Valk, ca şi Judith Rosmair din montarea lui Ostermeier, joacă rolurile Regina Gertrude şi Ofelia. Spectacolul poate fi vizionat de joi până duminică la Sala “Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra.
Teatrul Metropolis reia, joi, vineri şi sâmbătă, în cadrul Festivalului Shakespeare, “Hamletul” lui László Bocsárdi. Producţia românească, realizată pe un text adaptat de Alice Georgescu, într-o scenografie interesantă, semnată de József Bartha, operează şi ea o seamă de transformări ale piesei clasice. Regizorul inversează rolurile în unele scene, Hamlet apare ca un instrument uneori inuman al dreptăţii, Ofelia este inocentă şi păcătoasă în acelaşi timp, Claudius devine seducător, iar groparii care deschid şi închid povestea, curăţând scena după ultima înmormântare, par un memento al perenităţii comediei umane. Echipa de actori este remarcabilă, cu Marius Stănescu în Hamlet, inepuizabilul Sorin Leoveanu în Claudiu, Ofelia Ioana Anton, sensibilă şi expresivă în Ofelia.
Duminică seară, la Teatrul Odeon va avea loc spectacolul preambul la următoarea ediţie a Festivalului Shakespeare, din 2012, care va avea tema “Lumea-i un teatru, noi suntem actorii”. Producţia “Pyramus&Tisbe 4 You” a regizorului Alexandru Dabija este singura din festival cu altă piesă decât “Hamlet”. Alexandru Dabija a adaptat, în spirit modern, piesa intitulată “Prea trista comedie şi tragica moarte a lui Pyram şi-a Thisbeii”, transpunând-o în medii sociale şi culturale diferite, într-o demonstraţie de virtuozitate regizorală.
Timp de ani, de-acum înainte, publicul se va putea gândi la “Constelaţia Hamlet”, iar Fundaţia Shakespeare din Craiova va lupta să rezolve problemele artistice şi, nu în ultimul rând, financiare ale următoarei ediţii a festivalului.