
Procurorul general Alex Florenţa solicită modificarea legislaţiei penale şi pedepse mai aspre pentru cei care instigă la acte de violenţă, la ură sau discriminare în mediul online, dar şi pentru promovarea cultului persoanelor care au făcut parte din conducerea unei organizaţii fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe.
„În contextul actual în care se constată o recrudescenţă în spaţiul public a unor manifestări caracterizate prin discurs instigator la violenţă, ură sau discriminare, doresc să fac următoarele precizări: Parchetul General urmăreşte cu maximă atenţie modul de manifestare a fenomenelor care intră în competenţa sa şi face toate demersurile necesare pentru tragerea la răspundere penală a tuturor celor care se fac vinovaţi de săvârşirea unor infracţiuni”, declară Alex Florenţa, într-un comunicat de presă.
El spune că Parchetul General monitorizează semestrial situaţia dosarelor având ca obiect infracţiuni prevăzute de OUG nr. 31/2002, precum şi a infracţiunilor prin care se instigă la acte de violenţă, la ură sau discriminare, ocazie cu care s-au constatat mai multe aspecte:
Numărul scăzut de sesizări vizând comiterea acestor infracţiuni, care să provină de la organele de poliţie, alte instituţii cu atribuţii în combaterea discriminării sau persoane fizice ori juridice. Astfel, în intervalul 2018 – 2022 la nivelul întregului Minister Public s-a înregistrat o medie de 21 de astfel de sesizări pe an.
Urmare a constatării acestor aspecte, au fost luate măsuri în vederea dinamizării activităţii pe linia combaterii acestui fenomen, în cursul anului 2024 fiind demarate mai multe acţiuni având ca obiect infracţiuni prevăzute de OUG nr. 31/2002, atât la nivelul Parchetului General, cât şi la nivel naţional, arată sursa citată.
Ca regulă generală, Parchetul General nu are însă o competenţă proprie în investigarea acestor infracţiuni, care sunt date în competenţa de soluţionare a parchetelor de pe lângă judecătorii.
În situaţia particulară în care autori ai acestor infracţiuni au fost persoane cu o calitate specială, dintre cele care să atragă competenţa Parchetului General, procurorii s-au sesizat din oficiu şi au demarat anchete, conform propriilor atribuţii. Astfel, doar în cursul anului 2024 au fost constituite mai multe dosare penale în care se efectuează cercetări faţă de persoane având calitatea de parlamentar sau europarlamentar.
Se constată că există în continuare zone din ţară în care unităţile de parchet nu au primit în cursul acestui an nicio sesizare sau maxim una în baza OUG 31/2002, care să provină de la o autoritate sau instituţie cu atribuţii în monitorizarea şi combaterea comportamentelor incitatoare la ură sau discriminare, ca exemplu în zona de competenţă a PCA Bacău, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Oradea sau Suceava, menţionează comunicatul citat.
În acest context, procurorul general propune modificarea legislaţiei penale şi mărirea limitelor de pedeapsă pentru cei care incită la violenţă sau promovează cultul unor persoane care au făcut parte din mişcarea legionară.
„În lumina evenimentelor recente şi a manifestării tot mai exacerbate în mediul online a unor comportamente ilegale, constând în îndemnarea publicului la săvârşirea de infracţiuni sau incitarea la violenţă şi discriminare împotriva unor persoane, se constată necesitatea urgentă de adaptare a legislaţiei existente, pentru a corespunde realităţilor faptice şi noilor forme de manifestare a acestor infracţiuni. Din această perspectivă, Parchetul General a solicitat crearea unui grup de lucru, din care să facă parte reprezentanţi ai instituţiilor din sistemul judiciar şi MAI, cu scopul de a promova cât mai rapid mai multe modificări legislative, care să ofere organelor de urmărire penală instrumente actualizate şi apte de a combate eficient fenomenul. Cu concursul direct al Ministerului Justiţiei, o primă întâlnire a acestui grup de lucru a avut loc în data de 18 decembrie”, menţionează Alex Florenţa.
În cadrul acestui demers, Parchetul General a formulat mai multe propuneri de modificare a legislaţiei incidente:
O primă problemă identificată o reprezintă faptul că anumite prevederi legale sunt de strictă interpretare şi limitează drastic situaţiile pentru care poate interveni tragerea la răspundere penală a celor care se fac vinovaţi de săvârşirea acestor infracţiuni.
„Cu titlu de exemplu, OUG nr. 31/2002 incriminează fapta persoanei care promovează, în public, cultul persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid, contra umanităţii şi de crime de război. Din această perspectivă, infracţiunea menţionată are ca premisă existenţa unei hotărâri de condamnare prin care să se fi stabilit anterior vinovăţia persoanelor al căror cult este în prezent promovat. Or, aceste condiţii prevăzute de norma de incriminare limitează semnificativ sfera persoanelor a căror apologie în discursul public poate întruni elementele constitutive ale unei infracţiuni, de cele mai multe ori simplele referinţe generale la personaje istorice care nu au suferit astfel de condamnări penale neîntrunind condiţiile prevăzute de textul incriminator”, precizează procurorul general.
De aceea, Parchetul General propune amendarea textului de lege, prin incriminarea faptei de a promova, în public, cultul persoanelor care au făcut parte din conducerea unei organizaţii fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, independent de existenţa unei hotărâri de condamnare faţă de acea persoană, modificare care ar fi aptă să acopere toate situaţiile de acest tip constatate în mediul public.
De asemenea, conduite publice nocive, cu un conţinut vădit jignitor sau defăimător, ori anumite acte de ameninţare implicită, nu îmbracă în prezent forma ilicitului penal, neregăsindu-se între modalităţile alternative de săvârşirea ale unor infracţiuni precum ultrajul.
În acest caz, Parchetul General propune anumite modificări legislative care să permită tragerea la răspundere penală, inclusiv a acelor situaţii în care nu sunt proferate ameninţări exprese la adresa unei persoane, dar prin forma de manifestare, imaginile postate, recuzita folosită, ele reprezintă forme de ameninţare implicită, dar cu un puternic efect intimidant.
Prevederea unor limite de pedeapsă reduse pentru aceste infracţiuni nu permite utilizarea unor metode speciale de cercetare, aspect apt să afecteze negativ demersul investigativ în astfel de cauze, şi nici luarea unor măsuri preventive mai severe, în funcţie de gravitatea faptei.
Ca exemplu, infracţiunea de tulburare a ordinii şi liniştii publice este sancţionată cu o pedeapsă maximă de 2 ani sau amendă, iar infracţiuni ca instigarea publică sau incitarea la ură sau discriminare cu o pedeapsă maximă de 3 ani sau amendă. În mod similar, e cazul infracţiunilor prevăzute în OUG nr. 31/2002.
Parchetul General propune creşterea limitelor maxime de pedeapsă pentru aceste infracţiuni, demers care ar oferi organelor de urmărire penală posibilitatea utilizării unui spectru mai larg de metode de cercetare şi ar avea, în acelaşi timp, un efect descurajant mult mai pronunţat.
Se constată totodată o deficienţă majoră în faptul că anumite comportamente ilegale, cum este discursul instigator la ură, sunt sancţionate deopotrivă atât ca şi contravenţie, cât şi ca infracţiune.
„Problematica ce derivă din această situaţie o constituie riscul incidenţei principiului ne bis in idem, astfel cum este interpretat în jurisprudenţa CEDO, în sensul că, odată aplicată o sancţiune contravenţională, rămasă definitivă, aceasta are semnificaţia unei acuzaţii în materie penală, putând fi un impediment la punerea în mişcare a acţiunii penale şi dispunerea unei soluţii de condamnare pentru aceeaşi faptă ca şi infracţiune. Există astfel riscul ca, în majoritatea situaţiilor de acest tip, dispoziţiile penale să rămână fără aplicare, întrucât fapta care a determinat sancţiunea mai uşoară, respectiv contravenţia, a fost soluţionată anterior cauzei penale. Făptuitorul are interes să accelereze procedura administrativă şi să tergiverseze procedura penală. Or, scopul contravenţiei nu poate fi exonerarea de răspundere penală pentru săvârşirea unei infracţiuni”, precizează Alex Florenţa.
În acest sens, Parchetul General a propus o serie de modificări ale Ordonanţei de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea formelor de discriminare. Acestea vizează situaţia când persoana împuternicită să aplice sancţiunea contravenţională apreciază că fapta a fost săvârşită în astfel de condiţii încât constituie infracţiune, moment în care are obligaţia de a sesiza imediat organele de urmărire penală competente, fără a aplica sancţiunea contravenţională.
Prescripţia aplicării sancţiunii contravenţionale nu va curge pe tot timpul în care cauza s-a aflat în faţa de urmărire penală ori în faţa instanţei de judecată.
Nu în ultimul rând, încă din cursul lunii iulie a acestui an, la nivelul Parchetului General s-a constituit un grup de lucru pentru implementarea unei proceduri unitare de cooperare cu ANCOM, care să permită unităţilor de parchet transmiterea în timp real, printr-un canal de comunicare directă, a tuturor solicitărilor de eliminare a conţinutului ilegal din mediul online, precum şi identificarea tuturor categoriilor de conţinut ilegal care pot face obiectul unei astfel de măsuri, menţionează sursa citată.
s-a umplut țara de ceaușești mici, care cer pedepse mari
Foarte greu de comentat unele articole (de la algoritmi, de asta am scris unele cuvinte cu o ortografie speciala). E interesant de vazut cine decide care sunt persoanele sau organizatiile ‘faxiste, zenofobe etc”. Unora le place sa lipeasca etichete, ca la supermarket (cand expira ceva lipesc o alta eticheta). Istoria nu e doar cea „scrisa de catre invingatori” (si care oricum nu se mai invata, sunt alte discipline mai interesante), mai sunt ziare sau carti nearse din alte timpuri, discursuri in parlament, monitorul oficial, alte documente. Stim sa citim si chiar intelegem.
Pe cind pedepse si pentru magistratii care acopera tradarea,jaful si nerespectarea Constitutiei!
propun pedepse mari pentru cei ce promovează cultul Israelului, stat genocidar care a ucis 45.000 de civili in Gaza in ultimul an
De la corectitutidine politica, multiculturalism si discriminare pozitiva nemtii au ajuns sa fie vanati in propria tara de noneuropeni.
In state din vest, politia si procurorii nu mai pot actiona neingraditi. Statul este legat la maini prin corectitudine politica.
@ Probabil că internauților li s-ar putea spune și ”argonauții internetului” ? Greci și la argonauți ?
@ Deci e ”arhetip de funcționare a societății” că aceia care sunt luptători sunt ”amenințări” la ”cash ca valul” celor ce au funcțiile cu ”cașcaval” ?
@ Ceva cu totul special și nou ce propune domnul Alex Florența, nu s-a văzut în UK, în SUA, în Rusia, în China, în Germania, în Franța, în altălte țări importante, deci un avangardist al luptei de pe internet ? ,,Războinicul” Gigi Becali a ajuns iară și parlamentar cu războaiele sale, deci și aceia care organizează bătălii pe internet probabil că ar putea fi considerați ca amenințări de cucerire a funcțiilor politice ?
Domnule procuror general Alex Florenţa ,in Romania exista destui care comit ilegalitati si calca in picioare Constitutia tarii.Pt. astia trebuiesc legi adevarate si pedepsiti ,nu asa cum se procedeza acum plimbindu-se dosarele lor zeci de ani ,ei ramanind in libertate ,dupa care se caseaza .Ce doriti D-vs. sa faceti acum se poate interpreta ca fiind o lege care ar anula dreptul la libera exprimare si asta nu prea este bine.Oamenii au dreptul sa-si exprime opiniile lor ,nu trebuiesc convinsi sa fie de acord cu tot ce spun partidele politice ,altfel nu mai se poate numii ca suntem, o tara democrata .
@ ,,Fotografia zilei: ”Alegeri libere””
Cotidianul
?
Florentza?
-si mătusa Bisectoarea!
Domnule procuror dar jafurile din avutul public, subminarea economiei naționale, abuzul de putere, trădarea pe când le investigați?
Propagandiștii urii și a minciunii sunt la Ant3, UM Digi, B1 TV.
CNA -ul aplica legea după cum i se spune de către șefii lor politici.
Asta este marea problemă a Romaniei, postările on-line. În rest o ducem bine…
Alex Florenta,tartorii pandemiei ce mai fac,sunt bine? Tradatorii si vanzatorii de tara? Clanurile mafiote ce mai zic?
(editat) asta cand isi da demisia ?(editat).
Gura Complicilor la GENOCID adevar graieste !
Parchetul General a devenit Ferma de troli si cenzura pentru ,,combaterea dezinformarii” contra-cost, pe langa salariile primite din bani publici !
Probabil ca pe undeva exista si o lista cu banii primiti de la Guvernul Criminal pentru a sustine Falsa Pandemie, asa cum au primit multe tembeliziuni, zoiare, universitati, etc.
Va trebui multa funie ca sa-i spanzure Curtea Martiala Internationala pe toti tradatorii, criminalii si COMPLICII lor, care sunt peste tot, in toate institutiile platite de romani.
un (EDITAT) exemplar dar fara bagheta! vrea cenzura si vede instigare peste tot… lipsa libertatii individuale este manifest de sluga la neoamenii care ajung sa conduca. sistemul vostru moare!!! sint ultimile zbateri.