Document: Cum a ajuns Tarom pe marginea prăpastiei

Compania de transport aerian Tarom, controlată de statul român, are numeroase probleme, conform rezultatului unui control comandat de Ministerul Transporturilor. S-au descoperit pierderi prea mari raportate în 2015, superficialitate în rezolvarea defectelor apărute la aeronave şi creşterea artificială a numărului de ore suplimentare prestate de angajaţi şi a plăţii nejustificate a acestor ore. Directorul general al Tarom, Christian Heinzmann, a declarat luni, într-un interviu acordat News.ro, că îşi va înceta mandatul de director general la miezul nopţii de luni spre marţi, în acelaşi timp cu încetarea mandatului de director de resurse (accountable manager) al Tarom.

Heinzmann şi-a început mandatul la Tarom în data de 19 noiembrie 2012, cu un contract pe patru ani. La finele săptămânii trecute, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat, după o şedinţă a consiliului de administraţie, că directorul general al Tarom nu va mai putea exercita funcţia de manager de resurse financiare şi umane după data de 22 martie, în urma unei decizii a Autorităţii Aeronautice Civile, de care a luat act consiliul de administraţie.
Însă Heinzmann a prezentat, pentru News.ro, propria versiune asupra a ceea ce s-a întâmplat în şedinţa de vineri a board-ului Tarom. „Am început şedinţa în patru membri. Domnul Ionuţ (Moşteanu n.r.) a fost numit preşedinte. S-a comportat imediat ca o autoritate. Am întrebat care este agenda întălnirii? El a spus că vom schimba agenda şi vom începe cu raportul Autorităţii Aeronautice Civile. A început să citească detaliile de acolo, iar eu l-am întrerupt şi i-am cerut să mă lase să explic ceea ce scrie acolo. A spus că nu este timp pentru explicaţii”, a spus Heinzmann.

În continuare prezentăm principalele deficiențe economice și administrative constatate cu ocazia controlului efectuat la ”Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române Tarom”.

1.Nerealizarea indicatorilor prevăzuți în Bugetul de Venituri și Cheltuieli aprobat pentru anii 2014, 2015. Conform documentelor prezentate, teoretic indicatorii respectivi au fost realizați în anul 2014 și nerealizați în 2015. Însă, dacă nu se ține cont de evoluția favorabilă a prețului petrolului în anii menționați, se constată că practic pierderile au crescut față de nivelul aprobat prin BVC.
Astfel, dacă în 2014, compania avea aprobate în buget pierderi 116,8 milioane lei, iar cele înregistrate au fost de 110 milioane lei, în 2015 pierderile aprobate la buget au fost de doar 8,2 milioane lei, dar compania a avut un minus de 41,3 milioane lei. Mai mult, în condiţiile menţinerii preţului petrolului luat în calcul la fundamentarea bugetului, pierderile din 2015 ar fi fost de 128,5 milioane lei.

2. Bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2015 nu a fost fundamentat pe baze reale: Cu toate că se cunoștea faptul că la sfârșitul anului 2015 o aeronavă deținută în leasing de Tarom va fi returnată proprietarului și că implicit acest demers presupunea anumite costuri, acestea nu au fost prevăzute în buget decât la un nivel mai mic. Pe lângă acestea au mai fost și alte cheltuieli neprevăzute în bugetul pe 2015, fapt ce a dus la depășirea subcapitolului ”Alte cheltuieli de exploatare” cu suma de 68.599.520 lei.

3. Nerespectarea prevederilor Codului Muncii și ale Regulamentului Intern în ceea ce privește întocmirea pontajelor și evidența prezenței personalului Direcției Tehnice:
– condicile de prezență nu reflectă situația reală a orelor lucrate (nu sunt semnate și nu se menționează nimic în cazul lipsei personalului, nu se menționează orele de venire și plecare);
– foile colective de prezență (pontajele) pentru personalul care lucrează în ture evidențiază orele suplimentare prin raportare la norma de timp aferentă programului normal de lucru de 8 ore, fapt ce conduce la acumularea unui număr mult mai mare de ore suplimentare.
Acest aspect conduce la acordarea de ”recuperări” fără bază reală și în plus la crearea unei false probleme a lipsei de personal.
– foile colective de prezență nu reflectă orele lucrate efectiv în conformitate cu condicile de prezență – sunt trecute ”prezent” persoane care în condică apar ”recuperare” și mai mult, sunt trecute ”prezent” la program de tură acumulând în acest fel noi ore suplimentare și ore de noapte, în condițiile în care persoanele respective stau acasă. De asemenea au fost constatate cazuri în care, persoane care în foile colective figurează ”prezent”, au călătorit în străinătate în aceeași perioadă, cu curse ale Tarom.
– conform foilor colective de prezență, nu se respectă prevederile referitoare la perioada de repaus zilnic, săptămânal și anual.

4. Nerespectarea procedurilor de angajare / recrutare, implementate la nivelul companiei.

5. Acordarea, la angajare, a unor salarii discriminatorii raportat la nivelul salariilor celorlalți salariați Tarom, fără a se ține cont de nivelul și responsabilitățile postului și nici de nivelul de salarizare existent în companie pentru posturi similare.

6. Neangajarea de personal corespunzător numărului și specializării personalului plecat din companie (ca urmare a ieșirii la pensie și plecări voluntare).

Toate deficiențele constatate legate de angajarea personalului, de salarizarea acestuia precum și lipsa unei grile de salarizare unice au condus la grave dezechilibre salariale si demotivări ale personalului cu vechime.
Pe fondul acestor nemultumiri, peste care s-a suprapus eșuarea negocierilor privind încheierea unui nou CCM (încheiat abia în 2015), s-a creat o relatie tensionata între angajator și sindicate, soldate cu anularea unora dintre cursele prevazute în Programul de Operare al companiei.

De asemenea, toate deficiențele menționate la punctele de mai sus, au condus la înregistrarea unui număr foarte mare de curse anulate sau întârziate, cu consecințe negative asupra bugetului companiei – diminuarea veniturilor din exploatare și plata unor despăgubiri în valoare de cca.1 milion de USD.
7. Nu au fost implementate toate acțiunile prevazute în Planul de management întocmit de directorul general, exemple:
– Nici până la data prezentei nu a fost implementată grila de salarizare unică la nivelul companiei cu toate ca această acțiune era prevazută în Planul de management pentru trimestrul 2 din 2013.
– Unele măsuri au fost declarate ca implementate, in realitate fiind neimplementate sau in curs de implementare ex:
a) desființarea agențiilor externe și încheierea unui contract cu un GSA extern pentru emiterea biletelor de călătorie pe cursele Tarom – agențiile externe nu au fost desființate ci doar s-a schimbat sediul acestora din oraș la aeroport;
b) atingerea țintelor privind reducerea pierderilor;
– nu au fost reduse stocurile cu mișcare lentă / fără mișcare; mai mult acestea au crescut cu cca. 5 milioane lei;
– nu a fost efectuată renovarea clădirii Corp F;
– nu au fost demarate măsuri pentru armonizarea flotei;
8. Nu au fost implementate întocmai și la timp toate hotărârile Consiliului de Administrație – exemplu:
– HCA nr.15/01.10.2013 constata neîndeplinirea sarcinilor privind întocmirea unei grile de salarizare, stabilite prin hotărâri anterioare și redispune realizarea acestei acțiuni până la urmatoarea sedință CA.
– HCA nr.11/22.07.2014 constata neîndeplinirea sarcinilor privind întocmirea unei grile de salarizare, stabilite prin hotărâri anterioare și redispune realizarea acestei acțiuni până la urmatoarea sedință CA.
– HCA nr.15/02.10.2015 a decis constituirea unei comisii de elaborare și negociere a grilei de salarizare.
Până la data 02.03.2016 o astfel de grilă nu a fost implementată.

9. Nu au fost implementate toate măsurile dispuse în sarcina conducerii companiei prin rapoartele întocmite de catre organele de control în urma acțiunilor de control efectuate la Tarom:
– Prin Raportul nr. 39369/2014 întocmit de corpul de control MT au fost dispuse un număr de 20 de măsuri pentru eliminarea deficiențelor constatate. Conform adresei din ianuarie 2015 prin care s-a comunicat modul de îndeplinire al măsurilor doar 4 au fost concret îndeplinite, pentru restul specificându-se că ”se va face…”. În timpul controlului s-a solicitat prezentarea modului în care au fost puse în aplicare măsurile dispuse însă drept răspuns s-a prezentat textul aceleiași adrese din ianuarie 2015.
– Măsurile dispuse vizau: reglementarea situației create prin diminuarea activului net al companiei; analiza modului de implementare a măsurilor/acțiunilor prevăzute în Planul de Management și luarea de măsuri în consecință; analiza modului de implementare de către conducerea executivă a măsurilor stabilite prin hotărârile CA și luarea de măsuri în consecință; valorificarea corespunzătoare a rezultatelor inventarierii pentru anul 2013; valorificarea stocurilor fără mișcare sau cu mișcare lentă în valoare de peste 30 milioane lei; efectuarea tuturor demersurilor legal prevăzute pentru recuperarea creanțelor în sumă de 2.797.426 lei, mai vechi de 90 de zile, înregistrate la nivelul TAROM, astfel încât să se evite prescrierea acestora; analiza temeinică a situației create prin plecarea din companie a personalului tehnic specializat și luarea de măsuri în consecință, pentru asigurarea operării în siguranță a aeronavelor; analiza temeinică a necesității și oportunității efectuării de către personalul administrativ a deplasărilor externe, prin prisma costurilor financiare suportate de companie și a beneficiilor aduse companiei de respectivele deplasări; cercetarea şi, după caz, sancționarea persoanelor din cadrul TAROM, responsabile pentru deficiențele constatate; încadrarea nivelului cheltuielilor în BVC aprobat; eficiența cheltuielilor efectuate de Tarom și altele.

10. La solicitarea directorului general al Tarom au fost achiziționate fără fundamentare servicii externe de audit pentru verificarea stocurilor de piese de schimb/componente aeronave și a comenzilor efectuate de direcția tehnică raportat la necesitațile operaționale. Rezultatele acestuia nu au fost valorificate prin măsuri concrete care să conducă la înlăturarea deficiențelor constatate în activitatea direcției tehnice.

11.Nu s-au luat măsurile necesare pentru încheierea în timp util a contractelor de pool (furnizare/reparare piese).

12.Din rațiuni economice secția de întreținere de linie Airbus/ATR a funcționat în anii 2014 și 2015 fără un stoc minim necesar, aprovizionarea cu piese și componente efectuându-se în regim de urgență ceea ce a condus la achitarea unor prețuri mult mai mari față de normal. În acest sens nu s-a efectuat o analiză care să conducă la alegerea variantei celei mai economice.

13. Au fost identificate o serie de probleme care conduc la desfăşurarea cu dificultate a activităţii curente:
1.nu a putut fi identificată o procedură care să stabilească modul în care Direcţia tehnică comunică în timp util informaţiile privind disponibilitatea avioanelor către serviciile care asigură planificarea acestora la zbor. De asemenea nu sunt stabilite responsabilităţi clare în acest sens.
2.Analizele periodice ale defectelor apărute la aeronavele companiei nu reflectă întotdeauna situaţia reală (o parte din întârzierile raportate ca având o cauză tehnică sunt de fapt provocate de probleme de natura organizatorica).
3.lipsa stabilirii unor responsabilităţi clare a condus la crearea unui climat tensionat şi o comunicare defectuoasă între compartimente..

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4530 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.