În aceste zile, contabilii de la firmele mari şi mijlocii încearcă să rezolve semnătura electronică. Aceştia caută cu disperare sau aşteaptă nerăbdători să cumpere semnătura electronică de la furnizorii acreditaţi spre a putea depune la Fisc declaraţiile lunare în format electronic, aşa cum solicită ANAF, printr-un ordin recent. Băieţii deştepţi au început să mişune.
Cererea mare de certificate înseamnă potenţial mare de câştig! Nu-i de mirare că peste noapte apar societăţi comerciale care vor să vândă certificate digitale pentru semnătură electronică. Pe neaşteptate, pe site-ul MCSI, la secţiunea Anunţuri, a fost publicat un anunţ (din data de 10.11.2010) de lansare a unei selecţii de auditori în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor de acreditare de către Societatea Comercială ALFATRUST CERTIFICATION S.A. Explicaţia acestei apariţii neaşteptate este extrem de simplă. Dacă nu eşti furnizor de certificate digitale şi în plus dacă nu eşti şi acreditat, semnătura electronică nu este acceptată de către ANAF.
La prima vedere, totul pare în regulă. La o privire mai atentă se observă că totul este cusut cu aţă albă. Este suficient să citim pe site-ul MCSI Legea semnăturii electronice şi ordinul ministrului care reglementează modul în care se face acreditarea. Ştiţi cum se numeşte acest ordin? „Ordinul Ministrului nr. 473/09.06.2009 privind procedura de acordare, suspendare şi retragere a deciziei de acreditare a furnizorilor de servicii de certificare.” Adică nu orice companie de pe stradă se poate acredita, ci numai una care este deja furnizor de servicii de certificare.
Pe site-ul MCSI, în Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare, găsim următorii furnizori:
– E-SIGN SOFTWARE SECURITY SA – şi-a încetat activitatea
– INTERNET DOMREG SRL – este furnizor de certificate simple
– TRANSSPED SRL – este furnizor de certificate calificate acreditat
– DIGISIGN SA – este furnizor de certificate calificate acreditat
– DIGITAL ID COMPANY – şi-a încetat activitatea
– CERTSIGN SRL – este furnizor de certificate calificate acreditat
Deci, surpriză, ALFATRUST CERTIFICATION S.A., la data de 19.11.2010, de fapt nu este între furnizorii de servicii de certificare, pur şi simplu pentru că nu figurează în Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare, publicat, conform legii, pe site-ul MCSI.
Am încercat să aflăm cine se ascunde în spatele acestei societăţi. A fi furnizor de servicii de certificare (presupunem prin absurd), tot în conformitate cu cerinţele legale, presupune publicarea online, pe un site, a listei cu certificatele emise. Unde este această lista? Pe Internet la adresa http://www.alfatrust.ro/ este o companie de imobiliare, iar la o căutare după „S.C. ALFATRUST CERTIFICATION S.A” nu am identitificat nici o adresă web pentru această companie. Un furnizor de servicii de certificare pentru semnătură electronică nu are cum să îşi desfăşoare activitatea dacă nu este online pe Internet şi cunoscut. Asta doar dacă nu îşi are sediul în sertarele SRI şi lucrează de zor numai acolo.
Cum e posibil să se lanseze o procedură de selecţie de auditori pentru acreditarea unui Furnizor care încă NU EXISTĂ? Nu este în Registru la această dată – am ataşat pagina luată de pe site-ul MCSI -, ba chiar am fost la un notar care să certifice, cu martori, că la data de 19.11.2010 (adică la zece zile după lansarea procedurii de selecţie), în Registrul publicat pe site-ul MCSI, ALFATRUST CERTIFICATION S.A nu figurează ca furnizor.
Răspunsul este că nu poate fi vorba de neglijenţă, ci de o fraudă. Este clar că această firma care, ne-am uitat şi la Registrul Comertului, nu a avut activitate până în acest an, din dorinţa de a intra pe piaţă cât mai repede, a trecut peste niste etape absolut obligatorii, astfel încât ajunge să fie în curs de acreditare, fără ca de fapt să fie furnizor de servicii de certificare simplă, nu mai zicem calificate, fără să fi emis măcar un certificat.
Şi această fraudă nu se putea face fără cooperarea cu nişte „băieţi deştepţi” din MCSI. Cine din MCSI a primit, conform legii, cererea companiei ALFATRUST CERTIFICATION SA de acreditare? S-a făcut verificarea documentaţiei depuse de aceasta? S-a verificat la această companie în locaţie că într-adevăr îndeplineşte condiţiile de a deveni furnizor de servicii de certificate calificate, până la a se trece la pasul de acreditare? Cine a semnat ordinul de lansare a procedurii de selecţie de auditori pentru acreditarea ALFATRUST CERTIFICATION SA fără ca aceasta să fie măcar furnizor? Iată câteva întrebări la care sunt necesare răspunsuri rapide şi clare, pentru că altfel oamenii nu vor avea încredere. Şi fără încredere, semnătura electronică nu face nici cât o ceapă degerată!