Programul Gas Release, exportul de gaze naturale, cererea mai mare decât oferta, panica din piață, schimbarea rutelor de gaze din Europa de sud-est sunt câteva dintre principalele cauze ale scumpirii gazelor naturale în România, conform Asociației Energie Inteligentă.
Unii furnizori de gaze naturale au profitat de Gas Release Program (GRP), programul care a adus în România un preț la gaze cu minim 5% sub cel din Europa de est (tranzacționate pe Bursa de la Viena), începând cu luna iunie 2020, în sensul că au achiziționat gaze din România și le-au exportat în țări în care se aplica prețul de la Viena, precum Ungaria, Austria.
O altă cauză a fost exportul gazelor naturale prin contracte pe termen mediu și lung și importul pe perioade scurte la prețuri SPOT. GRP a fost o măsură care a determinat creșterea importurilor de gaze. Mai mult gazele exportate s-au achiziționat pe baza de contracte anuale, adică la prețurile stabilite anul trecut cu livrare pentru anul 2021, în timp ce importurile sunt achiziționate SPOT, în funcție de cererea imediată, la prețuri mai mari.
Piața internă s-a confruntat cu o cerere mult mai mare decât oferta. Chiar dacă această situație a fost generată de declinul natural al zăcămintelor de gaze, ea a venit și pe fondul unei creșteri a cererii ”forțate” prin politici neadecvate de ”racordări gratuite”. În această vară cantitățile puse pe piață au fost mici, fapt ce a ”simulat” o continuă discrepanță între cerere și ofertă. Această situație se prelungește aparent inexplicabil de trei luni, dar nu orice luni ci cele de vară.
Piața s-a confruntat și o panică din cauza lipsei de informații. Având în vedere că nu toate gazele sunt tranzacționate pe bursă, foarte important, în România este existența în piață a informațiilor privind prețurile medii ale gazelor naturale tranzacționate. ANRE care are obligația de a realiza un raport privind prețurile medii de tranzacționare a gazelor publică rapoartele cu întârziere de 4-5 luni, fapt care a contribuit esențial în această vară la crearea unei panici pe piața gazelor naturale, esențială pentru creșterea prețului gazelor naturale.
Schimbarea rutelor de gaze din Europa de Sud Est, odată cu sistarea livrărilor din Ucraina în Sudul Europei și implicit modificările aduse în acoperirea cu surse a determinat și modificăr importante în nivelul prețurilor gazelor importate în România.
Efectele acestor scumpiri sunt creșteri de preț al mărfurile cuprinse între 25 – 140%, iar sărăcia energetică va crește de la 17,5% la cca 42%. Astfel, conform datelor studiului AEI românii se vor întoarce la nivelul de trai de acum 10 ani.
Conform Asociției Energia Inteligentă, legea consumatorului vulnerabil este o măsură neceară, dar infimă față de situația spre care ne îndreptăm, considerată dezastruoasă. ”În acest moment, problema principală se găsește la nivelul societăților comerciale, în special la nivelul celor pentru care energia reprezintă o componentă importantă în costul de producție. În câteva luni firmele, după ce vor înregistra stocuri, urmare a creșterii prețului produselor lor, își vor închide porțile și vor începe disponibilizările, astfel se va pune un accent puternic asupra bugetului national pe de o parte prin reduecerea veniturilor, pe de altă parte prin creșterea cheltuielilor. Asta determină să lăsăm discuțiile și să începem să acționăm, cât mai avem timp, să salvăm ce mai putem salva”, spun cei de la asociație.
					
                      
                      
                      
                      
                      
                      
					
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
ANRE – OUG 114/2018,Prevederile OUG 114/2018, coroborate cu legislația secundară emisă de ANRE în aplicarea acesteia, nu vor conduce la creșteri de prețuri la energia electrică și gazele naturale furnizate clienților finali casnici care optează pentru furnizarea în regim reglementatîn perioada 01.03.2019 – 28.07.2022 – pentru energia electrică, șiîn perioada 01.01.2019 – 28.02.2022 – pentru gazele naturale.ACeasta era la 29.01.2019
ULTERIOR,sau chiar intre timp -BORFASUL ANRE,L ORBAN<CATU SI FRUNIZORII BORFASI,discutau "gase release program", care va debuta la 1 iulie, și prin care cei doi producători români de gaze PETROM SI ROMGAZ vor fi obligați să vândă pe piață la licitație, la preț de pornire IMPUS prin lege-CARE LEGE-SA O VEDEM !, o parte din producția lor. Potrivit "cadrului de re-liberalizare a pieței de gaze"UNDE ESTE ? GRP de la 1 iulie 2020, timp de trei ani și jumătate, între 1 iulie 2020 și 31 decembrie 2023, Petrom și Romgaz urmau să fie vor fi obligațe să oferteze pe piețele din România cel puțin 30% din producție. Prețurile de pornire sunt legate de cotația prețului gazului de la Baumgarten (Austria)-Central European Gas Hub (CEGH), respectiv cantitățile vor fi oferite la vânzare la un preț maxim de 95% din prețul CEGH, pentru același tip de contract ofertat.Gas Release Program, implementat CIND-DE CINE-IN CE BAZA ? începând cu iunie 2020, a adus preţuri mai mici la achiziție din producția internă (o scădere cu 42 % a prețului mediu în semestrul II 2020 față de semestrul II 2019), FARA SA SE OBTINA PRETURI MAI MICI LA COSNUMATORII CASNICI de gaze (3 milioane de consumatori casnici achită prețuri similare cu ceea ce achitau în semestrul II 2019), dar a adus o stimulare în această perioadă ca furnizorii să exporte gazele din producţia locală pentru a obţine preţuri mai mari.