Șefa Vămii Moravița a fost destituită, zilele trecute, din funcție, după un scandat iscat la punctul de frontieră cu Serbia în legătură cu importul nocturn și cu cântec al unor utilaje agricole. Neta Șaptebani pleacă pentru a doua oară din această funcție, în decurs de un an, printr-o decizie luată de la nivelul conducerii Ministerului de finanțe, aceeași autoritate care a și dispus promovarea ei pe acel post.
Precizăm că Neta a condus chiar și Direcția Regională a Vămilor Timișoara, pentru câteva luni, dar a fost ”demisionată” și din această funcție. Numele ei a devenit public în momentul în care rechizitoriul din Dosarul șpăgilor din vămile de la granița cu Serbia a fost trimis în judecată, în anul 2011. Atunci fosta șefă de la Moravița a fost interceptată în timp ce-l avertiza pe vameșul Mihnea Feneșan că urmează să aibe loc o descindere a procurorilor anticorupție . Pus în gardă Feneșan a fugit din țară de spaima cătușelor. Din această cauză Neta ar fi cercetată penal, de nouă ani, într-un dosar disjuns din cel al șpăgilor din vămi, sub acuzația de favorizare a infractorului, dar care dosar, până acum, nu are nici o finalitate.
De fiecare dată, promovările vămeșiței Neta, fie la conducerea punctului de la Moravița, sau al regionalei de vest a vămilor a avut susține politică. Combinată. PSD plus PNL(PDL) și invers. Ultima numire, cea de șefă la Moravița s-ar fi produs cu o mică intervenție a europarlamentarului mehedințean Cristian Bușoi, cel care n-ar fi străin nici de alte numiri ale aceleași persoane, uneori în coproducție cu niște social democrați . Cel puțin asta susțin sursele vamale care cunosc circuitul numirilor la conducerea vămilor, precum și modul în care s-ar deconta cei deveniți șefi. Neta Șaptebani a rămas, deocamdată, simplu lucrător la Moravița, motiv pentru care îi rămâne mai mult timp liber să se ocupe de cele 8 hectare, ale fermei ei, din localitatea timișană Pișchia. Locul rămas vacant la vama cu Serbia a fost ocupat de către Nicu Ioana, un vameș neimplicat în dosarul șpăgilor din vămi, de acum 9 ani. Combinatorul Gușoi pierde ”o vamă”, dar, spun surse credibile, rămâne, până la noi ordine, cu afacerile medical-sulfuroase din Mehedinți, Caraș și Timiș, dar și cu cele notariale din București.
Acum vreo 20 de ani imi amintesc ca, atunci cind treceam prin vami (mai ales cele din vestul tarii) aveam impresia, privind la locurile de parcare destinate lucratorilor din vama, ca ma aflu la Salonul Auto de la Geneva ! Apoi proprietarii si-au dat seama de prostie (greseala), exhibindu-se asa, si au reaparut vechile Dacii 1300 sau Lade ! …