O lege care trebuia dată acum opt ani de zile, de când a început procesul de liberalizare a energiei și a gazelor naturale, a fost pusă în circuitul de aprobare. Este vorba de actul normativ ca definește consumatorul vulnerabil de sărăcie și care stabilește ajutoarele pe care statul le acordă acestei categorii. În anul 2019 rata persoanelor aflate în risc de sărăcie din România era de 23,8%, mai mult cu 0,3% față de anul 2018 și cu 7% față de media europeană (EU 28). Pentru aceeași perioadă rata riscului sărăciei persoanelor care muncesc (in work at risc poverty) a cunoscut în România o creștere de 0,4% față de 2018, de la 15,3% la 15,7%, în timp ce media europeană (EU 28) a cunoscut o scădere de la 9,4% la 9,2%. Aceeași sursă ne arată că rata gospodăriilor cu incapacitate de menținere a căldurii este de 9,3% față de media europeană (EU 28) de 7%. Prin urmare, toate datele conduc la necesitatea recalibrării nivelului de venituri și a cuantumurilor ajutoarelor, dar și includerea de noi măsuri care să prevină riscul sărăciei energetice.
În privința ajutorul pentru încălzirea locuinței în perioada sezonului rece, limita maximă a veniturilor până la care se poate primi ajutorul este de de 810 lei/persoană în cazul familiilor și de de 1.445 lei în cazul persoanei singure. Actul normativ stipulează că la stabilirea cuantumului ajutoarelor se face prin compensare procentuală aplicată unei valori de referință diferențiată în funcție de sistemul de încălzire (energie termică furnizată în sistem centralizat; cu gaze naturale; cu energie electrică; combustibili solizi sau lichizi). Compensarea procentuală este de 100% pentru beneficiarii cu cele mai mici venituri și de minimum 10% pentru cei ale căror venituri se află la limita maximă. Stabilirea valorii de referință la care se aplică compensarea procentuală astfel:
• de 250 lei/luna pentru gaze naturale, de la 262 lei având în vedere scăderea prețurilor pentru acest serviciu, potrivit site ANRE;
• de 500 lei/lună pentru energie electrică de la 240 lei, având în vedere că la funizarea energieie electrice se contată o creștere de 3 ori față de prețul pentru gazele naturale, tot potrivit site ANRE;
• de 80 lei/lună pentru combustibili solizi și/sau petrolieri de la 58 lei maximum acordat pentru beneficiarii de ajutor social, având în vedere că și pentru acești combustibili prețurile au crescut;
• pentru energia termică valoarea de referinţă se stabilește în limita consumului mediu definit de lege şi în funcție de preţul local al gigacaloriei.
Acordarea ajutorului se realizează prin dispoziție a primarului, pe bază de cerere și declarație pe proprie răspundere privind componența familiei și veniturile membrilor acesteia, însoțită de documente doveditoare. La stabilirea veniturilor familiei sau persoanei singure în vederea acordării ajutorului pentru încălzirea locuinţei vor fi luate în considerare toate veniturile realizate de membrii acesteia în luna anterioară depunerii cererii așa cum sunt acestea definite de art. 8 din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare. Primarul și serviciul public de asistență socială au obligația să efectueze anchete sociale, la solicitarea agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială, precum și la solicitarea altor terți, precum și în cazul celor care solicită ajutor pentru încălzirea locuinței cu energie electrică. Furnizorul de energie termică, respectiv de gaze naturale va calcula ajutorul efectiv care se va acorda beneficiarului pe baza consumului efectiv înregistrat. Sumele necesare pentru asigurarea ajutorului pentru încălzirea locuinței, cu excepția celui acordat din bugetele locale, se suportă din fondurile alocate cu această destinație în bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale. Plata se efectuează de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială prin agențiile sale județene direct la furnizori în cazul energiei termice, gazelor naturale și energie electrică, iar în cazul ajutorului pentru lemne, cărbuni, combustibili petrolieri la beneficiari, prin intermediul primăriilor. Plata ajutorului pentru încălzirea cu lemne, cărbuni, combustibili petrolieri pentru beneficiarii de ajutor social se asigură, ca și în prezent, de către primari, din bugetele locale și se efectuează o singură dată, la începutul sezonului rece pentru întreaga perioadă;
Suplimentul pentru energie este următorul:
• 30 lei/lună pentru consumul de energie electrică;
• 10 lei/lună pentru consumul de gaze naturale;
• 10 lei/lună pentru consumul de energie termică;
• 20 lei/lună pentru consumul de combustibili solizi și/sau petrolieri.
Suplimentul se asigură pe perioada unui an. Există posibilitatea, conform actului normativ, acordării suplimentului, cumulat, pentru sursele de energie utilizate. De asemenea, cuantumul suplimentului poate fi majorat la 50 de lei/lună, în cazul în care unica sursă este energia electrică.
Consumator vulnerabil de energie este persoana singură sau familia, care, din motive de boală, vârstă, venituri insuficiente sau alţi factori, ar trebui să beneficieze de măsuri de protecție socială și servicii suplimentare pentru a-și asigura cel puțin nevoile energetice minimale. Consumul mediu lunar de energie termică este cantitatea de energie termică, măsurată în gigacalorii, necesară încălzirii locuinţei, stabilită pentru persoana singură/familie, pe tip de apartament/locuinţă, în funcţie de zona de temperatură. Familia reprezintă totalitatea persoanelor, care au acelaşi domiciliu ori reşedinţă şi/sau care locuiesc şi gospodăresc împreună şi sunt luate în calcul la stabilirea cheltuielilor de întreţinere a locuinţei, indiferent dacă între acestea există sau nu relații de rudenie. Persoana singură este persoana care a împlinit vârsta de 18 ani, care locuieşte singură şi nu se mai află în întreţinerea părinţilor, precum şi persoana cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani, care locuieşte şi se gospodăreşte singură şi are capacitate de exerciţiu anticipată, potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
Locuinţa de domiciliu sau de reşedinţă reprezintă construcţia cu destinaţia de locuinţă aflată în proprietatea titularului ajutorului ori închiriată sau asupra căreia exercită un drept de folosinţă în condiţiile legii, situată la adresa înscrisă în actele de identitate ale membrilor de familie sau, după caz, adresa la care persoanele sunt înscrise în cartea de imobil şi sunt luate în calcul la stabilirea cheltuielilor de întreţinere a locuinţei. Se asimilează locuinţei de domiciliu sau reşedinţei şi locuinţa de necesitate, precum şi locuinţa socială. Prin sezon rece se înţelege perioada de 5 luni cuprinsă între data de 1 noiembrie a anului curent şi data de 31 martie a anului următor. Perioada sezonului rece poate fi prelungită/redusă într-unul sau mai multe judeţe la solicitarea consiliilor judeţene, cu avizul Autorităţii Naţionale de Meteorologie. Perioada de prelungire/reducere a sezonului rece, precum şi procedura de acordare a ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei în această perioadă se aprobă prin hotărâre a Guvernului la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi a Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
Daca primaria capitalei subventioneaza energia termica la blocuri nu inteleg de ce trebuie sa li se mai dea un alt ajutor de caldura. Se pare ca taxele si impozitele bucurestenior se folosesc doar in favoarea celor de la bloc. Ceilalti bucuresteni sunt inferiori celor de la bloc?