Una dintre cele mai importante creaţii ale lui Constantin Brâncuşi, „Sărutul/ Le Baiser”, amplasată în cimitirul Montparnasse din Paris, este de foarte mulţi ani obiectul unei dispute între statul francez şi moştenitorii rusoaicei care au cumpărat sculptura.
În 1910, Tatiana Raşevskaia, o rusoaică exilată la Paris, s-a sinucis la vârsta de 23 de ani. În memoria ei, familia tinerei a cumpărat sculptura de la un artist român necunoscut în epocă. Era vorba chiar despre „Sărutul/ Le Baiser”, care a fost amplasat pe mormântul rusoaicei, ca monument funerar.
În 2005, un comerciant de artă i-a descoperit pe proprietarii actuali ai sculpturii în Rusia, iar, de atunci, o dispută a izbucnit între statul francez şi aceştia.
Pe de o parte, statul francez doreşte ca sculptura să rămână în locul în care a fost amplasată iniţial, pe de altă parte, moştenitorii rusoaicei, care sunt oficial proprietari, deşi nu au acces la această lucrare, doresc să o recupereze pentru a o scoate la licitaţie.
Până în prezent, statul francez a avut câştig de cauză în toate procedurile juridice intentate, dar cei şase moştenitori ruşi au făcut apel.
În ultimii ani, cota de piaţă a lui Constantin Brâncuşi a crescut semnificativ, sculptorul român devenind al doilea cel mai scump din lume, după Alberto Giacometti.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.