Operatorii portuari au nevoie de fonduri UE, ca să ajute Ucraina

Cei zece operatori portuari care manipulează mărfuri ucrainene pe lângă clienții lor obișnuiți vor avea nevoie de investiții în echipamente în valoare de 340 de milioane de euro pentru a crește viteza de procesare, afirmă Viorel Panait, directorul COMVEX și președinte al Constanța Port Business Association, citat de Reuters.

De aceea, ei au solicitat fonduri europene și garanții pentru împrumuturi guvernamentale. 

Banii sunt necesari pentru că, deși Ucraina și Rusia au semnat la Istanbul un acord ce permite exportul cerealelor ucrainene din trei porturi aflate la Marea Neagră, lucrurile nu sunt puse la punct 100%.

Operatorii din România se așteaptă să continue livrarea de cereale ucrainene, deoarece va dura timp pentru a implementa pe deplin acordul.

Acordul privind trecerea în siguranță a fost văzut ca o sclipire de speranță într-o criză alimentară globală care se agravează. Turcia, care a intermediat acordul împreună cu Națiunile Unite, se așteaptă ca aproximativ o navă de cereale să părăsească porturile ucrainene în fiecare zi, atâta timp cât acordul este valabil.

Pe de altă parte, Rusia a avertizat Occidentul că neaplicarea componentei acordului de la Istanbul privind exportul cerealelor ruseşti, care conform acestei înţelegeri trebuie să se desfăşoare în paralel cu exportul cerealelor ucrainene, ar putea avea ca efect un eşec al întregului acord, relatează agenţiile EFE şi DPA.

Comvex a investit 4 milioane de euro  într-o a doua platformă de descărcare a barjei, care a devenit operațională la sfârșitul lunii iulie și și-a mărit capacitatea totală de procesare la 84.000 de tone și 70.000 de tone pe zi.

La începutul lui august, operatorul portuar român Comvex (CMVX.BX) declara că va umple două nave în prima săptămână din lună — una care transportă 30.500 de tone de porumb ucrainean și românesc îndreptat către Libia și al doilea cu 45.000 de tone de porumb ucrainean către Iran.

Totul depinde de modul în care funcționează acordul de la Istanbul și de cantitățile pe care porturile ucrainene le pot expedia”, declara atunci managerul Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters. „Din toată inima ne dorim ca ei să-și poată restabili fluxurile în lanț. Dar suntem aici, gata să ajutăm.

Anul trecut, portul Constanța a livrat un record de 25,2 milioane de tone de cereale din România și din Serbia, Ungaria, Moldova și Austria. 

Ucraina speră să exporte 20 de milioane de tone de cereale ținute în silozuri și 40 de milioane de tone din recolta aflată în curs de desfășurare, inițial de la Odesa și din apropiere de Pivdennyi și Chornomorsk, pentru a face loc noii culturi.

Până la sfârșitul lunii iunie, Comvex manipulase aproximativ 70% din cerealele ucrainene și alte mărfuri care urmau să vină prin Constanța, inclusiv aproape 800.000 de tone de minereu de fier. De asemenea, intenționează să investească 60 de milioane de euro în acest an și, în continuare, să stimuleze operațiunile, a mai declarat Viorel Panait.

Transportul din Ucraina a fost îngreunat de problemele infrastructurii feroviare și de nivelul scăzut al apei pe Dunăre, după săptămâni de temperaturi ridicate și secetă, ceea ce înseamnă că șlepurile nu pot transporta încărcături complete.

Exportatorii au transportat 1,46 milioane de tone de cereale ucrainene prin Constanța de când Rusia a invadat țara în februarie și războiul a oprit transporturile din porturile Ucrainei la Marea Neagră. Ruta de export este una dintre puținele rămase deschise Ucrainei, care înainte de conflictul cu Rusia era unul dintre cei mai importanți furnizori de cereale din lume.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

7 Comentarii

  1. Dupa toate stirile din ultima luna de zile se pare ca Portul Constanta APARTINE ucrainei lui Zelenski,unde se munceste din greu de catre dogherii romani. INTREBAREA este,cine PLATESTE toate cheltuielile din Portul Constanta, deoarece Ucraina NAZISTULUI Zelenski a intrat in „INCAPACITATE de PLATI” de 3 zile.

  2. Hmmm,. Cerșitul tradițional,. Eu cred că au nevoie de inteligență de spirit organizatoric, de simș de gospodar și evident de hărnicie..Astea românii cam duc lipsă,..Apropooo,. Mă intrigă faptul cum toată romania stă cu mâna intinsă către guvern, unii pentru secetă, alții pentru furtună, alții că nu le-a fătat scroafa,. și uite așa mereu cineva să le tot dea,. Dar există ASIGURAREA, Sunt societăți la care îți asiguri producția și casa și cățelu și purcelu.. De ce nu se asigură prostănacii, ?De ce bunicii noștrii nu știau de ”subvenție” sau ajutore de la stat ?? De ce azi toți se apucă de lucru doar de sunt superplătiți. Un trai decent de ce nu le ajunge ??

  3. Vine! Vine! … ajutoarele de la UE, ca la restaurant in vremurile apuse

  4. Lasa Editat, ca si voi stati cu mana intinsa si la guvernul roman si la cel maghiar si…degeaba! Tot prosti si saraci ati ramas. In afara de rromani maghiarizata nu stiti alta limba, asa ca nu plecati in lume decat ca salahori.

  5. @ Vanatorul de ursi(20:19)…BRAVO domnule,i-ai „traso” magraonului secui de @ marele urs (jeg).

  6. Ce vă mai strofocați? „MORȚII DE FOAME AU ÎNVIAT” (DUPĂ SCENARIUL TIPIC ZELENSKIAN) ȘI NU MAI DESCARCĂ ATÂT DE „PLÎNSELE ȘI AȘTEPTATELE CEREALE UKRAINE” ! PAR EXAMPLU -LIBANEZII -I DRUGHIE-!

  7. Câinele moare de drum lung și cei 10 operatori măricei de grija mărfurilor Ucrainei.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.