De unde vine agresivitatea?

Nu putem trece sub tăcere agresivitatea umană când, din nefericire, ea ne întâmpină la tot pasul, zi de zi. Înlocuirea comunicării și a respectului altei ființe cu lovitura se extinde. O vedem, de pildă, în eforturi de dezinformare și de afectare a prestigiului unor persoane, în exercitarea funcțiilor publice ca proprietate, în împiedicarea libertăților celuilalt, în răzbunări și persecuții, în asasinate și război.

S-a dovedit că omul nu este neapărat bun și rațional, nici măcar de la natură. În unele situații, agresiunea umană o întrece pe cea săvârșită de animale. Destul să observi mediatizarea conflictelor potrivit noii „corectitudini politice” și te lămurești. Imaginea iluministă despre om este astăzi evident înfrântă.

De unde vine, însă, agresivitatea? De unde înlocuirea comunicării cu recursul la forță în relațiile cu alte ființe? Sunt întrebări frecvente, care cer răspuns.

Nu este cazul să amintim istoria reflecțiilor despre agresivitate, deși ea este instructivă. Aș menționa doar că, pentru timpul nostru, contează un mănunchi de abordări.

Prima abordare este cea a psihologului cu formație medicală Arnold Herbert Buss (The Psychology of Aggression, 1961), care consideră că agresiunea este învățată, ca orice alt comportament. Devin agresivi cei care au observat din experiență că agresiunea le procură ceea ce doresc și pot trăi din agresiune. De pildă, cel care observă că prin violență își atinge scopul, o va exercita în continuare. Agresiunea poate fi considerată „reacție la stimuli, care dăunează altor organisme”.

A doua abordare aparține creatorului etologiei, Konrad Lorenz (Das sogenannte Böse. Zur Naturgeschichte der Agression , 1963), care susține că agresivitatea ține de presiunea ce stă în spatele mecanismului de selecție descoperit de Darwin. Ea se constată în relația cu alte specii, dar și în relația dinăuntrul unei specii. Există, în orice caz, un „instinct de agresiune (Aggressionstrieb)”, la animale și la oameni, care  nu este neapărat incontrolabil, în societate fiind canalizat prin ritualuri și ținut sub reguli. El nu vine din vreo „prăbușire culturală (Kulturverfall)”, ci ține de „spontanitate”.  Agresivitatea umană, ce se dezvăluie în războaie, crime, sadism este rezultanta unui  „instinct înnăscut” ce tinde spre exprimare și folosește ocaziile de a se manifesta.

O altă abordare a fost elaborată de psihoterapeutul grupurilor, Joseph Rattner (Aggression und menschliche Natur, 1970). Potrivit acestuia, agresivitatea este rezultat al educației și ține de „deformări culturale și educaționale”. Împreună, „psihologia comprehensivă a profunzimilor și analiza culturală (Verstehende Tiefenpsychologie und Kulturanalyse)” pot să o explice.

A patra abordare vine din cercetarea violenței (în particular, a terorismului) în societate. Friedrich Hacker a legat ideea unei „programări biologice” cu cea a „atitudinilor învățate social” (Aggression. Die Brutalisierung der modernen Welt,1977) și a susținut că agresiunea este o formă de comportament care poate fi influențată fundamental, așadar, redusă sau potențată, prin „învățare”. Cunoscutul consultant de instituții preocupate de combaterea terorismului considera că odată cu conștiința propriei agresivități începe procesul de reducere a agresivității și, în acest sens, a recomandat cooperarea instituțională, inclusiv la nivelul statelor. El a și formulat teze privind „violența”, precum „violența este problemă când există soluție la ea” sau „excepții de la interzicerea violenței devin reguli de aplicare a a violenței”.

În sfârșit, a cincea abordare aparține lui Erich Fromm (The Anatomy of Human Destructiveness, 1973), care pune agresivitatea într-un cadru dat de două coordonate: „instinctele” cu care este înzestrat omul și „caracterul” format în condițiile lui de viață.  Răspunsul cunoscutului psihanalist la întrebarea de unde vine agresivitatea? este dat în forma unor „studii analitice, psihobiografice”, care satisfac două întrebări: „1. Ce forțe instinctuale  determină un om, ce pasiuni îl constrâng sau îl fac să încline să se comporte cum o face? 2. Ce condiții interioare și exterioare sunt responsabile pentru dezvoltarea tocmai a acestor pasiuni (trăsături de caracter)?”. Erich Fromm a făcut și pasul nou, al examinării destructivității nu într-un domeniu sau altul, ci la nivel „global”, cum spune el, și al folosirii achizițiilor diverselor discipline, inclusiv neurologia. El a și precizat termenii – „agresiunea” este acțiune, dar și apărare la atacuri, „destructivitatea” este „pasiunea de a controla în mod absolut o ființă vie” – și a distins formele de agresivitate și de destructivitate.

Nu intrăm în discutarea obiecțiilor pe care aceste abordări de referință și le adresează una alteia. Cu siguranță că fiecare izbutește să explice cazuri.

Observ însă un numitor comun în toate acestea. El  constă în aceea că abordările amintite sondează individul, ca și cum doar la el își are originea agresivitatea. Faptul că viața individului se desfășoară de fapt în interacțiune cu alți indivizi, în mulțime, așadar, că mulțimile pot deveni agresive și, mai ales, că organizările și mobilizările din societate pot fi ele însele origini ale agresivității este puțin considerat.

Or, tocmai dependența vieții individuale de ansamblul interacțiunilor din care face parte a crescut. Firele dependenței s-au multiplicat incomparabil față de orice altă epocă. Exprimat în termenii filosofiei sociale clasice, „determinismul societal” este mai amplu ca oricând. Ca urmare, la generările deja semnalate ale agresivității trebuie adăugată viața în mulțime și mobilizările acesteia, încât individul nu mai găsește reazem în altceva sau pur și simplu nu mai vede alternative.

Disciplinările din societățile de azi sunt mai puțin directe și mai puțin perceptibile decât odinioară, dar mai complicate și mai subtile, iar individul le rezistă cu greu. Ca efect, este mai răspândit decât oricând comportamentul indus de conștiința că doar în organizările existente cineva și-ar putea reproduce viața sau, și mai nou, că „așa suntem plătiți”, „așa se cere”, „așa fac alții”. Instituțiile epigonice și mass media etalează azi mai clar „instrumentarea” și „luarea unul după altul” în societate, cu consecința expansiunii conformismului  și a fake news-urilor.

Deja Ludwig von Bertalanffy (Comments on Aggression, 1956), a observat că, la oamenii, agresivitatea nu servește doar ca mijloc pentru supraviețuire, ci trece mult dincolo de aceasta. „Cele mai periculoase forme de manifestare a agresiunii, care trec dincolo de supraviețuire și autodistrugere, se întemeiază totuși pe trăsături de caracter specifice ale omului, ce stau dincolo de nivelul biologic, mai exact în capacitatea sa de a crea lumi simbolice ale gândirii, ale limbii și ale comportamentului”. În generarea agresivității la oameni intră așadar mai mult decât înzestrarea și condițiile reproducerii firești a vieții.

Intră, însă, mai mult și decât „lumile simbolice ale gândirii, limbii, și comportamentului”. În spatele acestora stă ceva și mai puternic. Bunăoară, religiile au putut încuraja recursul la spadă, dar nicio agresiune nu a provenit exclusiv din credință. În opinia mea, intră în joc relațiile de putere socială, administrația și politicile, cu condiționările, manipulările și ideologiile lor, cu chemările lor.

Detaliez această observație plecând de la două idei pe care le-am argumentat pe larg în altă parte.

Societățile de azi sunt puse în mișcare de patru subsisteme: economic (în care includ și cercetarea tehnologică), administrativ, politic (în care includ și armata) și cultural. În esență, economia asigură bunuri și servicii necesare viețuirii, administrația facilitează accesul la acestea pe baze de drept, politica explorează alternativele, iar cultura procură motivațiile de acțiune (Metanarativii actuali, 2015). În fiecare moment, societatea este rezultatul interacțiunii subsistemelor. În zilele noastre, însă, politica imprimă direcția mișcării, încât de ea depind comportamente pe scară mare.

Politica nu mai este demult doar coordonare a eforturilor dintr-o societate a cetățenilor maturi, care stabilesc prin dezbatere direcția. Ea a devenit tot mai mult telos, organizări și acțiuni în consecință.  Politicile proiectează societăți întregi și devin „administrări”. Nici nu mai este un singur fel de a practica politica. Există  atâtea feluri de a practica politica, câte tipuri de acțiuni putem decela.

Dar ce acțiuni stau la dispoziția politicii azi? La un inventar, putem vorbi de acțiuni instrumentale, strategice, comunicative, dramaturgice, etice, acțiuni în raport cu absolutul și reflexive (Stăpânirea complexității, 2023). Putem formula, pe baza experiențelor istorice, și unele concluzii. De pildă, o politică redusă la acțiuni instrumentale și acțiuni strategice nu are cum să fie democratică. Ea este în raport cu un scop – valorile fiind cel mult secundare. Politica în raport cu o valoare, ca, de pildă, iubirea semenilor sau dreptatea, este în afara ei. Sau, politica ce ignoră acțiunea reflexivă, care înseamnă  ipotetica punere în paranteze a ceea ce este, este inevitabil dogmatică, căci nu ia în seamă schimbarea lumii. Una care rămâne la acțiuni dramaturgice, adică la autoprezentări, este cel mult manipulativă. Una care respinge raportarea la absolut devine nihilistă.

Terenul este deschis pentru diferite modelări ale politicii. În societatea modernă, constituțiile democratice au pus politica pe o direcție nouă. Numai că a rămas tentant să se iasă în afara constituției, iar terorismul, alegând agresiunea, o face. Prototipul rămâne ceea ce spunea Adolf Hitler, la înfățișarea din 1930, în sala de judecată: „Constituția prescrie numai terenul luptei, dar nu și scopul. /…/ Din momentul în care posedăm drepturi potrivit constituției, vom turna statul în forma pe care noi o considerăm corectă” (Der Aufstieg der NSDAP in Augenzeugenberichten, DTV, München, 1974, p.332).  Că această turnare a dus la violență extinsă, se cunoaște.

Tipologia politicilor urmează tabloul acțiunilor posibile. În fiecare acțiune este asumată o imagine a omului și se prefigurează un om cu anumite comportamente. Agresivitatea este acolo unde comunicarea a încetat și se recurge la orice mijloc. Devenite exclusive,  acțiunile instrumentale și strategice sunt astfel mai susceptibile să încurajeze agresivitatea. O politică bazată pe ele o favorizează, iar oamenii de sub această politică ar putea lua agresivitatea ca ceva „natural”.

Agresivitatea nu vine doar din individ, nici doar din biografia lui, nici din relația lor. Ea vine și din alte locuri – tot mai mult din societate, cu organizările, condiționările, manipulările, ideologiile și propagandele lor. De aceea, agresivitatea nu se poate diminua fără a reconcepe organizările instituționale, politicile și acțiunile pe care le favorizează pe direcții noi, sau măcar noi în context. Reconceperea și schimbarea rămân însă tot în răspunderea politicii.  (Din volumul Andrei Marga, Filosofia lumii actuale, în curs de publicare)

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 15
Andrei Marga 590 Articole
Author

67 de Comentarii

  1. Ce a facut Sistemul international sau national sau local la adresa oamenilor de la inceputul istoriei si pana in prezent? Coercitie, agresivitate. De acolo vine agresivitatea. Esenta izvorului raului – Sistemul. Restul e clar. Omul a vazut raul in forma cea mai organizata si perfida, mai ales in prezent prin tehnologiile satelitare criminale folosite pe oameni ( remote neural monitoring, DEW, ELF, EMP etc) si a inteles.

  2. Poate devenim nervosi si agresivi de la televiziuni/mass media unde oamenii vad razboaie live cu tancuri arzand in timp ce jumate din echipaj sare sau orase rase de pe fata pamantului fie ca e Bahmut sau in Gaza? Poate fiindca niste lideri cretini psihopati se ameninta cu rachete nucleare in timp ce mamele, fiicele, copiii trebuie sa asculte si sa priveasca calm si fara grija cum liderii americani si cei rusi se ameninta cu razboiul trei mondial? Copiii au sa creasca bine merci si sanatosi mental dupa ce vad inagini din Gaza si Israel nu va faceti griji au sa-si faca singuri sedinte de tratament si au sa devina puternici si calmi! Si pe urma daca scapa de asta vine statul milog sa ne urmareasca pentru fiecare leu de hartie, kil de tuica fara certificat de producator, kil de carne, taxe peste taxe, legi ca sa tacem naibii din gura, vaccinari obligatorii si legi de incorporare pentru ca aia cu ne apara nato a fost doar pe timp de pace! Asa ca nu sunt motive sa fim agresivi!

  3. Agresivitatea, teroarea vine de la pofta ochilor, pofta trupului si trufia vietii…adica lucrurile prin care satana duce razboi impotriva lui Dumnezeu, iar terenul pe care se desfasoara acest razboi este inima omului!
    Adica razboiul impotriva Mantuitorului Iisus Hristos- Calea, Adevarul si Viata care ne invatata sa fim blanzi si smeriti cu inima, sa iertam si sa iubim pe aproapele nostru, sa nu ne razbunam….
    Invatatura reflectata in trairea crestina a poporului nostru de 2000 de ani prin Sfintii inchisorilor (torturati si ucisi de evreii comunistii care au acaparat Rusia in 1917 prin razboi civil si au venit pe tancurile bolsevice comuniste in frunte cu evreica ana pauker in 1944) care au spus : SA NU NE RAZBUNATI!
    Urmand astfel invatatura Mantuitorului lumii Iisus Hristos-Calea Adevarul si Viata care a iertat evreilor deicidul : PARINTE IARTA-LE LOR CA NU STIU CE FAC !
    Insa ei in impietrirea inimii lor au urlat nebuneste : „sangele lui sa fie asupra noastra si asupra copiilor copiilor nostri”!
    Ceea ce s-a si intamplat de 2000 de ani pana in ziua de azi, urmasii acelora urzesc viclenii si minciuni, teroare si agresivitate…invatati fiind de tatal lor satana-tatal minciunii, amagindu-i ca fiind popor „ales”, ducand astfel razboi prin inima omului impotriva lui Dumnezeu si a intreg neanului omenesc asteptand in nebunia lor pe mesia lor-antihristul cel care lupta impotriva lui Iisus Hristos-Calea, Adevarul si Viata !
    Trezeste-te !Ridica-te de sub teroarea minciunii, de sub stapanirea tatalui minciunii-satana si nu mai da putere slujitorilor iudeomasoni prin minciuna cardului bancar !

  4. am inceput sa citesc articolul-studiu fara sa observ cine esta autorul;pe masura ce lecturam mi-am dat seama ca un astfel de articol nu este la indemana oricui:am avut certitudinea ca este rodul muncii d-lui Andrei Marga ! si cand vad ca pe functiile pe care le-a avut dumnealui au fost si sunt numiti niste nefericiti realizez prapastia in care a fost tarata tara numita-candva-Romania de catre toti suplinitorii cu liceul seral facut la fara frecventa…

  5. Ce atata descalcenie de itze incurcate cu agresivitatea asta. Bai nene , agresivitatea este inscrisa in gene pentru ca tu ca individ sa poti sa raspunzi rapid la situatii de criza. Daca esti un mototol pasnic o vei incasa in bot. Daca unu incearca sa te omoare tu nu stai calm si incerci sa aplanezi, ci dimpotriva adrenalina te face sa actionezi rapid (chir in mod agresiv) pentru ati salva viata. Agresiv poti deveni si pentru ca iti sare tzandara sau fiindca ceva te scoate din minti. Omul este dator sa isi controleze instinctele, dar situatia este de la caz la caz. Sa nu uitam ca Satana se foloseste de agresivitatea omului pentru a prelua controlul. Multe crime s-au petrecut pe fondul descatusarii maniei. Unii criminali au marturisit ca in timpul comiterii unei crime nu si-au mai controlat corpul si au simtit ca altcineva se foloseste de corpul lor.

  6. Citez:”Agresivitatea este general umană atâta vreme cât nimeni nu poate spune că nu și-ar fi ieșit vreodată din fire, că nu s-ar fi supărat pe ceva, pe cineva sau pe sine.

    Agresivitatea, ca și iubirea sunt forme structurale ale forței noastre vitale, fac parte din noi și ne ajută să putem trăi. Ea ne polarizează existenţa: iubirea ne împinge spre dăruire de sine, iar agresivitatea ne ajută să ne conservăm, să ne apărăm, să luăm din jur ce avem nevoie……………..
    Agresivitatea este o formă a forţei vitale şi de aceea nu poate fi anulată decât afectând grav întreaga existenţă…
    Iubirea şi agresivitatea se alimentează din acelaşi izvor. Deci, dacă „albia” iubirii captează un flux mai mare de energie, rămâne tot mai puţin pentru agresivitate. Totuşi, o anulare dramatică a agresivităţii nu mai permite nici autoconservarea şi, la limită, se poate ajunge la sacrificiu de sine”(articol Agresivitatea ca forţă vitală autor Speranța Farca 2011-https://speranta.farca.ro/agresivitatea-ca-forta-vitala)
    Cei interesati cititi si : TEZĂ DE DOCTORAT-Agresivitatea umană între natură şi cultură-o gasiti usor pe net

    PS intreb si eu:fara agresivitate ar mai exista sportul si recordurile in sport?:))
    progresul societatii se bazeaza pe energia umana,izvorul agresivitatii

  7. agresivitatea, in cazul oamenilor sanatosi, normali, este venita din disperare, din restrangerea LIBERTATII. agresivitatea este raspunsul venit in urma actiunilor abuzive sau violente. ei ne construiesc agresivitatea din 2020. inrairea oamenilor, pentru a ridica DEZBINAREA. nu cautam dusmanul comun: „ei”. ne ucidem intre noi. este o actiune concertata, o „reteta” care functioneaza de mii de ani. cand au dus evreii in lagare spre „siguranta” lor, incepusera sa ridice cu 3 ani in urma ura impotriva lor. evreii aveau casele insemnate, erau batuti cand ieseau pe srada. daca oamenii ar avea credinta in bine si ar tine de cele 10 porunci (ca atat s-a retinut, deh) am trai itr-o lume mai buna. nu religie, dar credinta prin auto-educatie: ce tie nu-ti place, altuia nu-i face.
    apropos de sclavii adusi in America si europa, am vazut ieri un documentar ingrozitor. cei care prindeau africanii, ii castrau si ii mutilau pentru a-i vinde NU erau albii, ci arabii. arabii au fost cei care se ocupau de prinderea si vanzarea africanilor spre sclavie. cat traim, invatam…asta apropos de be=le=me, care, majoritatea dintre ei sunt musulmani. ha! ipocrizia nu are limite…si nici crima impotriva umanitatii. idiotizarea spre a stapani masele este arta. arta manipularii si idotizarii omenirii. cu cat mai prosti si inculti cu atat mai usor de controlat si ucis. hai cu cenzura neamule!

  8. Cum sa nu devin agresiv când văd că rublele trădării devin mai slabe decât hârtia igienică.Postarile mele nu mai valorează nimic.Si muncesc de dimineața până seara.Cum sa nu devin agresiv?

  9. Acțiunile agresive ale Rusiei pot fi oprite doar cu ajutorul unor noi loturi de tehnică militară performantă, pe care Ucraina le poate primi din partea partenerilor săi.

  10. curand vpm fi rasi de pe suprafata pamantului. s-a intamplat de foarte multe ori in istoria planetei, mai ales in ciclurile de apropiere de soare (cca 10 mii de ani) trei aparitii luminoase de mare viteza, am vazut in ultima saptamana pe cer. bucati de cometa. de obicei se dezintegreaza in aer, pana cand, unul dintre bucatile, sparte deja, este prea mare sa se mai dezintegreze si cam asta este…se observa in special toamna. dar atat de dese si numeroase, nu am observat pana acum (gobekli tepe, karahan tepe).

  11. Conflicteele sint cauzate de frica actuala si fricile cauzate in trecut. Societatea noastra globala este un penitenciar cu oameni revoltati de ceea ce li sa intimplat. Multe persoane primesc totul la nas si majoritatea maninca resturi asteptind sa moara de boala de inima sau cancer samd. Elita conducatoare a stabilit un plan de genocid uman de la avort la homosexualitate sa reduca populatia.Acesta este planul domne pentru ca societatea a respins doctrina reincarnarii. Planeta noastra nu va fi moarta niciodata ci numai locuitorii ei. Cu toate acestea oamenii se ucid intre ei din frica a unii si altii. Ingerul mortii domne a fost invitat demult prin societati secrete si ritualuri magice negre pe care nazistii leau adoptat.

  12. Conflictele sint cauzate de frica actuala si fricile cauzate in trecut. Societatea noastra globala este un penitenciar cu oameni revoltati de ceea ce li sa intimplat. Multe persoane primesc totul la nas si majoritatea maninca resturi asteptind sa moara de boala de inima sau cancer samd. Elita conducatoare a stabilit un plan de genocid uman de la avort la homosexualitate la razboi sa reduca populatia.Acesta este planul domne pentru ca societatea a respins doctrina reincarnarii. Planeta noastra nu va fi moarta niciodata ci numai locuitorii ei. Cu toate acestea oamenii se ucid intre ei din frica a unii si altii. Ingerul mortii domne a fost invitat demult prin societati secrete si ritualuri magice negre pe care nazistii leau adoptat.

  13. @zaltukin,mai aveți rubla…sau ați trecut la schimbul de blănuri și vodcă contrafăcută?

  14. lipsa de creativitate, imaginatie, viziune?

    citez: „Reconceperea și schimbarea rămân însă tot în răspunderea politicii.”

    frici si traume…umbre si lumini… frecvente si vibratii

    cei mai evoluati dintre noi probabil ca sint cei care transcend si au acces acolo unde a face rau este imposibil, cei care si-au transformat umbrele in putere la nivel individual, cei a caror fercventa a vibratiei trece dincolo de ceea ce percepem exclusiv prin cele 5 simturi, cei care inteleg puterea cuvintului si nu o folosesc distructiv. ne nastem cu un potential fantastic, dincolo de orice inchipuire, insa pe drum ne insusim tarele sistemelor prin care a trecut omenirea determinate la rindul lor de traumele si fricile celor considerati lideri, obligati la mimetism si conformare de catre sistem. sistemul de educatie pune piatra de temelie a instrainarii si pierderii abilitatilor cu care ne nastem pentru ca ceea ce nu se vede, se considera ca nu exista. agresivitatea probabil ca isi are sursa in propriile frici si traume individuale extrapolate peste lume prin putera si pozitia in arhitectura sistemelor. vindecarea partilor intunecate si eliberarea de frici ar fi o cale de eliminare a agresivitatii.

    fiecare are la indemina alegerile pe care le face:

    mânie, lacomie, desfrinare, trindavie, invidie, avaritie, mindrie?

    sau

    pace, generozitate, puritatea intentiei, curaj, compasiune, cumpatare, smerenie?

    percep fraza citata mai sus ca si o conditionare oarecum ciudata si limitativa insa explicabila prin deprinderi culturale.

  15. De unde vine ? Clar din lipsa de educație. De respect al semenului nu neapărat că vorbești aceeași limbă sau ai ceva in comun..E gena de hoț și șmecher al romanului care cere palme.. Până când te minți singur și ai dubla măsură..clar pui mâna pe par..

  16. De unde vine ? Clar din lipsa de educație. De respect al semenului nu neapărat că vorbești aceeași limbă sau ai ceva in comun..E gena de hoț și șmecher al romanului care cere palme.. Până când te minți singur și ai dubla măsură..clar pui mâna pe par..

  17. De ce pleaca Pasarile Calatoare se intreba Militianul filosof????… D – aia!…De ce exista Agresivitate? D – aia!… De ce exista Crestinism cu fecioara gravida care naste Pruncu pe post de mantuitor, e crucificat si inviat fix la 3 zile? D- aia!….Poate ca asa e firea omului, sa creeze, sa minta, sa insele, sa fie prost si bun de pacalit, sa pacaleasca cu Pruncu nascut din fecioara – o culme a minciunii, sau cu alte metode de inselare, ca sa domine, sa calareasca semenii….Agresivitatea scade cand omul intelege ca nu mai poate pacali si fura – acapara, fiinca cei prosti au devenit minoritari…..Exista viitor mai putin agresiv, cel mai vizibil pare a fi asa zisul Comunism….cand nici Evreii nu mai provoaca Antisemitism…In Romania evreii au plecat fara sa ii asupreasca cineva dupa de Statul sub presiunea egalitatii a inchis niste robinete pe care ei stiau sa le foloseasca de mii de ani, ca in Biblie.

  18. Citiți părererile medicului german Ryke Gerd Hamer despre ce-i face pe unii să le sară ușor țandăra (din anumite pricini bine definite crește testostetonul la bărbați iar la femei scade estrogenul), să nu facă deosebirea între bine și rău (așa numiții cu sânge rece), să fie agresivi împotriva altora sau să se automutileze și multe altele.
    Cei ce conduc lumea știu se pare aceste lucruri și prin înfricări, otrăvirea apei și a mâncării, tratamente medicale fac din noi o turmă usor de mânat.
    learninggnm. com/constellations/documents/constellations_intro.html

  19. Agresivitatea individului, agresivitatea colectivului, agresivitatea colectiva…Fiecare tip de agresivitate isi are propria definitie…
    Cert este ca sunt comentatori care scriu agresiv si transmit multa energie negativa…

  20. Ce viata linistita am avut in timpul raposatului fata de zilele noastre.

  21. @Fără alogeni în funcții publice,
    Provoci rîsul cu postarea ta. O făcătură că, nici creatură nu te pot numi că, ar suna prea sacru, d”î” cu părere despre ură și agresivitate. E tare!

  22. Marele Urs…Nu doar romanul e hot si smecher….Hot si smecher esista peste tot unde smecheria si hotia renteaza.

  23. @qwe
    Da.Pentru cei care stau impotriva Adevarului, Adevarul provoaca rîsul!
    Pentru ca misiunea lor e sa perverteasca sensul normal al vietii, al lucrurilor : albul sa fie perceput ca negru si negru akb, adevarul minciuna si minciuna adevar! Asa cum vedem ca se intampla in lume in ziua de azi cand totul este intors cu susuk in jos! Tocmai pentru pervertire, pentru schimbarea constiintei si intunecarea sufletului !
    „Oamenii nu vir schimbarea decat in caz de necesitate si vad necesitatea dir in conditii de criza”- debiteaza jean monnet parintele babiloniei neocomuniste UE !
    Asadar, dupa cum vedem ca se si intampla in ziua de azi, iudeomasonii globalisti satanisti si slugile lor care vor schimbarea, provoaca „crize” : sociale, financiare, medicale, militare, climatice…pentru a schimba, a perverti constiinta si viata omului…numai un orb la suflet nu poate sa vada acest Adevar !

  24. Domnu Profesor Marga Sfintii inchisorilor au fost model de Mucenici. Si gradatii sistemului, astazi, cu agresivitate autoimpusa pe filiera stapanilor Washibgton si Tel Aviv ne indeamna sa ii vedem pe martiri si istoria noastra exact prin filtrul dorit de ei. Pai minciuna poate fi vreodata Adevar? Chiar si cu agresivitate?! Asta nu a inreles nici SRI si nici altii din structuri, s-a terminat perioada cand ni se baga Adevarul in cap cu pumnul. La revedere SRI! Epoca suprematiei voastre a apus! Daca voi sunteti sclavi la Washington Bruxelles Tel Aviv e treaba voastra! Noi ceilalti Niciodata! Pe cruce daca murim dar doar Lui Hristos Dumnezeu Slujim!

    Mesaj dedicat pentru unii din niste structuri, care cu foarte multa agresivitate coercitiva fac experimente pe cobai umani, azi, pentru ca ce sa vezi, surpriza, cobaii nu mai accepta sa stea supusi! Zeii au apus bai SRI, azi oamenii sunt Liberi!

  25. „Pe cruce daca murim dar doar Lui Hristos Dumnezeu Slujim!” Si, ce spune Hristos?

  26. Sa facem diferenta .Agresivitatea particulara ce aduce un cetatean (om) intr-o anume stare de agresivitate difera fundamental de agresivitatea generalizata ce are in componenta cu totul alte cauze in comportamentul cetatenului (omului
    )devenit agresiv .Agresivitatea generalizata ne duce catre momentul in care legile univesale fie ele religioase sau civile nu mai sunt respectate si aceasta agresivitatea se este transformata in crime general acceptate .Cauzele agresivitatii generalizate sunt cunoscute .Frica , impunerea fortata a unor dogme religioase, care nu sustin agresivitatea dar care asa cum vedem in Istorie unii se folosesc de ea ,aparitia unor legi ce favorizeaza o stare generala de agresivitate , necunosterea situatiilor ce apar unori impuse dinafara sistemelor statale , minciuna adusa in fata publicului ca adevar , toate la un loc pot genera in situatii devinite limita agresivitate generalizata .Agresivitatea personala tine mai mult de ceea ce numim : „fa cum zi eu altfel te omor”. Agresivitatea personala nu este un produs uman ce tine o viata decit in cazurile exceptionale acolo unde intervine boala . Agresivitatea personala este cea ce apartine unui moment anume ea fiind determinata fie de o falsa intelegere a lucrurilor fie de neputiinta care apare la un moment dat .Domnul Marga pune totul la gramada ceea ce evident este eronat .

  27. @Fără alogeni în funcții publice !!! -mai lămurit în legătură cu Adevărul…daca tăceai filozof rămâneai.Stii cum se spune:un om nu-i prost destul daca nu-i și fudul.

  28. Esoape, du-te, nene, și curăță-ți mintea de aluviuni și resturi! Un articol nu e tratat. Se judecă sub aspectul a ce spune, nu după oceanul celor pe care nu le spune. Ce zici tu este doar inepție. Citește bine. Articolul spune că și agresivitatea individuală – nu particulară, cum spui evident ca diletant care n-a învățat bine în gimnaziu – poate avea origini în instituții și politici. Nu mai stărui la limbajul matale, ce te trădează tot la trei cuvinte. Și cugetarea liberă are igiena ei.

  29. Agresivitatea face parte din ceea ce numim structura de baza a genomului uman .Fara agresivitate societatile umanoide nu pot a se devolta . Agresivitatea generalizata este una dintre formulele (foprmele ) indentificate ca facind parte din progresul umanitatii .Agresivitatea ,ce are in subsidiar persoana sau individul , nu are la baza crima decit atunci cind ea este parte a unei decizii indelung planificate sau a unei intimplari oarecare .Agresivitatea generalizata impinge societatea spre crima generalizata ceeea ce la ninvel personal sau individual nu se intimpla . Agresivitatea individului (persoanei ) este , de cele mai multe ori , un factor ce tine si de intimplare sau care are in componenta aparitia unor actiuni necontrolate ce pot sau nu pot fi condamnate .Agresivitatea este un element comun tuturor oamenilor dar ea are anumite grade sau o forta anume a dezvoltarii functie de sentimente , capricii de moment sau de anumite forme de premeditare .

  30. Pentru ca suntem efectiv prea multi si ne calcam pe picioare.Nu mai ai dracului intimitate,acum au ajuns sa te agreseze pana si in propria casa cu ,,stirile,,care iti dau la psihic.Normal ca iti sare tandara cand vecinul de vizavi pune manele si da boxele la maxim,boul din dreapta urla si face scandal toata ziua,ala din stanga da drumul la motocoasa fix cand iti faci siesta de amiaza si cand crezi in sfarsit ca inchizi un ochi noaptea incep alarmele aeriene sau se aud bubuiturile dinspre poligon.Nu mai ramane decat cand se cracana de ziua sa fi primul care urla din toti bojocii si sa faci un scandal monstru sa te mai poti racori nitel.Daca nu cazi iar de fraier si se racoresc altii pe seama ta.Pur si simplu nu se poate altfel,asa e facut sistemul in pana mea.

  31. „Ce viata linistita am avut in timpul raposatului fata de zilele noastre.”

    Dahhh, unii turnau si ceilalti erau turnati, colegi, studenti si musafiri.

  32. 4 noiembrie 1995, Yitzhak Rabin, Tel Aviv, miting pentru pace. Mărimea mitingului l-a surprins.

    100.000 de oameni, mulți dintre ei tineri, iar atmosfera, au spus ei, a fost glorioasă. Rabin a ținut un discurs în care a spus că israelienii erau pregătiți pentru pace, îndemnându-i să își depășească temerile, să renunțe la trecut și să încheie în sfârșit un acord cu vecinii lor.

    Si a fost impuscat de catre un nationalist extremist.

    Deși medicii ştiau că e mort, nu voiau să se oprească. „Toţi plângeau, aşezaţi pe jos. Nimeni nu-l cunoştea personal, dar plângeau, întrucât înţelegeau că moartea lui avea urmări asupra ţării, iar viaţa şi familiile lor vor fi afectate. Plângeau nu doar pentru premier, ci gândindu-se la soarta lor”.

    28 de ani mai tarziu.

    „Trebuia să aibă loc un eveniment major care să zguduie entitatea uzurpatoare și pe susținătorii săi de la Washington și Londra și atunci a avut loc operațiunea binecuvântată de la 7 octombrie”, a transmis liderul grupării teroriste, conform Al Jazeera.

  33. Doi voluntari din Gaza care au reusit sa iasa. El italian, ea palestiniana. Era indurerata, disperata…
    Plangea gandindu-se la mama ei cu care nu putuse sa ia legatura sa-i spuna ca este bine. „My Mom”

    De partea cealalta exista „She’s Mom” la fel de indurerata care nu stie nimic despre fata ei…

    Despre agresivitate.

  34. Exhaustiv și pertinent, articolul abordează subiectul d.p.d.v. filosofic mai mult decât practic. Când eram mici ne jucam cu soldați de plumb iar pe strada luptam in bande organizate. Azi copii au in jocurile video numai lupte și batalii iar filmotecă actuala in majoritate e violenta. Insituatii extreme omul lipsit de hrana devine canibal ( vezi exemplu supraviețuitorilor unui accident aviatic in zone depărtate de civilizatie ). Iar despre violenta din gelozie nu mai amintesc ca este plină lumea și literatura de ele. Și evident, trebuie sa amintim de crimele politice și ele populează istoria in toate epocile. Din păcate, nu am reținut numele unui cugetător al secolului trecut care credea ca lumea este condusă de foame, sex și dorința de putere. De unde vin ele? Evoluția prin care s-a ajuns la homo sapiens nu a reușit sa șteargă aceste trăsături a lumii care l-a creat.

  35. Tuarasii admiratori udau buretele la baie cand s-a predat la fizica legea actiunii si a reactiunii. In Univers nu exista dezechilibre, „agresiunea” este reactia naturala la actiunile celorlalti. Deci, tuasu scrie pe nas, sa se faca de ras, ca deobicei. Continuati, pentru ca meritati (VICHY) !

  36. Agresivitatea este in natura omului ! Provine din setea de putere ,setea de imbogatire, din invidie si altele .Prima crima prezentata in Biblie a fost cand Cain il ucide pe Abel, fratele sau ! Tineti minte de la Didos , ca istoria omenirii este istoria razboaielor lumii ! Am mai spus asta odata, dar , probabil , ca nu ma crede nimeni!

  37. Agresivitatea este unul dintre subiectele cele mai dificile. Controlul susținerilor de către fapte nu este destul, căci mereun rămâne ceva dincolo. Este excelentă reconstituirea de către articolul De unde vine agresivitatea? a punctelor de vedere fundamentale în chestiune și repunerea întrebării. Bine zis că fiecare punct de vedere rezolvă cazuri, dar și că mai rămân. Bine e că se discută cu largă cultură chestiuni de viață. Că de bîrfe și părerism s-a umplut.

  38. Tuasu prof de filosofia ALTORA (marca celor mai bune tigari din lume), nu intelege ca simpla lui prezenta in Univers produce un puternic dezechilibru de mase. Dar cand masa multa se apuca de scris, olograf, se produce o alta reactiune, morala sa-i spunem. De multe ori va dojeneste vehement si violent, pe voi, pe margati, ca nu-l lasati sa joace rummy cu 5 Jokeri, de aceeasi culoare, sa faca cea mai cvinta regala din lume, visul de aur a oricarui jucator cu masuta plianta. Continuati, n-ati inteles ceva din viata pe care ati trait-o, deja !

  39. Articol surprinzător în atmosfera de suficiență, de multe ori trivială,din zilele noastre. Dar cu atât mai actual. Agresivitatea, într-adevăr, te întîmpină la cel mai mic pas pe care-l faci în realitate. Articol uimitor și pentru stăpînirea culturii domeniului și capacitatea de a-l duce înainte cu o rezolvare proprie. Cunoscătorii știu cît se controversează încă și cît de imoportant este să prelucrăm faptele ce țin de agresivitate și să înnoim răspunsurile. Trăim ani în care de răspunsuri noi este nevoie. Felicitări autorului că propune frecvent noi răspunsuri!

  40. „De unde vine agresivitatea?” Dar realitatea de unde vine, dom’ profesor? ” S-a dovedit că omul nu este neapărat bun şi rațional, nici măcar de la natură.” <>de către cine!? A spus cineva că omul este bun şi rațional în mod concomitent, continuu şi neîntrerupt? Când şi unde? Eu nu am aflat. Probabil că atunci când utilizăm impersonalul, totul este posibil dacă ne convine şi nimic nu este posibil dacă nu ne convine numai că „noi” observăm că metoda nu mai dă roade de la un timp. Atât gândirea de tip individual cât şi cea de tip colectiv, sunt departe de a fi perfecte, ele derivând una din alta, după cum se poate deduce logic, fără ” să se fi dovedit.” Prin urmare, ambele pot conține atât erori de percepție cât şi de analiză, judecată, sau decizie. Fiind imposibil de aflat care sunt limitele dintre cele două, pare mai uşor crezut şi acceptat că gândirea de tip individual este mai slabă decât cea de tip colectiv şi în timp ce responsabilitatea acesteia din urmă se poate disipa sau disimula în propria-i imensitate iar „lumea sau umanitatea” nu sunt sau nu pot fi făcute niciodată responsabile de propriile defecte sau erori, individului viu şi conştient i se pot pune în cârcă toate relele sau defectele lor. Aşa să fie? Cu asta nu cumva ne spălăm pe mâini precum Pilat din Pont?

  41. Bravo ,sa vedeti ce agresivi pot fi romanii(tras in TEAPA) cand o sa vreti sa retageti cash.ul si sa impuneti restrictii,COMUNIST DIGITALE

  42. A gîndi sistematic, într-o intenție de construcție este datoria filosofiei. Făcută cu buna cunoaștere a culturii, filosofia pare mai complicată. Până și Emil Cioran a trebuit să-și dea seama că nu se poate rămîne la stoarcerea trăirilor.Cred că domnul Marga știe foarte bine acestea. Dînsul stăpînește datele științelor, dreptului, sociologiei și filosofiei contemporane, ceea ce-i dă un avantaj. Cu riscul că, luînd distanță de sporovăiala din jur, unii să nu priceapă despre ce e vorba. Mai ales cînd , așa cum se vede,nu este mare capacitatea de a discuta pînă la capăt ce se spune într-un articol în subiect. Sunt de părere că trebuie perseverat spre performanța sistematizării filosofice. Amatorismul și agresivitatea, vorba vine, sunt sufocante, dar să nu ne lăsăm înecați.

  43. E simplu:
    Cand vezi ca pentru tine, cetatean de rand, legile benefice nu se aplica dar se aplica pentru speciali si oameni cu functii inalte, incepi sa devi agresiv.
    Cand situatia se repeta de multe ori, ajungi sa fii agresiv si sa nu mai ti cont de nimic.
    Deci, nedreptatea repetata, duce la agresivitate.

    Politicieni, tineti cont de asta!!!

  44. Pe vremuri am vazut pe Animal Planet un top al celor mai agresive animale. Pe primul loc la agresivitate si violenta a iesit verisorul nostru primar, cimpanzeul.

  45. NU E NICIO FILOZOFIE ! Cuzele agresivitatii si urii din Romania , sunt evidente . Legile strimbe , antinationale , care impart pensionarii intre bogati si saraci ; impart salariatii intre salariati de lux si salariati saraci ; nepotismul desantat la angajarile din sistemul bugetar , sistem care inghite aproape tot venitul tarii ; coruptia nestavilita a parlamentarilor , ministrilor , de 35 de ani ! Fiecare dintre voi mai poate adauga , lista este mare ! Legilor strimbe , legilor strimbe , oare cine sunt parintii vostri ?

  46. Trebuie sa se faca o distinctie clara intre agresivitate si violenta.
    Toti avem nevoie de agresivitate pentru a ne da jos din pat.
    E ceva absolut norma si natural si ne ajuta in viata.
    Violenta, pe de alta parte, este o agresivitate dusa la extrem.

  47. Ce rost are un profesor agresiv, vehement si violent ? Imi place ca „analistul” Cotidianului l-a vazut si l-a sustinut la presedentie pana nu demult, cand a gasit unul mai urat la fatza, cand o fi aflat ca „nu se poate” din N motive, toate independente de alegatori.

  48. Foarte exactă observația articolului că agresivitatea este în viața de azi la tot pasul. Se minte, se vorbește fără cunoștințe, se falsifică orice spre a lovi. Este unul ignorant, care se vede depășit cu ani lumină de altul, caută să-l atace. Noroc că în viață nu mor caii cînd vor puricii.Dar chestiunea este de unde e agresivitatea? Elegant, articolul Unde este agresivitatea? mută discret explicația spre parte de cugetare din societate. Pot să accept. Dar nu trebuie scăzută greutatea psihopatiei – a acelei încărcături care-l face pe ins preocupat nu de el însuși, ci de atacarea altora. În fond cîți se mai uită în oglindă înainte de a vorbi despre alții? Cîți nu confirmă în fel și chip cît de mare este psihopatia? Înainte de orice altceva?

  49. Baba Cloanta – Punct ochit , punct lovit ! Dar nu recunosc nenorociti adevarul ! Iti pun o intrebare : PIVNICERU MONA membru a CCR , A INCASAT 30000 EURO, prima de pensionare !!! Parlamentarii care au dat aceasta lege , au lucrat pt. popor ,sau pt. cei care sug singele poporului ? N-ar trebui cunoscuti cu nume si prenume ? Aceasta lege nu duce la sentimentul de revolta si agresivitate ?

  50. Societatea românească este pradă unor inși ajunși să decidă, iar deciziile au fost, cum se vede în efecte – proaste și defavorabile cetățeanului care e fiecare. Nimeni nu a spus mai clar unde este cauza decât Ilie Șerbănescu – regimul colonial, noii economiști – regimul spolierii, Andrei Marga – regimul prostocratic.Degeaba vă plîngeți, amărîte Babe, fie și Cloanțe, dacă nu vă spuneți păsul atunci cînd se discută. Mă tem că atunci tăceți în cucuruz. Vorba lui Caragiale, o iscălim, dar o dăm anonimă! Speranța că se vede realitatea fără pregătire este de ignoranți. Trebe să știi economie, drept, filoosofie ca să ai o pinie. Păcat că la aceste Comentarii merge și așa – cu vorbe goale.

  51. Eu nu ma pling CIolan batrin . Eu spun ce spune lumea , ce vede lumea , de ce este revoltata lumea . Acu’ , daca tu oi fi dintre aia cu musca pe caciula , atunci e alta treaba . Treaba ta .

  52. Lumea își spune ea păsul, nu are nevoie de amărîte Babe Cloanțe ce fug în scuze și invenții cînd le ceri să iasă din Caragiale. Nu am musca pe căciulă, căci la douăzeci și șapte de ani n-am de ce. Mata, Babo, se vede că ai muște multe pe căciulă. Ce faci nu e decît minciună și fîstăceala celui prins cu mîța în sac. Se vede că trăiești în și din minciună. Doar că te dai sfătos – doar un ridicol, dar ignorant și agresiv, cum zice și articolul.

  53. Vorba unui bun inginer de azi, din țară, proști sunt mulți, dar și escroci, care mint și se dau în stambă, destui. Mai ales că anonimatul le dă curaj. Tot la etenul Caragiale rămîn acești inși – o dăm anonimă, că putem minți în voie.

  54. Dacă realitatea este tot ceea ce cunoşti tu, cum numeşti tot ceea ce cunosc alții iar tu nici măcar nu poți să îți imaginezi? Prostie? Posibil, aşa o fi? Acum încearcă să priveşti situația invers şi spune ce vezi.

  55. O simplă adunătură de discipoli coldiști, trecuți prin usr și puși să atace persoane, căci le lipsește capacitatea de a discuta ceva. Mintea le alunecă pe loc, prin educația lor precară, la meschinării, bîrfe și minciuni. Vezi pe sub orice articol acătării babe cloanțe, in numerar I trust, rumburic și alte figurine de coltloane, puse să abată atenția cu golănii de cartier murdar. Nespus de jalnică adunătură, cînd necazurile țării sunt mari. Pe Caragiale îl întrece adunătura, cu brio-ul prostului devenit escroc.

  56. Adunătura coldeausristă nu mai are loc nici de Caragiale.Bună observația articolului că agresivitatea este la tot pasul. Se minte, se vorbește fără cunoștințe, se falsifică orice. Este unul ignorant, care se vede depășit cu ani lumină de altul, caută să-l atace. Noroc că în viață nu mor caii cînd vor puricii.Dar chestiunea este de unde e agresivitatea? Elegant, articolul Unde este agresivitatea? mută discret explicația spre cugetarea mulțimii. Pot să accept. Dar nu trebuie scăzută greutatea psihopatiei – a ceea ce îl face pe ins preocupat nu de el însuși, ci de atacarea altora. Cîți nu confirmă că țin de psihopatie? Înainte de orice?

  57. Ar fi de discutat articolul. Este agresivitate și unii se vede că se simt atinși. Îi vezi și cum se vîră la comentarii. Nu citesc, nu cunosc, dar își etalează mîndri, nevoie mare, psihopatia. După aspirația la chelneri, sifon, cuafeze, vinuri de regiune, I trusr $, I trust numerar etc.psihopatul Tomlin s-a revopsit. Psihopatia îl face să creadă că e mereu altul. Doar are job la subsol, cum se vede cu mai multe norme pe zi. Insul crede că realitatea este în elucubrațiile și fabulațiile sale. Nu a fost capabil să infirme vreo idee, dar vrea să piște oamenii, ajungându-le la tălpi. Calcul de psihopat – căci articolele din ziar pleacă instantaneu în multe direcții. Dar, vorba lichelei, pentru numerar ce nu face.

  58. Baba Cloanta , are comentarii inteligente si realiste . Este evident ca unul dintre principalele motive ale dezbinarii si agresivitati tot mai accentuate din Romania , sunt nenorocitele de pensii speciale si salarii de lux , acordate masiv si inconstient unor anumite categorii de bugetari . Iar vinovatii pt. sceste legi sunt cei care le-au dat , care le-au votat , ministri si parlamentarii respectivi . Pe masura ce saracia se va inteti , agresivitatea va creste – vezi cazul de la Sibiu . Va fi saraci si disperati contra bogati ( din coruptie , furt , speciale ) . ps- Orice cetatean obisnuit , cu toate tiglele pe casa , vede aceasta realitate ! Orb sa fii !

  59. Nu are nici o legătură discuția despre agresivitate cu ce spui Orice Cetățean (ne)cinstit. Ca să ai țiglele pe casă, cum zici, și să devii cinstit, informează-te și ia-ți, nene, Baba Cloanța de braț și spune-și pe nume parlamentarii, miniștrii, prim miniștii și președinții care au inițiat și aprobat pensiile speciale. Așa se poate spune și despre tine că ești un bancomat ce bate cîmpii ca să se afle în treabă.Și, cu toate motivele, că de cinste încă nu ai auzit.

  60. Nu te obosi cetățean responsabil cu impostori care semnează Baba Cloanța și Cetățean necinstit. Nu i-a dus cineva la școala civilizației ca să învețe că se discută subiectul , nu ceva ce nu are legătură cu subiectul. Dar dacă tot îi obsedează pensiile speciale, aste aberații le-au introdus Valeriu Stoica și Victor Ciorbea, apoi Adrian Năstase și actualul candidat la președinție, Mircea Geoană, apoi Victor Ponta. Se poate stabili răspunderea pe semnăturile date. Și discuta oprirea lor. Aici suntem însă la discuția despre agresivitate. Babele Cloanțe și Cetățenii necinstiți discută orice la orice. De aceea nici nu rezolvă ceva. Pisemne că nici nu vor, căci ei trăiesc din mințire.

  61. UN comentator avizat , civilizat , vorbeste chiar despre unele cauze care genereaza agresivitatea societatii romanesti . Despre asta esste si articolul lui Marga . Numai un textier ametit, sau interesat , poate sa nege ca jegoasele pensii speciale , salariile de lux , iesirea la pensie la 45 ani , cumul de functii si sinecuri pt. toti bosorogii politruci , restituiri masive ilegale , sunt cauze ale agresivitatii . Toate astea au fost date prin legi antinationale de catre niste parlamentari ! Unii , si ministri . Unii , si actuali parlamentari . Care au jurat sa apere Romania , nu sa o distruga ! Si toti sunt cunoscuti , mai trebuie intrebati de sanatate . Si desigur , trebuie abrogate urgent legile susmentionate . Despre toate astea ar trebui sa scrie articole ziaristii romani , nu se poate sa fie toti minjiti !

  62. Pupincuritul sifoanelor la securitatea ceausista le diminueaza agresivitatea si violenta lectiilor de morala publicate pe Cotidianul , alaturi de coruptii condamnati la puscarie la zi (Severin, Nastase). Continuati, pentru ca meritati (VICHY)!

  63. Capete dezlînate și pline de maladia mințirii! Arată nene,cine-i de vină pentru pensiile speciale și cine le ia! Și te lămurește! Agresivitatea nu vine doar de aici. E mai veche. Agresivitatea pe aici este din impostură. Ia exemplul și experiența psihopatului Tomlin, care își repetă obsedat aberațiile. El trăiește tot cu ceaușismul. Dar psihopatul nu-i în stare de mers la oglindă ca să vadă că nu a ajuns nici măcar la plachiurile celor care au trăit acea epocă. Ignorant sadea, psihopatul crede că orice adevăr spus în Cotidianul este morală. Nu, biet impostor, este doar adevăr! Dar degeaba, cu minte de cretă nu merge. Trebuie să-ți ceară aprobare Cotidianul pe cine să publice? Se vede că psihopații mai caută să trăiască din propagandă pentru proști. Ei denotă că au furat din greu, dar și că vor să mai fure și înșele. Noroc, vorba unuia de mai devreme, că nu mor caii cînd vor puricii.

  64. Capete dezlînate, bolnave de minciunită! Arată nene,cine-i de vină pentru pensiile speciale și cine le ia! Și te lămurește! Agresivitatea nu vine doar de aici. E mai veche. Agresivitatea pe aici este din impostură. Ia exemplul psihopatului Tomlin, care-și recită obsedat prostiile. Tot cu ceaușismul sub pernă. Psihopatul nu-i în stare de mers la oglindă, să vadă că nu a ajuns nici măcar la plachiurile celor care au trăit acea epocă. Ignorant sadea, insul crede că orice adevăr spus în Cotidianul este morală. Nu, biet impostor, este doar adevăr! Trebuie să-ți ceară aprobare Cotidianul pe cine să publice? Se vede că psihopații mai caută să trăiască din propagandă de proști. Au furat din greu, dar vor să mai fure. Noroc, vorba cuiva de mai devreme, că nu mor caii cînd vor puricii.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.