S-a inaugurat recent, la Accademia di Romania din Roma, seria de manifestări „Spazi Aperti 2010” (Spaţii deschise). Printre nenumăratele evenimente incluse se numără şi „Festa dell’Architettura di Roma”, care are şi o componentă românească. Două tinere arhitecte, Ana-Maria Goilav şi Laura Ilie (rezidente la Accademia di Romania în calitate de bursiere „Vasile Pârvan”), expun câte un proiect de mare interes.
Arh. Ana-Maria Goilav propune „Oraşul ce nu se schimbă. Liturghia perpetuă”, un video a cărui proiecţie a avut loc în interiorul Mausoleului Santa Constanza, una dintre bijuteriile de arhitectură antică, din secolul al IV-lea, ale Romei. Opera se inspiră din fenomenul actual al bisericii reversibile, al capelei catolice încredinţate comunităţilor ortodoxe. Timp de câteva ore, pe durata liturghiei ortodoxe, pereţii lasă locul unei abundenţe de icoane, iconostasul intervine între credincioşi şi altar, încăperea se îmbogăţeşte cu covoare şi perdele. La terminarea liturghiei locul îşi reia înfăţişarea de dinainte. De la acest fenomen se naşte ideea de a „îmbrăca” cu fresce pereţii goi ai sanctuarelor romane pentru câteva ore, pe durata liturghiei bizantine.

Arhitecta Laura Ilie realizează o analiză a limbajului arhitectonic al clădirii Accademia di Romania, în contextul „Expoziţiei Internaţionale din 1911 de la Roma”. Să ne aducem aminte că la 27 ianuarie 1928 se punea piatra fundamentală a noii clădiri din Villa Giulia, în vecinătatea Villei Borghese, vizavi de Belle Arte, în prezenţa lui Nicolae Titulescu, iar inaugurarea oficială a avut loc în 1933. Pe frontispiciu este înscris: POPULUS DACO-ROMANUS HANC SEDEM IN URBE AETERNA LITTERIS ET ARTIBUS FACIENDAM CURAVIT (Poporul Daco-Roman a construit acest lăcaş în Cetatea Eternă în folosul literelor şi artelor). În 1935, biblioteca depăşea numărul de 10.000 de volume, periodicele ajungând la numărul de 187. În 1943 biblioteca avea peste 13.000 de volume.
Ana-Maria Goilav şi Laura Ilie au participat, alături de o serie de tineri arhitecţi străini rezidenţi la Roma, la expoziţia de la Tempio di Adriano (Templul lui Hadrian), în cadrul proiectului „Foreign Architects in Rome” al aceleiaşi Festa dell’Architettura di Roma ediţia 2010. Expoziţia este organizată cu suportul Institutului Cultural Român şi sub patronajul Assessorato alle Politiche Culturali e della Comunicazione al Primăriei din Roma.
The Vagabond Can’t Draw
Instalaţii, performance, pictură, sculptură, arhitectură, fotografie, muzică, dans, toate incluse sub genericul „Spazi aperti” ce se desfăşoară între 10 şi 24 iunie.
Sub genericul „The Vagabond Can’t Draw”, organizatorii s-au oprit, în această a opta ediţie, la tema graniţei, a hotarului înţeles ca loc complex, în care identităţile intră în confluenţă pentru a se amalgama sau pentru a se respinge. O suită de evenimente dă diverse interpretări conceptului de frontieră. Firul roşu al programului multidisciplinar al acestor „Spaţii Deschise” este ideea că lumea artei are reguli de acces precise, întocmai ca oricare teritoriu fizic. Doar Puterea poate stabili frontierele pentru a controla libera circulaţie a persoanelor, artistul – prin tehnicile sale ludice – sugestionează publicul şi îi orientează raportul cu opera. Aşa cum „limes”-ul politic marchează uneori diferenţa dintre călătoria turistului şi fuga vagabondului, tot astfel opera de artă poate fi expresie a multiculturalităţii sau a integralismului. Pentru a simula acest pasaj de la dimensiunea cotidiană la cea artistică – în trecerea pragului de la Accademia de pe teritoriu italian pe cel românesc -, publicului i se va elibera, pe bază unor criterii surpriză, o „VIZĂ” de intrare sub forma unui bilet roşu sau verde, bilet care va determina şi traseul vizitatorului pe parcursul expoziţiei.
Programul include forme de reprezentare artistică atât vizuală, cât şi muzicală. Protagonişti vor fi treizeci şi patru de artişti vizuali (30 străini şi 4 italieni) provenind din întreaga lume, cât şi din academii şi institute culturale străine din Roma.
Startul evenimentelor a fost dat de premiera spectacolului de dans contemporan „Cvartet pentru o Lavalieră”, în regia Vavei Ştefănescu, realizat de Centrul de Dans Contemporan din Bucureşti, şi de concertul de muzică electronică-gypsy a formaţiei „Shukar Collective”, formaţie de artişti romi care a entuziasmat publicul la recentele festivaluri din Brighton şi Londra.

Publicul a fost cucerit şi de performance-ul muzicienei şi autoarei de instalaţii din SUA, Terry Adkins, al cărei recital a propus o sculptură-instalaţie în interacţiune cu muzică la saxofon, cu un video şi cu fragmente de texte literare, recitate cu participarea publicului.
În seara de 24 iunie, în încheierea acestui simpozion, va avea loc un one-man show al dansatorului şi coregrafului Eduard Gabia, protagonist al filmului „Cover Boy”, realizat de regizorul Carmine Amoroso. În aceeaşi seară va recita actriţa Monica Samassa, interpretă în filmul „Mare Nero”, realizat de Roberta Torre.