De la Salzburg la Bucureşti, pianista Alexandra Bobeico
Marți, 20 februarie, la ora 19:00, sunteţi invitaţi, în cadrul Stagiunii de marţi seara, la recitalul violonistei Alexandra Bobeico. La pian, Clementina Ristea-Ciucu.
În program:
Ludwig van Beethoven – Sonata nr. 9, în la major, op. 47, „Kreutzer”
Eugène Ysaÿe – Capriciu după „Studiu în formă de vals” de Camille Saint-Saëns
Edvard Grieg – Sonata nr. 3, în do minor, op. 45
Franz Waxman – Fantezia „Carmen”
Violonista Alexandra Bobeico
Alexandra Bobeico a câştigat prima competiţie muzicală la vârsta de 9 ani, în cadrul celei dintâi ediţii a Concursului „Jurjac” din Botoşani, desfăşurat sub semnul tânărului George Enescu. De atunci, evoluţia Alexandrei a însumat zeci de premii şi distincţii la competiţii din ţară şi din străinatate (Premiul II la Concursul internaţional de vioară „Nedealka Semyonova”, Haskovo, Bulgaria, 2009, Premiul I la Concursul international “Cornelia Bronzetti” (Câmpina, 2010), Marele Premiu la Concursul internaţional „Remember Enescu” (Sinaia, 2011), Marele Premiu şi Premiul Radio România Muzical la Concursul naţional “Victor Giuleanu” (Bucuresti, 2011), Premiul I la Concursul internaţional „Gianluca Campocchiaro”, Pedara, Italia, 2012, Premiul I şi Premiul special UCMR la Concursul naţional „Modest Iftinchi”, Bucuresti, 2013, Marele Premiu al Concursului naţional „Paul Constantinescu”, Ploieşti, 2014)…
Însă poate cea mai importantă realizare de până acum este câştigarea Premiului I şi a Premiului pentru cea mai buna interpretare a lucrării impuse în cadrul concursului Concertino Praga (ediţia 2013), organizat de Radiodifuziunea Cehă in colaborare cu Uniunea Europeana de Radio, competiţie la care a participat ca urmare a selecţiei organizate de postul Radio România Muzical. După evoluţia în cadrul Galei laureaţilor, pe scena Palatului Rudolfinum din Praga, în compania Orchestrei Simfonice a Boemiei de Sud dirijate de Jan Talich, Alexandra a susţinut un turneu de recitaluri şi concerte în oraşe din Boemia.
În prezent, Alexandra Bobeico este studentă la Universitatea „Mozarteum” din Salzburg, la clasa profesoarei Lily Francis.
Născută într-o familie de muzicieni (1996), Alexandra Bobeico și-a început formarea violonistică în cadrul Colegiului Naţional de Muzică „George Enecu” din București, sub îndrumarea profesoarelor Mihaela Tomescu și Elena Baltaga. Din anul 2009, a lucrat cu profesoara Galina Buinovschi din Chişinău, iar din 2011 a beneficiat de îndrumarea reputatului violonist şi profesor Gabriel Croitoru. În paralel, a participat la cursuri de măiestrie cu personalități de seamă ale artei violonistice, precum Pierre Amoyal, Liviu Prunaru, Alexander Sitkovetsky, Emilian Piedicuţă, Eduard Schmieder.
Un rol deosebit în formarea tinerei violoniste l-au avut work-shopurile şi concertele proiectului SoNoRo-Interferenţe (Montepulciano, Italia, 2012, Portul cultural Cetate, România, 2013, Bad Endorf, Germania, 2014), dar şi participarea în calitate de artist-invitat în cadrul turneelor proiectului SoNoRo Conac (2013-2015), reunind concerte susţinute în clădiri de patrimoniu din mai multe regiuni ale României.
Alexandra Bobeico a susţinut recitaluri şi concerte pe scene din Bucureşti, Salzburg, Ploieşti, Sinaia, Câmpina, Craiova sau Chişinau, colaborând cu Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio şi Orchestra Filarmonicii din Chişinău. Apariţiilor sale solistice se adaugă şi colaborările sale în calitate de concertmaistru cu Orchestra Junior, în cadrul Festivalului Internaţional „Enescu şi muzica lumii” (2013), sub conducerea lui Gabriel Bebeşelea, dar şi cu Orchestra Fundaţiei Principesa Margareta a României (2014), sub bagheta lui Tiberiu Soare. În 27 martie 2015, Alexandra Bobeico a participat în cadrul Concertului de tineret Euroradio, organizat sub egida Uniunii Europene de Radio şi Televiziune (EBU), la Sala Radio, ocazie cu care a interpretat, împreună cu Orchestra Naţională Radio dirijată de Gabriel Bebeşelea, Concertul nr.3 KV 216 în Sol major pentru vioară şi orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart – eveniment transmis în direct în ţările membre EBU.
Un vis poetic cu baritonul Florin Estefan
Miercuri, 21 februarie, la ora 19:00, la Sala mare a Ateneului Român, este programat recitalul Sogno, al baritonului Florin Estefan. La pian, Remus Manoleanu.
Serata muzicală aflată sub semnul unui vis liric plin de emoţie şi muzicalitate.
Repertoriul recitalului, variat din punct de vedere stylistic, va impresiona plăcut spectatorii, glisând între stilul belcanto, celebre arii verdiene şi un pregnant romantism rus. Bogat în sensibilitate, Sogno reflectă ipostaze diverse ale iubirii, de la vraja sa îmbietoare la abisurile lipsite de speranţă, sentimente redate de lieduri, ariete, romanţe şi ale piese pentru voce şi pian ale compozitorilor Gaetano Donizetti, Piotr Ilici Ceaikovski, Vicenzo Bellini, Giuseppe Verdi şi Paolo Tosti. Florin Estefan a fost obişnuit cu scena încă din liceu, când avea roluri în piese de salon, cum le numeşte el. De la rolul lui Colas din Bastien şi Bastienne de Mozart, la cel al lui Enrico în Il campanello de Donizetti, a ajuns în primul an de Conservator să joace în spectacole alături de nume mari. Astfel, următorul pas a fost rolul lui Antonio din Nunta lui Figaro, rol jucat alături de Nicoleta Ardelean, Ion Ardelean şi Angela Tibrea. Însă el simte că şi-a făcut intrarea în Operă prin rolul Contelui Robinson din Căsătoria secretă. Cu toate acestea, indiferent de vechime sau de experienţele acumulate, emoţiile sunt prezente cu fiecare spectacol, fac parte din meserie.
În timpul masteratului a primit o bursă în Angla la Cardiff International Academy of Voice unde l-a avut ca profesor pe tenorul Denis O’Neill. Experienţa de acolo avea să fie dublată de o bursă obţinută la Londra în cadrul Royal Academy of Music. Cu toate acestea, Florin Estefan a renunţat la bursă în ultimul moment. Din motive personale şi-a anulat plecarea cu o săptămână înainte de a se prezenta la Londra. ÎnsĂ e o decizie pe care nu o regretă şi care l-a determinat să reintre pe scena românească. După reîntoarcerea din străinătate, Don Giovanni a fost piesa de reintrare în circuitul românesc. Florin Estefan a început colaborări cu Opera din Timişoara, cu cele din Bucureşti, din Iaşi şi, evident, cu cea din Cluj. În 2010 a fost reangajat ca solist al Operei din Cluj, moment în care baritonul a descoperit o nouă pasiune, a prins un nou “virus” cum îl numeşte, acela al plăcerii de a dezvolta şi de a se implica în diverse proiecte.
În program:
Gaetano Donizetti – L’amor funesto
Piotr Ilici Ceaikovski – Niet tolko tot kto znal
Vincenzo Bellini – Vaga luna, che inargenti
Giuseppe Verdi –
Non t’accostare all’urna
More, Elisa, lo stanco poeta
In solitaria stanza
Nell’ orror di notte oscura
Perduta ho la pace
Deh, pietoso, oh Addolorata
Paolo Tosti –
Sogno
Tristezza
Non t’amo piu
Malia
A’ Vucchella
Ideale
Dirijorul Janko Zsolt la pupitrul Orchestrei şi Corului Filarmonicii ”George Enescu”
Joi, 22 şi vineri, 23 februarie, la ora 19:00, la Sala mare a Ateneului Român sunteţi aşteptaţi la Concertul Orchestrei Simfonice și Corului Filarmonicii „George Enescu”. Dirijor: Janko Zsolt
În program: Richard Wagner – Preludiu la opera Tristan și Isolda
Antonin Dvorak – Concertul în si minor pentru violoncel și orchestră, op. 104
Solist: Ştefan Cazacu
Gabriel Fauré – Recviem
Solişti: Irina Ionescu, Florin Estefan
Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner
Janko Zsolt a obţinut masteratul în dirijat la Viena, la Universitat fur Musik und Darstellende Kunst, cu profesorul Leopold Hager, apoi a continuat să studieze la Veneţia, la Conservatorio di Musica Benedetto Marcello Vencice cu profesorul Giorgio Proietti şi la Academia de Muzică “Gh. Dima din Cluj cu profesorul Petre Sbârcea. A urmat, de asemenea, între 1999 şi 2003, master classes la Zürich, cu profesorul David Zinman, la Schleswig – Holstein Musik Festival, cu Ivan Fischer, şi la International Bartok Seminar & Festival, cu László Tihanyi, Zoltán Pesko şi Péter Eötvös. A fost dirijor asistent al Budapest Festival Orchestra între 2010 şi 2015. A dirijat orchestre importante din România şi din Ungaria, printre care Konzerthausorchester Berlin, Tonhalle Orchester Zürich şi Parnu City Orchestra din Estonia.
Concertul de muzică barocă LA LUMIÈRE COMIQUE
Marţi, 6 martie, la ora 19:00, Filarmonica George Enescu şi Asociaţia pentru Muzică, Artă şi Cultură vă invită la Ateneul Român, pentru un concert de muzică barocă susţinut de Musica Ricercata Orchestra – prima orchestră de muzică barocă (acordată la diapazon 415 Hz) înfiinţată de un dirijor român. Dirijor, Gabriel Bebeşelea. Solistă: Rodica Vica
Concertul, intitulat LA LUMIÈRE COMIQUE, se înscrie în seria manifestărilor de celebrare a 150 de ani de la fondarea Filarmonicii George Enescu şi are loc în cadrul întâlnirilor muzicale Opera FANtastica, iniţiate şi moderate de Luminiţa Arvunescu.
În program: lucrări de Lully/Moliére, Charpentier/Moliére, Rameau/d’Orville, Rameau/Voltaire.
Musica Ricercata Orchestra este proiectul pe care cel mai valoros dirijor al tinerei generaţii, Gabriel Bebeşelea (30 de ani), îl lansează în România. O orchestră permanentă, în care se reunesc: 19 instrumentişti români – rezidenţi în străinătate – şi 5 instrumentişti străini, specializaţi pe interpretarea muzicii baroce şi posesori de instrumente originare din perioada preclasică.
Solistă este soprana Rodica Vică, artistă stabilită la Viena, care a beneficiat până acum de colaborări cu prestigioase ansambluri de instrumente vechi şi dirijori, precum Academia Bizantina şi dirijorul Ottavio Dantone.
Prilejul de a asculta o orchestră barocă este unul rar pentru melomanii români – mai ales pentru bucureşteni! – iar programul ales de Gabriel Bebeşelea este, la rându-i, o premieră. După cercetarea în arhive a manuscriselor şi transcrierea lor, tânărul muzician român aduce pe podiumul de concert al Ateneului Român muzica de la curtea Regelui Ludovic al XIV-lea, reconstituită după modelul spectacolelor realizate de Jean-Baptiste Lully şi Marc-Antoine Charpentier pe textele lui Molière, într-un program care cuprinde şi selecţiuni din întânirea dintre Jean-Philippe Rameau şi Voltaire.
De asemenea, „punerea în scenă” a concertului este una inedită: cele două părţi ale acestuia sunt prefaţate de o dezbatere moderată de Luminiţa Arvunescu, prodigioasă creatoare a programelor radiofonice dedicate operei.
Evenimentul reprezintă un demers unic, în care muzicienii români reconstituie cu prospeţime şi acribie artistică o epocă, cea a secolului al XVII-lea şi începutul secolului al XVIII-lea, perioadă în care muzica, teatrul, baletul şi opera au cunoscut o strălucire care în ultimii ani au renăscut practic pe scenele teatrelor lirice ale lumii. Un demers, totodată, de sincronizare culturală cu actualitatea muzicală en vogue.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.