Trei expoziţii simultane dedicate marelui artist Paul Neagu

La 10 ani de la dispariţia lui Paul Neagu (1938 – 2004) la Londra, Fundaţia Interart Triade şi Paul Neagu Estate România readuc în sfera dezbaterii critice importanţa creaţiei artistului în istoria artei contemporane, printr-un proiect ce reflectă caracterul experimental şi diversitatea practicii sale, de la sculptură, desen, pictură, grafică şi performance la body art, instalaţie şi poezie. Intitulat Paul Neagu. (R)evoluţia formei, proiectul este gândit ca o manifestare amplă, incluzând expoziţii şi evenimente ce se desfăşoară în paralel la Timişoara şi Cluj-Napoca, în perioada 28 noiembrie 2014 – 18 ianuarie 2015, şi care va continua anul viitor cu noi manifestări.

Imagine din exterior

Programul a început la Galeria Jecza din Timişoara, cu expoziţia Paul Neagu. Obiecte regenerative, care a reunit 39 de lucrări din colecţiile dr. Sorin Costina, familia Neagu şi Ovidiu Şandor. Conceptul expoziţiei, propus de curatorul Horea Avram (istoric de artă şi profesor la Departamentul de Cinematografie şi Media, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), a evidenţiat dubla calitate regenerativă a artei lui Paul Neagu – „capacitatea de a regenera şi de a se regenera, de a fi simultan obiect şi subiect al propriei (re)configurări”.

Imagine din expoziţia de la Galeria Jecza. Foto Andrei Jecza

Expoziţia a fost completată de o prezentare documentară cuprinzând peste 80 de fotografii, afişe şi obiecte ce au aparţinut artistului, alături de un interviu filmat cu Paul Neagu în anul 1994, precum şi materiale video inedite.

În aceeaşi seară s-a celebrat şi dezvelirea lucrării pentru spaţiu public Double New Hyphen, realizate de către Fundaţia Triade după macheta artistului – donaţie Paul Neagu Estate România, în cadrul proiectului de sculptură Timişoara 21.

Paul Neagu. Obiecte regenerative, la Galeria Jecza. Foto Andrei Jecza

Pe 29 noiembrie, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, s-a deschis expoziţia Muchii infinite. Colecţia Mircea Pinte, realizată de Simona Nastac, curator şi critic de artă ce activează în prezent la Londra. Bazându-se pe materialul existent în colecţia Mircea Pinte, expoziţia a examinat dinamica repertoriului conceptual şi estetic dezvoltat de artist timp de 30 de ani, prin cele 64 de lucrări ale colecţiei: obiectele tactile din anii 1968-1970, seria de grafică în tehnici diverse Antropocosmos, lucrările de pictură Modern Energy Painting, sculpturile în lemn şi metal Hyphen, New Hyphen şi Starhead, precum şi varianta în bronz, de mici dimensiuni, a seriei Nouă staţiuni catalitice (numită Epagoge).

Secţiunea Documentare de la Galeria Jecza. Foto Andrei Jecza

Vernisajul a fost însoţit de lansarea catalogului Muchii infinite, ce reproduce toate lucrările colecţiei, alături de un studiu semnat de Simona Nastac şi o selecţie de versuri de Paul Neagu, dezvăluind sensibilitatea plurivalentă a artistului.

Paul Neagu. Opera ca o hermeneutică vizuală la Muzeul de Artă din Timişoara. Foto Andrei Jecza

Prima etapă a proiectului s-a finalizat pe 30 noiembrie, când, la Muzeul de Artă din Timişoara, curatoarea Ileana Pintilie (profesor la Universitatea de Vest, Timişoara) a deschis expoziţia Paul Neagu. Opera ca o hermeneutică vizuală. Prezentată în spaţiul muzeului timişorean, unde se află o sală dedicată permanent creaţiei lui Paul Neagu, expoziţia a reunit 63 de lucrări din colecţiile doctorului Sorin Costina şi ale familiei Neagu, precum şi o sculptură aflată în colecţia Muzeului de Artă Timişoara.

Muzeul de Artă din Timişoara. Foto Andrrei Jecza

Un catalog apărut în excelente condiţii grafice prezintă lucrările expuse într-un parcurs ce îmbină criteriul tematic cu cel cronologic, constituind un document ilustrativ pentru amplitudinea căutărilor iniţiate de Paul Neagu atât în câmpul vizual, cât şi în cel conceptual al artei.

Muchii infinite. Colecţia Mircea Pinte la Muzeul de Artă din Cluj. Foto Cristian Wunderlich Mihai

Aşa cum a precizat directorul Muzeului de Artă din Cluj-Napoca, Călin Stegerean, „deschiderea sincronă a două expoziţii Paul Neagu, la Timişoara şi Cluj, nu are doar o semnificaţie simbolică, la zece ani de la dispariţia artistului, nu exprimă doar o fericită convergenţă, ci arată dorinţa organizatorilor ca opera sa să fie integrată unui context adecvat […], reflectând originala şi surprinzătoarea noastră spiritualitate”.

Răspunzând iniţiativelor organizatorilor, în cursul anului 2014, Primăria Timişoara a decernat artistului Paul Neagu titlul de Cetăţean de Onoare al oraşului şi a dat unei străzi din oraş numele artistului.

Epagoge la Muzeul de Artă din Cluj. Foto Cristian Wunderlich Mihai

Proiectul Paul Neagu. (R)evoluţia formei va continua în prima parte a anului 2015 cu alte manifestări: editarea unui volum final cu lucrările artistului din spaţiul românesc, însoţite de studii, eseuri critice şi evocări esenţiale pentru o lectură actualizată a operei şi personalităţii artistului; un simpozion, ce va aduce la Timişoara specialişti interesaţi de posteritatea artei lui Paul Neagu, precum şi lansarea unei burse de cercetare asupra creaţiei lui Paul Neagu.

Toate imaginile: Copyright © Paul Neagu Estate România.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.