Para-literatura română

Avem o para-literatură despre elite aproape mai puternică decât literatura intelectuală, devreme ce personajele noastre cele mai vii sunt, la noi, chiar scriitorii.

Para-literatura română

Avem o para-literatură despre elite aproape mai puternică decât literatura intelectuală, devreme ce personajele noastre cele mai vii sunt, la noi, chiar scriitorii.

Avem o para-literatură despre elite aproape mai puternică decât literatura intelectuală, devreme ce personajele noastre cele mai vii sunt, la noi, chiar scriitorii. George Călinescu a înțeles… paranghelia și a redactat…evanghelia acestor autori în Istoria… sa. Dimitrie Cantemir, Ion Heliade Rădulescu, Bălcescu, Bogdan Petriceicu Hașdeu, Maiorescu, Mateiu Caragiale, Tudor Arghezi, Camil Petrescu, Octavian Goga, Mircea Eliade, Eugen Barbu…
Biografii bine gândite și bine scrise ale acestor autori (și ale altora) ar putea arăta fața mincinos-intelectuală a unui neam care, în materie de personaje puternice, n-a trecut dincolo de Ion și Moromete.

Paradoxul face ca în para-literatura monografiilor biografice (încă lipsă), să putem arăta lumii o față cu adevărat vie, care poate da seama despre dramatismul emancipării noastre, nedusă până la capăt nici în prezent. Din păcate rămânem în virtualitate. Căci școala noastră de filologie s-a declasat chiar printr-o falsă emancipare. Mai degrabă vei găsi zece doctorate pe an despre „științele” comunicării decât un doctorat la zece ani despre biografia unui scriitor. Și chiar de îl vei găsi, vei da, acolo, peste o metodă de lucru care nu mai consideră degetul parte din mână, mâna – parte din braț, brațul – parte din corp și corpul – parte dintr-un spirit.
În aceste condiții, de unde să mai apară specialiștii care să reconstituie pofta de securism a lui Eugen Barbu, ori joaca de-a oportunismul care l-a caracterizat pe Tudor Arghezi? Avem o singură biografie exemplară (în sensul semi-ficțional al cuvântului) pe șirul de autori pomeniți: cartea lui Ion Iovian despre viața lui Mateiu Caragiale. Vom fi pierdut , deocamdată, înțelegerea căderii lui Hașdeu în fascinația spiritismului și ne va lipsi, o vreme, esența experimentului care, în secolul al XIX-lea, a cucerit și alte minți la fel de puternice precât aceea a lui Hașdeu. Vom înțelege (prea târziu poate) bovarismul filosofic al lui Camil Petrescu, care a încercat o ieșire din provincialism afundându-se, haiducește, în … stufărișul unei delte conceptuale de fals prestigiu. Vom rata, cu siguranță, câteva decenii, să urmărim diferențele de anvergură intelectuală dintre Eliade cel de acasă și Eliade cel din străinătate.

Ne afundăm și noi (ca și Camil Petrescu) în bovarisme la modă, provincializând și mai mult ceea ce era deja provincializat. Literatura de ficțiune nu este, azi, capabilă să dea personaje de vitalitatea utopizantă a lui Ion Heliade Rădulescu. Realitatea, nici atât. Băltim. Iar bălțile Brăilei în care haiducim seacă pe zi ce trece.
Ne-am cantonat preocupările înspre înțelegerea comunismului, dar cum? N-am vrut să vedem că degetul comunist românesc era parte a unei mâini, care era parte a unui braț, care era parte a unui corp, care era expresia unui spirit. Tot ce e spiritual ne scapă, ori e prins de mințile noastre doar în caricatura sa strict ideologică.
Deși marxismul însuși avertizase că grilele ideologice sunt mincinoase, ne-am aruncat cu toții în puțul minciunilor de acest fel, spre a-l deconstrui în numele altuia, de aceeași putere falsificantă.

Nu ne-a preocupat deloc ideea de dezvoltare din dictatura socialistă, măcar spre a înțelege (cum au încercat chinezii) ce ar trebui să păstrăm și ce ar fi cazul să… deconstruim. Nici – cu atât mai puțin – n-am fost interesați de istoria conflictului mai mult decât bicentenar dintre liberté și egalité (în absența reflecției serioase despre fraternité).
Lumea de azi nu cunoaște mai multe capodopere literare românești decât cunoștea ieri, pe vremea comuniștilor, necum să fi făcut cunoștință cu personaje românești memorabile din teatrul vieții trăite sub steagul străin al ideii comuniste. Continuăm să dăm personajele cele mai interesante în chip paraliterar, prin autorii de literatură. Noul inchizitor, de pildă, se profilează clar sub scriitura înșelător-moralistă a lui Gabriel Liiceanu, un maniheist de clasă, care ratează cu consecvență tot ce poate fi dostoievskian în viață.

Distribuie articolul pe:

4 comentarii

  1. Excepțional eseu! Ce roman-nonfictiune s-ar putea scrie despre ultimul an de viață al nefericitul acela din Turnu Măgurele (?) cărat de prieteni la „protestul diasporei” știind că are varice pe esofag din cauza unei ciroze alcoolice și că poate muri în orice clipă! Ce flash back-uri poate oferi existența omului ăstuia! Mai dramatic decât „Cu sânge rece” a lui Capote. L-aș scrie eu, dar nu mai am suficient timp de trăit. Și nu-l va scrie nimeni…

  2. „Gabriel Liiceanu, un maniheist de clasă, care ratează cu consecvență tot ce poate fi dostoievskian în viață.”
    Interesanta idee ! Sa fie diferenta intre occident si orient , intre mentalul cuvintului (Verbum-cuvint doar) , si cel al lumii rurale a randuielii (Logos -sens , noima , intelepciune , ratiune )?

  3. D-le Buduca, ce vrei matale este să se realizeze biografii… romanțate, cam cum a făcut Călinescu lui Eminescu sau Creangă! Exemplare! Ceahlăul, Omul, Moldoveanul specificului românesc cu 50% realitate, 50% ficțiune! Mitologia din istorie a fost eradicată cu mânie științifică și… proletară de „răs-boitorul” Istoriei, Boia, de ce am crea modele de biografii-mitologizante în cultură?! Ficțiune tangentă la ficțiunea propriu-zisă! Și mai este ceva: nu doar creatorii de ficțiune pot fi modele fictive pentru modelări concrete! Avem mari savanți, chiar Nobel-si, mari filosofi, medici, sportivi, artiști care ar putea sta în Panteonul fictiv visat de dv. Cam în sensul lui Malraux, cu Muzeul imaginar-fictiv sau Biblioteca din Alexandria a lui Borges! Personaje ca Ion sau Moromete sunt trimiși în Muzeul satului sau țăranului român, nici asta nu este rău! Specificul nostru național se complică atunci când se iese din boierie sau țărănie, prin poarta balcano-fanară sau occidento-franțuză ori nemțească cosmopolite! Paradoxal, dar Neamul acesta are vârfuri comparabile cu cele din Himalaya, cu guvernarea Polisului stăm prost de tot! Avem o Țară-Paradis, păcat că este prost guvernată, administrată! Ce-ar fi dacă la biografia romanțată a unui scriitor am atașa Opera sa intelectuală, „Doctrina substanței” a lui Camil, de pildă, sau Sonetele… lui V. Voiculescu! Știați că din liceu sunt excluse biografiile și biografismul?! De ce oare?! Apoi: Nihil – oare – sine Magna Moralia? Dar… Blaga et comp?! Dar intelectualii închisorilor, adevărați martiri?! Secat-a oare Izvorul?!

  4. Intr-adevar nu avem elite intelectuale. Dupa 90 s-a instalat/ne-a fost instalata/ o arsita cumplita care a parjolit prezentul in incercarea de a parjoli trecutul recent al dictaturii ceausiste.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.