La Televiziunea Română puteţi viziona…

Dacă e luni, e Teatru TV: “Profu’ de religie”

Cu ocazia Zilei Internaţionale a Tineretului (12 august), Casa de Producţie a TVR propune spre difuzare, în premieră la TeatruTV, un spectacol care stârneşte controverse, ce are în centru afirmaţiile unei adolescente şi modul în care sunt preluate, mestecate şi redate de societate şi mass-media – Profu’ de religie, un text rezultat din colaborarea dramaturgului Mihaela Michailov cu regizorul Bobi Pricop şi actorii din distribuţie.

Profu’ de religie este unul dintre cele mai de succes spectacole din aceşti ani ale Naţionalului craiovean: în 2014 a distins cu Premiul Publicului (locul al II-lea), la Festivalul de Teatru New plays from Europe de la Wiesbaden, cel mai mare festival de teatru contemporan din lume, iar regizorul Bobi Pricop a fost distins cu Premiul pentru regie (ex-aequo) la Festivalul de Teatru Scurt, Oradea, 2014.

Anul acesta, în luna iunie, spectacolul a fost prezentat pe scena Teatrului Shakespearian, una dintre cele mai noi şi moderne scene din Europa, în cadrul Sărbătorii Culturii Române la Gdańsk.

Recent, spectacolul a fost aplaudat de 600 de spectatori la cea de-a X-a ediţie a Festivalului de Teatru Tânăr IDEO IDEIS, care s-a desfăşurat la Alexandria în perioada 1-9 august.

Actriţa Romaniţa Ionescu a fost nominalizată pentru rol secundar la Premiile UNITER 2014.

Profu’ de religie abordează modul în care adevărul poate fi interpretat şi manipulat în diverse feluri astfel încât sensul său devine relativ. Credinţa într-un adevăr unic se sparge în zeci de bucăţi. La ora de religie, profesorul le cere elevilor să spună care este definiţia adevărului; de aici porneşte o adevărată dispută şi controversă: una dintre eleve, Mara, cu o imaginaţie peste media clasei, susţine că adevărul este relativ şi că fiecare om îşi are adevărul său.

După ora de religie, când Mara nu a putut să-şi impună punctul de vedere, o convinge pe una dintre colegele sale, Anca, de faptul că profesorul de religie a atins-o într-un mod necuviincios pe genunchi. Este felul în care un copil îşi ia revanşa asupra autorităţii, plutind între fantezia personală şi realitatea mistificată. Anca nu a văzut, de fapt, ceea ce s-a întâmplat sau ceea ce nu s-a întâmplat, dar se lasă convinsă şi chiar manipulată de Mara să redea faptele povestite dirigintelui clasei. Familiile copiilor îngroaşă confuzia, iar mass-media, din dorinţa de a da evenimentului propriu-zis un grad de veridicitate, va produce tulburări şi confuzii în plus. Reacţia adulţilor potenţează negativ confuzia copiilor într-o lume în care adevărul şi minciuna se subminează reciproc. Este războiul tuturor contra tuturor.

Ideea piesei /…/ e importantă nu doar ca problemă filosofică (ce e adevărul?), ci mai cu seamă în contextul conflictelor repetate între adevărul propovăduit de educatori (şcoală, biserică, familie) şi realitatea vieţii de şcolar. E aleasă ca teren al dezbaterii religia nu întâmplător, aici dogma fiind mai puternică, iar poziţionarea faţă de aceasta mai dificilă. Cu atât mai mult când e vorba de adolescenţă, vârsta «de ce»-urilor şi a crizelor identitare. (…) Felul în care autoarea, urmată de regizor, conduce aceste dialoguri tip anchetă creează în spectacol tensiune intelectuală (logică) şi dramatică. Suspansul, răsturnările de situaţie, surpriza, îşi joacă pe parcurs cartea, devenind un vehicul optim pentru conţinutul important de comunicat. /…/ Interesant din punctul de vedere al tehnicilor scrierii dramatice e că demonstraţia se menţine la nivelul discursului, autoarea incriminând de altfel aici comentariul, bârfa, care în societatea românească ajung cu uşurinţă la statutul de argument. La fel de false sunt şi referinţele livreşti, teoretice, dintr-un manual de religie dogmatic din care proful citează la intervale bine calculate de acţiune câte o poveste a cărei morală e contrazisă nonşalant de practică”, apreciază criticul Doina Pap.

Spectacolul a fost pus în scenă după ce un fragment din piesă a fost declarat câştigător la cea de-a treia ediţie a Concursului de proiecte pentru tineri regizori şi dramaturgi români iniţiat de Teatrul Naţional din Craiova.

Folosind la maximum efectele sonore şi avantajele filmării HD, echipa TVR a preluat acest spectacol născut din şi generator de controverse, spectacol plin de ritm şi tensiune.

…întâlnirea Mihaelei Michailov cu regizorul Bobi Pricop rezolvă dificultatea printr-un spectacol ieşit din nota comună, obişnuită. Tânărul regizor, confirmat ca personalitate în profesie şi prin Jocuri în curtea din spate sau Contra democraţiei, mânuieşte ca un maestru păpuşar personajele şi propunerea interpretării lor într-o convenţie originală. Profu’ de religie, o comedie amară, este un spectacol de «teatru adevărat» despre «adevărul» realităţii noastre, realizat de o echipă excelentă, conştientă de menirea teatrului în raport cu actualitatea şi cu publicul zilelor noastre”, scria Ileana Lucaciu.

12 august a fost declarată Ziua Internaţională a Tinerilor de către Adunarea Generală a ONU în 1999.

În sistribuţie: Marian Politic, Dragoş Măceşanu, Romaniţa Ionescu, Cătălin Vieru, Raluca Păun.

Echipa TV: Producţie – Cezarina Hărăbor, editor de imagine – Marius Rusitoru, director de imagine – Vlad Tănase, regizor muzical – Gabriel Scîrlet, regia tv – Gini Ignat, producător – Sînziana Miloşoiu.

Profu de religie poate fi vizionat luni, 10 august, la ora 20.10, pe TVR 2 şi TVR HD; în reluare, marţi, 11 august, ora 14.00 la TVR HD.

In memoriam Malvina Urşianu

Duminică, 9 august, TVR 2 aduce un omagiu Malvinei Urşianu, programând în cadrul ciclului Duminica filmului românesc două dintre creaţiile sale cinematografice: Trecătoarele iubiri, de la ora 14.10, şi Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu,de la ora 20.10.

Trecătoarele iubiri, produs în 1974, are semnate atât regia, cât şi scenariul de Malvina Urşianu. Muzica, de Tiberiu Olah, a avut ca punct de plecare versurile cântecului Poate nu trebuie de Nina Cassian. Distribuţia filmului este una de excepţie: cu George Motoi, Silvia Popovici, Gina Patrichi, Cornel Coman, iar subiectul este drama unei întoarceri acasă. George Motoi interpretează rolul unui arhitect român stabilit prin căsătorie în străinătate. Condamnat de o boală incurabilă, dar şi copleşit de dorul de ai lui, eroul hotărăşte să revină definitiv acasă. Aici, el se reîntâlneşte cu locurile natale, cu cei pe care i-a cunoscut, cu femeile pe care le-a iubit, cu ecourile peste ani ale celor întâmplate altcândva.

În filmul Întoarcerea Lui Vodă Lăpuşneanu, realizat în 1980, Malvina Urşianu reuneşte aceeaşi echipă de mari actori: George Motoi, Silvia Popovici, Cornel Coman – într-o interpretare de cu totul altă factură. Este vorba de filmul istoric ce descrie cea de-a doua domnie a lui Alexandru Lăpuşneanu, revenit în 1564 pe tronul Moldovei după un exil provocat de alungarea lui de către boieri. Este o luptă neîntreruptă cu aceştia pentru autoritate şi centralizare a puterii. Lăpuşneanu reacţionează sângeros la trădare şi, părăsit de toţi, sfârşeşte el însuşi tragic.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.