Un miliard de euro pe autostrăzi care nu se văd

Compania de autostrăzi a făcut în perioada ianuarie-iulie plăți totale de aproape 4 miliarde de lei (peste 950 de milioane de euro), astfel că primele 50 de plăți reprezintă aproape 95% din banii pe care CNADNR i-a plătit în aceeași perioadă.

Potrivit bugetului de venituri și cheltuieli pe 2011, instituția are la dispoziție anul acesta circa 8,2 miliarde de lei (aproape 2 miliarde de euro) pentru cheltuieli, astfel că CNADNR mai are circa un miliard de euro de cheltuit anul acesta.

Cu un miliard de euro, cât a cheluit CNADNR în primele șapte luni, ar fi putut fi construiți între 160 și 260 de kilometri de autostrăzi, potrivit calculelor ZF care iau în considerare standardele de cost pentru constructia de astfel de drumuri. Potrivit acestor standarde de cost, prețul minimal pentru un kilometru de autostradă variază între 3,86 și 6,1 mil. euro, în funcție de relieful pe care ar urma să fie construit (ses, deal, munte).

Multe dintre companiile care au încasat bani în prima parte a anului, precum Euroconstruct Trading 98(controlată de Dan Besciu și Sorin Vulpescu), Straco Grup (frații Horpos) sau Romstrade (Nelu Iordache) au primit milioane de euro doar pentru întreținerea autostrăzilor și a drumurilor naționale.

Constructorul Spedition UMB, controlat de Dorinel Umbrărescu, a luat în perioada ianuarie-iulie 2011 cei mai mulți bani de la CNADNR, peste 177 de milioane de euro, suma fiind cu 10% mai mare decât cifra de afaceri pe care compania a raportat-o în 2011. De altfel, Spedition UMB a fost în ultimul an unul dintre campionii contractelor cu statul, în condițiile în care a câștigat proiecte de cel puțin 488 de milioane de euro, fiind astfel unul dintre cei mai activi jucători locali pe segmentul infrastructurii, potrivit unei analize ZF. Austriecii de la Strabag, care au încasat peste 100 de milioane de euro, dar și Romstrade, companie controlată de Nelu Iordache, care au primit de la CNADNR peste 70 de milioane de euro, completează podiumul celor mai mari plăți.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.