INTERVIU Vlad Gheorghe: „Bucureștiul ne-a rămas mic. Vreau să desființez RADET” – ALEGERI PRIMĂRIA CAPITALEI

„Avem nevoie de mult mai multe locuințe. Aici sunt două fațete ale problemei: a chiriilor și, pe de altă parte, a costului din ce în ce mai ridicat al metrului pătrat construit. De aceea, așa cum am spus, vreau să desființez sectoarele și Ilfovul. De ce? Bucureștiul ne-a rămas mic și trebuie împinse dezvoltările mari, noi, în Bucureștiul capitală, cum îi spun eu, incluzând actualul județ Ilfov”

INTERVIU Vlad Gheorghe: „Bucureștiul ne-a rămas mic. Vreau să desființez RADET” – ALEGERI PRIMĂRIA CAPITALEI

FOTO: Vlad Gheorghe / Facebook

„Avem nevoie de mult mai multe locuințe. Aici sunt două fațete ale problemei: a chiriilor și, pe de altă parte, a costului din ce în ce mai ridicat al metrului pătrat construit. De aceea, așa cum am spus, vreau să desființez sectoarele și Ilfovul. De ce? Bucureștiul ne-a rămas mic și trebuie împinse dezvoltările mari, noi, în Bucureștiul capitală, cum îi spun eu, incluzând actualul județ Ilfov”

Cotidianul realizează în campania electorală pentru Primăria Capitalei o serie de interviuri cu principalii candidați din 7 decembrie. Este vorba despre un chestionar standard cu aceleași întrebări adresate tuturor celor intervievați. Primul care a răspuns la întrebările Cotidianul este Vlad Gheorghe, candidat independent.

În ceea ce privește infrastructura, Vlad Gheorghe a declarat că i-ar plăcea să transforme Calea Victoriei într-o stradă pietonală. Mai multă zonă pietonală și-ar dori și în Centrul Vechi. Continuă să militeze pentru desființarea primăriilor de sector și spune că Bucureștiul s-ar dezvolta mai unitar și mai eficient dacă s-ar întâmpla acest lucru.

Vlad Gheorghe a mai declarat pentru Cotidianul că își dorește și desființarea RADET. Vrea, în schimb, centrale de bloc. Într-o anumită partea a Bucureștiului inițial, pentru ca mai apoi să fie acoperită toată capitala. Spune că a găsit și sursa de finanțare.

În același interviu a vorbit și despre construirea de locuințe sociale pentru tineri. I se pare sau nu o idee comunistă? Aflăm în cele ce urmează. Vlad Gheorghe mai susține că vrea să preia la Primăria București Compania Aeroporturi București. Susține că profitul companiei i-ar putea aduce destui bani încât să ofere gratuitate cât mai multor bucureșteni în ceea ce privește transportul public în comun.

„Avem o problemă de suprapunere a atribuțiilor Primăriei Capitalei și primăriile de sector”

Cotidianul: Veți transforma Calea Victoriei în stradă pietonală?

Mi-ar plăcea să se întâmple acest lucru, dar ține de un plan de management al traficului care trebuie să ia în considereare dacă acea arteră s-ar închide este un deziderat, dar, având în vedere problemele cu traficul pe care le avem în București în aces moment, nu este ceva ce pot să promit că aș face instantaneu.

Trebuie întâi să facem cumva să nu mai avem atât de multe mașini care intră în București, în special din județul Ilfov, pe care vreau să îl desființez. Să facem cumva ca oamenii, în interiorul Bucureștiului, să se poată deplasa velo mai ușor și, dacă nu o fac, să avem o semaforizare coordonată și abia apoi putem să discutăm că putem să facem o Calea Victoriei mai prietenoasă cu pietonii și bicicletele.

Dar Centrul Vechi interzis pentru mașini total?

Depinde la care parte a Centrului Vechi vă referiți. Dacă vă numiți la partea actuală, numită în mod normal Centrul Vechi, sau dacă vă referiți la partea de pe partea cealaltă a bulevardului, zona Sfântul Gheorghe. În partea actuală a Centrului Vechi este în acest moment interzisă circulația cu mașinile. Sunt câteva reguli care permit puținilor locatari care au rămas acolo să își aducă lucruri, dar atât.

Iar în partea de centru istoric, dacă la aia vă referiți, în zona Sfântul Gheorghe, bineînțeles că aș vrea să fie cât mai multe zone pietonale, pentru că zonele pietonale revigorează centrul istoric. Dar trebuie să lucrăm la infrastructura actuală, adică inclusiv centrul istoric care este pietonal astăzi arată deplorabil.

Avem o problemă de suprapunere a atribuțiilor Primăriei Capitalei și primăriile de sector. Iar eu vreau să desființez primăriile de sector și să fac cu adevărat o administrație a centrului istoric care să poată să ia unele decizii unice și coerente care să reabiliteze atât străzile, cât și clădirile într-un mod organizat. Nu pe sărite sau deloc, cum se întâmplă acum.

„Vreau să desființez RADET-ul și să încep să instalez centrale de bloc”

Pentru că ați spus de traficul din București, v-ați gândit la o variantă alternativă? O zi să circule mașinile care au număr cu soț, o zi cele fără soț.

Nu, Doamne ferește! Sunt vremuri de tristă amintire. Mă gândesc la soluția transportului feroviar. Acolo unde avem deja magistrale de metrou să le scoatem, să le continuăm la suprafață. Să le scoatem din subteran și să facem un transport pe șină de la kilometrul zero la A0, ca toate capitalele europene civilizate, și în zonele în care nu avem magistrală de metrou să continuăm liniile de tramvai și să facem tramvai rapid cu șină dedicată, care nu e carosabilă, tot de la kilometrul zero până la A0, astfel încât oamenii din Ilfov să nu mai fie obligați să vină cu una sau cu două mașini de familie până în București și să poată să lase autovehicule acasă și noi să fim eliberați de aproximativ 50% din traficul actual.

Credeți că subvenția pentru gigacalorie oferită de Primăria București este prea mare în acest moment?

Eu vreau să desființez RADET-ul și vreau, în primul rând, ca bucureștenii să aibă rapid căldură. În ritmul actual de reabilitare a sistemului de termoficare ne mai trebuie aproximativ 70 de ani ca să reabilităm ce a rămas din sistem, ceea ce mi se pare de neacceptat pentru România anului 2025.

Vreau să desființez RADET-ul și să încep să instalez centrale de bloc în partea de București care nu este acoperită în acest moment de lucrările de reabilitare a rețelei de termoficare și astfel obținem două lucruri esențiale: căldură și apă caldă pentru bucureșteni foarte repede și, făcând un sistem mai mic de termoficare, momentan îl facem mai eficient în zona în care rămâne sistemul de termoficare, mai ales că este zona în care se și schimbă magistralele.

Deci de două ori mai eficient, urmând ca în următorii 30-35 de ani, cât este durata de funcționare a sistemului actual reabilitat să facem trecerea totală către niște centrale de bloc care să fie în cogenerare și legate la panori solare pe acoperișurile blocurilor, panouri solare care, bineînțeles, sunt mai eficiente la blocurile de patru etaje, care au o suprafață a acoperișului mai mare, și care au nevoie de o tehnologie mai bună pentru blocurile turn, care au o suprafață de acoperiș mai mică.

Va dărâma Vlad Gheorghe Cathedral Plaza?

În ce an credeți că vor avea bucureștenii și căldură și apă caldă fără întreruperi?

Pe planul pe care îl propun eu, putem să rezolvăm totul în câțiva ani, pentru că banii îi luăm de la desființarea sectoarelor. Cu banii pe care i-am investit până acum în refacerea rețelei de termoficare, aproximativ 300 de milioane de euro, ne ajung banii aceștia să instalăm extrem de repede centrale de bloc.

Vom folosi, bineînțeles, toți prestatorii de pe piață. Bucureștiul are o piață foarte mare de servicii de acest gen și putem să ne mișcăm repede, primăria să facă aceste achiziții de la cât mai mulți prestatori și în câțiva ani să avem toate blocurile neacoperite astăzi de termoficare reabilitată cu centrale instalate.

Practic, într-o săptămână, maxim două, fiecare bloc la care se încep lucrările poate să aibă apă caldă și căldură. Atenție, atât cât vor, că și acesta este un lucru foarte important. Dacă vor 18 grade vor decide pe 18 grade, dacă vor 22 vor decide pe 22, un lucru care nu se poate astăzi pe termoficarea centralizată.

Pe partea care rămâne, repet, de termoficare centralizată până când vom reuși să o desființăm la sfârșitul vieții sale, la sfârșitul perioadei de folosință, avem o efienticizare rapidă în câțiva ani, pentru că devine un sistem mai mic, mai ușor de gestionat și într-un an, maxim doi, ar trebui să se tremine și lucrările la rețeaua de termoficare.

Veți dărmâna Cathedral Plaza?

Este o decizie în instanță care trebuie respectată. Este o decizie primarului care a fost contestată și recontestată. Hotărârile instanțelor judecătorești se aplică. Acesta este răspunsul eu la orice hotărâre de instanță. Eu sunt jurist și nu pot să am o altă opinie.

„Împingând dezvoltările în afara Bucureștiului, dar într-un mod controlat, vom scădea prețul pe metru pătrat construit”

Ideea construirii de locuințe pentru tineri o vedeți una comunistă?

Avem nevoie de mult mai multe locuințe. Aici sunt două fațete ale problemei: a chiriilor și, pe de altă parte, a costului din ce în ce mai ridicat al mp construit. De aceea, așa cum am spus, vreau să desființez sectoarele și Ilfovul. De ce? Bucureștiul ne-a rămas mic și trebuie împinse dezvoltările mari, noi, în Bucureștiul capitală, cum îi spun eu, inclunzând actualul județ Ilfov, unde trebuie o dezvoltare unitară, gândită unitar, ceea ce nu se întâmplă astăzi, pentru că fiecare comună, oraș decide singur regulile sale de urbanism și iese un haos generalizat.

În același timp, trebuie să stabilim clar la un nivel de un număr de apartamente pe dezvoltator câte vor fi cu chirie controlată, pentru că astăzi avem o chirie care urcă foarte mult pentru că mulți dezvoltatori rămân cu apartamentele să le închirieze și în momentul în care setezi prețul pe 100-200 de apartamente bineînțeles că e o formă de manipulare a pieței.

Vom reglementa prin regulile de construire numărul de aparatamente care pot fi supuse închirierii, dar cu un preț controlat al chiriei, astfel încât dezvoltatorii să aibă cunoștință de aceste reguli. Bineînțeles că împingând dezvoltările în afara Bucureștiului, dar într-un mod controlat, vom scădea prețul pe metru pătrat construit, în condițiile în care vom lega aceste dezvoltări și de dezvoltarea transportului urban.

Cum vrea Vlad Gheorghe să folosească profitul companiei Aeroporturi București pentru STB?

Veți oferi transport gratuit pentru toți bucureștenii?

Vreau transport gratuit pentru foarte multe categorii de bucureșteni și vă dau și sursa de finanțare. Vreau să luăm compania Aeroporturi București la București. Asta înseamnă Aeroportul Otopeni și Aeroportul Băneasa, care în acest moment au între 10-13 milioane de euro lunar profit, în condițiile în care sunt căpușate.

Asta înseamnă că ne uităm la între 100-200 de milioane de euro profit pe an care ar putea veni la București și care ar trebui să susțină două lucruri: întreaga subvenție pentru actualul STB, un STB pe care îl văd să includă aeroporturile București, și cu această subvenție putem să cumpărăm material rulant, adică tramvaie noi, autobuze electrice noi și putem să susținem subvenționarea pentru anumite categorii de cetățeni în mod sustenabil, nu într-un mod populist în care spunem că facem totul gratuit, dar nu spunem de unde vin banii?

Cam ce categorii de persoane ar intra aici?

Mă gândesc la tineri, fără îndoială. Tinerii au nevoie de susținere și ar trebui să aibă gratuitate. Mă gândesc la vârstnici, care ar trebui să aibă la îndemână transportul public și ar trebui să aibă gratuit.

Pensionarii au deja.

Da, eu mă gândesc să extindem la vârstnici, inclusiv în zona de actualul transport interurban. Și aici este o discuție, că se suportă de la consilii județene, dar mai mult nu se suportă. În momentul în care vom avea un singur București, vom putea gândi integrat pentru mai multe categorii și punem aceste sume din profitul pe care îl face compania Aeroporturi București. Deci nu facem o afirmație populistă.

În momentul acesta avem undeva la 300-400 milioane de lei pe an subvenția pentru actualul STB. Deci, dacă obținem, să zicem, 150 de milioane de euro, pe medie, de la compania de aeroporturi, avem bani destui să și susținem subvenția actuală, dar să și facem investiții, în condițiile în care subvenția actuală nu susține investiții.

„Nu mai vreau să băgăm banii în pământ, în conducte, ci să investim în centrale de bloc”

Cine a fost un primar mai bun: Traian Băsescu sau Nicușor Dan?

Amândoi, în felul lor. Traian Băsescu a avut un mod diferit de a lucra, așa cum a arătat și ulterior, fiind un președinte activ și aplicat. Domnul Nicușor Dan a fost un primar și probabil că este un președinte care organizează foarte mult lucrurile și urmărește o foaie de parcurs. Doi primari foarte diferiți, dar care au făcut, fără îndoială, lucruri bune pentru Capitală. Primarul Băsescu este cunoscut pentru linia de tramvai 41 cu care mergeam și eu la facultate când era de vârsta facultății.

Ce ați alege: să schimbați un metru de conductă sau să cheltuiți banii pe un târg de Crăciun?

M-aș uita întotdeauna la un metru de conductă, în condițiile în care bucureștenii astăzi nu au căldură, dar, cum am spus și mai devreme, nu mai vreau să băgăm banii în pământ, în conducte, ci să investim în centrale de bloc, pentru ca bucureștenii să aibă chiar căldură, nu neapărat să aibă niște conducte înfipte în pământ, dar care nu reușesc să dea un sistem eficient de termoficare.

Există mafie imobiliară în Capitală?

Mafie imobiliară există, bineînțeles. Din păcate, o vedem și o simțim cu toții. Cel mai celebru, cel mai dureros și actual exemplu este ce se întâmplă în Parcul IOR și în zonele limitrofe Parcului IOR, în care aceleași persoane au cumpărat drepturi litigioase și au reușit o retrocedare a unui parc și acum taie sau distrug copacii.

Pur și simplu îi otrăvesc și acționează ca o mafie, pentru că nu sunt deranjați de nicio culoare de autoritățile de sector. Eu am făcut foarte multe plângeri penale și sesizări către autorități, dar cred că soluția reală în acest moment este să desființăm aceste sectoare conduse de baronii de sector, care sunt mână în mână în foarte multe cazuri cu mafia imobiliară.

„Serviciile nu sunt dezvoltate uniform între actualul București și județul Ilfov”

De ce ați recomanda cuiva să se mute în București?

Sunt foarte multe motive și depinde și de unde vrea să vină. Bineînțeles, este capitala, este un centru cultural, este un centru universitar, este locul cu cea mai puternică dezvoltare economică, cu, poate, cele mai mari venituri. Eu mă refer, din nou, la Bucureștiul capitală, cum îi spun eu, adică inclusiv Ilfovul. Deci sunt tot felul de motive, de la cele culturale, la educație, la cele economice.

Pentru că spuneați mai devreme că Bucureștiul ne-a rămas mic, ne-am putea întoarce la celebrul buletin de București?

Cred că sunt foarte mulți bucureșteni acum care nu au buletin de București, deși ar trebui să aibă, respectiv cei care lucrează și își petrec majoritatea timpului în fiecare zi în București, dar dorm în viitorul fost județ Ilfov. Și avem și foarte mulți cu buletin de București care trăiesc în județul Ilfov, poate chiar mai mult timp, dar care au nevoie de acest buletin pentru școala copiilor sau pentru medic, pentru că serviciile nu sunt dezvoltate uniform între actualul București și județul Ilfov. Două anomali care din start trebuie corectate, prin recunoașterea unei stări de fapt: un singur București care ar trebui să fie condus unitar de un singur primar cu niște strategii integrate.

Când vom respira aer curat în București, inclusiv în parcuri îngrijite?

Atunci când nu vom mai avea șapte orașe într-unul singur. Atunci când nu vom mai avea sectoare care să aibă fiecare poliția sa care nu își face treaba și când vom avea o singură poliție municipală cu atribuții pe protecția mediului, care să aibă grijă să nu se mai betoneze și să nu se mai bordureze spațiile verzi chiar de primăriile de sector și care să aibă grijă să nu se mai defrișeze ilegal puținii copaci care mai sunt în București.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.