Am putea spune că octombrie şi noiembrie sunt printre cele mai importante luni din viaţa anticariatelor de artă şi a bienalelor. După ce şi-au închis recent porţile Bienala de Anticariat de la Paris, cea internaţională de la Roma şi cea de la Veneţia, începe o nouă stagiune a pieţei de artă, cu întâlniri ce nu trebuie ratate. Licitaţiile de artă din 2010 au fotografiat o masivă reîntoarcere a cumpărătorilor la achiziţiile de artă. În ceea ce priveşte arta veche, pare că totul se schimbă. Pe piaţa londoneză vechii maeştri au fost adjudecaţi în proporţie de 70%, achiziţiile efectuându-se la adevărata valoare în 90% din cazuri, astfel că au fost încasate 107 milioane de lire sterline numai la acest capitol, preferată fiind arta veche italiană. Să urmărim câteva dintre marile evenimente marcate din această perioadă.
Târgul calităţii de la New York

Bronz din galeria Koopman Rare Art
Pentru a înfrunta criza pieţei internaţionale este nevoie să punctezi asupra calităţii. Aceasta este reţeta galeriştilor londonezi Anna şi Brian Haughton, autorităţi legate de lumea artei şi anticariatului, care, de peste 20 de ani, dau viaţă principalului târg de artă american, The International Art &Antique Dealers Show. 62 de expozanţi dintre cei mai bine cotaţi în panorama internaţională vor propune o selecţie de opere, între 22 şi 28 octombrie, în „Park Avenue Armory”. Alături de ei sunt prezenţi experţi de diferite categorii care asigură autenticitatea valorii operelor expuse. „Există o balanţă superbă între expozanţi şi specialişti”, sublinia Edward Munves, preşedintele comisiei de vetting. „Acum se pot întâlni mai mulţi clienţi într-o săptămână decât în tot timpul anului”, declara Bernard Karr, titularul de la „Hyde Park Antiques”. De la desene la picturi, de la sculpturi la argintării, de la bronzuri la ceramici, de la bijuterii la ceasuri, de la covoare la ţesături, de la cărţi la manuscrise, de la piese de arheologie la mobilier…be greu să faci o selecţie. Atrag atenţia picturi din secolul al XVII-lea, cu subiecte mitologice, precum cele semnate de Giovanni Battista Crosato (1685-1758), de la galeria londoneză „Agnew’s”, specializată în pictură veche, pânzele foviste ale lui Manguin, Marquet, dar şi Matisse, ale galeriei pariziene „Fleury”, sculpturile de marmură din secolulul al XVII-lea şi al XVIII-lea propuse de newyorkerzii „David&Constance Yates”. Galeria „Ritter Antik”, fondată la Frankfurt în 1968, dar cu un sediu şi la New York, prezintă o casetă cu intarsii, stil Ludovic al XVI-lea, cu act de autenticitate, o magnifică pendulă neoclasică şi câteva încântătoare piese Biedermeier.

Ceas de Meissen
Galeria „Quadrifoglio” expune câteva fotolii veneţiene, adevărate piese de artă. Pentru a sărbători cea de a cincea aniversare a galeriei sale din Manhattan, „Jason Jacques” oferă o expoziţie dedicată influenţei artei orientale asupra artei decorative europene de la 1875 până la 1925. „Exotica” expune tot ceea ce poate fi mai minunat într-o colecţie de ceramică şi porţelan: vase, sculpturi realizate de artişti şi decoratori francezi precum Paul Jeanneney, cu forme şi subiecte tipice artei clasice asiatice, islamice şi medievale, precum o cutie din teracotă cu dragoni a lui Maurice Gensoli care aminteşte netsuké-urile japoneze. „Hyde Park Antiques” uimeşte printr-un cabinet din lac negru şi auriu, cu detalii din bronz aurit, „Blairman&Sons”, cu un alt cabinet englezesc din prima jumătate a secolului al XVIII-lea, din abanos, cu decoruri în lac, bronz aurit şi papier maché. Între argintăriile expuse, o preţioasă fructieră în argint aurit, marcată cu acvila Imperiului Rus, datată Sankt Petersburg 1785, se află în galeria newyokezului „A la Vieille Russie”. O pereche de candelabre Ludovic al XVI-lea de Henri Auguste, un serviciu de vin şi o delicată supieră pot fi admirate în galeria londonezului „Koopman Rare Art”, un set rar de bomboniere şi un serviciu de masă pentru peşte, create de Georg Jensen, sunt expuse la „The Silver Fund”. Galeria „Ariadne” propune un splendid medalion bizantin cu imaginea lui Christos şi a Fecioarei, din secolul VI î.Ch., dar şi doi lei în biscuit de Sèvres, în standul de la „Brian Haughton Gallery”. La „Otto Naumann” se reîntorc tradiţionalele întâlniri cu marile capodopere ale sculpturii europene propuse de Tomaso Brothers, doi fraţi de origine italiană, Dino şi Giovanni Raffaello aduc în galeria lor din Mare Britanie, de la Leeds, piese de marmură şi bronz din perioada renascentistă şi din cea neoclasică. Între principalele opere expuse amintim şi statuia în teracotă a artistului Joseph Willems, datată 1736, o lucrare insolită pentru acea perioadă, alături de bustul în marmură al împăratului roman Caracalla, realizat în 1757 de Joseph Klaus.

Otto Naumann, Caracalla
Impresionează şi un basorelief în marmură reprezentând un profil de femeie de la galeria lui „Vincenzo şi Gian Gerolamo Grandi”, datat 1520, alături de un cap de heruvim în bronz al lombardului Guglielmo della Porta, de la 1534. Înte alte opere în bronz, amintim şi o delicioasă figură de heruvim care călăreşte un delfin, al lui Francesco Fanelli, şi un impozant Laoconte florentin, sfârşitul secolului al XVII-lea, care şi-a păstrat lacul roşu original.
O întâlnire între artă, bucătărie şi un vin bun

Gerolamo Giovenone, Madona cu Pruncul
Bienala anticarilor de la Torino va fi găzduită în maiestuoasele spaţii ale Regiei de Venaria Reale, între 23 octombrie şi 3 noiembrie. 40 de galerii şi 50 de anticari din toată lumea îşi vor etala operele prestigioase, mărturii ale unui vast patrimoniu de artă, piese autentice şi certificate, ce vor face faţă colecţionarilor din ce în ce mai cultivaţi şi mai buni cunoscători, care îşi impun cu rigoare alegerea. Operele vor fi expuse în spaţiile de la Scuderia Grande, care găzduia peste 160 de cai, şi de la impozanta „Citroniera Juvarriana” (proiectată ca o seră ce trebuia să găzduiască numeroşii lămâi ornamentali ai Palatului), pe o suprafaţă de 4.000 de metri pătraţi. Construită începând de la jumătatea secolului al XVI-lea, Venaria Reale, unul dintre cele mai prestigioase palate din Europa, asemănător Versailles-ului, situată într-un parc de peste 60 de hectare, restaurată, atrage în luna octombrie peste15.000 de vizitatori, atraşi de impunătoarele arhitecturi baroce, semnate de Garova, Castellmonte şi Juvarra.

Giovanni Battista Crosato, Răpirea Europei
Printre operele care vor putea fi admirate şi, de ce nu, achiziţionate, amintim: „Portretul domnişoarei Marthe” de Auguste Renoir, „Ultima privire în oglindă” a lui Giovanni Boldini, „Napoli. Privire de pe Darsena a galeriei Gaspar Van Vittel”, „Madona cu pruncul”, datată 1369, a lui Francesco di Ser Cenni, cât şi opera cu acelaşi subiect a lui Gerolamo Giovenone, „Christo di Pieta”, în lemn sculptat, al Maestrului Trognano, „Femeie cu chitară” a lui Felice Casorati, „Red radiotion”, un ulei de Max Bill, „Capriciu pe un port al Mediteranei”, semnat de Luca Carlevarjis, dar şi piese de mobilier rare, precum un secretaire de la 1740, decorat cu motive chinezeşti aurite, un manuscris rar francez de la 1480. Suscită interesul numeroase piese de mobilier, unele atribuite pictorului Pietro Massa, recognoscibile prin gustul său rafinat, altele, în stilul Barocului piemontez, precum o oglindă cu o ramă barocă din 1760, cu motive roccailles, cu frunze, flori şi volute aurii. O pereche de îngeri de la 1540, în lemn sculptat, lăcuit şi policromat, cu veşminte în papier maché, un splendid candelabru în bronz aurit, patinat, din prima jumătate a secolului al XIX-lea, operă a lui Claude-François Rabiat, dar şi câteva orologii, printre care unul în stilul „pendulă cu negru”, cu titlul „Călătorie în caleaşcă”, creat de Jean Simon Deverberie (1764-1824), piesă inspirată de perioada africană, completează bogata ofertă.

Piesă de mobilier de la Venaria Reale
La Venaria Reale se întâlnesc numeroase restaurante şi osterii cu o rafinată bucătărie tradiţională, pentru gurmanzi, precum „În dulcele stil nou”. Venaria este inserată într-o arie viticolă renumită, unde vizitatorii pot degusta produsele podgoriilor locale.
Gotha, un mare muzeu, tot în vânzare

Giovanni Boldini, Ultima privire în oglindă
Peste 60 de anticari provenind din întreaga Europă vin la Bienala Internaţională a Anticariatului de la Parma, singurul târg de artă care are un comitet ştiinţific ce alege operele ce vor fi expuse pentru a-i asigura pe colecţionari de înaltul nivel al lucrărilor. Totodată, va fi şi un mare Seminar internaţional despre piaţa de artă. În acest an, spaţiul este fastuos decorat de scenograful italian Pier Luigi Pizzi, care s-a inspirat din rigoarea neoclasicului arhitect francez Enneamond Alexandre Petitot, personalitate din zona Parmei, care şi-a lăsat în capitala Ducatului stilul său inconfundabil, dar şi din simplicitatea stilului Ludovic al XVI-lea. Expoziţia internaţională de anticariat, un prestigios eveniment care se desfăşoară între 6 şi 14 noiembrie la Parma, de peste 20 de ani, a reuşit să cucerească numeroşi colecţionari, galerişti şi negustori de artă. Pe o suprafaţă de aproximativ 2.000 de metri pătraţi, ea va include secţiuni de pictură, sculptură, mobilier, covoare, obiecte de artă şi bijuterii, recreând un parcurs între stiluri şi epoci, în galerii specializate. Între operele ce vor fi expuse amintim doar Botticelli, Mantegna şi Parmigianino.
Highlights-ul münchenez

IFAADS – Hyde Park Antiques, piesă de mobilier stil Charles II
O paradă de opere de artă, de un înalt nivel, se înregistrează, între 22 octombrie şi 1 noiembrie, la „Highlights”, celebrul târg de anticariat de la München, fondat în 1956, care, după 20 de ani, se întoarce în magnificele săli de la „Haus der Kunst”, monumentalul muzeu de arhitectură inaugurat în 1937. Satisfăcuţi de acest rezultat sunt nu numai organizatorii, dar şi expozanţii. Noul sediu a fost regândit de către arhitectul danez Tom Postma, unul dintre designerii de expoziţii care şi-au pus amprenta şi asupra TEFAF-ului de la Maastricht şi Art Basel. „Este o expoziţie creată de dealeri pentru dealeri”. Atent de a menţine un echilibru între tradiţie şi inovaţie, Tom Postma a proiectat în monumentalele spaţii ale muzeului standuri luminoase şi deschise pentru a facilita relaţiile între expozant şi public, menţinând spiritul highlight. Protagoniştii acestui scenariu sunt 50 de expozanţi de top class, în special galerişti din ţările de limbă germană, dar şi numeroase prezenţe internaţionale. Între acestea, un oaspete de peste Ocean, „Blumka Gallery” din New York, specializat în opere de artă medievală, renascentistă şi barocă, cu nenumărate lucrări în fildeş, sculpturi lejere în piatră şi teracotă, mobilă şi ceramică. De la Milano soseşte o renumită galerie, „Silvano Lodi&Due”, cu pictură veche şi modernă. De la Torino, „Bottega di San Luca”, cu prestigioase ceramici, de la Roma, „Paolo Antonnacci”, specializat în vedute din secolul al XVIII-lea. Vasta selecţie cuprinde opere din perioada antichităţii până la cea contemporană, în principalele sectoare: pictură, sculptură, porţelan, argintărie, bijuterie, ţesături, fotografii, atingând chiar anumite genuri mai particulare, precum manuscrisele medievale, prezentate de galeria elveţiană „Antiquariat Bibermühle”, spre bucuria bibliofililor, sau obiecte de „kunstkammer”, ale galeriei „Georg Laue” din München, cu obiecte renascentiste şi baroce de calitate muzeală. Pasionaţii de artă europeană se pot îndrepta către „Kunst Dierking” din Köln, care cuprinde atât artă africană, dar şi din Oceania şi America de Sud. Nume care au o garanţie sunt şi cele ale lui „Jean-David Cahn” pentru artă veche, „Beck&Eggeling” pentru impresionişti şi expresionişti. De un înalt nivel şi piesele din porţelan şi ceramică ale galeriilor „Enrico Caviglia” din Lugano, „Röbbig” din München şi „Luis Alegria Ida”, din Porto. Cu siguranţă, pictura „Fete blonde” a lui Emil Nolde, dar şi relieful roman de la sfârşitul secolului al III-lea, un magnific porţelan de Meissen, din 1736, dar şi un lampadar din prima jumătate a secolului al XIII-lea de la Torino îşi vor găsi cumpărători în rândul colecţionarilor.
Starurile marmurei şi ceramicii

Maestrul din Trognano, Cristo di Pieta
Fascinante jocuri de lumină pătrund în marmurile sculptate şi în clar-obscururile basoreliefurilor a peste 30 de piese din secolele XV-XVIII, ce pot fi admirate în galeria „Ratton-Ladrières”. Câteva evocă scene istorice, altele, scene religioase sau inspirate de mitologie, precum „Faunul cu capră”, al lui Jacques François Saly (1717-1776), realizat în marmură albă, după o sculptură antică aparţinând regelui Spaniei. Opera a fost expusă la Paris în 1750, iar aprecierea a fost atât de mare încât artistul a deschis porţile Academiei Regale de Pictură şi Sculptură. Pentru graţia şi eleganţa desenului, ea a fost prezentată lui Ludovic al XV-lea şi curţii sale în 1751. Între alte opere expuse, încântă o sculptură a lui Pierino Da Vinci (1520- 1553), nepotul lui Leonardo. Una dintre operele în marmură, aflată în expoziţie, prezintă doi amoraşi ţinând un peşte. Este una dintre operele care au împodobit fântânile Vilei Medici de la Castello, în apropierea Florenţei, considerată o capodoperă a arhitecturii renascentiste. Şi surprizele continuă cu „Bustul lui Cezar”, în teracotă, de Joseph Charles Marin (1759-1834), elevul celebrului Clodion, care obţine Marele Premiul al Sculpturii în 1801, împreună cu notorietatea de a fi alături de Luciano Bonaparte, fratele lui Napoleon, care-l admira pentru rigoarea şi severitatea pieselor sale. O altă piesă, de o rafinată frumuseţe, este un basorelief reprezentând un medalion în teracotă, modelat de Alessandro Algardi (1598-1654).
„Louvre des Antiquaires” găzduieşte până în 24 decembrie o expoziţie dedicată celebrului ceramist Bernard Palissy (1510-1589), celebrând 500 de ani de la naştere. Pentru prima dată sunt reunite peste 300 de opere ale maestrului, din importante colecţii private. Filosof, geolog şi umanist, Palissy a fost un inventator al stilului „rustiques figulines”, decorate cu elemente din natură, modelând şerpi, broaşte, greieri, insecte şi nenumărate vegetale cu grija unui mare orfevru. Numeroşi colecţionari, printre care scriitori, artişti, personalităţi din lumea culturii au rămas uimiţi de extraordinara personalitate a acestui „maître grottier”, care a rămas un punct de referinţă al acestui gen.