Când ar putea fi gata reparaţia autostrăzii stricate

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a anunţat miercuri, 2 decembrie, că tronsonul de autostradă Cunţa-Sălişte va fi închis circulaţiei până în luna iunie 2016. În urmă cu câteva zile, noul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, a refuzat să dea un răspuns tranşant la întrebarea cât vor dura lucrările la tronsonul respectiv, spunând doar că acesta va sta închis atât timp cât vor cere procedurile de siguranţă şi procedurile pentru stabilire.

În luna octombrie, s-a demolat o porţiune de 200 de metri din acest tronson după ce au fost descoperite infiltraţii sub astfalt. Lucrările de modernizare stagnează pe motiv de ceartă între constructorul italian Salini Impregilo şi Compania de Autostrăzi. Recent, CNADNR a formulat o plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu împotriva Salini Impregilo, care a lucrat la tronsonul trei, dintre
Cunţa şi Sălişte, de pe autostrada Orăştie-Sibiu, unde s-au constatat grave deficienţe pe o porţiune de câteva sute de metri. „Având în vedere faptul că potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA, este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie – Sibiu, lot 3, conform cerințelor stabilite prin contractul de lucrări și legislația în vigoare, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a formulat plângere penală la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu”, se arată într-un comunicat al Companiei de Autostrăzi.

În acest sens, CNADNR SA a solicitat organelor abilitate să efectueze cercetările necesare față de Antreprenor pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni: de înşelăciune, de efectuare de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condiţiilor stabilite în autorizaţie în zona drumului public.

CNADNR se constituie și parte civilă cu prejudiciul ce urmează a fi stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604.791.600,00 lei fără TVA, din care 85% Fonduri de Coeziune de la U.E și 15% fonduri de la bugetul de stat.

“Compania a aprobat măsuri suplimentare de monitorizare şi verificare a celorlalte loturi de autostrăzi aflate în prezent în execuţie. În acest sens, vor fi efectuate verificări suplimentare de către CESTRIN, subunitate a CNADNR, şi, dacă acesta va identifica deficienţe, neconformităţi sau erori de execuţie, vom solicita expertize tehnice independente. Toate aceste măsuri vor fi puse în aplicare pentru a
preîntâmpina un eventual caz similar cu cel aferent lotului 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie”, afirmă Narcis Neaga, director general al CNADNR.

Conform unei analize a Comitetului de Monitorizare a Programului Operaţional Sectorial Transport, statul român ar putea plăti în plus 53 de milioane de lei de la buget pentru că fie Comisia Europeană nu a decontat unele lucrări suplimentare realizate în perioada 2011-2015, fie au rămas de executat lucrări pentru care nu putem cere oricum fonduri europene.

Autostrada Orăştie-Sibiu are mult mai multe probleme decât vor să recunoască oficialii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR). Lotul 3, Cunţa-Sălişte, este momentan închis pentru refacerea completă a unei porţiuni de 200 de metri, la km. 60. Fostul ministrul al Transporturilor, Alexandru Nazare, susţine că pe respectivul tronson sunt de fapt şapte puncte critice unde alunecările sunt grave, care au nevoie acum nu de reparaţii, ci de reconstrucţie. Iniţial, CNADNR şi ministerul au susţinut că sunt fisuri superficiale şi că nu e nevoie de închiderea totală a traficului pe cei 22 de km. cât are lotul 3. După o lună şi jumătate, respectivul tronson a fost închis iar CNADNR a luat decizia de demolare a celor 200 de metri şi refacerea completă a lor.
La 8 metri sub asfalt, autostrada statea pe o imensă pungă de apă. Alexandru Nazare a declarat la Digi24 că s-au demarat lucrări de refacere doar într-un singur punct din cele şapte arii critice descoperite de un expert adus de companie.

Situaţia autostrăzilor din România este catastrofală. De la începutul acestui an şi până azi, s-au pus în circulaţie 11,8 km. de autostradă între Arad şi Nădlac şi s-au scos 22 de km., tronsonul 3 de pe Sibiu-Orăştie. Un document al CNADNR, prezentat de presă, arată că la kilometrul 60 pe autostrada Sibiu-Orăştie specialiştii au găsit apă la opt metri sub asfalt. „Cu ajutorul unui excavator având cupa de 1,3
metri cubi s-a constatat că infiltările de apă sunt la o adâncime între 8 şi 10 metri faţă de cota roşie”, se arată în nota de constatare a CNADNR.

Lotul 3 de autostradă a fost inaugurat în luna noiembrie anul trecut, cu două zile înainte de turul doi de scrutin al alegerilor prezidenţiale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.