După ce Marea Britanie, odată cu Brexit, a părăsit Uniunea Europeană, Franța și Germania au rămas tandemul regizor al celor 27 de țări. Sunt locomotiva care poate reduce dependența de Statele Unite în mai multe zone.
Angela Merkel și președintele francez, Emanuel Macron, au convenit să ducă la îndeplinire mult așteptata apărare europeană. Ei s-au angajat să construiască aeronava europeană a viitorului; mașina și elicopterul blindat european al viitorului. Acordul a fost încheiat la Berlin și Paris și în restul UE. În sfârșit, au spus politicienii, vom crea o industrie de autoapărare, reducând în orice caz contribuția industriei nord-americane.
Însă, odată cu venirea la putere a lui Olaf Scholz, situația evoluează în direcția de a nu întrerupe atât de repede legăturile cu Statele Unite. Scholz este un om cu prudență și ambiții mai mici. Decizia sa de a acorda 50 de miliarde de euro de la buget pentru apărare anul viitor nu înseamnă că tot materialul trebuie să fie european. La aceasta se adaugă un alt fond de 100 de miliarde care va fi folosit timp de câțiva ani.
Mașina blindată europeană a viitorului ar trebui, teoretic, să înlocuiască germanul „Leopard” și francezul „Leclerc”, cântărind 63, respectiv 57 de tone. Germania a exportat „Leopard” în 18 țări, în timp ce Franța a vândut „Leclerc” doar în două: Iordania și Emiratele Arabe Unite.
Dar în iunie anul trecut, germanii au prezentat prototipul mașinii lor blindate de nouă generație, „Panther”, cu o greutate de 59 de tone, cu o rază de acțiune de 500 km și un sistem avansat de încărcare automată pentru muniție de 130 mm.
Prezentarea „Panterei” a înfrânat iluziile celor care au crezut în mașina franco-germană. „De ce vom pierde timpul proiectând o nouă mașină blindată europeană, când germanii ne-au prezentat deja un model capabil să devină tancul european”, au spus experții. Scholz a stins, de asemenea, speranțele Franței și Italiei cu privire la un nou sistem european de apărare antirachetă. Germania și Statele Unite au convenit deja să-și dezvolte propriul sistem, iar Berlinul a convins alți 14 membri NATO, până acum neidentificați, să se alăture acestui proiect. Sistemul antirachetă european pare să fi avortat înainte de a se naște. Berlinul și Parisul, tot în epoca Merkel, au convenit să dezvolte un „Sistem de luptă aerian al viitorului”, cu alte cuvinte, o aeronavă europeană a viitorului.
Firma franceză „Dassault” a început deja studiile pentru proiectarea unui avion futurist care să înlocuiască actualul „Rafale” și „Eurofighter” britanic precizând că îl va avea gata până în 2040.
Și, în sfârșit, pe elicopterul european al viitorului, francezii și germanii, mereu sub epoca Merkel, au decis să construiască proiectul „Tiger”, un elicopter capabil să distrugă mașinile blindate inamice și să lase în urmă americanul 2Apache. Producția era programată să înceapă în 2050.
Dar Berlinul a decis să achiziționeze „Apache” sub îndrumarea Statului Major al Armatei Germane, așa că nu se știe ce se va întâmpla cu școala de pregătire a echipei viitorului „Tigru” care se va fi instalat în sudul Franței.
Toate aceste schimbări de poziție aduc din nou în prim-plan dilema familiară: va putea UE în sfârșit să construiască o apărare europeană?
Fotografii: Forțele Aeriene Germane
Articol scris pentru cotidianul.ro de Manuel Ostos Lopez
La cei din est se cheama dictatura cand cineva da ordine si aia mai mici se supun fara cracnire la astia din vest se cheama locomotiva!
Nu este nici o „competie” UE – SUA privind inarmarea, ci doar trecerea cheltuileilor militare pentru apararea UE din banii propii. Si asta in contextul in care SUA va avea nevoie de o armata europena ( bine si japoneza, sud coreean, australiana, ect.. ect ) cu muuuuuuuuuult mai bine dotata in prespectiva confrutarilor cu China.