Remus Borza: Veniturile în urma cheltuielilor

Despre performanțe și contraperformanțe

Remus Borza, deputat, expert financiar, explică, începând de astăzi, în serial, cele mai recente evoluții ale economiei și măsurilor guvernamentale. Din prima parte, aflăm dacă sunt sau nu turate la maximum motoarele economiei românești și cum stăm la diverse capitole bugetare.

Cotidianul: De ce avem un Guvern bâlbâit, care se răzgândește atât de des?

Remus Borza: Trebuie să facem o mică departajare. Primele șase luni trebuie să vorbim despre performanțele sau contraperformanțele guvernului Grindeanu și, evident, ultimele trei-patru luni despre performanțele sau lipsa de performanță a Guvernului Tudose.

România sigur are noroc, se bucură  de o conjunctură internațională favorabilă, motoarele economiei românești sunt turate la maximum, așa se explică și performanța foarte bună la șase luni, o creștere economică de 5,8%, de departe cea mai mare din Uniunea Europeană, chiar dublă față de media înregistrată de cele încă 28 de state membre ale Uniunii Europene. Numai că, din păcate, noi nu știm să capitalizăm, să fructificăm această creștere economică. De regulă, pe perioadele de boom economic orice guvern responsabil, orice bun administrator, se îngrijește să creeze excedente bugetare, or, noi, la șase luni, am încheiat cu un deficit bugetar de 6,3 miliarde lei. Cu diferență între cheltuieli de 123,3 miliarde lei și venit de 117 miliarde lei.

Deci, chiar dacă vorbim despre o creștere a economiei, sigur putem discuta și în ce măsură este ea sustenabilă, pentru că preponderent se bazează pe consum. Cu toate astea, iată că veniturile au rămas, și de această dată, și anul acesta, în urma cheltuielilor.

Putem constata, făcând o comparație pe cele două exerciții bugetare 2016-2017, un salt care s-ar putea să fie sinucigaș al Executivului la acest capitol al cheltuielilor bugetare, un salt de 40 miliarde lei.

– De ce sinucigaș?

– Anul acesta bugetul este construit, angajează de fapt cheltuieli de 278 miliarde lei, cu fix 40 miliarde lei mai mari decât anul trecut, unde am consemnat 238 miliarde lei. De ce sinucigaș? E o chestiune elementară în construcția unui buget, chiar și a unui SRL, cu atât mai mult cu cât vorbim despre bugetul unui stat, al unei națiuni. Întotdeauna cheltuielile, odată angajate, te obligă, te responsabilizează, mai ales când vorbim despre o creștere a cheltuielilor pe palierul social; și, într-adevăr, aici vorbim despre o creștere cu 22 miliarde lei mai mare anul acesta față de anul trecut, și anume o creștere de 12 miliarde lei în ceea ce privește cheltuielile cu salariile, cu personalul, de la 57 miliarde la 69 miliarde lei, 2017 versus 2016, și o creștere de 10 miliarde lei pe capitolul cheltuieli sociale, în special cu pensiile, de la 81 la 91 miliarde lei.

Deci avem o creștere de 22 miliarde lei doar pe aceste două capitole bugetare, cheltuieli de personal și de asistență socială. O creștere care nu se justifică, nu este sustenabilă raportat la însăși creșterea economică. Noi vorbim despre o creștere economică de 5%, more or less, hai să spunem 5,7-5,8%, dar veniturile au crescut în medie cu 25% pentru că sunt sectoare în care am consemnat creșteri chiar cu 33%, în Sănătate, sau cu 30% pe zona de cultură, 21% pe învățământ, 25% pe administrație publică, ordine și siguranță publică. Dar, grosso modo, putem vorbi despre o creștere a acestor venituri salariale pe zona bugetară de 25% în medie, or, știm, tocmai asta spuneam adineauri, economia României a crescut doar cu 5% și atunci evident că această creștere de patru ori mai mare a veniturilor salariale față de creșterea economică este de natură să creeze greutăți Executivului în a ține în frâu acești indicatori macroeconomici și mă refer în primul rând la deficit. Haideți să contextualizăm dinamica acestor venituri.

În 2010, de exemplu, venitul minim salarial sau salariul minim pe economie era de 690 lei. Iată că anul acesta este 1.450 lei, în șapte ani s-a dublat acest salariu minim pe zona bugetară; și acum, iată, este un proiect de ordonanță săptămâna asta, vorbim despre un salariu minim pe economie de 1.900 lei. În decurs de șapte ani avem o triplare a salariului minim pe economie.

– Este destul de riscant. De ce?

– Foarte mulți ani România a reprezentat un fel de paradis, un fel de Eldorado al companiilor străine care au venit, au investit în România, raportându-se la o forță de muncă calificată, dar relativ ieftină, mult mai ieftină decât în Occident. Or, câtă vreme acest avantaj, să spunem, oferit de România se diminuează, se estompează, coroborat cu această impredictibilitate fiscală, cu aceste bâlbe despre care mă întrebați, toate aceste lucruri sunt de natură să sperie investitorii și să-i pună pe mulți în situația de a-și reloca businessurile. O să vedeți că din ce în ce tot mai multe multinaționale iau în calcul închiderea afacerilor din România și migrarea în alte zone mai prietenoase din punct de vedere fiscal.

– E acesta un pericol real?

– Este un pericol real. Vorbeam despre acest salt sinucigaș de 40 miliarde lei pe zona de cheltuieli. După cum spuneam, cheltuielile odată angajate lasă spațiu de manevră limitat, pe când veniturile întotdeauna au doza lor de incertitudine și impredictibilitate. Așa s-a întâmplat și anul trecut și în fiecare și, evident, de ce nu s-ar întâmpla și anul acesta? Bugetul de stat este construit pe venituri de 254 miliarde lei. M-ați întrebat despre execuția bugetară la șase luni. Din păcate, ANAF, o instituție pe care eu am criticat-o mulți ani , este o instituție anacronică, conservatoare, superbirocratizată și care, evident, trebuie reformată din temelii, pentru că nu are nicio scuză să încaseze în jur de 25% doar din PIB venituri bugetare. De departe avem cea mai proastă performanță din Europa. Colectăm cel mai puțin la bugetul de stat. Iar pe primele șase luni această lipsă de performanță a ANAF se materializează în venituri colectate de doar 117 miliarde lei, câtă vreme trebuia să colecteze, ca să fie o medie, undeva în jur de 127 miliarde lei, cu alte cuvinte, ANAF a colectat cu 10 miliarde mai puțin decât ținta bugetată.

Ca să recuperezi acest nerealizat, ar trebui, în semestrul al doilea, să colectezi cu 17% mai mult, ceea ce, evident, este imposibil. Vorbim despre 237 miliarde lei și, atunci, ca o concluzie, în decembrie vom trage linie și ANAF va raporta, cu mândrie patriotică, că nici în anul acesta nu și-a realizat planul, deci nu a adus la buget 254 miliarde lei, ci mult mai puțin.

Efectele se vor vedea pe acest deficit de cont curent care sigur că va ieși din ținta de deficit asumată de România prin Tratatul de la Maastricht, acele 3% despre care vorbește toată lumea. Efectele acestei incoerențe în politica fiscal-bugetară a guvernelor României, fie că vorbim despre guvernul Grindeanu sau vorbim despre Guvernul Tudose, deja se văd. Se văd în deprecierea ROBOR. Iată, în două luni, ROBOR s-a triplat de la 0,75 și a ajuns săptămâna trecută la 1,88. Este foarte probabil ca până la finele anului ROBOR să atingă acel prag psihologic și chiar să-l depășească, de 2%.

Recomanda
Simona Popescu 143 Articole
Author

4 Comentarii

  1. ALDE si PSD-ul sa reglementeze RAPID impozitarea (pe cifra de afaceri si pt. TVA) multinatioanalelor. Riguros, reguli simple. Scandalul generalizat, profesionist intretinut, se va opri brusc! Toata sabotarea guvernarii, actiunile” binomului”, Soros cu o.n.g..-urile si presa propaganda, Basescu, doamnele Pralong cu presedintele Iohanis si Guseth, toate se vor opri pentru ca totul este finantat de lobby-ul multinationalelor. Cand totul va fi reglementat riguros lobby-ul nu va mai avea rost si va fi stopat. Totul, daca avansezi in analiza din treapta-n treapta duce la loby-ul multinationalelor . Vor evaziunea, furtul cu miliardul ! Este vorba de 22 miliarde euro (au pentru ce se lupta) !

    • buna,
      Toate guvernele si parlamentele (unele mai mult ,altele mai putin) au promovat legi si acte normative pentru interesele lor marginite si iresponsabille,nu au promovat politici pe termen lung in folosul tarii.
      Politici pe termen lung nu se regasesc nici in educatie,nici in sanatate,nici in aparare,nici in infrastructura,de fapt sunt inexistente. Cand se instaleaza o noua putere,sterge cu buretele si o ia de la capat.Si incep cu aberatiile si balbaielile. Trebuie adaugat si „privatizarea” dezastroasa a fabricelor,uzinelor,bancilor si a resurselor subsolului. Sa amintim drept exemplu „concesionarea”(instrainarea pe nimic) resurselor de petrol si gaze din Marea Neagra. Romania si romanii se vor alege cu praful de pe toba. Nu e nici o exagerare.ASA SE EXPLICA SARACIA SI HAOSUL DIN ROMANNIA. Declasata politica a distrus Romania.

  2. vorba lui bulă , hotărâţi-vă odată , ori înăuntru ori afară. după ce spuneţi că nu scad impozitele vin primarii şi spun că scad încasările din impozite( faut!). după ce vă plângeţi că femeile au pensia mai mică, vă opuneţi să crească pensia femeilor prin impărţirea contribuţiei( punctelor) la 30 şi nu la 35( deci mai mare). după ce spuneţi că e boom vă plângeţi că nu sunt venituri şi nu se pot pune impozite pe transaţionale! ….. offside!!!Cred că PSD vă lasă să vă faceţi singuri de ruşine, ca gloaba dusă la târg dar pe care nu vrea omul să o vândă.pervers e planul teroristului Dragnea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*