Lăsat în bătaia vântului

Participanții la piață, deși se găsesc în piața liberă, se comportă asemenea unei piețe monopoliste.

Lăsat în bătaia vântului

Participanții la piață, deși se găsesc în piața liberă, se comportă asemenea unei piețe monopoliste.

În primele șase luni ale acestui an, la nivelul Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) s-au raportat 10.000 de reclamații de la consumatorii de energie electrică și de gaze naturale la adresa furnizorilor. Din păcate, pentru clienți, aceste reclamații nu duc la rezolvarea situației ridicate de consumator, susține analistul Dumitru Chisăliță.

”Ceea ce trebuie să înțeleagă consumatorii este că aceste reclamații nu determină rezolvarea a problemelor consumatorilor, acestea trebuie să fie rezolvate tot între consummator și furnizorul său (cel cu care nu se înțelege). Astfel, în conformitate cu legislația în vigoare ANRE are rolul dor de a verifica respectarea legislației de către un furnizor și nu emite soluții în conflictele comerciale dintre un consumator și furnizorul său. Tocmai din această cauză majoritatea reclamațiilor făcute la ANRE, nu duc la rezolvarea situației ridicate de consumator, acesta urmând să-și rezolve mai departe singuri problemele, sau de cele mai multe ori să plece capul și să accepte situați impusă de furnizor”, a spus Chisăliță.

Conform acestuia, problemele existente în piața de energie se întâmplă din cazua faptului că România se confruntă cu o problemă de sistem și că nu are un Centru de Soluționare Alternativă a Litigiilor in Domeniul Gazelor Naturale și Energiei

Participanții la piață, deși se găsesc în piața liberă, se comportă asemenea unei piețe monopoliste. Furnizorii nu și-au adaptat sistemele electronice și cele de Call Center la problemele specifice unei piețe cu contracte eterogene,  nu au oameni pregătiți pentru a prezenta răspunsuri la problemele comerciale ale consumatorilor, personalul este depășit numeric și fără o pregătire care să acopere problemele consumatorilor și adesea obosiți și irascibili etc. Instituțile de supraveghere a pieței, fără de care de fapt nu se poate vorbi de o piață (ANRE, Consiliul Concurenței, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului), se găsesc în aceeași situație, și mai ales joacă exclusiv rolul de polițist, neîțelegând că problemele sistemice nu se rezolvă cu amenzi, ci cu punerea la punct a procedurilor, instrucțiunilor și mecanismelor sistemice care nu funcționează. Este asemeni altor multor situatii din Romania, cum ar fi lipsa autostrazilor care este tratată cu amenzi pentru șoferii care trebuie să ajungă într-un anumit timp la destinație.

Chisăliță spune că un eventual Centru de Soluționare Alternativă a Litigiilor in Domeniul Gazelor Naturale și Energiei are rolul să soluționeze gratuit și în cel mult 30 de zile litigii dintre clienti și furnizori / operatori din domeniul gazelor. Astfel, toți consumatorii care au o neînțelegere commercialăde pe piața gazelor/energiei, au nevoie de o entitate care să le medieze litigiu și nu să I lase la mâna furnziorului. Important de precizat că procesul de liberalizare al pieței de energie, început în anul 2012, a prevăzut o astfel de institiuție, în acest sens încă din 2015 în România există o lege care prevede înființarea acestui centru de Soluționare Alternativă a Litigiilor, fără ca el să și funcționeze. Asociația Energia Inteligentă a atras atenția în repetate rânduri asupra faptului că După nebunia liberalizării pieței energiei, consumatorii urmează să se confrunte cu nebunia nemulțumirilor urmare a facturilor mari la energie. ”Rezolvarea haosului de pe piața de energie presupune rezolvarea problemelor de sistem și a rezolvarea problemelor punctuale ale consumatorilor. Vremea teoriilor a trecut, trebuie să ne coborâm și să vedem ce se întâmplă în jurul nostru, inclusiv să recunoaștem că suferința consumatorilor are la bază greșelile trecute și prezente făcute în piața de energie”, susține Chisăliță.

Distribuie articolul pe:

13 comentarii

  1. Puteti sa realizati cata amaraciune si revolta este in sufletul generatiilor care s-au sacrificat sa construiasca hidrocentrale, termocentrale, centrala nucleara, iar acum pensia pe care o au nu le ajunge pentru plata facturilor pentru apa, energie electrica, gaze, mancare, medicamente…?! Sigur ca egoistii si hraparetii din Romania, care in cardasie cu egoistii si hraparetii mondiali au acaparat aceste bunuri, sunt entuziasmati. Ei pot sa tot creasca preturile! Cine si cum mai poate sa se opuna la aceste cresteri de preturi? Direct sau indirect puterea politica din Romania este tot in mana egoistilor si hraparetilor din tara, in cardasie cu cei mondiali. Belsugul si fericirea unora a fost si este pe seama saraciei si suferintei altora. Va rog, sa scrieti si apoi sa cititi pe GOOGLE :”oferta facuta Romaniei in anul 2009, pentru achizitionarea de gaze fara intermediari”! Cine si de ce a refuzat aceasta oferta? Vrea cineva sa ne chinuie toata viata?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate