Cei zece operatori portuari care manipulează mărfuri ucrainene pe lângă clienții lor obișnuiți vor avea nevoie de investiții în echipamente în valoare de 340 de milioane de euro pentru a crește viteza de procesare, afirmă Viorel Panait, directorul COMVEX și președinte al Constanța Port Business Association, citat de Reuters.
De aceea, ei au solicitat fonduri europene și garanții pentru împrumuturi guvernamentale.
Banii sunt necesari pentru că, deși Ucraina și Rusia au semnat la Istanbul un acord ce permite exportul cerealelor ucrainene din trei porturi aflate la Marea Neagră, lucrurile nu sunt puse la punct 100%.
Operatorii din România se așteaptă să continue livrarea de cereale ucrainene, deoarece va dura timp pentru a implementa pe deplin acordul.
Acordul privind trecerea în siguranță a fost văzut ca o sclipire de speranță într-o criză alimentară globală care se agravează. Turcia, care a intermediat acordul împreună cu Națiunile Unite, se așteaptă ca aproximativ o navă de cereale să părăsească porturile ucrainene în fiecare zi, atâta timp cât acordul este valabil.
Pe de altă parte, Rusia a avertizat Occidentul că neaplicarea componentei acordului de la Istanbul privind exportul cerealelor ruseşti, care conform acestei înţelegeri trebuie să se desfăşoare în paralel cu exportul cerealelor ucrainene, ar putea avea ca efect un eşec al întregului acord, relatează agenţiile EFE şi DPA.
Comvex a investit 4 milioane de euro într-o a doua platformă de descărcare a barjei, care a devenit operațională la sfârșitul lunii iulie și și-a mărit capacitatea totală de procesare la 84.000 de tone și 70.000 de tone pe zi.
La începutul lui august, operatorul portuar român Comvex (CMVX.BX) declara că va umple două nave în prima săptămână din lună – una care transportă 30.500 de tone de porumb ucrainean și românesc îndreptat către Libia și al doilea cu 45.000 de tone de porumb ucrainean către Iran.
„Totul depinde de modul în care funcționează acordul de la Istanbul și de cantitățile pe care porturile ucrainene le pot expedia”, declara atunci managerul Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters. „Din toată inima ne dorim ca ei să-și poată restabili fluxurile în lanț. Dar suntem aici, gata să ajutăm.„
Anul trecut, portul Constanța a livrat un record de 25,2 milioane de tone de cereale din România și din Serbia, Ungaria, Moldova și Austria.
Ucraina speră să exporte 20 de milioane de tone de cereale ținute în silozuri și 40 de milioane de tone din recolta aflată în curs de desfășurare, inițial de la Odesa și din apropiere de Pivdennyi și Chornomorsk, pentru a face loc noii culturi.
Până la sfârșitul lunii iunie, Comvex manipulase aproximativ 70% din cerealele ucrainene și alte mărfuri care urmau să vină prin Constanța, inclusiv aproape 800.000 de tone de minereu de fier. De asemenea, intenționează să investească 60 de milioane de euro în acest an și, în continuare, să stimuleze operațiunile, a mai declarat Viorel Panait.
Transportul din Ucraina a fost îngreunat de problemele infrastructurii feroviare și de nivelul scăzut al apei pe Dunăre, după săptămâni de temperaturi ridicate și secetă, ceea ce înseamnă că șlepurile nu pot transporta încărcături complete.
Exportatorii au transportat 1,46 milioane de tone de cereale ucrainene prin Constanța de când Rusia a invadat țara în februarie și războiul a oprit transporturile din porturile Ucrainei la Marea Neagră. Ruta de export este una dintre puținele rămase deschise Ucrainei, care înainte de conflictul cu Rusia era unul dintre cei mai importanți furnizori de cereale din lume.
Câinele moare de drum lung și cei 10 operatori măricei de grija mărfurilor Ucrainei.