La Schitul Sfinților Români

O familie de prieteni ne-a invitat să trăim clipele nopții de Înviere undeva, într-un schit pierdut, în Munții Orăștiei. Mi-a atras atenția numele scris pe cîteva tăblițe indicatoare. Se numea ”Schitul Sfinților Români”.

Prima dată m-am trezit încurcat de faptul că în afara Sfîntului Andrei, a Sfinților Martiri Brâncoveni și a lui Ștefan cel Mare și Sfînt și a lui Andrei Șaguna, nu prea puteam spune repede și pe de rost numele celorlalți sfinți români. După ce am văzut în Orăștie indicatorul spre acest schit, am dat fuga la o istorie a ortodoxiei din România cu gîndul să citesc despre toți, de la Sfînta Parascheva la Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureștilor. Lista lor este impresionantă iar o simplă lectură a numelor nu ajunge. Istoria ortodoxiei românești este la fel de bogată ca istoria poporului român, lucru pe care, spre rușinea noastră îl ignorăm, în afara învățămîntului teologic.

Știindu-mă dator cu o lectură obligatorie despre viața și faptele celor pe care se reazemă ființa poporului român, m-am grăbit să accept invitația prietenilor mei. Seara tîrziu, am pornit spre Grădiștea de Munte, pe drumul ce duce spre Sarmisegetuza Regia. Pe undeva pe la Valea Rea, am cotit-o spre stînga și am ținut cu greu drumul forestier printr-o pădure trezită la viață de călduroasele zile de primăvară. Am ajuns la Schitul Sfinților Români cu o jumătate de ceas înainte de miezul nopții. Curtea era îngropată în beznă. O măicuță cu o lanternă fixată pe frunte ne-a luminat calea și ne-a arătat scările spre intrare.

Schitul Sfinților Români era un lăcaș de maici, nu mai multe de cinci, mai degrabă o capelă de rugăciune, cu zece-douăsprăzece scaune pe o parte și tot atîtea pe cealaltă și cu un altar încă neterminat, improvizat dintr-o pînză. În mijlocul bisericuței nezugrăvite ardea o flacără provenită dintr-o butelie pusă în mijlocul unui dispozitiv ingenios. Era singura sursă de lumină din tot schitul, lăcașul și chiliile nefiind conectate la o rețea de curent electric. Pe pereți se aflau înșirate chipurile tipărite ale sfinților români, iar flacăra aceea prelungă și jucăușă ca o limbă de foc făcea ca umbrele să alerge peste chipuri într-un fel ciudat, misterios, ca într-o întîmplare mistică pe cale să înceapă. Minute întregi n-am auzit decît respirația oamenilor și cîntecul apei dintr-o cascadă ascunsă de coroanele copacilor. Măicuțele se mișcau ușor pe mochetă, ca niște umbre, părînd pătrunse de importanța clipei. Abia cînd la lumina slabă a flăcării de butelie le-am zărit tîrlicii roși și scîlciați dintr-un plastic ordinar, le-am descoperit modestia și umilința și izolarea în care trăiesc. Numai sufletele le zburau, în vreme ce hainele le țineau prizoniere la cele pămîntești.

Nu îndrăznesc să vă descriu o slujbă de Înviere ținută de un preot și cinci măicuțe într-un schit aflat în mijlocul pădurii, undeva pe la o altitudine de 1.000 de metri în Munții Orăștiei. Vocile subțiri și stinse ale maicilor citind din cărți la lumina lumînărilor îmi vor rămîne în minte pentru multă vreme. Dar aș putea să mă încumet să vă povestesc cîte ceva despre cei patruzeci, cel mult patruzeci și cinci de credincioși veniți acolo pentru slujba de Înviere. Cîțiva dintre ei erau localnici, țărani din Grădiștea de Munte, un sat răsfirat pe culmile aflate în stînga rîului Grădiștei, cel care coboară de la Sarmisegetuza și se varsă în rîul Orăștiei, și mai apoi în albia Mureșului. Cîndva satul acesta se întindea pe mai multe văi iar la ultima lor intersecție se afla și școala, și biserica, și Poliția și dispensarul. Țărăncile de munte nu se mai îmbracă în costum popular. Cele în vîrstă au toate hainele în culoarea neagră și trăiesc îngropate într-o tăcere de pe altă lume. Ea le întinde pe față o expresie de preocupare și de tristețe și trădează o altă înțelegere a vieții și a morții, pe care nici o femeie trăitoare la oraș nu o poate exprima. Ici-colo, cîte o femeie stătea minute întregi în genunchi, cu tîmpla lipită de dușumea și se ruga muțește, ridicîndu-se numai după un semn al crucii făcut cu toată pătrunderea. După lunile aspre de iarnă, renașterea naturii și Învierea Domnului vin întodeauna ca o eliberare. Bărbații, de asemenea, le seamănă. Par făcuți din aceeași piatră omenească. Tăcerea lor din biserică vorbea de la sine despre credința lor, despre puterea și curajul lor, chiar și despre încercările prin care au trecut. Cît a ținut slujba și cele trei înconjurări ale schitului nu i-am văzut schimbînd două vorbe cu nevestele lor. Probabil că la munte toate lucrurile se subînțeleg, chiar și cele care țin de viață, de moarte și de Înviere.

Ce se mai petrecea în schit și cine erau cei veniți pentru slujba din noaptea Învierii? După mașinile de afară, nu erau decît orășeni care aleseseră locul pentru frumusețea lui și pentru un spectacol ritual lipsit de înghesuială și cerșetori. Selfie-urile nenumărate și chicotelile, chiar izbucnirile în rîs spuneau mai multe despre educația lor decît despre credința tuturor celor veniți la Schitul Sfinților Români pentru slujbă și rugăciune.

Pe cîteva zeci de metri pătrați ai modestului lăcaș se înghesuia o Românie în mic, cu toată diversitatea ei, uneori revoltătoare, alteori fascinantă. Și pe toate le îmbrățișa o pădure curată, trezită la viață pentru o sărbătoare a Creștinătății.

Un singur lucru lipsea cu desăvîrșire. Vulgaritatea scandalului politic, rămas undeva în Capitală și pe agitatele ecrane ale televizoarelor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 19

12 Comentarii

  1. Nene Cornele! In poza asta putem vedea echerul si compasul. Este expre?

  2. Maestre, aceasta este anticamera Romaniei Profunte. Pentru a cunoaste adevarata Romanie atemporala iti trebuie mai mult decat o vizita la un schit de maici in noaptea de Inviere. Nu numai ca nu ne cunoastem sfintii, care sunt cu mult mai multi decat cei canonizati, dar nu ne cunoastem nici macat istoria, care este cu totul alta decat cea predata in scoli dupa programe ideologizate.

  3. #Tara zeilor – Cred ca in ce priveste istoria ai dreptate. Subscriu fara nici o retinere.

  4. Intotdeauna am admirat harul Maestrului si nici de aceasta data nu mi-a inselat asteptarile trezite de titlu! Un tablou cu tuseuri ferme de un colorit viu surprinzand in esenta Romania contemporana intr-o noapte a Dumnezeirii!
    Superba contrapunerea trezirii mistice a padurii la viata manifestarii zgomotoase,lipsita de piosenia impusa de o slujba de Inviere, a grupului de „oraseni” parveniti!
    Romania profunda sau atemporala cum minunat au formulat cei cativa comentatori sensibilizati! Romania Eterna cum imi place mie sa-i spun. Ma bucur ca mai exista si alti conationali convinsi ca Istoria adevarata a Romaniei nu este aceea oficiala. De ani de zile incerc sa o schitez cu mana tremuranda Sub valul de injurii al falsificatorilor si slugilor lor de pe net…

  5. Cu scuzele de rigoare , nu faci bine cornele sa -ti ajustezi cel sfinte pentru propaganda personala . Sper sa suporti consecintele !

  6. Auzii ca zilele astea vine nu’s’ce ierarh catolic sa serbeze sfintii”lor”. Dar pe ai nostri?

  7. dupa cum scrie domnul autor ar cam trebui sa ne manastirim cu totii.
    sunt gata sa pun de-o manastire cu el, deja am plecat dupa capriori.
    ma incurca ploaia lui Marcus Arelius, filosoful, altfel ma duceam si eu in caprarie.
    pentru masoni daca-i intereseaza natia romana sa caute dupa Theodotus din Bithynia.
    Sarmisegetusa Regia a fost desenata de bitinian.
    din Paloda cea cu multe altare

  8. cum ramane cu danila ?
    cand trag repede cu arcul sau cu prastia nu masor unghiuri
    dar am experienta la impartirea lumii in Fi(apud Fidias).
    alde Caisar si Fi-Su cand s-au masurat ca sa-i vada Jupiter s-au masurat fara turloaie.
    Mata ce crezi tavarisci cristoreescu ?
    se lasara aia fara turloaie de dracul lui Theodotus din rapile Bithyniei ?
    si cu asta basta, istoria e probe nu cu rahati cacati inainte.

  9. Da, da, bisericuțele din Dealurile Grădiștei, ce frumos! Sunt Porțile noastre spre Cer, atât de mici și „subțiri”, precum urechile acului, încât nu trec prin ele bădăranii sau cămilele… bi-cocoșate! Mulți săraci cu duhul, calici, dar prea puțini chemați! Calicul, până nu-i fudul, parcă nu-i prost destul, povocatorilor prepeleci! Cei înglodați în materialisme clisoase și gloduroase! Domnul fie (ȘI) cu voi!

  10. @ tovului Provocator -1„ OMUL FARA DUMNEZEU ESTE UN ANIMAL RATIONAL CARE VINE DE NICAIERI SI SE INDREAPTA SPRE NICIUNDE„zisa de PETRE TUTEA.
    2.CE MARE LUCRU E SA FI OM -IULIU MANIU. 3. DACA DRAGOSTE NU E NU E NIMIC -MARIN PREDA.
    Dupa o lectura profundal ,puneti intrebarea ce inseamna INTECTUAL DISABLED -adica neputicios intellectual asta
    ca o PROVOCARE MORALA.

  11. ” Un singur lucru lipsea cu desavirsire . Vulgaritatea scandalului politic , ramas undeva in Bucuresti si pe agitatele ecrane tv. ” Nu lipsea C. Nistorescu …era chiar in mijlocul schitului , lipita strins de tine ! Erai chiar tu !

  12. In sfarsit!
    In sfarsit un text semnat Cornel Nistorescu demn de talentul de care deseori dadea dovada autorul chiar si inainte de 1989.

    Felicitari si Paste fericit!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.