În seara aceasta debutează a 64-a ediţie a Festivalului de la Avignon, cu spectacolul „Papperlapapp” al regizorului elveţian Christoph Marthaler şi Anna Viebrock, creat pentru spaţiul Curţii de Onoare a Palatului Papilor, o istorie sui-generis a celebrei manifestări.
Caracteristica actualei ediţii este mutarea accentului pe forme neconvenţionale ale teatrului, de la cel nonverbal la performance-uri, teatru-dans. De altfel, viziunea este, în mod declarat, un omagiu adus renumitei coregrafe Pina Bausch, dispărută cu un an în urmă. Ea este citată explicit în spectacolul creat de Alain Platel, „Out of Context for Pina”, iar prezenţa numeroşilor coregrafi invitaţi – Anne Teresa De Keersmaeker, Josef Nadj, Boris Charmatz, Cindy Van Acker, Faustin Linyekula – reiterează locul dansului la Avignon până la Maurice Béjart (1967).
Cei doi directori ai festivalului, Hortense Archambault şi Vincent Baudriller, au deschis larg porţile altor discipline: dans, muzică, performance… Evident, programul a fost influenţat în mare măsură de cei doi artişti asociaţi din acest an, regizorul (muzician ca formaţie) Christoph Marthaler, care apelează adesea la teatrul cântat şi la pantomimă, şi romancierul şi poetul francez Olivier Cadiot, fascinat de muzică, de cuvânt şi de gestul cotidian.
Din cele peste 30 de spectacole de pe afiş, numai două pun în scenă un text „de repertoriu”: „Richard al II-lea” de Shakespeare, în regia lui Jean-Baptiste Sastre, cu Denis Podalydès, şi „Baal” de Bertolt Brecht. Li se adaugă dramatizările după „Procesul” de Kafka şi „Omul fără calităţi” de Robert Musil. În rest, spectacolele lasă loc ineditului.
Cadiot a creat împreună cu Lagarde adaptarea romanului său din 2007, „Un nid pour quoi faire”, şi a scris special pentru Laurent Poitrenaux, artistul său fetiş, monologul „Un mage en été”.
Dintre prezenţele-şoc se remarcă scriitoarea, regizoarea şi actriţa spaniolă Angélica Liddell, ale cărei creaţii pline de tragism presupun un angajament fizic dus la extrem, într-o formulă realistă delirantă. Prezentă pentru prima dată în Franţa, ea va evolua în două creaţii proprii, „La Casa de la fuerza”, o piesă în care, lucru foarte rar, nu apare singură pe scenă, şi care este un lung happening, însoţit de muzică mexicană live şi pigmentată cu bere, în timpul căruia şase femei îşi povestesc ororile trăite, şi „El Año de Ricardo”, inspirată din „Richard al III-lea” de Shakespeare.
Incitantă este şi apariţia lui Philippe Ménard, numită peste tot, în afara Franţei, Phila. Transsexuală, actriţa, specialistă în jonglerie, prezintă la Avignon „Black Monodie”, de şi cu Anne-James Cahton, un performance pentru doi artişti.
Două coregrafii semnate de Boris Charmatz, „La Danseuse malade” şi „Flip Book”, evocă arta a doi mari artişti: Tatsumi Hijikata şi Merce Cunningham. Coregraf şi dansator, Charmatz va fi anul viitor artist asociat al Festivalului. Recent au fost realizate numeroase spectacole pornite din dorinţa de a rememora, de a conserva şi de a transmite gândirea coregrafică. Dispariţia în ultimul timp a trei importanţi monştri sacri ai acestei arte, Pina Bausch, Merce Cunningham şi Odile Duboc (în a cărei trupă a dansat autorul spectacolului), l-a determinat pe Charmatz să propună un fel de muzeologie vivantă a dansului.

Program românesc
Un program secial, realizat în colaborare de Teatrul Bourg-Neuf, Casa Jean-Vilar şi ICR Paris, intitulat „Complètement à l’Est!”, se constituie, între 11 şi 16 iulie, într-un omagiu adus României în secţiunea Off de la Avignon. Centrul de interes este filmul documentar „Ultimele zile ale lui Ceauşescu”, după spectacolul-reconstituire „Ultimele ore ale lui Ceauşescu”, din a cărui distribuţie fac parte actorii Victoria Cociaş, Constantin Cojocaru, Constantin Drăgănescu, Alexandru Mihăescu, Eugen Cristian Motriuc şi Mircea Rusu. Piesa Teatrului Odeon a fost prezentată la Berlin, Berna, Zürich şi Lucerna. Proiecţia filmului va fi urmată de dezbateri cu echipa de cineaşti.
Publicul festivalier va putea viziona spectacolele, traduse în limba franceză, „Amalia respiră adânc” de Alina Nelega, pus în scenă de Gavril Cadariu, cu Monica Ristea-Horga, la Teatrul Ariel din Târgu-Mureş (11 iulie), „A(II) RH+” de Nicoleta Esinencu, cu Miglen Mirtchev (12 iulie), şi „Buzunarul de pâine” de Matei Vişniec, cu actorii Oana Pellea şi Mihai Gruia Sandu (15 şi 16 iulie). La Casa Jean-Vilar, spectatorii sunt invitaţi la „Mămăliga sau cartea viţelului”, după o piesă scrisă şi interpretată de Codrina Pricopoaia.
Trei seri de lectură din propriile volume ale poetei şi actriţei Ioana Crăciunescu şi o dezbatere în jurul revistei „Scena.ro”, la care participă Cristina Modreanu, criticul George Banu, regizorul Tompa Gabor, Alina Nelega şi Alexandra Badea, completează programul românesc.
Secţiunea Off a Avignon-ului are mii de propuneri, din toate genurile şi pentru toate gusturile. Un număr imens de conferinţe, lecturi publice, întâlniri, dezbateri, selecţii de filme conferă evenimentului o viaţă intensă. Fondat în 1947 de Jean Vilard, festivalul este astăzi una dintre cele mai importante manifestări teatrale internaţionale. În fiecare an, Avignon devine un oraş-teatru, transformându-şi patrimoniul architectural în spaţii de joc uluitoare, ce găzduiesc zeci de mii de iubitorii ai acestei arte, din toată lumea şi de toate vârstele.