Ministrul Apărării promite cai verzi

2 din 3 camioane cumpărate de Armată de la IVECO s-ar asambla în România

MapN tocmai a semnat un contract de peste 200 de milioane de euro cu IVECO pentru livrarea a 900 de camioane militare, o parte a unei achiziții mult mai mari, care implică 3.200 de unități și aproape 800 de milioane de euro. Contractul are implicat un procent de offset, adică ca parte din banii cheltuiți de statul român să se întoarcă în economie. Anul trecut, discuțiile erau de un procent de 30% – derivat din asamblarea locală a unor unități. Acum însă, ministrul Apărării Nicolae Ciucă supralicitează și vorbește de 80%. Într-un interviu pentru Ora Armatei, ministrul susține că 600 din 900 de camioane vor fi făcute aici, în România, într-o unitate aleasă însă de IVECO.

Din elementele de angajament ale furnizorului pot să menţionez că, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea se vor produce în România. Unde anume – este decizia furnizorului împreună cu structura responsabilă din Ministerul Economiei, şi anume Oficiul de Compensare a Achiziţiilor de Tehnică Specială, şi aceasta urmează să se concretizeze într-o decizie, sperăm noi, cât mai curând posibil. Nu este vorba de speranţa noastră, ci este vorba de obligativitatea din contract pentru că, încă o dată, cel de-al 301-lea mijloc auto trebuie să fie integrat în România”, spune ministrul Apărării.

Ciucă mai precizează că cele 642 de camioane care ar urma să fie asamblate local ar însemna 80% din valoarea contractului –   „în baza contractului de offset, 80 la sută din valoarea contractului fără TVA trebuie să se întoarcă în economia naţională”, dar nu detaliază. Practic, nu avem cum să știm cum anume asamblarea locală a 2/3 dintre camioane ar însemna ca aproape 200 de milioane de euro, din 216 milioane, să fie contribuție în economia românească. Pare extrem de greu de realizat așa ceva, cu atât mai mult cu cât vorbim doar de asamblare, așa că spusele ministrului sunt deocamdată, fără alte detalii expuse, doar vorbe. Cu atât mai mult cu cât IVECO ar avea posibilitatea ca și asambalrea să se facă într- o unitate proprie, astfel încât aproape toți banii să rămână în ograda proprie. Despre acest subiect, Cotidianul.ro a relatat, în premieră, în articolul Nemții pierd cursa, dar ce câștigă România?

Conform unui comunicat publicat in ianuarie de către Iveco Defence Vehicles, contractul subsecvent semnat cu MApN prevede patru tipologii de vehicule militare din gama Iveco High Mobility – 4×4, 6×6, 8×8 și 8×8 Prime Mover – care la rândul lor vor fi împărțite în 16 variante diferite, cu o treime având cabină blindată. Compania mai amintește că Armata Română a mai achiziționat 57 de camioane militare de la Iveco în 2015 și alte 173 de camioane militare în 2017.

Contractul prezent este parte a unui acord cadru semnat cu Iveco în urma unei mega-licitații lansate de MApN în iulie 2018.

În România, în prezent, nu mai există decât o singură fabrică de capacitate mare, capabilă să fabrice camioane. Este vorba de Roman Brașov, un nume altădată de legendă, acum doar o umbră a trecutului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Mihai Soare 1067 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Da’ il doare gura sa spună vorbe ! Important este ca Romania sa dea banii, cat mai multi, camioanele vedem la sfârșit ce si cum !

  2. Asamblare nu inseamna OFFSET !
    Tovarasul General Ciuca care a Dezertat de Ziua Armatei nu se Dezminte si tradeaza pina la Capat.
    OFFSET inseamna Transfer de Tehnologie dar taranoii cu caschete patrate in uniforme de general african din Guvernul Zombie habar n-au pe ce Lume Traiesc.

  3. Noi ne pricepem la dezmembrat,nu la montat!Asa ca,sa le trimita la bucata,la ce mai avem profesionisti iese de-o trotineta,ca tot fura….gandite ca ordonantele strigoi,bantuie dar nu le vrea nimeni,piaza rea,asa ca mai conteaza alte meleoane aruncate pe apa,care-o vrei,sa nu mai producem gheizere?Ce dureaza in tara asta?Ana lu’Manole scrie pe noi!Astazi se spune ceva maine nu mai e valabil!1 scandal\zi,asta e norma,ca s-aveti si voi timp,jurnalistii sa va dumiriti,scrie,oripila!

  4. asta-i adevaratul ciuca. un vanzator de tara/dezeror, nicidecum un aparator. SCARBA!!!!! ciuca

  5. este militar roman, de cariera.
    Asa ca nu va mai dati voi cu parerea, tovarasi cu armata facuta la FF, in padurea Baneasa…

  6. … glume cazone !, ce nu ati mai auzit de asa ceva ?. Partea proasta este ca banii Romaniei vor pleca si prin aceasta ingienrie financiara murdara pusa la cale de parazitii politici acum PNL, (dar nici cei de la PSD nu sunt altfel) departe, departe de Romania si economia Romaniei. Nimic altceva decat o noua fata a „tradarii intereselor Romaniei”.

  7. De ce sa faca camioane la Roman Brasov, Ion Niculae nu da comision! Italienii au procedat asa cu tot ce au facut in Romania si pretutindeni! Sunt dottori in dare de comisioane/mita! Vai de capul nostru, nici imbracamintea si incaltamintea armatei nu se mai produce in tara! Ne cer aia(NATO) standarde! Ce rusine a patit tara asta de nu mai produce nici vata medicinala, farase, maturi, ata , nasturi, chibrituri! Ne plangem ca pleaca tinerii, dar unde sa lucreze? Nicolae Iorga, spunea in mult laudata perioada interbelica:” tara care nu paote imbraca si hrani poporul, nu merita sa existe”! Acolo am ajuns! Cu Klaun nazi in frunte, vom avea doar coloane oficiale saptamanale( de doua ori) pe Valea Oltului!

  8. Romania a gresit partenerul – nemtii erau hotarati sa faca camionne la Roman Brasov, care chiar e fabrica de camioane. Italienii o sa faca niste carosari de remorci. Achizitiie trebuie facute cu cap, altfel banii astia vor pleca din tara si nu vom dezvolta industria cu ei, cum ar trebui.

    Iveco nu a anuntat vreo intentie sa isi amplaseze vreo linie de fabricatie de camioane in Romania, nici la al 300-lea camion, nici la al 1000-lea.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.