Acum două zile, a izbucnit un scăndăluț legat de fostul (și viitorul?) Cenaclu Flacăra. Cauza o reprezintă reacția lui Daniel Șandru, directorul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, față de anunțul lui Andrei Păunescu, cum că va organiza prima manifestare postdecembristă a acestei grupări mai mult sau mai puțin culturale.
Aflând de intenția fiului fostului conducător al Cenaclului, Adrian Păunescu, Daniel Șandru a spus nici mai mult nici mai puțin că inițiativa reprezintă ”o ruşine naţională imensă şi o dovadă a lipsei de consideraţie la adresa victimelor regimului comunist“. În completarea argumentării sale, domnul Șandru vorbea despre Cenaclu ca despre o imensă mașină de propagandă comunistă.
IICMER nu vrea un nou Cenaclu Flacăra
Personal, în loc să mă mai gândesc la așa ceva, aș fi preocupat să văd dacă Andrei Păunescu, în calitate de organizator, are toate actele și avizele în regulă, știind că evenimentul se va desfășura pe plaja Corbul, din nordul Constanței, adică taman acolo unde este o zonă protejată. Iar, dacă da, să-l lăsăm pe om să-și vadă de treaba lui.
Însă, dacă tot a fost deschis subiectul, cred că merită să ne întrebăm încă o dată dacă, într-adevăr, Cenaclul Flacăra a fost un „imens instrument de propagandă”.
Ca unul care am fost parte a mișcării flăcăriste, fie și pentru o scurtă perioadă de timp, și ca unul care, ulterior, am avut mereu informații la prima mână de acolo, pot spune că da, Cenaclul a fost unul dintre cele mai mari și cele mai importante instrumente de propagandă comunistă. Și cred că merită să aduc aminte despre câteva lucruri din acea perioadă, despre acest cenaclu.
Venit dinspre muzica clasică și continuând să cânt în orchestra de cameră a Societății Muzica, am debutat acolo în 24 februarie 1976, într-un spectacol ținut la Polivalenta din București, într-o formulă restrânsă a grupului pe care tocmai îl înființasem, Progresiv ABC. Alături de mine, erau Petra Călin, la voce, și Vlad Teodorescu, la chitară, nimeni altul decât redactorul de mai târziu de la Expres și Evenimentul zilei. De fapt, eu l-am recomandat lui Cornel Nistorescu, știind că Vlad are talent gazetăresc. Imaginea din deschiderea acestui articol ne înfățișează exact în acel moment. În fine.
Împreună cu noi, în acea seară, a debutat Mircea Bodolan și pot spune cu temei că am prins vechea gardă a cenaclului, cea din care făceau parte corifeii muzicii folk de la noi: Doru Stănculescu, Mircea Vintilă, Marcela Saftiuc, Adrian Ivanițchi, Mircea Florian, Gheorghe Gheorghiu sau Valeriu Sterian etc.
Cenaclul Flacăra (VIDEO) Andrei Păunescu îi dă replica lui Daniel Șandru, directorul IICCMER
Dar, tot în acea seară s-a mai întâmplat un lucru care mi-a tăiat tot entuziasmul debutului: Nicu Alifantis, aflat și el mai la începutul carierei, a cântat în premieră imnul ”Trăiască România”, compus pe versurile poetului Ion Nicolescu. Nu asta m-a alarmat, ci faptul că Adrian Păunescu l-a pus să repete cântecul de șapte ori. În momentul acela, am realizat că tot ce ce fusese frumos la Cenaclu avea să se ducă pe apa sâmbetei.
Peste numai trei săptămâni, textul avea să fie schimbat, Adrian Păunescu scriind alte versuri. Iar, dacă în primă variantă, ”Trăiască România” era un cântec patriotic decent, acum, Imnul lui Alifantis era propagandă pură.
Peste câțiva ani, Niculaie avea să-i cânte refrenul care, modificat încă o dată, îl menționa chiar pe conducătorul iubit: ”Trăiască România/ Trăiască tricolorul/ Trăiască Ceaușescu/ Măria sa poporul”. Pentru cine vrea să se convingă, momentul este prins în filmul de lung metraj dedicat Cenaclului. Și de ce o fi făcut Niculaie compromisul ăsta, numai el poate să spună.
Nu era prima dată și nu avea să fie nici ultima oară când Adrian Păunescu schimba textele unor cântece: ”Țara lui Leru-i ler”, scris de Horia Stoicanu, pe care îl cânta Mircea Vintilă, avea să devină ”Dulce Românie”. Prin anii 80, ”Fluturele nopții”, al lui Ștefan Hrușcă, avea să devină ”Veniți la Mecca noastră în Ardeal”.
Tot prin anii 80, Adrian Păunescu avea să schimonosească textul unui minunat cântec popular pe care eu am avut curajul de a-l repune în circulație. Acest cântec merită câteva rânduri:
Se numește ”Basarabeanca” și l-am învățat de la Horia Stoicanu. Înainte de război, a fost un fel de Imn de dragoste al Legionarilor. În variantă originală, nu este păstrat decât în interpretarea mea, cântându-l într-una din emisiunile lui Andrei Partoș, la cererea unui ascultător. Neavând la dispoziție înregistrarea, vă scriu aici versurile:
De la Nistru pân-la Prut
Trei ibovnice-am avut
Dorule, dorile, hai
O româncă și-o țigancă
Și-o fată basarabeancă
Dorule, dorule, hai.
Românca făcea mâncare
Țiganca-mi dădea parale
Dorule, dorule, hai
Basarabeanca cea frumoasă
Mă chema la ea în casă
Dorule, dorule, hai.
Subțirele buze ai
Dar nu știi cui să le dai
Dorule, dorule, hai
Și-ale mele-s tot așa
Hai să-ncepem dragostea
Dorule, dorule, hai.
Frumos, nu-i așa? În sens metaforic, cântecul vorbea despre Unirea cu Basarabia. Eu l-am cântat prin anii 80, când am făcut parte pentru câțiva ani dintr-o formulă de turneu împreună cu Dida Drăgan, Roșu și Negru și actorul Alexandru Basarabeanu. De fiecare dată când îl cântam Liviu Tudan își ieșea din pepeni, venind în cabină și făcându-mi scandal: ”-Ilie, ți-am spus să nu mai cânți cântecul ăsta. Vrei să ne aresteze ăștia!?” Dar eu, nimic.
Ei bine, cântecul a plăcut imediat, nu avea cum altfel. Prinzând de veste, Adrian Păunescu a scris pe această melodie versurile care aveau să dea titlul versiunii ”Doamne ocrotește-i pe români”, cântat inițial de Veta Biriș. Din punctul meu de vedere, varianta asta e o oroare. Iar, după cum știți, această piesă a fost unul dintre principalii vectori de propagandă din cadrul întregului repertoriu al Cenaclului Flacăra. Iată cum se poate lua un lucru de bun simț, transformându-l într-o oroare!
Revenind, trebuie să mai spun că noi, cei de la Progresiv ABC, ne desfășuram artistic în zona muzicii de avangardă, a unei muzici de laborator care nu era destinată publicului larg.
Ca urmare, am părăsit singuri Cenaclul în luna mai a acelui an, 1976, fără să ne certăm cu nimeni, fără să avem nimic de reproșat nimănui, dar și fără să mai fim obligați să ne prefacem că ne plac versurile din Imnul cuplului Păunescu-Alifantis, repetându-l în prostie pe scenă, întru îndoctrinarea publicului. Așa am ajuns la Ateneul Tineretului, după cum am mai povestit cu altă ocazie.
Se mai pune însă o întrebare: A fost, oare, Cenaclul Flacăra un instrument de propagandă și până în seara premierei Imnului evocat de mine aici? Da, dar într-un mod foarte discret, aș spune. Oricum, chiar și până atunci, un cântec precum ”Mai doarme cineva pe-aici”, în care Constantin Moțet critica fățiș corupția din învățământul universitar (care exista și atunci, fiți fără grijă!), nu a putut fi cântat decât o singură dată, Moțet fiind exclus imediat din Cenaclu.
Nici Nicu Vladimir, unul dintre uriașii neștiuți ai folk-ului românesc, care în cântecul ”Ce de lupi se înconjoară”, spunea: ”Iată, iată, ce de îngeri cad în scrum/ Iată, iată, lupii ies la drum”, nu avea ce să caute în Flacăra, cum nici Adrian Antonescu nu avea ce să mai stea acolo, fiind și el exclus după ce a cântat un cântec compus pe versurile lui Arghezi: ”Într-o țară care-a fost/ Era mare cel mai prost”, publicul indentificând imediat trimiterea la Ceaușescu.
Cu atât mai mult, nu ar fi avut ce să caute un cântec precum ”Bitter”, al lui Horia Stoicanu, în care se vorbea despre soarta tristă a unui erou care a luptat împotriva rușilor, la Stalingrad.
Deci, nu a fost posiblilă promovarea unor cântece-protest reale, ca o continuare a ceea ce se întâmpla în folk-ul american, la care mișcarea din România se raporta. Nici nu avea cum să se întâmple așa ceva. În schimb, era permis un pseudo-protest stângist, ca o critică a lumii capitaliste, așa cum este ”Pământul deocamdată”, al cărui text este scris, de la sine înțeles, de Adrian Păunescu, și cântat de același Mircea Vintilă.
În 1978, simpla exprimare de către Doru Stănculescu a opiniei, foarte corecte dealtfel, cum că acesta nu este un cântec ci un ”telejurnal”, l-a determinat pe Adrian Păunescu să-l excludă pe Prezindente din Cenaclu. Și au urmat alte excluderi, alte scandaluri, alte plecări.
Cu timpul, distribuția Cenaclului Flacăra a devenit tot mai subțire. Mai mult, accentele dictatoriale ale lui Adrian Păunescu au devenit tot mai feroce, copiindu-și astfel patronul politic, pe Nicolae Ceaușescu. Într-o tentativă de revenire a lui Doru Stănculescu în Cenaclu, pe la începuturile anilor 80, acesta a avut un scandal cu liderul grupării, Adrian Păunescu spunându-i:
”N-am nevoie de voi, nu mai am nevoie de vedete. Am să-ți arăt și am să arăt la toată lumea că pot face vedete mai mari decât voi din niște necunoscuți, oricât de slabi ar fi ei!” (Mai multe despre începutirile Cenaclului, din dialogul pe care Doru Stănculescu l-a avut cu subsemnatul, păstrat aici: https://www.meat-milk.ro/doru-stanculescu-daca-plecam-noi-se-va-alege-praful/ )
Așa au putut să apară căzături culturale precum Carmen Antal-Păunescu (”Toate femininele vor pace”), Valeriu Penișoară (”Cuvântul lui Roată către Divan”), Ovidiu Haidu (”Șerpoaico”), Ion Huidu (”Căciula”) și mulți alții aidoma lor, niște indivizi sau individe care ar fi meritat să fie arestate ”pentru port ilegal de chitară”, citându-l aici pe Dan Andrei Aldea care s-a pronunțat în acest fel cu referire la Marian Nistor, liderul grupului Savoy.
Nume precum Poesis, Mircea Rusu (pentru o scurtă perioadă), Dinu Olărașu sau Adrian Beznă erau excepțiile care mai aduceau ceva lumină artistică pe scena inundată de bezna incluturii și a propagandei naționalist-comuniste de cea mai ordinară și joasă speță, promovată de Adrian Păunescu.
Ca rezultat, comportamentul publicului acelei perioade, un public aproape analfabet din punct de vedere muzical și artistic, manipulat într-o asemenea măsură încât considera libertate faptul că era pus să repete iar, și, iar, și iar, și iar, versurile cretine în care era proslăvit Nicolae Ceaușescu, ilustra perfect versurile din poezia ”La vie en rose”, a lui Dorin Tudoran.
”Pour la bonne bouche” (sic!), să mai adaug și faptul că tot ce povestesc eu aici ilustrează perfect mecanismul impunerii unei doctrine totalitare, naționaliste, în fond, antipatriotice, așa cum demonstram în articolele dedicate criticii naționalismului.
Ei bine, acest public care descoperise Cenaclul Flacăra de abia în epoca lui de dezmăț propagandistic și având prea puțin contact cu adevărata artă promovată între anii 1973-1976, ajungea să dea grosul votanților FSN care înainte de alegerile de la 20 mai 1990 strigau desfigurați de admirație extatică ”Iliescu-apare/Soarele răsare!” sau să se numere printre cei care îi aplaudau pe minerii aduși tot de Iliescu la București, în 13-15 iunie, ca să bată lumea care visa la libertate și democrație.
Tot din rândul acestui public pot fi socotiți și cei care își exhibă atitudinile țățist-putiniste, promovând idei izolaționiste ca soluție pentru România și ruperea de Occident. Exact ca în cântecul ”Pământul deocamdată”, nu-i așa!? Țările din Vest sunt rele, socialismul, comunismul și naționalismul sunt bune.
Revenind la organizarea anunțatului concert de pe plaja Corbu a celor reuniți de Andrei Păunescu sub genericul Cenaclului Flacăra, trebuie spus obligatoriu că o eventuală interzicere ar fi total aberantă. Fie că ne convine o atitudine sau nu, fie că ne plac sau nu unele cântece sau unii autori, oamenii trebuie să se manifeste liber. Publicul este singurul care decide, nu vreo autoritate.
Cât despre ce s-a întâmplat la Cenaclul Flacăra în anii 70-80, nu doar că nu trebuie să trecem sub tăcere, ci trebuie să luăm aminte pentru ca manipulări propagandistice de acest fel să nu se mai întâmple.
Până la urmă, nu totul a fost rău, nu totul a fost bun și tocmai de aceea să ne bucurăm inclusiv de poezia lui Adrian Păunescu, care ce volum îi place.
(Pentru o mai bună documentare și înțelegere, vă invit să ascultați:
Mircea Vintilă, ”Țara lui leru-i ler”:
https://www.youtube.com/watch?v=Gz8a8er4ujk
Nicu Vladimir, ”Ce de lupi se înconjoară”:
https://www.youtube.com/watch?v=B6p-sgIdHso
Horia Stoicanu, ”Bitter”:
https://www.youtube.com/watch?v=mEviSb7asyI
Ștefan Hrușcă, ”Fluturele nopții”:
https://www.youtube.com/watch?v=AA6rJCnYoIY
Ilie Stoian/Progresiv ABC, ”Răsărit” (aici ”Sunshine”, așa cum a fost
Postat de producătorii de la Univers, album ”12+1=8”-1996):
https://www.youtube.com/watch?v=Qia3kUWLGa0)
Tu Ardeal, tu Ardeal, îţi suntem oşteni
Templul sfânt, templul sfânt, Munţii Apuseni
Că tu ne eşti vatră şi din piatră-n piatră
E tăria unui neam de moţi
Asta-i ţara noastră, noi nu stăm în gazdă
Horea al nostru-i risipit pe roţi
Ne-au furat barbarii, ne-au căznit mai marii
Dar avem în piepturi şapte vieţi
Ne vibrează-n sânge, pân’ la Putna plânge
Clopotul ce bate la Râmeţ
Nu vrem răzbunare, doar atât ne doare
Că se pierde amintirea-n val
Doamne, dă-i tărie unei mâini să scrie
Biblia latinului Ardeal…
Stefan Hrusca, Adrian Paunescu
lasa Marele Urs spune:
23 IULIE 2022 LA 11:51
nu te mai justifica, nu ai cui, ei, fratii tai romani nu pot intelege ce inseamna sa ai un ideal, sa ai niste conducatori care-si iubesc glia. pt multi romani e suficient sa fie precum ghioceii. Si voi aveti o rana grea va renegati sangele de dragul unei limbi adoptate cand stramosii s-au dat cu stapanii, sigur nu sunteti huni/mongoli asa cum nici Atila nu era. Va apreciez tenacitate ea va va face sa dainuiti. Romanii ar trebui sa invete de la voi sa-si pretuiasca valorile. De o saptamana ”urla” impotriva lui Adrian Paunescu si uneori il desconsidera si pe M Eminescu.
… cand deschizi o carte de poezi de AP si citesti Partidul, Ceausescu si Poporul sau Oda preaiubitei tovarasa mama si om de stat, savant de renume international, … ti se deschide o lume si ti se umple inima de bucurie neumbrita.
De A. P. , am scapat pinala la urma ! De FEMEIA care se furiseaza in spatele lui vale , core , asta e ,asta nu e , miruna , nu mai scapam ! MAI FEMEIE , desarta toate poeziile lui AP pe acest site , daca asta te linisteste ! PS ..
mare e puterea ta Doamne !
Oriunde deschizi o carte de poezii a lui Adrian Paunescu sau o carte de povestiri a lui Mihail Sadoveanu, ti se deschide o lume.
Fac parte dintre acei fericiti care se pot bucura de un text sau de un cantec fara sa-mi fie umbrita aceasta bucurie.
Si Sfanta mea a devenit sfanta numai pentru ca i-a oferit lui Iisus o naframa pe care a ramas chipul Lui.
Se afla litere si farduri
Si niste munti sunt intre noi
Dosare-nchise, triste garduri
Si nici n-o sa mai vii n’apoi
In pragul iernii absolute
Saruta-mi tampla alba, hai
S-apoi scufunda-te si du-te
In orizontul altui grai
Nici nu pot nimic sa-ti spun
„Pe curand” sau „ramas bun”
Aparu, numai nu
La adio tu
De ce sa-ti spun „la revedere”?
N-as mai avea niciun motiv
„Adio” drepturile-si cere
Ca te-am pierdut definivit
Si de la mine pan-la tine
Cuvantul insusi va-ngheta
Nici sa te strig nu stiu prea bine
„Iubita mea”? „pierduta mea”?
Cand te-am vazut ultima oara
Stiai si tu, plangeai si tu
Si ai plecat cu tot cu gara
Nici tren nu mai exista, nu
Eu m-am intors inca odata
Voiam sa vin pe urma ta
Dar unde-i linia ferata?
Parc-a luat-o cineva
Eu ti-as mai spune amanunte
Destinul de-as putea sa-l schimb
„Iubita mea de peste munte”
„Iubita mea de peste timp”
Pe cea de-atunci n-o voi gasi-o
Si eu acela a murit
Sub cinic nuclear, adio
Noi bietul cuplu parjolit Adrian Paunescu, Vasile Seicaru
A! Ca de obicei .. voirbom de toate insa nu observam cestiile care sar in ochi.
Oana la urma Paunescu s-a folosit de Cenaclu sa sa isi faca siesi propaganda …
D’aia fu interzis Cenalcul
Ilie asta se pare ca nu prea stie ce scrie … ca ancd comite neadevarul „Prinzând de veste, Adrian Păunescu a scris pe această melodie versurile care aveau să dea titlul versiunii ”Doamne ocrotește-i pe români”, cântat inițial de Veta Biriș. Din punctul meu de vedere, varianta asta e o oroare.”
Ce este oroare ?!
Finalul ?
Ţine minte, fiul meu
Că există Dumnezeu
Uite cum a fost şi cum va fi
Și un jurământ te leagă
Țara noastră nu-i întreagă
Însă asta doar până-ntr-o zi
Când vei fi şi tu bărbat
Să te simţi mereu soldat
Doamne, ocroteşte-i pe români
Pentru vechile hotare
Pentru România Mare
Doamne, ocroteşte-i pe români
Ptr Stoian si cimoania barabat e doar „Românca făcea mâncare/Țiganca-mi dădea parale” dar nu sa fii soldat al Tarii Tale !
Deja, sunt atat de multe de spus… Ati deschis atatea rani!
Nu pot fi eu avocatul lui A. P. L-am cunoscut prin poeziile lui in care a pus mult suflet de roman, de om. Fiecare se poate regasi in ele.
…
Dar acum?
Prin anii 80 , ap avea mare sezatoare la casa de cultura din Petrosani .Un coleg de facultate a intrat in sala si s-a luat la cearta cu marele bard , pardon topor . A intervenit militia , colegul a ripostat si a fost stilcit in bataie .
Cenaclurile Flacara erau nelipsite in noptile de Pasti si de Craciun ca sa deturneze oamenii de la biserica. Cenaclurile Flacara plamadeau „omul nou” despre care ne vorbea „mult iubitul si stimatul tovaras NC”. Omul nou trebuia sa fie procomunism ceausist, iar muzica folk promovata de AP pentru generatia tanara era pentru a inlocui „muzica decadenta” din vestcare mai ajungea in Romania cu greu pe casete sau discuri fiind interzisa de nomenclatura comunista. AP isi ducea copiii in vacante in strainatate, in timp ce noi cu „rascoala”, adica 99% nu aveam drept la pasaport.
D-le Ilie Stoian vă așteptam ca pe cireșe coapte! Parcă era ieri! Eram mic, zgribulit, ma incalzeam la soba cu lemne și ascultam joia, trei ore jumătate Cenaclul Flacăra! Si acum țin minte aparatul de radio reglat pe unde scurte 30, 41, 49 unde scurte cu Noel Bernard și Ana Magura Bernard la Europa Liberă! Actualitatea Românească de la ora 19.10.Ascultam la Cenaclu pe Socaciu cu „Iubito hai să ne aruncam în mare”,Gutuia la geam, Hrusca, etc! Poetii Nichita Stănescu, Mihail Eminescu, Doinas cu „Mistrețul cu colți de argint” de mi se incretea pielea…Cântece de dragoste, cântece patriotice, folk, iubire de mamă, de părinți, glie, aveai de toate! Nu dau cu noroi! Mai bine „ceva” decat nimic! Sf Ioan Gura de Aur spunea că Iadul este „Singuratatea” tipi, urli, te bucuri, te chinui, nu te aude Nimemi…Cumplita singurătatea, cumplită tare! Frumoase cântece am auzit la Cenaclul Flacăra!
Sa credem ca a vrut sa faca bine dar atat a putut in conditiile acelea…. ???????
In conditiile acelea AP dar si CVT, alt mare poet, aveau Mercedesuri si vile in centrul Bucurestiului, iar la „marile cenacluri” cu muzica folk si poezii „patriotice” de preamarire a cuplului Ceausescu cine avea o atitudine ostila fata de versurile cu mult iubite si stimate tovaras NC si tovarasa EC era identificat si chemat pentru explicatii prin subsolurile din strada Eforie. Asta era binele pe care il faceau cei doi, dar mai ales AP. La momentul numit revolutie, precum Iliescu AP a sucit foaia si a devenit anticomunist „convins”. Versurile care iti plac tie se bat cap in cap cu versurile pro conumism ceausist ale aceluias AP. Omul era pregatit pentru orice eventualitate ca sa-si pastraze locul in fata, ceea ce a si reusit. „ce a fost atunci si acolo, durerile, neputintele si infrangerile” nu numai la Petrosani Lupeni sau Brasov 10 ani mai tarziu, au fost doar varfuri ale aisbergului anticomunist pe care il traiau marea majoritate a romanilor cu exceptia nomenclaturistilor comunisti pritre care la loc de cinste era si al tau AP, care transmitea „mesaje umane cu mult talent” gen Ceausescu reales la congres, sau lauda „operele de valoare inestimabila” ale tovarasiei analfabeta, dupa care baga muzica folk alternativ cu aceleasi „mesaje umane cu mult talent”.
18.22, tu stii mai bine ce a fost atunci si acolo, durerile, neputintele si infrangerile.
Rascoala voastra a fost locala asa cum a fost si cea a brasovenilor de mai tarziu. De-abia in ’89 oamenii s-au unit dar si atunci pentru foarte putin timp.
Eu ii apreciez versurile care transmit mesaje umane cu mult talent.
Sa credem ca a vrut sa faca bine dar atat a putut in conditiile acelea.
Mai cred, Adrian Paunescu
Mai cred în primăvară, mai cred în amăgire,
Mai cred în mine însumi, mai vreau să cred în voi,
Prin mugurii aceştia ce crapă de iubire,
Prin trunchiul care urlă de foame de altoi.
E lumea încă-ntreagă, nu sunt pierdute toate,
Mai cred în izbăvire, mai cred în adevăr,
Mai cred în nebunie şi în virginitate,
Mai cred în înviere şi-n florile de măr.
Mai cred că-n orice ziduri va fi şi o fereastră,
Mai cred că-n orice noapte va fi şi-un pic de zi,
Că de atâta ură, curând ne vom iubi.
Mai cred în forţa noastră şi-n slăbiciunea noastră,
Mai cred în alb şi negru şi tot nu cred în gri,
Cum cred că o grădină nu-ncape într-o glastră.
@ Vale 14:46 La concertele date de A. Păunescu în Valea Jiului NU au participat minerii revoltați ai Văii Jiului, ci doar cei din conducerile administrative ale exploatărilor miniere din Valea Jiului (directori, ingineri șefi, secretari de partid și sindicat), ”intelectualii” Văii Jiului de atunci (ziariști, artiști culturali/culturnici, poeți și scriitori ratați etc), iar în primele rânduri se aflau activiști comuniști, de UTC și sindicat împreună cu consoartele lor, securiști, milițieni, precum și informatori și colaboratori ai Securității și Miliției. La acele spectacole orchestrate de A. Păunescu se cânta doar ”tontoroiul” propagandistic al ”cârmaciului” din vârful partidului comunist și al statului român și al protipendadei comuniste de rang central și local, în disprețul total față de răstignirea dureroasă, criminală și nelegiuită a fruntașilor minerilor revoltați.
@ Vale 14:46 Adrian Păunescu cu ”cenaclul” lui au apărut în Valea Jiului după ce acea zonă a fost declarată oficial închisă. Orice intrare sau ieșire din Valea Jiului se făcea doar cu aprobare specială de la Securitate sau de la vârful Comitetului Central al PCR respectiv Nicolae Ceaușescu sau Ilie Verdeț, mâna ”dreaptă” a lui N. C. A. Păunescu a sosit în Valea Jiului DUPĂ ce zona a fost ”curățată” de instigatorii și conducătorii revoltei: Securitatea la strămutat la Craiova pe liderul revoltei, Constantin Dobre împreună cu familia lui; 15 mineri au fost condamnați la închisoare, au fost desfăcute contractele de muncă a peste 4 mii de mineri, după ce au fost puși în discuția adunărilor generale din exploatările miniere ale Văii Jiului, la care au participat activiști de partid, ofițeri de Securitate și procurori; peste 300 de mineri, împreună cu familiile acestora au fost expulzate din Valea Jiului și apoi atent monitorizate și supravegheate de Securitate. Toate aceste date se află chiar în documentele Securității aflate în custodia arhivelor
Intriga se țese tardiv, zâzania reprezintă formatul manifestării sub formă de cenaclu; nu cenaclu literar, nu muzical, Cenaclul Flacăra, un brainstorming adică, politic de politica externă, cu șopârle-ironii interne, dar pentru o masă critică și autocritică; un mod de a păstra limita la cer („the sky was the limit”-Totuși Iubirea) spre deosebire de ciclul Woodstock unde – the drug was the limit; a fost un curent efervescent, vânare de vânt, o haiducie a momentului cu auto-alimentare și auto-aprindere în care artiștii erau,ca nicăieri, la masa de bucate.
Cetățean UE,mai exact dar nu și cetățean roman.Cred ca e destul de trist sa blamați niște vremuri în care ai trăit fără a depinde de voința ta și sa nu evidențiezi plusurile.Nu muritorii de rand decid soarta lumii.O sa trăiți vremuri mai crâncene decât epoca de aur transformări brutale dorite fix de aia care va plătesc propaganda. Poate deposedați de toate bunurile și intr-o lume dementa va veți găsi împlinirea. Viata pe cartela și vacante în funcție de pupincurism. Aveți șanse primii pași i-ati făcut prin propaganda…si mai vorbiți de propaganda făcută de Păunescu. Ce o fi mai blamați propaganda naționalistă sau cea antinationsla?
Cat de tare seamănă Ilie Stoian cu Charla!
Progresiv ABC o fi cauza progresismului și progresistului care nu sesizează ca face propaganda comunismului UE? Cetățean european nu cetățean roman este tovarășul Stoian.
13.42, incerc sa inteleg mania ta: erati revoltati, v-ati ridicat cu toata mania, va simteati eroi, represiunea la care fuseserati supusi, o priveati ca pe o medalie, ca pe o recunoastere a eroismului si vine Adrian Paunescu cu cantecele lui. Ma intreb, la concertele date in Vale, a strigat „poporul Ceausescu Romania”? Cu ce anume v-a maniat? Au participat minerii la acele concerte? Le-au placut sau l-au alungat pe A. P. cu pietre? Imi imaginez ca nu ar fi fost primit bine daca ar fi indraznit sa faca „propaganda comunista”.
Dumnezeu să-l odihnească în Pacea Lui veșnică pe ROMÂNUL, patriotul, poetul, ADRIAN PĂUNESCU, frate cu noi toți cei care simțim româneşte, care iubim Pământul pe care-l călcăm şi Cerul pe care-l privim. Urdorile şi scursurile, impopțonate cu titluri, doctorate, habiluri, şi alte marafeturi pline de nimic, care şi le atârnă pe sufletele sterpe de țara lor, se screm să-şi arunce veninul de şerpi pe țărâna ROMÂNULUI!
Andrei Păunescu, tu trebuie să aperi memoria tatălui tău, să nu permiți vârcolacilor scuipați din fundul iadului să calce cu labele lor infecte, țărâna ce-ți odihneşte părintele!
Dl. ILIE SToIOAN , reuseste sa mai aeriseasca cotidianul . ro ! Este util , important ! Respect ! Respect si pt. FEKETE TULIPAN , pt. talentul la scris si pt. umor !
…pt cei care vorbesc fara sa stie…in 77 a fost altfel, am fost, sa spunem, direct implicat de partea fortelor de represiune…nu mai vbiti fara sa stiti, va recomand cantecul unei trupe romanesti, vorbe…si nu ma refer la moartea fizica, ma refer la cea a spiritului…prin minciuna distrugeti generatii…
Un nou spectacol asemanator cu Cenaclul Flacara in Romania zilelor noastre ,nu va prinde la generatia tembela care exista acum.Lor trebue sa le dai numai manele ,droguri si multa distractie ,asta prinde foarte bine la tinerii din ziua de astazi din Romania.
@ Vale 12.55
Minerii revoltați ai Văii Jiului în august 1977 NU au fost în București în 1990, pentru că erau deja pensionari! Minerii Văii Jiului erau pensionați după 20 de ani de minerit, iar între anul 1977 și anul 1990 a fost o perioadă de 13 ani.
Nu mai vorbesc de faptul că minerii Văii Jiului care au participat la revolta din august 1977 aveau deja ani grei de minerit și majoritatea acestora era formată din mineri pensionari cu drept de muncă și cu gradele II și III de invaliditate.
Repet: minerii revoltați ai Văii Jiului din august 1977 NU AU PARTICIPAT LA DESCINDERILE DIN BUCUREȘTI ÎN 1990!
daca nu poti asculta de mai multe ori Traisca Romania, du-te pt ca in vine nu ai sangele stramosilor din acest spatiu…in acelasi timp nu cred ca a repetat de mai multe ori pt ca avea multi tineri care trebuiau sa cante, dar cand lipsa de talentul si esecul te indeparteaza de scena, altii sunt de vina…Nicu Alifantis un etnic grec este de O MIE DE ORI MAI ROMAN decat unii etnici romani, asta doare pe cei din neamul lui Bicilis…
…ma intreb, cine vrea sa-i asasineze pana si memoria initiatorului miscarii de libertate in gandire?…cine sunt toti acesti sobolanu #-isti?…ce au facut ei in viata?…generatie-n blugi-cea din acele timpuri-ne intalnim la cenaclu…Paunescu nu ne obliga sa mergem la spectacole, astia vor sa ne interzica…ciudat, nu?…
12.29, si daca nu venea Adrian Paunescu, cum ar fi fost viata lor?
Cum explici venirea acelorasi mineri in Bucuresti in 1990?
Acest articol este o mostra de manipulare ordinară, jegoasă !
Nulității și japițe, cu pretenții de politicieni, politologi, scriitori, ziariști etc continua din 1990 și până azi, să tot analizeze epoca comunistă din istoria țării :
– omițând / ignorând faptul că instaurarea comunismului s-a înfăptuit pe baza înțelegerilor secrete dintre MARILE PUTORI MONDIALE, SUA-ANGLIA-URSS !
– omițând / ignorând, la comanda metropolelor, nenorocirile cumplite ale capitalismului in care viețuim (tara-colonie, la cheremul Occidentului ; conduceri de stat / politice incompetente și trădătoare ; datorie externă înspăimântătoare, în creștere vertiginoasă ; emigrare in masa, la concurenta cu … Siria ; sărăcie, corupție , analfabetism, prostituție, droguri…
Ilie, creier mic sub scăfârlie !
In locul cocinei actuale IICMER cere înființarea INSTITUTULUI DE INVESTIGARE A CRIMELOR CAPITALISMULUI INSTALAT IN ROMANIA SI SOARTA DIASPOREI ROMANESTI !!
Așa cum bine se cunoaște în zilele de 1-3 august 1977 a avut loc la Lupeni marea și prima revoltă muncitorească anticomunistă din Valea Jiului în timpul căreia activiștii comuniști, printre care și un colonel al Securității, au fost huiduiți, scuipați, pălmuiți și dați afară din sediul primăriei din Lupeni; Ilie Verdeț și Gheorghe Pană au fost sechestrați, iar însuși Nicolae Ceaușescu a host huiduit, amenințat și înjurat la greu. Pe scurt, atunci tot sistemul securistic și comunist local și central, în frunte cu N. Ceaușescu a fost îngenuncheat, umilit și a pierdut controlul vremelnic asupra Văii Jiului.
După acel eveniment curajos, istoric, memorabil și de revoltă al minerilor și locuitorilor Văii Jiului, întreaga Vale a Jiului a fost declarată zonă închisă. Nimeni nu putea să intre în Valea Jiului fără aprobare de la partid sau de la Securitate, excepție Adrian Păunescu cu al lui ”cenaclu” care a organizat și dat multe spectacole în toate orașele Văii Jiului. Era nevoie de propagandă! De foarte multă, asiduă și intensă propagandă pentru liniștirea minerilor și cetățenilor Văii Jiului și ”restabilirea” în ochii acestora a tovarășilor conducători comuniști în frunte cu ”cârmaciul” de la Scornicești, Nicolae Ceaușescu!
Blestemat să fie numele Adrian Păunescu și al Cenaclului Flacăra! Huuuuuuuooooo pe ei, diavolii iadului!
Ilie Stoain gandeste cu dosul si in curand o sa-l doar dosul ganditor asa de tare ca n-o sa mai poate nici sa gandeasca dar nici sa stea pe buda. Si daca………
este interzisa manifestarea culturala sau doar voci din *bobor* cer asta?
daca manifestarea nu este interzisa care este problema? nu exista libertatea de expresie? ne intoarcem la spiritul anilor 50?!
si cand te gandesti ca domnul Ilie Stoian, avand mentalul anilor 50 are drept de vot si pesemne ca si voteaza!
Ce trist…..Ilie Nu intelege nimic din nationalism si patriotism si acum bate campii ca Cenaclu Flacara era propagandistic. Mare e gradina ta doamne. Argumentele astea le asteptam de la Sandru nu de la Ilie, care vad ca se rafuieste postmortem cu un MARE POET/
Nea Ilie sa stii ca ma bucur ca versurile alea penibile au fost inlocuite cu versurile in varianta noua – Doamne ocroteste-i pe romani. Cred ca maneslistii de azi ar fi incantati sa cante varinta dumitale.
Eu am fost o singura data la cenaclu ca eram adolescent si maica mea era dura cu programul meu de seara. Am tratat cu tata sa ma lase. Crede-ma ca m-am intors zguduit si toate credintele mele s-au zguduit din din clipa aceea. Pentru ca am venit acasa spre dimineata si am primit de la mama cea mai dura pedeapsa din toata viata mea, dar am considerat ca nu nu conteaza, ca am trait CLIPA vietii mele. Abia atunci am inceput sa citesc cu adevarat….
Un om mic judeca un om mare. O judecata superficiala, amestecata cu Iliescu si minerii…asta dovedeste cat de putin intelege Ilie din viata si din istorie. Nu cred ca la cenaclul Flacara au participat peste 12 milioane de romani, care l-au votat pe Iliescu in 1990. De ce drek bati campii si iti versi resentimentele asa de mizerabil?
Domnule Stoian, din cantecul dtale inteleg ca erai un fel de Bufnici adica te uitai la femei ca la mijloace de trai, una-ti facea mancare, alta-ti dadea bani si alta, buze subtiri. Despre ce Unire vorbea cantecul?
Basarabia pe cruce, Adrian Paunescu.
Se urcă Basarabia pe cruce
Și cuie pentru ea se pregătesc
Și primăvara jertfe noi aduce
Și plînge iarăși neamul românesc.
Noi n-avem nici un drept la fericire,
Mereu în casă moare cineva
Și n-are țara dreptul să respire
Și nici pe-acela, simplu, de-a visa.
De-acolo unde s-a sfîrșit pămîntul,
Vin triburi, să ne ia pămînt și frați
Și-n fața lor abia rostim cuvîntul
Și, prin tăcere, suntem vinovați.
Ce cale poate țara să apuce?
În tragica, neconvertita zi,
Se urcă Basarabia pe cruce
Și nu știm învierea cînd va fi.
Bai avangardistul lui peste scirtiit, tu nu vei stringe public nici macar citi detractori are Paunescu pe o scara de bloc. Urla invidia si neputinta in tine scirta-scirta pe vioara.
Ce s-a mai chinuit porcul sa-si faca odraslele artisti. A infiintat trupe, a adus alaturi de ei artisti grei dar nu a fost sa fie. Ironia sortii, din doi oameni de litere talentati au iesit doi mediocri.
Sari si Ilie Stoian din santul antiromaneasc, ca tot a fost Sf Ilie! Fata de Adrian Paunescu, dta, dle Stoian esti unghia de la degetul mic al piciorului mare patriot! PS. Se pare, daca nu e chiar cert, ca Romania a fost cu adevarat dezvoltata si independenta, doar in anii aia, uriti de dvs., adica 1965-1989! Iar astia, de la INCEMR ar trebui desfintati, intrucit in Romania a fost lovitura de stat, nu revolutie!!
Sa-l faca odata, iar iicmerul poate sa se dea cu fundul de pamant ca nu are cum sa-l interzica. Sau toata povestea asta e de reclama?
Bate câmpii cu grație iliuță! Posibil să fi fost dizident! Ce gogomănii! Cenaclul a pregătit Mineriadele! Și l-a ales pe Iliescu președinte! Probabil și pe iohannis!
Am ascultat toate piesele puse cu link pe youtube si doar Mircea Vintila se ridica la nivelul clitativ clamat de dvs. In rest, vai muzica vai. Mai este o vorba, precum cea a lui D. A . Aldea: ”departe sunt de tine, muzica!”
Daca nu era Adrian Paunescu si Cenaclul ” Flacara”,folk-ul românesc ramanea pana azi la talia unui sobolan,cu turneele cenaclului Marelui Alb folkul ro. a ajuns la talia unui bou!
Daca nu era pamfletul lui Eugen Barbu,”Folkul si Porkul”care începuse să circule după căderea în dizgraţie a lui Păunescu,după „incidentul de la Ploieşti” din 1985, când în urma unei „pene de curent” s-a creat (noaptea) o busculadă pe stadionul unde se desfăşura Cenaclul Flacăra, rezultând cinci morţi şi zeci de răniţi. Cenaclul nu ar fi fost interzis , iar Păunescu nu ar fi fost trimis „la munca de jos” într-o redacţie a unei publicaţii culturale
In anii de glorie,sosea la ” concerte „cu „o caravana de tutari, facindu-i-se pirtie cu girofar si sirenă, căzut adinc intr-un Mercedes in care-si dicta versurile sale de sorcova unei secretare ce se uita la el ca la Petrache Lupu si saraca nici nu era departe de adevar” Era amator de ‘girls”ca pasa din Ianina iar in cenaclu prostitutia masculina si feminina era la ea acasa ,iar prin cenaclu circulau toti betivii cu chitare agatate de gat si doctorii-minune,conditionati de bir la Marele Alb,care,singur, baga in el alimente cat o familie de 4 persoane din clasa mijlocie
Astazi Adrian Paunescu are bust in Gradina Icoanei(un monument mai mititel,) vila sa din centrul Bucurestiului e in paragina,casa de la Birca e un cotet, Andrei Paunescu e un antitalent dovedit ,iar cu tentaiva de reinvierea Cenaclului, un anistoric!
‘Fosta-i lele cat ai fost
Din nisip nu faci mancare
Nici din krva, fata mare’
Dar suntem o tara democrata si a „interzice” exprimarea talentului,mult, putin , e o ineptie, publicul trebuie sa decidă
Tovarase stoian,
Ai observat ca marul are in el seminte care nu-ti fac bine? Sunt o cantitate mica in raport cu tot marul. Si ce faci, arunci marul?!?
Logic; daca Cenaclul, prin manifestarile lui i-a educat pe admiratorii lui Iliescu si ai minerilor, rezulta logic ca folckistii Cenaclului au fost conducatorii acestor romani! Au ceva de zis, folckistii care au mai ramas?
Nea Stoian ,tu esti oltean ,nu? Porti rica unui fiu de basarabean nascut pe plaiurile lu’matale ? Aide bre -desteapta-te ,ca nu degeaba iti cinta in fiecare dimineata „Desteapta-te Romane ! ” . Au dumneata nu esti roman ? Oi fi din progeniturile lui Pasvan-oglu ? Stii care ,nu ? Ala de la Ada-Kaleh. Care tirnosea orice olteanca prindea si-si lasa saminta … Hehehe ….
@marin, 08:11. Nu numai ca spuneti bine privind dinspre parte buna a acelui cenaclu, faceti si o comparatie obiectiva. Ce-a fost bun la unii a devenit total rau doar pentru ca o parte era rau ,iar ce e rau la altii e foarte bun doar pentru ca o mica parte e bun. Nu am fost niciodata la cenaclu pentru ca aveam o varsta mica, dar stiu ca toti care se intporceau de la cenaclu erau entuziasmati si zile la rand vorbeau numai despre cenaclu. In ceea ce-l priveste pe Paunescu , ii citesc cersurile cand am timp , la fel ca si pe cele ale lui Nichita. pe Eminescu nu -l mai citesc, ca vorba ceea , roamnii adevarati il stiu pe dinafara si la versuri , poate si la proza. Era o poveste despre hotelul Intercontinental , a fost ata de bine facut la vremea aceea dar nu era bun pentru ca pe fatada dinspre Batiste ramasese o imbinare imperfecta. Aeroportul din Munchen are o gramada de trepte de sticla sparte ( zona de hoteluri) , dar e perfect.” Si-am zis verde de albastru, ma doare un cal maiastru…. „
Superb! Admirabil! Incantator!
ha ha ha ha ha ha ha ha ha
m-am amuzat teribil de urmatoarea parte a textului:
„Pour la bonne bouche” (sic!), să mai adaug și faptul că tot ce povestesc eu aici ILUSTREAZA PERFECT mecanismul impunerii unei doctrine totalitare, naționaliste, în fond, antipatriotice, așa cum DEMONSTRAM în articolele dedicate criticii naționalismului.
Ei bine, acest public care descoperise Cenaclul Flacăra de abia în epoca lui de dezmăț propagandistic și având prea puțin contact cu ADEVARRATA ARTA promovată între anii 1973-1976, ajungea să dea grosul votanților FSN care înainte de alegerile de la 20 mai 1990 strigau desfigurați de admirație extatică ”Iliescu-apare/Soarele răsare!” sau să se numere printre cei care îi aplaudau pe minerii aduși tot de Iliescu la București, în 13-15 iunie, ca să bată lumea care visa la libertate și democrație.
Tot din rândul acestui public POT FI SOCOTITI și cei care își exhibă atitudinile țățist-putiniste, promovând idei izolaționiste ca soluție pentru România și RUPEREA de Occident.”
„Ilustreaza perfect” traumele/fricile nevindecate, distinse domn… Ale matale, ca matale ai scris… Spor, ca te vad consecvent. Bravo!
Daca acum, in vremuri „de democratie”, niste mahari din Politie ii poate transmite unei jurnaliste ca sfarseste cu mainile si picioarele taiate, cine isi imagineaza ca pe vremea lui Ceasca, niste tineri puteau face dizidenta pe o scena cu public larg? Daca Adrian Paunescu a gasit o formula sa poata exista Cenaclul Flacara, ar trebui sa i se recunoasca meritul.
Ilie Stoian, ar fi avut acces la public fara „Ceausescu si poporul”?
Cei care am trait acele vremuri stim, „Ceausescu era in toate, in cele ce….”
Se schimbau replici din piesele de teatru, actori…Crezi ca era simplu de organizat astfel de spectacole?
O vorba „gresita”, un sunet „gresit” si ar fi fost interzis, nu mai auzea nimeni despre folckistii de care vorbesti iar Adrian Paunescu personal, ar fi suportat consecintele.
Si totusi… Nu am fost niciodata la un live, am ascultat putin la radio dar imi amintesc ca mi-a placut energia pe care o transmitea.
In ce priveste votantii lui Iliescu, sustinatorii minerilor…esti cu totul superficial. Pacat!
Mam mam ma … Auzi la el cica melodia Basarabeanca (De la Nistru pân-la Prut/Trei ibovnice-am avut)…. ca „onainte de război, a fost un fel de Imn de dragoste al Legionarilor” …. Intamplator , eu am cunoscut legionari „pe bune” (adica dinate de sept 40 …) care ptr aceasta afirmatie si aceasta melodie ….. in 1980 l-ar fi „spurcat” iar in 37-39 l-ar fi „fragezit” rau de tot ….
Si de ;la Nistru pna la Prut ? Eu credeam ca directia corecta este de la Prut catre Nistru!
Insa ce il supara pe Staoian nu este propaganda comunista, nici cultu’ lu’ Incultu’ ci nationalismul romanesc. Tot mai suparator azi .. oare de ce?
Individul sef la aprobari este echivalentul lui haisrafat la canicula, inundatii, foc, adica, habar nu au despre ce e vorba pentru actiuni clare si concrete, ei mergand pe mana altora care merg pe bajbaite. Ce treaba are cultura reala si sanatoasa cu propaganda comunistoida dinainte de 1989? Credeti ca acum traim altceva mai bun cand zilnic suntem terorizati psihic cu frica si spaime plus urmariri si ascultari telefoane nonstop, nu mai spun de sectorul sanatate care e varza in Romania?!
Cenaclul Flacare pentru tinerii de atunci era o mica luminita in intuneric. Noroiul dumitale nu ma intereseaza, tavalateste-te in el in continuare. Se pare ca va este frica rau de nationalism si de libertate, de suveranitate. nu va este frica de drogurile si securimea, precum si de banetul negru pe care ei il fac la festivalurile voastre de spalare a creierilor. acum se desparte neghina de grau si vad graul. metallica a refuzat sa cante, constransa de „certificatele” naziste. nu prea inteleg de ce asa o lupta impotriva Cenaclului Flacara? nu interzici mizeriile cu halucinogene si spalarea pe creieri cu tehnologia – care distruge tineretea, inocenta copiilor si tinerilor – dar vrei sa inchizi un adevarat spactacol care vorbeste de NATIA ROMANA, DESPRE NATIONALISM, TRADITII SI LIBERTATE. un articol rusinos. asta faceau si bolsevicii asta au facut toate miscarile ideologice de spalare a creierilor: daca nu esti cu noi esti impotriva noastra. noi nu spunem sa fiti cu noi. noi spunem LASATI-NE IN PACE. AH! SI APROPOS: PLAJA CORBU? PE BUNE? ATI VAZUT CE MAGRAOAIE SECURISTE CU BANI SPALATI AU APARUT PESTE NOAPTE? PLAJA PROTEJATA? PROTEJATA DE SECURIME IMPOTRIVA OAMENILOR POATE. SA ISI FACA LOCSORUL LOR SCIMP SI EXCLUSIV ACOLO. AI FOST MATALICA SA VEZI CE-I ACOLO? I-A BAGA UN ARTICOL DE INVESTIGATIE, CA TOT ESTI UN FEL DE „JURNALIST” ! CINE CONSTRUIESTE MASIV LA CORBU, DE UNDE SUNT „FINDURILE”? AU VOIE SA FACA CEEA CE FAC?altfel, si matalica, asemenea noilor illumitzi diabolici te erijezi intr-un supra-om (tranhuman ha!) asupra celor multi. noi suntem cei multi:)
Bineînțeles ca cenaclul a fost o masina de propaganda comunista,altfel,el nu ar fi existat.Ce nu era de origine comunistă inainte de 89 in România ?