Cartier de vară newyorkez
În cadrul Festivalului undergroundzero din New York, organizat de ICR, piesa „Concreţii” după Vladimir Sorokin (producţie a Teatrului Luni de la Green Hours, regia Alex Mihăescu) s-a bucurat de un deosebit succes în rândul publicului. Cronicarul de la „NYTheatre.com Review” comenta: „O trupă talentată şi dedicată, alcătuită din Katia Pascariu, Monica Săndulescu şi Marius Damian, sub direcţia lui Alexandru Mihăescu, se aruncă trup şi suflet în această felie de literatură. Jocul actorilor este sălbatic şi fizic – atât de mult încât aproape am regretat că piesa este de fapt un text literar (…) Cu toate că ar fi de semnalat critici în privinţa scriptului şi a regiei, conţinutul de idei al spectacolului merită pe deplin o şansă de la spectator”.
La rândul său, „Time Out New York” descria „intensitatea admirabilă, inteligentă şi jucăuşă” a video designului lui Cinty, iar Mario Fratti („America Oggi”) îşi încheie comentariul astfel: „Trei actori plini de îndrăzneală, bine conduşi de regizor, transmit obsedanta realitate a unei lumi prin excelenţă consumeriste, materiale, posesive, «concrete», care aruncă poezia şi spiritualitatea existenţei umane în derizoriu. Totuşi, performanţa actorilor şi a regizorului în a ne face conştienţi de acest lucru ne dă speranţă”. Aflat la New York pentru a treia oară în ultimii patru ani, Teatrul Luni de la Green Hours nu-şi dezminte reputaţia nonconformistă, trezind interesul presei specializate.

Marcel Iureş şi Florin Piersic Jr. în „Jurnalul lui Gruber”
„Călătoria lui Gruber”
La San Francisco, la „Jewish Film Festival”, duminică, 25 iulie, la Castro Theatre, şi în 1 august la Roda Theatre din Berkeley, va fi proiectată pelicula „Călătoria lui Gruber” de Radu Gabrea, ambele fiind urmate de o discuţie cu regizorul Radu Gabrea şi producătorul Victoria Cociaş, a căror participare la festival este sprijinită de ICR New York. Deja în avanpremieră, „San Francisco Chronicle” nota în 18 iulie: „Acesta este un film excepţional din România, tratând subiectul Holocaustului într-un mod neaşteptat şi convingător”. (Mick LaSalle).
După premiera americană în cadrul Festivalului de Film Românesc din New York în decembrie 2008, „Călătoria lui Gruber”, de Radu Gabrea, reconfirmă o receptare entuziastă în SUA. Alături de celelalte filme ale regizorului care au adus în atenţia internaţională tematici originale din istoria României, „Călătoria lui Gruber” demonstrează în ce măsură traducerea artistică a unor subiecte cu mare încărcătură emoţională determină întreţinerea unui interes viu pentru cultura română într-un context internaţional. Cea mai recentă producţie a lui Radu Gabrea, „Mănuşi roşii”, a fost prezentată în premieră în România la TIFF anul acesta în luna iunie.
Refuzul duioşiei
ICR Budapesta continuă să ofere publicului ungar teatru românesc cu texte dramatice ale unor autori tot mai aplaudaţi pe mapamond. Matei Vişniec şi Alina Nelega vor fi prezenţi prin intermediul a două spectacole produse de Teatrul de Cameră din Arad.
Festivalul „Thealter International”, dedicat companiilor independente, a ajuns anul acesta la cea de-a XX-a ediţie. Manifestările teatrale sunt secondate de expoziţii, concerte şi alte programe în aer liber.
Montarea „Caii la fereastră” este realizată de Teatrul de Cameră Arad în colaborare cu Teatrul ,,Trei” din Pecs. Spectacolul, a cărui regie este semnată de Radu Dinulescu, îi are în distribuţie pe Bacskó Tünde, Harsányi Attila şi Tapasztó Ernő. „Piesa într-un act «Caii la fereastră» de Matei Vişniec aduce în atenţie tema războiului care distruge omul atât din punct de vedere psihic, cât şi fizic, în mod nejustificat”, spune Radu Dinulescu, regizorul spectacolului.

Scenă din piesa „Caii la fereastră”
Operele dramatice ale lui Matei Vişniec („Groapa din tavan”, „Trei nopţi cu Madox”, „ Ultimul Godot”, „Caii la fereastră”) se încadrează în formula teatrului postmodern: un univers situat „la frontiera dintre grotesc si poezie” (după cum scria chiar autorul), personaje generice, intriga ingenios elaborată, dialoguri care ating absurdul. Producţia a participat la numeroase evenimente de profil şi a fost distinsă cu premii. A stârnit aplauze în 21 iulie, în cadrul Festivalului „Thealter International”, din Szeged. Acest eveniment anual, care a luat fiinţă în anul 1991, promovează teatrele libere din lumea întreagă, include spectacole inovatoare ale trupelor alternative de teatru din Europa de Est şi Balcani.
În 24 iulie, Teatrul de Cameră din Arad va evolua, la „Szinhazi Bazis” din Zsambek, cu piesa „Decalogul după Hess”, de Alina Nelega, în regia lui Tapaszto Erno, cu Harsanyi Attila în rolul principal. În stagiunea de toamnă, acelaşi spectacol va mai fi prezentat şi la Budapesta, pe 25 octombrie, la Teatrul „Komedium”.
Spectacolul a fost desemnat de către portalul de ştiri transindex.ro cea mai importantă producţie teatrală de limbă maghiară a anului 2008. În acelaşi an, la Festivalul „Thealter International” din Szeged acesta a fost considerat „cel mai bun spectacol înscris în festival”, iar portalul cultural toptipp.hu îl apreciază drept cea mai bună monodramă a anului. Revista culturală „Z’ArtKor” a plasat spectacolul printre primele zece ale ultimilor trei ani.
Toate reprezentaţiile au fost incluse în programul teatral al Capitalei Culturale Europene Pecs 2010.