Părerea unui prim-ministru: România în Uniunea Europeană. După 10 ani

Ziarul Cotidianul a deschis paginile sale către subiecte de profunzime ale societății noastre. I-am invitat pe foștii ­prim-miniștri ai României să scrie lunar – sau ori de câte ori simt nevoia să lanseze o idee importantă în spațiul public – o analiză pe teme-cheie, arzătoare, la ordinea zilei.

Analizele și sintezele pe care le vor scrie – și pe care le veți putea citi în Cotidianul – se vor baza pe experiența pe care au avut-o în fruntea Executivului român. Vor fi variante complexe de rezolvare a unor chestiuni care frământă astăzi societatea noastră. Este contribuția dumnealor la depășirea marasmului de vorbe și intrarea în lumea concretă a soluțiilor. (Simona Popescu)

Adrian Năstase: România în Uniunea Europeană. După 10 ani

Trebuie să constatăm că Uniunea Europeană la care am aderat în urmă cu un deceniu este diferită de cea la care speram atunci când am început negocierile de aderare, iar cea de acum este diferită semnificativ de cea de acum un deceniu. Euroentuziasmul a fost disipat de pesimism, angoase și crize. De exemplu, cercetările sociologice transnaționale (Eurobarometrul nr. 87) din acest an au arătat că în 15 state ale UE există o majoritate care are încredere în instituțiile Uniunii, iar în alte 12 state o majoritate care nu are încredere în instituțiile comunitare. România se plasează încă în rândul statelor în care opinia publică este favorabilă Uniunii Europene.

Să înțelegem realitatea și să ne găsim locul în ea

Atunci când evenimentele nu urmează un curs prescris, anticipat sau dezirabil, folosim conceptul ambiguu de „criză“ pentru a interpreta o situație. Este neîndoielnic faptul că Uniunea Europeană este adesea descrisă ca fiind subiectul unor crize multidimensionale – economice, instituționale, constituționale, identitare – dificil de diagnosticat și, mai ales, de găsit soluții de ieșire. Criza zonei euro, ieșirea Marii Britanii din Uniune, deficitul de legitimitate democratică al guvernanței comunitare, ascensiunea electorală în întreaga Europă a unor partide eurosceptice, acțiunile secesioniste (Catalonia în Spania) ori ascensiunea suveranismului în Europa Centrală, prin care se manifestă o opoziție fățișă față de transferul de suveranitate către instituțiile UE, sunt toate, alături de altele, elemente ale unui mod de operare în sine, care nu pot fi înțelese în termenii unei crize temporare după care situația ar putea reveni la starea anterioară crizei. Aproape toate analizele serioase își pun și problema supraviețuirii Uniunii Europene, iar ipoteza extremă a unui „divorț amiabil general“ nu mai este exclusă a priori, chiar dacă este (încă) marginală. Nu împărtășesc viziunile decliniste în legătură cu Uniunea, însă trebuie să înțelegem realitatea și să ne găsim locul în ea.

Realități incontestabile

Nu îmi propun să fac un bilanț al celor 10 ani, însă cred că trebuie să cunoaștem și următoarele realități:

* La peste un deceniu de la aderare, România este un stat de categoria a III-a: nu este nici în zona euro (categ. I), nici în spațiul Schengen (categ. II) și este și sub monitorizarea politico-juridică a unui Mecanism de Cooperare și Verificare (în legătură cu MCV trebuie spus că baza sa legală de aplicare a expirat la 1 ianuarie 2010, dar a fost acceptat de România ca urmare a unei intercondiționări politice – în afara Tratatelor UE – de aderare la spațiul Schengen. Guvernele României s-ar fi putut adresa – în opinia mea – Curții de Justiție a UE pentru a constata caducitatea MCV);

* România a manifestat „sindromul nou-venitului“, acceptând, cu foarte puține excepții, pozițiile/soluțiile stabilite de cuplul franco-german atât în perioada crizei economice, cât și în soluțiile de negociere a Brexitului;

* România este singura țară din UE ce are cel puțin 10 milioane de locuitori care nu găzduiește o agenție europeană (de ex.: Ungaria are două agenții, Slovenia o agenție ș.a.). Deși este la al treilea portofoliu de comisar european, comisarii români nu au deținut funcția de vicepreședinte;

* Cea mai semnificativă „răzvrătire“ a României a fost cu ocazia disputelor din 2015 privind instituirea unui sistem al cotelor de migrați la nivelul UE. România nu s-a alăturat Ungariei și Slovaciei în acțiunea de contestare a deciziei de stabilire a unor cote de relocare a migranților;

* Efectul de „brain drain“ s-a accentuat după 2007, cu efecte dramatice în zona medicală (aproximativ 11.000 de medici și 7-8.000 de asistente au plecat din țară). Exodul masiv al forței de muncă (în special segmentul 20-35 de ani) a afectat în mod indubitabil și natalitatea, cu consecințe negative pe termen lung;

  • Potrivit Ministerului de Finanțe, până la 31 august 2017 în România au intrat peste 37 miliarde euro (fonduri de preaderare și aderare) și am plătit 14,7 miliarde euro, deci un câștig de peste 22 miliarde euro.

Trebuie să ne apărăm interesele mai eficient

Din aceste fapte expuse s-ar putea crede că am devenit un „eurosceptic“, cu toate că am depus un efort imens – cu sacrificii – pentru închiderea negocierilor de aderare în decembrie 2004. Cred că trebuie să ne înțelegem erorile din trecut, pentru a ne apăra mai eficient interesele:

  • Abandonarea gândirii păgu-
    boase potrivit căreia, dacă în termeni contabili suntem pe plus în raportul dintre sumele plătite și cele primite, trebuie să acceptăm poziția „elevului corigent din ultima bancă a clasei“ (iar MCV-ul este folosit ca un „instrument de corecție“). Chiar dacă România a luat mai mulți bani decât a plătit, pentru un calcul corect al raportului cost – beneficii trebuie să punem în balanță, printre altele, consecințele deschiderii totale a pieței interne pentru firmele și produsele comunitare, vânzarea la prețuri reduse a terenurilor agricole ș.a. Dar cred că un argument foarte util este cel utilizat de politicienii germani, care spun adesea că pentru fiecare euro plătit pentru extinderea UE spre Est, Germania a câștigat dublu!
  • Alegerile recente din Cehia și Austria întregesc un peisaj regional în care România – cu un discurs politic „euro-naiv“ – este învecinată cu state având guverne eurosceptice după criteriile de la Bruxelles, eurorealiste după cele de la Budapesta, Varșovia. Cum procedăm: ne facem că nu ne cunoaștem vecinii, spunându-le că „sunt nefrecventabili“, deoarece noi trăim în iluzia că putem face parte din „nucleul dur“ al Uniunii, sau menținem contacte politice strânse, fiind conștienți de constrângerile ­geografiei și ale istoriei? Eu consider că relațiile personale la nivel de lideri sunt importante, însă ele nu pot depăși limitele intereselor naționale ale Marilor Puteri. Iar acest adevăr a fost confirmat în numeroase rânduri de eșecul aderării la spațiul Schengen. De aceea, România ar trebui să-și definească mai realist rolul în Europa și să joace eficient rolul de „punte“ între Balcani și Europa Centrală, pentru a participa la apărarea mai eficientă a intereselor întregii regiuni;
  • România ar trebui să profite de strategia britanică de a trage de timp în negocierile cu Uniunea pentru a se pregăti de ceea ce urmează: negocierile pentru transformarea instituțională a Uniunii. Nu văd de ce România, profitând de faptul că se va afla în primul semestru din 2019 la conducerea Consiliului Uniunii Europene, nu și-ar asuma curajul de a promova propria viziune asupra Viitorului Uniunii. Lansarea unui asemenea document poate avea avantajul esențial de a ne aduce la masa negocierilor reale, iar România poate avea avantajul de a propune soluții care să încorporeze atât interesele statelor fondatoare, cât și ale celor din Europa Centrală (V 4);
  • România își va putea consolida reputația internațională prin predictibilitate. Desigur, European Defence Union este un proiect interesant pentru industria de apărare europeană, dar este discutabilă eficiența sa în cazul unui conflict militar. Ca atare, singura opțiune viabilă de securitate pentru România rămâne NATO și relația cu Statele Unite, fără să însemne că suntem un „cal troian american“ în Europa. Partenerii noștri europeni trebuie să înțeleagă faptul că România nu își dorește tensionarea relațiilor cu Rusia, dar în fața oricăror amenințări – chiar dacă ele par îndepărtate – statul român este dator să facă tot posibilul pentru asigurarea securității.

(Intertitlurile aparțin redacției)

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

23 de Comentarii

  1. articol bun, din pacate domnul Nastase si-a ratat menirea, aceea de a fi om de stat, a ramas la stadiul etichetei: „politician roman corupt”! sa te tradezi pe tine pentru un pachet de unt, vorba vine, asta te duce cu gandul la cele spuse de Mantuitorul, la ce-ti foloseste bogatia daca ti-ai tradat sufletul, cu deosebire ca domnul Nastase nu si-a tradat nici un suflet, pur si simplu a pus in aplicare ce i-a spus sufletul!

    • Parerile unui hotz pesedist! Astia fac legile azi si ne spun cum sa ne purtam. Ptzintica rushine monshule!

  2. Dupa Petrica,a fost cel mai nociv prim ministru! NU AVEM POLITICIENI IN ADEVARATUL SENS AL CUVINTULUI – ROMAN ADEVARAT!
    A fost un alt petec la un sac facut din petice! AVEM CEEA CE SUNTEM!

  3. Nastase a luat pozitia nationalistului, convins fiind ca institutiile UE l-au bagat in puscarie si nu bunii lui prieteni. Vorbeste de tot felul de strategii de pe urma carora Romania nu are de castigat. Nu s-a lamurit pe propria piele? Si mai asteapta inca sa vina americanii… Ce-a castigat Romania prin intoarcerea armelor la 23 august? NIMIC. Putea Transilvania fi a altcuiva cu o populatie covasitor romaneasca? Anti UE sunt tari mititele, fie geografic, fie istoric, fie moral.

  4. @Cotidianul : Nu mai cenzurati ! ce ce nu-i la-nchisoare tipul pentru asa-zisele lui „restituiri” (catre nimeni, de fapt, Nastase a produs numai vraiste) prin care-a ruinat imobile de patrimoniu si falimentat România?

    • Fiindca voi nnu suntei in stare sa faceti ub dosar df’aia!

  5. Continui sa cred ca Adr. Nastase a fost de buna credinta, dar aburit si impins catre auto-discreditare de catre acele rejectii aparent umane apartinand „serviciilor” noastre secrete, in cardasie (in cahoots…) cu „serviciile” asa-zisilor „parteneri”. Noul „web-site” al Cotidianul este mai rau decat cea mai neagra mizerie posibila… V-ati discreditat total. Ati avut un website cat se poate de usor de utilizat. Este ABSOLUT ultima oara cand mai comentez pe mizeria voastra. Mai ales ca, de majoritatea datilor, mi-am identificat comentariile prin numele real. Ha, ha, ha ! „Adresa ta de email nu va fi publicata”… Dar… unde ajunge ???!… La „servicii” si la cei care-i „sponsorizeaza”… bien sur. Nistorescu… BYE !!!

    • chestia cu năstase de bună credință ; mi-a „înveselit” sufletul ! …ești ori naiv de o mare candoare ori…făcut grămadă …o să „plângem” că nu ai să mai fi…

  6. Nu mai postez! nu mai primesc + sau – ? Sa postez, ca sa ma bag in seama???
    ERA UN „CLASAMENT”!!!

    • Plusurile si minusurile aratau “arama” postacilor acestui Ziar atat de frumos editat. … evident asta nu place. Asteptam noi articolase de la corespondentul vostru din Long Island, baiatul acela tenisman si zambaretz!

  7. alaturi de Petre Roman este omul care a contribuit decisiv la distrugerea economiei romanesti.

  8. @nastase e un fitilist: evident ca putea fi data ungurilor daca acestia nu o tineau matu-gatu cu Germania de si-au distrus si tara! comunistii unguri de la Moscova erau mai influenti decat comunistii romani, iar diaspora maghiara in Statele Unite mult mai tare decat cea romaneasca! iar daca Groza nu era atent, teritoriul de la Carei la Arad, inclusiv Oradea era cap pe-aci sa le fie dat ungurilor! si apoi, intoarcerea armelor a fost si un fapt simbolic! sa tii cu nazismul? daca nemtii invingeau, ni se lua Transilvania si eram mutati pe la Bug! simtind jocul, Antonescu nu a dorit sa administreze teritoriile de la est de Nistru desi i s-a oferit asta!

  9. @mariuta : nu cred s-aiba de-a face. Tratatul de Pace de dupa WW2 s-a negociat si semnat la Paris, la fel Tratatului de Pace de dupa WW1, când, si atuncea, România li se aliniase Puterilor Centrale, care pierd razboiul. Numai interventia energica si-n ultimul moment a Frantei (1917), date fiind eforturile anterioare ale pasoptistilor pe care ultima nu le uitase, a readus România în razboi, si de partea Aliatilor, si la 1920, cu Transilvania (principiul fiind al nationalitatilor, pe care acuma aceiasi români, si de pe forum, si din Ministerul de Externe – Melescanu-beleaua -, i-l denega acuma Catalonei fata de Spania).

  10. BOMBONELE AI PUS UMARUL CU SARG LA SITUATIA DE AZI A TARII TU SI GASCA PESEDISTA SI RESTUL GASTIILOR NUMITE CINIC PARTIDE.ATI DISTRUS TARA MAI RAI CA TOATE HOARDELE NAVALITOARE IN TOATA ISTORIA ACESTEI TARI.

  11. @Ileana Rollason: nu v-am inteles postarea! cel in cauza ( @nastase e un fitilist)sustinea ca nu era necesara intoarcerea armelor in 1944 caci Transilvania era populata de romani! ultima realitate juridica si politica a Transilvaniei inainte de 23 August este Dictatul de la Viena! daca nu am fi intors armele, asa am spus, nu era sigur ca am fi luat Transilvania in intregi si nici partial! de fapt, cel care a spus cu subiect si predicat ca Transilvania va fi pe veci a Romaniei a fost Stalin!

  12. Voi sunteti ”pesedisti loiali ???”, am postat cu comentariu foarte adeecvat adevarului vremii lui Bobbonel insa, ambele comentarii au intrat in neant !!!, practicatri aceiasi politica de ”obstructionare a adevarului din comentarii” cenzurandu-le drastic daca NU plac ???. Asta pentru ambele comentarii publifate zilele trecute au fost CENZURATE de ”centrala de partid pcr Cotidianul !”.

  13. ” Potrivit Ministerului de Finanțe, până la 31 august 2017 în România au intrat peste 37 miliarde euro (fonduri de preaderare și aderare) și am plătit 14,7 miliarde euro, deci un câștig de peste 22 miliarde euro.”, spune domnul fost Premier Adrian si Nastase al tarii ROMANAIA ! Nu cred ca este normal sa nu se ia in calcul cate miliarde de euro a pierdut ROMANIA in ultimul deceniu ca membra U.E. pentru mega hotiile si mega bandiditismele codosite de cei care de 28 de ani se amesteca copios in treburile interne ale tarii noastre, mai clar asa: rusii, ” colegii americani ”, ” poporul ales ”, mercantilii Europei: francezii, englezii, germanii ! Sa nu neascundem dupa coltul mesei, Premierul Adrian si Nastase s-a infruptat si domnia sa din prop. socialista precum ceilalti Premieri de dupa dec.’ 89, precum marea majoritate a politicienilor aparuti dupa data amintita mai sus, probabil ca si Adrian Nastase a fost un gargaragiu, o marioneta a celor care se amesteca copios in treburile noastre interne ! In rest sa fim sanatosi si la punga grosi !

    • degeaba au „intrat” 37 miliarde…le-au îmnpărțit într-e ei…

  14. De ce-si mai dau cu parerea Nastase si Roman? E adevarat ca asia de acum sunt mai prosti, dar inceputul Raului a fost facut de primul guvern al Romaniei de dupa Marele Deranj! Gainarii de acum mananca oasele de la masa boierilor iar prostimea…nimic.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.