Se pregătesc să devină noua superputere media

Familia Murdoch care deține imperiul media News Corporation, al doilea mare conglomerat media din lume, are un rival. Este vorba despre familia Ellison care se pregătește să devină noua superputere media.

Larry Ellison și fiul său, David, au făcut parte din cercurile elitei globale de ani de zile. Dar în 2025, influența lor a depășit cu mult Silicon Valley și Hollywood, cei doi inițiind mișcări care ar putea remodela peisajul mass-media și al divertismentului american.

 

Larry Ellison, în vârstă de 81 de ani, a co-fondat Oracle în 1977 și și-a construit averea pe baze de date și cloud computing. Averea sa netă s-a dublat în ultimul an, ajungând la 370 de miliarde de dolari, datorită rolului de lider al Oracle în infrastructura inteligenței artificiale. L-a depășit pentru scurt timp pe Elon Musk, devenind cea mai bogată persoană din lume. Până de curând, interesele sale în afara tehnologiei se limitau la iahturi, tenis, cercetare antiîmbătrânire și achiziționarea unei insule din Hawaii.

Legăturile sale strânse cu președintele Donald Trump l-au transformat într-o figură politică și de afaceri centrală. Donator republican proeminent, el a găzduit un miting Trump în 2020 și a jucat un rol în negocierile pentru operarea TikTok în SUA. În baza unui acord intermediat de Casa Albă, Oracle este pregătită să obțină un control și mai mare asupra platformei, inclusiv gestionarea algoritmului care determină conținutul. Trump însuși l- a numit pe Ellison „o persoană și un om de afaceri uimitor” și „un fel de CEO al tuturor lucrurilor”.

David Ellison: Baronul media în ascensiune

Aceste legături i-au deschis calea și lui David Ellison, în vârstă de 42 de ani, care și-a început cariera la Hollywood în 2006, cu un eșec comercial, însă în 2010 a fondat Skydance Media. Astăzi, s-a impus ca producător al unor blockbustere cunoscute precum „True Grit”, „Mission Impossible” și „World War Z”. Sora sa, Megan, a creat Annapurna Pictures în 2011, fiind creatoarea unor filme precum American Hustle și Her.

Cariera lui David Ellison a atins apogeul în această vară, când, cu sprijinul tatălui său, a finalizat achiziția Paramount. Printr-o mișcare majoră, bărbatul în vârstă de 42 de ani s-a trezit la conducerea unui gigant cu peste 18.000 de angajați, iar una dintre cele mai mari rețele de știri din America, CBS, a intrat sub umbrela sa.

Acordul a fost finalizat doar cu „undă verde” din partea Comisiei Federale pentru Comunicații (FCC), condusă de Brendan Carr, fidel lui Trump. Achiziția a stârnit deja dezbateri, compania anunțând schimbări considerate a fi țintite politic: numirea unui fost șef de think tank conservator în funcția de „supraveghetor al imparțialității” și decizia ca Face the Nation să difuzeze doar interviuri în direct și needitate, ceea ce schimbă decenii de practică jurnalistică.

Planurile familiei Ellison nu se opresc aici. Se pare că Larry și David pregătesc o ofertă pentru Warner Bros Discovery, care include studiourile Looney Tunes, Harry Potter și Superman, precum și HBO și CNN. O astfel de megaafacere ar crea un grup capabil să concureze ca mărime cu Disney și Netflix, dar ar necesita aprobarea autorităților americane din domeniul concurenței.

„Pericol pentru democrație”

Perspectiva ca familia Ellison să preia controlul asupra a trei instituții media importante (TikTok, CBS și CNN) a stârnit îngrijorare în rândul criticilor lui Trump. Grupul de supraveghere media FAIR a avertizat că o astfel de concentrare a puterii „ar fi periculoasă pentru democrație”, iar senatori precum Elizabeth Warren cer blocarea acordului.

La rândul lor, familia Ellison insistă că vede Paramount și Skydance în primul rând ca pe niște companii de divertisment. „Dacă respiri, ești publicul nostru”, a spus recent David, evitând să răspundă la întrebări despre dimensiunea politică a acțiunilor sale.

Îngrijorările legate de mișcările familiei Ellison nu se limitează la concentrarea puterii. Legislatorii democrați din Congres au anunțat o anchetă privind existența unor angajamente secrete între Paramount și Skydance față de Donald Trump pentru a obține aprobarea fuziunii. Suspiciunile s-au intensificat când s-a dezvăluit că, cu puțin timp înainte de „da”-ul autorităților de reglementare, Paramount a plătit 16 milioane de dolari pentru a soluționa un proces cu Trump privind un episod de la CBS cu Kamala Harris în rolul principal. Trump însuși a susținut că „noii săi proprietari” i-au promis miliarde în publicitate gratuită.

David Ellison a negat orice sugestie privind tranzacții ilegale, afirmând că Skydance respectă pe deplin legile privind luarea de mită. Cu toate acestea, a evitat să ofere răspunsuri clare cu privire la existența unor tranzacții în culise, limitându-se la a spune: „Nu vom politiza nimic astăzi”.

FCC a declarat că aprobarea achiziției a venit cu anumite condiții, inclusiv crearea unui ombudsman pentru combaterea părtinirii în relatări și un angajament pentru o mai mare transparență în transmisiunile politice. Criticii văd acestea ca o „linie” a Casei Albe, deoarece se aliniază cu eforturile lui Trump de a reprima „mass-media liberală”.

Paramount și Warner Bros.: Un nou gigant media sub conducerea familiei Ellison

În lumea financiară, însă, dinamica lui Ellison este întâmpinată cu entuziasm. Posibila fuziune dintre Paramount și Warner Bros. Discovery este considerată de mulți analiști o „oportunitate de aur” pentru a crea un gigant cu o bibliotecă și o distribuție puternice de filme, capabil să concureze cu Disney și Netflix pe toate piețele.

Experții spun că David Ellison este diferit de alți miliardari care au intrat în presă din motive „egoiste” sau politice, întrucât are o experiență reală în producție. Cu toate acestea, rămâne discutabil cum va gestiona sectorul știrilor, un domeniu pentru care nu a manifestat prea mult interes.

Deși schimbările din sectorul știrilor au captat atenția politică, prioritățile lui David Ellison par să fie în altă parte. El a anunțat deja planuri de a reduce cu 2 miliarde de dolari la Paramount, cu scopul de a eficientiza studioul și de a stimula producția de conținut viabil din punct de vedere comercial. Pentru majoritatea analiștilor, ideea principală este acolo: nu în știri, ci în produsul de divertisment care poate aduce venituri.

„Nu văd asta ca pe o mișcare care spune: «Vreau să fiu mai puternic în știri»”, a spus Rick Prentice de la Raymond James. „Este o strategie care spune: «Vreau să creez conținut». Știrile nu sunt o parte centrală a acestei strategii.”

Ellison și-a demonstrat legătura cu cinematografia și la nivel personal. Până de curând, încă păstra colecția de casete VHS a mamei sale și a declarat în repetate rânduri că dragostea sa pentru filme este forța motrice din spatele mișcărilor sale în afaceri. Acest lucru, subliniază analiștii, îl diferențiază de alți magnați ai tehnologiei, precum Jeff Bezos, care au achiziționat media mai mult ca un „hobby” decât ca o parte organică a carierei lor.

Paul Hardart, profesor în cadrul programului de Divertisment și Media de la Școala de Afaceri Stern, consideră că familia Ellison încearcă să profite de o situație pe care probabil nu o va mai întâlni. „Cine știe cât timp vor mai avea favoarea Casei Albe?”, a subliniat el.

Avertismentul nu este nefondat. La urma urmei, cazul lui Elon Musk arată cât de repede se poate întoarce împotriva ta o alianță politică cu Washingtonul . Deocamdată, însă, familia Ellison pare hotărâtă să joace un rol cheie în viitorul presei americane, contestând dominația familiei Murdoch și a altor vechi dinastii.

Articol realizat cu informații de la BBC

Recomanda [votes_up id=877306]

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.