Artişti români pe simeze din ţară şi din străinătate

Mihai Horea, la Fabrica de Pensule

Sala Baril a Fabricii de Pensule din Cluj găzduieşte expoziţia de pictură Mihai Horea, ce va fi deschisă până în 22 ianuarie.

Mihai Horea (25 martie 1926, Petea, Transilvania – 27 ianuarie 2014, Bucureşti) este cunoscut ca unul dintre cei mai proeminenţi pictori abstracţi români. Şi-a început studiile în perioada postbelică cu Nicolae Dărăscu şi Camil Ressu, dar a fost cel mai mult influenţat de Alexandru Ciucurencu şi Mattis-Teutsch. Există mărturii că în perioada de formare a fost profund interesat de Arta culorii, tratatul lui Johannes Itten, recent tradus în limba română în acea vreme. Perioada matură a creaţiei sale arată o preocupare profundă în căutarea relaţiior armonice între tonuri, nuanţe, culori.

Cele câteva pânze care alcătuiesc expoziţia actuală de la Baril conţin o puternică amprentă a autorului lor: o candoare imaterială care ascunde, cred, obsesia de o viaţă a pictorului: a comunica incomunicabilul printr-o explorare nesfârşită a manifestărilor fizice ale limbajului.

Mihai Horea şi fascinaţia culorii

“Mihai Horea investighează culoarea într-o manieră care pare a-l conduce înspre o zonă de securitate emoţională, un soi de peace of mind, o linişte contemplativă. Paradoxal, acest refuz al oricărui dinamism («a sta, la el, era o ocupaţie», mărturiseşte undeva Anca Sârbulescu), manifestat prin aparentă monocromie a pânzelor sale, pare a-l conduce înspre o izolare suverană faţă de contemporaneitate. Dar însuşi refuzul acestor provocări, al ostentaţiilor cotidiene îl plasează pe artist într-o zonă de insecuritate, într-o tensiune teribilă.

Acesta este metafora lui Mihai Horea, metaforă îngrijit ascunsă într-o abundenţă barocă de nuanţe inefabile”, scrie Tiberiu Adelmann, co-fondatorul Galeriei Baril.

Început de an cu artă românească la Varşovia

Şerban Savu, Mănăştur

Galeria Dawid Radziszewski din Varşovia găzduieşte în prezent expoziţia personală a artistului român Şerban Savu, intitulată Mănăştur. Deschisă în finalul lui 2015, expoziţia poate fi vizitată până la 30 ianuarie 2016.

Proiectul, susţinut de Institutul Cultural Român de la Varşovia, cuprinde o serie de picturi noi, realizate special pentru evenimentul varşovian. Tema lor este viaţa cotidiană la periferia României contemporane, unul dintre motivele principale ale creaţiei lui Şerban Savu, pe care-l dezvoltă consecvent de mai mulţi ani. Relatările au, într-un anumit sens, un caracter universal, situaţiile ilustrate putând să se petreacă la fel de bine în Polonia, ca şi oriunde altundeva în Europa.

De la mutarea ei de la Poznań la Varşovia, în 2013, Galeria Dawid Radziszewski se află constant în topul celor mai interesante şi vizitate galerii private. Până acum doi ani, galeria a funcţionat în centrul cultural din Vestul Poloniei, pe parcursul a opt ani câştigând o importantă notorietate şi statutul de principal animator al vieţii artistice din Poznań. La fel ca acolo, galeria, care poartă acum numele cofondatorului său, Dawid Radziszewski, reprezintă un spaţiu de expunere comercial, deschis publicului larg, cunoscut, original, care reflectă cele mai importante fenomene din arta contemporană poloneză, invitând, totodată, să expună şi artişti internaţionali. De dimensiuni reduse, galeria iese din tiparul instituţiilor de artă tradiţionale prin modul aparte de funcţionare şi tendinţele prezentate.

“ContempL’art 3”, la Galeria de artă “Goldart”

Andreia Gliga, Dragoste

Pe simezele Galeriei Goldart artiştii Cornelia Căruntu, Andreia Gliga, Maria Jarda, Petre Chirea, Maia Stefana Oprea şi Samir Mihail Vancică vor expune, între 4 şi 15 ianuarie, o selecţie de lucrări cu teme ce surprind realităţi arhitectonice din Bucureşti, impresionism contemporan, abstract incandescent-sentimental şi sinteze stilistice ale timpului.

Cornelia Căruntu, Şapte

ContempL’art este un proiect al Casei de Licitaţii Goldart de susţinere a artei contemporane printr-o serie de expoziţii. Casa de licitaţii îşi propune astfel ca sintagma “artă că investiţie” să nu mai fie alăturată doar valorilor certe, confirmate,din arta modernă şi post-modernă românească, ci să includă şi artişti contemporani în afirmare.

Motto-ul proiectului ContempL’art, “Fii contemporan cu arta contemporană”, este o invitaţie de a investi în arta de azi, care va scrie istorie mâine.

„The Facets of Hyperconnectivity”, la Galeria ICR Berlin

Darie Dup, imagine publicată de Modernism

Anul 2016 se deschide la Institutul Cultural Român din Berlincu o expoziţie importantă de sculptură şi instalaţie – The Facets of Hyperconnectivity / Faţetele Hiperconectivităţii – care se va desfăşura în spaţiile galeriei proprii. Vernisajul va avea loc pe data de 8 ianuarie, la ora 19.00. Expoziţia va putea fi vizitată până pe data de 5 februarie.

Expoziţia colectivă de sculptură şi instalaţie The Facets of Hyperconnectivity, curatoriată de Simona Antoniu, este construită în jurul conceptului de comunicare; lucrările abordează teme precum comunicarea verbală autentică, desfăşurată în spaţiul offline, oralitatea, sondarea psihologică, empatia, intuiţia, lumea interioară, cea construită pe repere non-virtuale.

Irinel Moldoveanu, Perdea

În epoca tehnologiei, faptul de a fi conectat, de a fi online a devenit un imperativ, indiferent de eficienţa sau calitatea comunicării stabilite astfel. Ceea ce ar fi trebuit să fie un mijloc de comunicare, devine astfel un scop în sine, iar acest aspect aduce cu sine multiple modificări sociale şi culturale. Oralitatea internetului tinde a se substitui culturii tiparului, intervenind în mecanismele de gândire ale omului contemporan, altfel spus, determinând un anumit tip de spontaneitate, dar şi de rapiditate echivalentă adeseori cu superficialitatea, ori de comprimare şi generalizare a mesajului transmis.

Vor fi prezentate lucrări realizate de 9 artişti din România şi Franţa: Darie Dup, Vlad Basarab, Franz Galo, Gabriel Brojboiu, Georgiana Cozma, Adrian Moise, Irinel Moldoveanu, Marina Antoniu.

Marina Antoniu

Expoziţia The Facets of Hyperconnectivity a fost prezentată la Centrul Cultural „Palatele Brâncoveneşti”, Mogoşoaia, în perioada 10 – 31 mai 2015 şi face totodată parte dintr-un amplu proiect curatorial de artă vizuală desfăşurat de-a lungul a doi ani, care cuprinde o serie de evenimente culturale conexe precum conferinţe, expoziţii de artă vizuală, performance, workshop-uri, audiţii de muzică experimentală şi contemporană.

Evenimentul este organizat de către ICR Berlin, în colaborare cu Asociaţia Many Colors.

Proiectul este finanţat printr-un Grant oferit de Norvegia,Islanda,Liechtensteinşi Guvernul României.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.