Centura Reghin: o licitație întunecată de suspiciuni de corupție

În decembrie 2022, autoritățile locale au demarat procedura de achiziție publică pentru….

Centura Reghin: o licitație întunecată de suspiciuni de corupție

În decembrie 2022, autoritățile locale au demarat procedura de achiziție publică pentru….

De mai bine de doi ani, procesul de licitație pentru construirea Centurii Municipiului Reghin se află sub o lupă atentă, iar evoluțiile recente nu fac decât să adâncească suspiciunile de nereguli și abuzuri. După trei etape de licitație, toate anulate de justiție, și un număr impresionant de contestații,

Primăria Reghin pare hotărâtă să ducă această procedură la capăt, chiar și cu prețul de a ignora repetate decizii ale instanței, scrie Asociația Pro Infrastructură, ONG-ul care monitorizează lucrările mari de infrastructură.

În decembrie 2022, autoritățile locale au demarat procedura de achiziție publică pentru proiectarea și execuția Variantei de Ocolire Reghin, un drum de 12,7 kilometri estimat la 495 milioane de lei fără TVA. Până în aprilie 2023, șase companii au depus oferte pentru acest proiect: Automagistral, Dimex, Strabag, Geiger, Frasinul și Far. De la început însă, licitația a fost marcată de suspiciuni, iar procesul de selecție a devenit un subiect fierbinte.

În perioada Crăciunului 2023, Primăria Reghin a descalificat fără nicio explicație convingătoare cinci dintre cei șase ofertanți, lăsându-l pe Dimex ca singurul competitor rămas în cursă. O decizie care a stârnit imediat controverse, dar și acțiuni legale din partea constructorilor eliminați, care au contestat în instanță eliminarea lor. Atât Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), cât și Curtea de Apel Târgu Mureș (CATM) au confirmat faptul că motivele de descalificare au fost nefondate și au obligat Primăria Reghin să reevalueze ofertele.

După o primă rundă de contestații și corecturi, procesul a intrat într-o a doua fază în iulie 2024. Din păcate, Primăria nu s-a oprit aici, ci a continuat să caute noi motive pentru a elimina concurența, de această dată în mod contrar legislației în vigoare. Cu toate acestea, CNSC și CATM au continuat să respingă acele descalificări nejustificate, iar licitația a fost, din nou, obligată să revină asupra unor decizii contestate.

În aprilie 2025, licitația a intrat într-o nouă fază, cu un nou set de acuzații. De această dată, Primăria a decis să descalifice toți ofertanții, cu excepția Dimex, din cauza unor neconformități minore în prezentarea resurselor umane și materiale, aceleași aspecte deja respinse de instanțele anterioare. Deși acest motiv fusese deja anulat de judecători, autoritățile locale au continuat să aplice aceleași criterii de descalificare. Numai două contestații au mai fost depuse în acest stadiu, iar CNSC a admis cererea celor de la Geiger, lăsând-o însă pe cea a Far fără succes.

Cea de-a patra rundă, din iunie 2025, a adus o schimbare de tactică. Primăria Reghin a ales să nu mai descalifice direct pe cei de la Geiger, ci să îi depuncteze strategic, astfel încât aceștia să rămână sub Dimex în clasament. Motivul? O garanție suplimentară acordată pe lucrări, o practică legală, dar care, conform informațiilor, ar fi fost folosită într-un mod intenționat pentru a dezavantaja concurența. Constructorii, pentru a obține puncte bonus, optează adesea pentru garanția maximă, fiind aceasta o opțiune simplă și standardizată.

Aceste schimbări de tactică și eliminări succesive ale competiției, cu un favorit care se menține constant pe cale să câștige, au dus la o deteriorare semnificativă a încrederii în procesul de achiziție publică. După mai bine de doi ani de dispută și contestații, în acest moment, licitația a ajuns la faza de evaluare financiară, cu termen limită stabilit pentru 20 august 2025, deși este posibil ca această dată să fie amânată din nou.

Distribuie articolul pe:

4 comentarii

  1. n-ati invatat ca germanii Uesulei/Merkel etc. trebuie sa fie ajutati ca de aceia au venit in Romania ca acasa nu aveau ce manca la fe ca sasii si svabii acum aprox. 800 de ani cand au fost adusi de meghiari sa le apere padurile si sa le mestereasca ceasuri si alte mecanisme…

  2. Toate orasele ardelenesi (inclusiv Zalaul baietilor de securisti) si-au tras centuri pe care umbla vacarii cu patrupedele dimineata si seara. Toate guvernele le-au dat bani la greu la ordinul securistilor lui Asztalosh, Mayor si Helwig. Iar pentru o autostrada cu adevarat importanta ca aceea din jurul Bucurestiului abia s-au gasit bani. A iesit o caricatura cu doua benzi pe sens.

    1. N-ar fi mai bine sa se desfinteze judete ,comune,sate si sa ramana doar Bucurestiul?
      Ca sa fiti multumiti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.