Drumurile noastre, ca pe vremea lui Iorga

Judecând cineva după drumurile de acum, ar crede că noi suntem de puțină vreme inițiați în aceste avantagii ale civilisatiei (…)

De (R.C.)
Drumurile noastre, ca pe vremea lui Iorga

Judecând cineva după drumurile de acum, ar crede că noi suntem de puțină vreme inițiați în aceste avantagii ale civilisatiei (…)

”Judecând cineva după drumurile de acum, ar crede că noi suntem de puțină vreme inițiați în aceste avantagii ale civilisatiei (ilaritate); cu toate acestea suntem oameni cu drumuri foarte vechi, mai vechi chiar decit admirabilele drumuri romane”. Vorbele de mai sus îi aparțin marelui istoric Nicolae Iorga și au fost rostite acum 101 ani, în cadrul unei conferințe ținute la Școala de Șosele și Poduri, notează grupinfrastructura.ro. 

Iorga: drumul, un „articol de civilisație”

În discursul său din 1920, în cadrul unei conferințe ținute la Școala de Șosele și Poduri, Nicolae Iorga invocă meseria sa de istoric pentru a însufleți generațiile noi de ingineri în idealul de construcție a infrastructurii rutiere necesare României după mare sa Unire.

”Judecând cineva după drumurile de acum, ar crede că noi suntem de puțină vreme inițiați în aceste avantagii ale civilisatiei (ilaritate); cu toate acestea suntem oameni cu drumuri foarte vechi, mai vechi chiar decit admirabilele drumuri romane”.

(…)

”Orice drum comportă și poduri, chiar când n’are nevoie de poduri așa de mari cum sint podurile cu care mindria noastră nationala, de citava vreme, a împodobit chiar drumurile acelea care puteau să aibă poduri mai puține, și ceva mai mici, și mai puțin imposante”.

Cât s-a schimbat de atunci? Prea puțin! Cum stau lucrurile acum, văd toți românii. Din groapă, în șanț, în denivelare etc. Construcția de autostrăzi sau drumuri-expres bate pasul pe loc, iar repararea străzilor și a bulevardelor e în aceeași situație. Toți miniștrii de resort promit marea cu sarea și cam atât.

Ultima explicație pentri starea drumurilor vine de la fostul ministru USR al Transporturilor Cătălin Drulă. Într-un interviu acordat Digi24, acesta a susținut că există zone care au conexiuni cu acest domeniu și în care sunt monopoluri ce au legătură cu politicul:

În zona de balastiere de exemplu, acele materiale care se folosesc în corpul de umplutură al autostrăzilor, o întreagă reţea clientelară politică în jur care, prin primarii pe care îi are – spre exemplu la autostrada din zona de sud a Bucureştiului sunt primarii PNL – întârzie avize, pun diverse piedici, trimit controale şi aşa mai departe, pentru că nu se cumpără de unde trebuie”.

Distribuie articolul pe:

8 comentarii

  1. @Marele Urs: Bozgore mincinos, Iorga este produsul scolii romanesti din Iasi, liceu si faculate, nicidecum al celei unguresti. In rest, minti de stingi din fierea, inima si mintea ta, toate pline de venin.

  2. Bey @ Mamare Urss nu va mai bagati in seama voi moghiorolii ca nimeni nu a pierdut vremea sa traduca numele moghioresti ale satelor transilvane denumite cu inbarligatura voastra de limba klingoniana pe care nici voi nu o stitzi nici azi,decat careva de curiozitate de a vedea cam ce le-a bubuit mintea mongoloizilor hunguri,ca sate cu moghiori ereau doar cateva,iar multimea de sate ale romanilor nu aveau nevoie de traducere fiindca si-au numit ei localitatile din stamosi ca doar nici aia cei mai vechi nu se incurcau cu denumirile voastre pasaresti si,oricum,nu au inventat ad-hoc,dupa liberarea lor de jugul austro-hungaroid nume de localitati ca Turda,Sibiu,Fagaras,Copsa mica,Dej,Bistrita,Gherla,Targu Mures, etc.

  3. @Marele Urs
    RE:””Istoric” care a inventat istoria românilor”
    Nu Iorga, ci A.D. Xenopol. Iorga a preluat si dezvoltat conceptul.

  4. Nimic concret in „” articol „” . Autorul nu stie desigur nimic despre proiectele in cours .

  5. Ce aduce valorosul articol in afara de autodenigrari si lamentatii ? Ce e concret in jelania scribului lui Nistorescu ? Se intreaba ce e cu proiectarea sectorului de Autostrada Buzau Focsani sauf modernizarea DN Botosani Stefanesti ? O solutie ?

  6. O țară slab dezvoltată este ușor de manipulat…
    Cine ar avea interes în dezvoltarea României în afara de noi înșine!?
    Stefan Zeletin citire…

  7. Mda..Iorga,.. din școală maghiară,..”Istoric” care a inventat istoria românilor, in loc de istoria romaniei..Unul care a inventat conceptul dacic, de românu cică urmaș al dacilor,.. La Sorbona unde avea acces uneori, la o expunere pe această temă, a lăsat căscat auditoriul, care la final a intrebat pe istoricul politician, ”- totuși cum demonstrează toate aceste inepții istorice pe care le-a inșirat ??”..Răspunsul scurt a fost,. ”- E suficient să corespundă scopurilor politice,..” Deci trebuia evident asasinat,..Intre timp a incercat din răsputeri să traducă din maghiară in română numele localităților transilvane.. Evident că i-a ieșit o porcărie, o inepție, cu care românu e satisfăcut și de atunci..Deci Iorga ar merita o slujbă aparte,..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate