Lucrările pe Lotul 4 al Autostrăzii Pitești – Sibiu, între Tigveni și Curtea de Argeș, progresează mai repede decât termenul stabilit, potrivit companiei austriece Porr Construct, antreprenorul responsabil de proiect. Conform datelor publicate de companie, gradul de execuție a depășit 50%, fiind cu câteva procente în avans față de graficul de execuție asumat.
Un element central al acestei secțiuni este tunelul „Curtea de Argeș,” primul tunel rutier de autostradă din România forat integral în rocă dură. Tunelul are două galerii independente, cu o lungime de 1,35 kilometri fiecare, destinate fiecărui sens de circulație. Ele sunt conectate prin două galerii pietonale și una rutieră, destinate evacuărilor de urgență. În tradiția minieră, fiecare galerie a primit un nume feminin, un obicei menit să îi protejeze simbolic pe lucrătorii din subteran. La momentul actual, potrivit secretarului de stat Irinel Ionel Scrioșteanu, echipele au forat aproape doi kilometri din acest tunel.
Pe lângă tunel, lotul de autostradă include infrastructură de o complexitate semnificativă: 12 poduri și pasaje de aproape 2,65 kilometri în total, 16 podețe, trei ziduri de sprijin și 50 de kilometri de șanțuri și rigole. De asemenea, sunt prevăzute două clădiri operaționale, câte una la fiecare capăt al tunelului.
Pentru a accelera execuția lucrărilor și a spori eficiența, Porr Construct a adus pe șantier inovații precum o stație proprie de prefabricate, o premieră pentru proiectele de infrastructură din România. Aceasta produce componente esențiale, precum cele 680 de grinzi necesare pentru structuri, predale pentru o suprafață totală de 31.200 m² și antretoaze pentru tablierele metalice ale podurilor. De asemenea, două stații de betoane de mare capacitate au fost deja instalate, având o producție cumulată de peste 300.000 m³.
Începând de anul viitor, Porr va pune în funcțiune și o stație de asfalt cu o capacitate de 120.000 de tone anual. Aceste capacități permit companiei să reducă dependența de furnizori externi și să asigure continuitatea lucrărilor fără întreruperi.
Pentru a susține activitatea non-stop la tunel, compania a organizat trei locații de șantier care includ birouri, dormitoare pentru muncitori, spații de depozitare, un parc auto pentru utilaje, un atelier de mecanizare și baza de producție pentru prefabricate. Astfel, muncitorii beneficiază de un suport logistic complet, ceea ce contribuie la ritmul accelerat al lucrărilor.
Finalizarea lucrărilor: când vom putea circula pe A1?
Deși contractul prevede finalizarea în 2027, reprezentanții CNAIR estimează că secțiunea dintre Tigveni și Curtea de Argeș ar putea fi dată în trafic la sfârșitul anului 2025. Astfel, șoferii ar putea circula neîntrerupt de la Pitești până la Tigveni cu doi ani înainte de termenul contractual, deschizând o parte crucială din Autostrada Sibiu – Pitești, proiect de importanță strategică pentru conectivitatea rutieră dintre România și restul Europei.
În noiembrie 2021, contractul pentru această secțiune a fost semnat pentru o valoare de 1,678 miliarde de lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată prin Programul Transport (PT).
Sursa foto: Linkedin/Porr
La cati bani li s-au dat este normal sa se laude. Pe timpuri romanii ar fi facut acest tunel (intr-un timp mai lung) cu bani cel putin pe sfert raportati la nivelul de acum. Petre Roman si cei ca el rad si acum satisfacuti.
Calitatea și rezistența lucrării, sunt corecte? Aici trebuie mult mai multă și mare atenție, nu cum au făcut în Brăila sau în alte zone!
ce, noi nu le-am facut cateva autostrazi?
Adica, le am dat banii…
Sa se laude deoarece au motive.
*Problema calitatii lucrarilor: Inainte de 1989 existau dirigintii de santier, reprezentanti ai beneficiarului lucrarilor de constructii. Acesti specialisti in constructii (maistri sau ingineri in constructii) supravegheau intreaga constructie pana la terminarea ei: sa se foloseasca materialele cu dimensiunile si calitatea ceruta in proiect, executia sa fie de calitate. Raspundeau daca ulterior se dovedea ca lucrarile nu au fost corespunzatoare.
Acum mai sunt din astia, ca dupa cum vad nici draku nu mai vorbeste de ei?…..[Rumburak]
Daca tunelul e ca podul de la Braila, ferea’!
Ha, ha! Inc-o țâr’ ș’ chinejii să lasă di meserie dacă-i mai umghilesc austriăcii…
Macar la ei se vede ceva la regii soselelor se vede doar in palate si piscini.