Tinerimea Română deschide sezonul prezenţelor Orchestrei Române de Tineret pe scena marilor festivaluri din Europa!
Tinerimea Română prezintă pe 21 martie, la ora 19.00, la Ateneul Român, Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian Mandeal, având-o ca solistă pe câştigătoarea celebrului concurs Regina Elisabeta, pianista Plamena Mangova din Bulgaria.
Cu un fantastic program Mozart, Beethoven, Brahms, Orchestra Română de Tineret continuă tradiţia de a face din publicul din România un participant activ la succesele sale internaţionale, programul de la Bucureşti fiind avanpremiera concertului de a doua zi, 22 martie, de la Ruse din Bulgaria, unde orchestra are statutul de invitat de onoare în cadrul Festivalului Internaţional March Music Days aflat la ediţia cu numărul 55!
Concertul este organizat în colaborare cu Filarmonica George Enescu. Sponsor principal BRD.
Tinerimea Română propune din nou o formulă de succes a înaltei performanţe artistice.
Orchestra Română de Tineret, dirijată de Cristian Mandeal, porneşte cu o nouă generaţie de muzicieni de înaltă performanţă într-un şir de prestigioase prezenţe la mari festivaluri, după Ruse fiind deja confirmată participarea la Festivalul Internaţional de Percuţie de la Bucureşti, la Festivalul Internaţional Mahler din Toblach – Italia, Festivalul Internaţional George Enescu ş.a.
Aflată la prima colaborare cu Orchestra Română de Tineret, pianista Plamena Mangova este o prezenţă artistică plină de temperament, care a confirmat premiile internaţionale câştigate, prin impresionante prezenţe solistice alături de multe mari orchestre ale lumii precum, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, BBC Philharmonic, RAI Torino Orchestra, Moscow Tchaikovsky Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic ş.a.

Plamena Mangova
Cele două concerte aduc în atenţia publicului arta dirijorului Cristian Mandeal de a crea versiuni care depăşesc pragul de aşteptare obişnuit, de această dată fiind vorba despre pagini celebre, precum Uvertura la opera Flautul fermecat de Mozart şi Concertul pentru pian şi orchestră nr. 1, op. 15 de Beethoven, concertul culminând cu Simfonia nr. 1 , op. 68, de Brahms.
Prezenţa la Ruse a Orchestrei Române de Tineret reprezintă în sine o performanţă, Festivalul Internaţional March Music Days reprezentând un reper european care în cei 55 de ani a găzduit pe scenele sale nume definitorii pentru istoria muzicii mondiale, precum D. Shostakovich, S. Richter, K. Masur, G. Rozhdestvensky, M. Stockhausen, Sir N. Marriner, G. Kremer, ş.a. Anul acesta, March Music Days are invitaţi artişti din 12 ţări.
Admirată pentru arta sa unică de a elimina orice posibilă tensiune indusă de dificultăţile tehnice, pianista Plamena Mangova s-a format la Conservatorul de Statdin Sofia şi a continuat etapele de formare artistică cu importante personalităţi artistice precum Dmitri Bashkirov şi Abdel-Rahman El Bacha, cucerind aprecieri din partea unor iluştri parteneri de scenă precum Leon Fleisher, Rosalyn Tureck, Krystian Zimerman sau Andras Schiff.
Cariera sa este încununată cu premii internaţionale la concursuri importante, precum Queen Elisabeth Competition, Paloma O’Shea, Vittorio Gui sau Juventus Festival.
Plamena Mangova are în palmares participări prestigioase în recitaluri de muzică de cameră, precum şi prezenţe alături de mari orchestre, ca National Orchestra of Belgium, European Union Chamber Orchestra, English Chamber Orchestra, Sinfonia Varsovia, Bulgarian Radio Orchestra, Luxembourg Philharmonic, St Petersburg Orchestra, MDR Orchester Leipzig, RTVE Symphony Orchestra, Netherlands Radio Chamber Philharmonic, Verbier Festival Orchestra ş.a.
Prezenţe care au adus după ele colaborări cu importante personalităţi ale artei dirijorale, precum Sir Colin Davis, Myung-whun Chung, Sir Andrew Davis, Emmanuel Krivine, Walter Weller, Tadaaki Otaka, Jaap van Zweden, Dmitri Jurowski, Jean-Jacques Kantorow, Karl Heinz Steffens, Gilbert Varga, Jean-Claude Casadesus, Jean-Bernard Pommier, François-Xavier Roth ş.a.
În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia atât în străinătate, cât mai ales în România.
A studiat la Conservatorul Ciprian Porumbescu timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul (Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu), completându-şi ulterior studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache, 1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977), devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj (1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al Festivalului şi Concursului Internaţional George Enescu, ediţiile 2001 şi 2003. Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii George Enescu (1991 – 2009) a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o instituţie-etalon pentru România.

Cristian Mandeal şi Orchestra Română deTineret. Foto Virgil Oprina
În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte, ca invitat a zeci de orchestre, pe 4 continente, în 35 de ţări şi 31 de capitale. A participat la multe festivaluri internaţionale de prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi al Orchestrei Naţionale Basce – San Sebastian (2001 – 2008), Dirijor Permanent la Orchestra Haydn din Bolzano e Trento (2000 – 2003), Dirijor Oaspete Principal al Orchestrei Hallé Manchester (2003 – 2008) – primul deţinător al acestui titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga (2006 – prezent).
Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008.
Prima orchestră simfonică de tineret din România a luat fiinţă la Sinaia în vara anului 2008, la iniţiativa violoncelistului şi directorului artistic al acesteia, Marin Cazacu, cu sprijinul Fundaţiei Prietenii muzicii – Serafim Antropov.
Membrii săi, majoritatea cu vârste cuprinse între 18 şi 28 de ani, sunt selectaţi dintre cei mai buni la nivel naţional. Pregătirea tehnică şi artistică este asigurată de la înfiinţare de maestrul Cristian Mandeal.
Proiectul Orchestra Română de Tineret – spirit enescian şi tradiţie europeană a pornit din necesitatea racordării tinerei generaţii de muzicieni români la exigenţele şi aspiraţiile artistice europene.
Membră din 2011 a EFNYO (European Federation of National Youth Orchestras), Orchestra Română de Tineret a participat la toate ediţiile Festivalului Internaţional Enescu şi Muzica Lumii de la Sinaia începând cu anul 2008.
Începând din 2011 a fost constant prezentă în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu. În anii 2012 şi 2014 a triumfat în cadrul Festivalului Internaţional al orchestrelor de tineret Young Euro Classics de la Berlin.
Orchestra Română de Tineret a desfăşurat, de asemenea, începând din 2011, turnee internaţionale în Franţa, Germania şi Italia, fiind invitată să concerteze în săli celebre, precum Santa Cecilia din Roma, Konzerthaus sau Berliner Philarmonik din Berlin, fiind prima orchestră românească prezentă în această celebră sală de concert. Orchestra are statutul de invitat permanent al Stagiunilor Magice organizate de Lanto Communication.
Călătorii imaginare în lumea ritualurilor, miturilor şi legendelor

Pianista Dana Borşan
Ce poate fi mai potrivit pentru o seară de martie decât partitura compozitorului rus Igor Stravinski – Sacre du printemps (Ritualul primăverii)? Vineri, 20 martie, la ora 19.00, la Sala Radio, veţi avea bucuria întâlnirii cu această lucrare interpretată de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
Partitura a fost compusă special pentru a fi dansată de către celebra companie Ballets Russes, care prezenta spectacole la Paris la începutul secolului al XX-lea. Sacre du printemps a provocat unul dintre cele mai mari scandaluri pe scena muzicală a secolului, stârnind dezaprobarea publicului prezent la premiera din 1913, la Théâtre des Champs-Élysées. Motivul revoltei a fost însă nu numai muzica, ci şi coregrafia avangardistă, semnată de marele balerin Vaslav Nijinski.
Deşi a fost compusă special pentru a fi dansată, partitura lui Stravinski şi-a construit propria celebritate ca lucrare cântată independent în sălile de concert, fiind adesea considerată una dintre cele mai importante creaţii muzicale ale secolului al XX-lea. Aşa cum sugerează titlul, compoziţia a fost inspirată de diferite ritualuri păgâne, asociate în tradiţiile ruseşti la venirea primăverii şi renaşterea naturii.
Seara va debuta tot cu o lucrare a unui compozitor rus – Modest Mussorgski – de asemenea inspirată de zona miturilor şi legendelor populare. O noapte pe muntele pleşuv propune o călătorie imaginară în lumea vrăjitoarelor şi a ritualurilor lor. O popularitate deosebită a acestei lucrări este datorată includerii sale în filmul de animaţie Fantasia, produs în 1940 de Walt Disney, film în care partitura este prezentată în aranjamentul dirijorului Leopold Stokowski.

Orchestra Naţională Radio. Foto Virgil Oprina
În repertoriul serii veţi asculta de asemenea şi unul dintre concertele mozartiene: Concertul nr. 22 în Mi bemol major pentru pian şi orchestră, în interpretarea pianistei Dana Borşan. Solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio, Dana Borşan a susţinut concerte şi recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Rusia, Slovacia, Franţa, Spania, Anglia, China, Franţa, Norvegia ş.a. Este prezentă în fiecare stagiune şi pe scenele filarmonicilor din ţară. A apărut în peste 900 de concerte şi recitaluri propunând de fiecare dată programe interesante, cu repertorii diverse.
Gheorghe Costin, dirijor al Filarmonicii Banatul din Timişoara, a fost invitat să dirijeze la pupitrul tuturor orchestrelor filarmonice din România, dar şi peste hotare, fie ca dirijor oaspete al unor prestigioase orchestre europene, fie împreună cu orchestre româneşti în turnee sau în festivaluri importante. În septembrie 1998 a debutat la pupitrul Orchestrei de cameră London Schubert Players Orchestra, în Festivalul Internaţional de la Windsor. Memorabile rămân concertele cu lucrări de Yannis Xenakis din anii 1992 (Bucureşti) şi 1993 (Cluj-Napoca), interpretate în prezenţa compozitorului, eveniment în urma căruia a fost distins cu Premiul Uniunii Criticilor Mihail Jora din România. A întreprins turnee în Franţa, Spania, Austria, Germania, Elveţia, Grecia, Anglia, Olanda, Belgia şi Portugalia.