O decizie a Guvernului vizează consumatorii casnici şi firmele care și-au montat panouri fotovoltaice. În timp ce USR acuză Executivul că inventează o nouă taxă în plină criză energetică şi spune că va sesiza Comisia Europeană, Ministerul Energiei se apără. În plus, analiștii susțin că e o furtună într-un pahar cu apă. Despre ce este vorba? ”Art. 21(3) din proiectul de OUG incriminat (care implementează cu mare întârziere Directiva 2018/2001) prevede că prevede că autoritățile (Guvernul, ANRE) pot introduce taxe și tarife nediscriminatorii (adică la fel că pentru energia cumpărată) pentru prosumatorii care îndeplinesc cel puțîn una din următoarele condiții:
i) au primit bani de la stat că să își monteze panourile, dar doar dacă astfel de tarife nu subminează viabilitatea proiectului (tare sunt curios cum vor arată normele!);
îi) puterea instalată depășește 30 Kwh (adică, nu prea vorbim de casnici aici, că nu ai cum să pui pe casă atâtea panouri).
Mai e și o a treia condiție, și anume că puterea instalată totală la prosumatori să depășească 8% din puterea instalată totală în România, din 2026. Asta este exclus să se întâmple la noi!” susține avocatul specializat pe fiscalitate Gabriel Biriș
Ministerul Energiei susține că Guvernul României a transpus Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 (reformare) privind promovarea utilizǎrii energiei din surse regenerabile. Modificările erau necesare a fi realizate având în vedere că România risca să intre în procedură de infringement (riscul de sesizare a Curții de Justiție a Uniunii Europene în cauza 2021/0333).
Prin Directiva (UE) 2018/2001 s-a instituit un obiectiv obligatoriu la nivelul Uniunii Europene care să urmărească o pondere de cel puțin 32% a energiei din surse regenerabile în consumul final brut, obiectiv pentru a cărui îndeplinire este necesară încurajarea în continuare a dezvoltării de tehnologii de producere a energiei din surse regenerabile și implicit conferirea de stabilitate și predictibilitate investitorilor în domeniu.
”Încurajăm producerea de energie regenerabilă, creșterea numărului de prosumatori, inclusiv prin finanțări din bugetul național, din PNRR sau Fondul pentru Modernizare și reamintim că prin adoptarea OUG 143, din decemebrie 2021, ordonanța ce a introdus posibilitatea compensării cantitative a energiei produse de prosumatori, numărul acestora a crescut exponențial în cursul anului 2022”, susține Ministerul.
Ordonanța de urgență vine cu o serie de clarificări legislative, tocmai pentru a încuraja acest tip de investiții, iar în ceea ce privește introducerea unei taxări a prosumatorilor precizăm următoarele aspecte extrem de importante: Ca regulă generală prosumatorii nu plătesc nicio taxă, însa Directiva 2018/2001 vorbește de introducerea unei taxe pentru prosumatori în anumite condiții, acestea regăsindu-se la art. 21 din Ordonanță.
Autoritățile administrației publice centrale și ANRE aplică taxe și tarife nediscriminatorii și proporționale prosumatorilor de energie din surse regenerabile, în legătură cu energia electrică din surse regenerabile autoprodusă de aceștia care rămâne în spațiile lor într-unul sau mai multe din următoarele cazuri:
a) dacă energia electrică din surse regenerabile autoprodusă este sprijinită efectiv prin intermediul unor scheme de sprijin, numai în măsura în care nu sunt subminate viabilitatea economică a proiectului și efectul de stimulare a unui astfel de sprijin;
b) de la data de 1 decembrie 2026, dacă puterea instalată în centralele electrice ale prosumatorilor depășește 8% din puterea totală instalată în capacitățile de producție de energie electrică la nivel national și dacă se demonstrează, prin intermediul unei analize cost-beneficiu, efectuată de ANRE printr-un proces deschis, transparent și participativ, că dispoziția prevăzută la alin. (3) lit. (b) fie a avut drept rezultat o sarcină disproporționată semnificativă pentru sustenabilitatea financiară pe termen lung a sistemului electric, fie creează un stimulent care depășește ceea ce este necesar în mod obiectiv pentru a obține o utilizare rentabilă a energiei din surse regenerabile, precum și că o astfel de sarcină sau un astfel de stimulent nu ar putea fi minimizat prin întreprinderea altor acțiuni rezonabile; sau
c) dacă energia electrică din surse regenerabilă autoprodusă este produsă în instalații cu o putere totală instalată de energie electrică de peste 30 kW;
Astfel, posibilitatea introducerii unei taxe este îndepărtată, în orizontul de timp al finalului anului 2026 și presupune îndeplinirea mai multor condiții. Mai mult, la nivelul Comisiei Europene și a Parlamentului European, se discută despre revizuirea acestei directive prin pachetul Fit for 55, directivă ce va aduce alte modificări în sensul accelerării implementării energiei regenerabile și a promovării acesteia.
OUG a fost adoptată după ce a fost avizată de către Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, Ministerul Justiției, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării. OUG poate fi modificată în Parlamentul României, prin respectarea procedurilor parlamentare.
USR a transmis duminică, 4 decembrie, că Guvernul condus de Nicolae Ciucă a emis în seara de dinaintea minivacanței de Ziua Națională, „noaptea ca hoții”, o ordonanță de urgență care „inventează o nouă taxă în plină criză energetică: taxa pe soare”. Potrivit USR, taxa pe soare îi vizează pe cei care au cheltuit bani pe panouri fotovoltaice. Concret, „cetățenii și firmele vor fi obligați de stat să monteze contoare speciale, diferite de contoarele legate la rețelele naționale de energie, doar pentru a putea fi taxați pentru energia produsă de ei și consumată tot de ei”.
					
                      
                      
                      
                      
                      
                      
					
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
Articolul tinde sa-i ia apararea ministrului energiei si sa imparta raspunderea unui intreg pomelnic de co-semnatari ai ordonantei, aratand cu degetul spre UE ca fiind vinovatul de serviciu care a dat directiva 2018/2001. Numai ca aceasta directiva NU OBLIGA statele sa introduca „taxa pe soare”, asa cum rezulta din articol.