Teologico-politicul, teologico-economicul şi teologico-culturalul

Cele mai mari abuzuri istorice au fost comise prin înţelegerea lumesc-grăbitoare a ţelurilor spirituale. Aşa au apărut fel de fel de religii politice.

Teologico-politicul, teologico-economicul şi teologico-culturalul

Cele mai mari abuzuri istorice au fost comise prin înţelegerea lumesc-grăbitoare a ţelurilor spirituale. Aşa au apărut fel de fel de religii politice.

Teologico-politicul a fost înţeles încă din vremea lui Pavel (de Pavel însuşi, desigur). Esenţa acestei gândiri? Să fie omul atent asupra faptului că el are a face politică pentru ca politicul să se poată dizolva, cândva, în spiritual.

Cele mai mari abuzuri istorice au fost comise prin înţelegerea lumesc-grăbitoare a ţelurilor spirituale. Aşa au apărut fel de fel de religii politice. Apogeul acestui grăpiş-târâş a fost secolul XX.

Teologico-economicul nu şi-a dat încă tratatele. Esenţa acestei gândiri se află în opera economistului Karl Polanyi. El constată că există câteva realităţi (munca, pământul, banii, cultura) care doar cu riscuri mari ar putea să fie transformate în marfă. Cuantificarea acestor realităţi este cu adevărat… cuantică. Nu i se potriveşte nicio metodă de calcul din logicul clasic cauzalitate-efecte.

Teologico-culturalul a fost gândit doar de Nietzsche, şi anume într-o operă mai degrabă poetică decât filosofică. Esenţa acestei gândiri? Vine vremea când tablele de valori ale moralităţii vor cere conştienţa responsabilă a omului, şi anume o conştienţă zeificată. Nietzsche n-a putut înainta până la numele adevărat al zeului. Heidegger, pe urmele sale, vorbea despre un zeu nou, dar nu l-a putut descrie. Ba, se pare, o vreme l-a identificat cu o manifestare demonologică.

Teologico-culturalul are a da, în viitor, greşeli ale grabei la fel de grave precât sunt cele care au transformat, azi, culturalul în marfă.

Cândva, cele trei forme ale teologicului împământenit au a-şi căuta echilibrele şi controlul reciproc, dar această armonizare are a fi cu atât mai târzie cu cât mai lentă are a fi înţelegerea adevăratei esenţe a libertăţii, care nu poate fi întemeiată pe arbitrariul din liberul-arbitru, ci doar pe necesitatea spirituală deja înţeleasă şi liber (iubitor) asumată. Da, libertatea este cu adevărat necesitatea înţeleasă, dar nu poate fi vorba de o necesitate înţeleasă ca acţionând doar în istorie ori doar în lumea materiei.

Dacă vrem o metaforă temporală, creştinul este ca un Făt-Frumos care creşte într-o sută de ani exteriori doar un an interior.
Are, aşadar, acum, doar 20 de ani interiori şi se află într-o criză de trecere către experienţa independenţei faţă de părinţi.

Cele mai tari ilustrări ale acestei vârste (Nietzsche, Heidegger) au fost ilustrări de tip cvasiateu. Dacă am putea înţelege teologico-politicul aşa cum l-a descifrat (încifrat) Pavel, am avea prilejul unui salt în puterea noastră de conştientizare. El spunea că abia din înţelegerea multor forme succesive de rău au să apară succesivele forme de bine. Spunea că există un Grăbitor rău şi un Întârzietor bun.

Distribuie articolul pe:

11 comentarii

  1. Ne folosim de citate, suntem filozofili nu filozofi ,vezi cazul Maretului de Cluj, traducem la greu,si asta ne este opera:”Pe nesimțite, cu fiecare cuvânt și notă muzicală, amintirea unora se coagula într-un mit modern al eroilor tragici. Și cu fiecare apel telefonic se adunau milioane și milioane de dolari într-o colectă menită a recompensa nu un om sau o familie, ci un spirit ce nu poate fi cumpărat cu nimic”

  2. Teoria ca teoria,dar practica te omoara!Astazi despre „teoria geamului spart”: dacă într-o clădire un geam spart nu este înlocuit imediat, în scurt timp alte geamuri vor ajunge să fie distruse”.Asa si cu crestinismul, care are prea multe „geamuri sparte”

    Vive le bouquiniste!

  3. „Teologico-politicul, teologico-economicul şi teologico-culturalul”…
    Omenirea, in cursul EVOLUTIEI sale (de 200.000 de ani), si-a CONCEPTUALIZAT CUNOASTEREA prin MITURI, MITOLOGII, RELIGII.
    Acum 2500 de ani, Omenirea a inventat FILOZOFIA ca modalitate de CUNOASTERE.
    Acum 500 ani, Omenirea a inventat STIINTA ca modalitate de CUNOASTERE. STIINTA este DEMOCRATICA si FALSIFICABILA/ VERIFICABILA de oricine. Deci, STIINTA are norme proprii etice si morale si are AUTO-CONTROL.
    Insa, APLICAREA rezultatelor STIINTEI in PRACTICA (in viata de zi cu zi) nu prea are norme ETICE si MORALE de AUTOREGLARE si poate aparea HAOTICA. De aceea SUNT necesare NORME CLARE de aplicare in viata economico-sociala (politica, economie si cultura).
    Privind retrospectiv, aceste NORME de APLICARE (etice si morale) pot reveni si juridicului, filozofiilor, religiilor.
    De aceea, ajungem la notiuni/NORME precum Filozofico-politice, filozofico-economice şi filozofico-culturale.
    De aceea, ajungem la notiuni/NORME precum Teologico-politice, teologico-economice şi teologico-culturale.

  4. Toți filozofii lumii au căutat un sens al vieții și o finalitate, dacă despre sensul vieții părerile sunt împărțite în privința finalității cam toți s-au blocat ,au eșuat. Liberul arbitru cu care am fost lăsați de Dumnezeu, ne dă posibilitatea de a alege, unii cred în Dumnezeu, alții ba! Vă place sau nu singura „filosofie” și trăire de viață care are și o finalitate este creștinismul, nu vă obligă nimeni să credeți, nu vă bagă nimeni cu sila in biserica cu atât mai puțin în rai, este alegerea voastră, puteți să vă trăiți raiul aici pe pământ, le puteți primi pe toate, dar nu uitați un lucru, viața e trecătoare și nimic din ce aveți nu puteți lua cu voi, așa că nu huliți dragi cititori efemeri, că nu știți când vine ceasul și vremea. Așa cum nu ați avut nici un aport,nici o influență la venirea voastră pe lume la fel nici plecarea voastră nu o puteți influența în vreun fel, și dacă totuși există un Judecător ce veți face?

  5. gelu Sfanta prostie Gelule. Studiaza nene,informeaza-te ,citeste istorie si nu ne mai aburi cu sfintii. Religia a provocat masacre, a insamantat ura,a desconsiderat femeia ,a inventat iadul ,a tinut omenirea timp de secole in intuneric. Acum ai livertatea sa alegi, sa vezi. Doar ignoranta voastra si nesimtirea a mai ramas din toate inchipuirile cu Dumnezeu.

  6. „Cel mai bun argument pentru o renaștere a filosofiei este acela că, dacă un om nu are o filosofie, i se vor întâmpla o serie de lucruri oribile. Va fi un ins practic; va fi un ins progresist; va cultiva eficiența; va crede în evoluție ; va face munca care se află cel mai aproape de el; se va dedica faptelor, nu vorbelor. Prăbușit, astfel, sub nenumăratele lovituri ale prostiei oarbe și ale sorții haotice, se va îndrepta, clătinându-se, spre o moarte abjectă, fără nici o altă mângâiere în afara unui pumn de lozinci; precum acelea pe care le-am înșirat deasupra.” G. K. Chesterton

  7. Eu privesc analiza prin diferenta uriasa intre cartea de baza religioasa si restul: biblia, vechiul si noul testanent si chiar ultimele modificari de la popa catolic! A ramas in picioare doar cartea de baza „coranul” din care s-au inspirat si, ulterior des modificat paragrafe dupa cum aveau intelegeri politic sau manipulare enoriasi.

  8. Sfantul Dumnezeu, Imparatul Ceresc si Iisus Hristos, Sfantul Duh si Sfanta Fecioara Maria sa alunge toti tradatorii de neam si tara, romani sau nu care doresc destramarea si impartirea teritoriala a Sfantei Noastre Romanii. Pe toti, romani sa nu care din posturile lor detinute in statul roman nu servesc, nu apara si nu lucreaza pentru binele si interesele Romaniei, ale poporului si ale neamului nostru romanesc. Toate aceste naparci sa nu-si mai gaseasca odihna si locul in hotarele existente ale Sfantei Noastre Romanii de astazi si daca nu iubesc Sfanta Noastra Romanie sa-si ia familiile lor si sa plece definitiv de pe aceste meleaguri, sa paraseasca Scumpa Noastra Tara pentru totdeauna. Asa sa ne ajuta Puterile Ceresti noua, romanilor ce te iubim din tot sufletul pe tine, Mama Noastra Sfanta Romanie. Amin, Amin, Amin!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.