Nud și echilibru

Arta feministă românească în Italia

Marilena Preda-Sânc, Modules, 1981, bronz - prin amabilitatea artistei şi a galeiri Eastwards Prospectus

Galeria Eastwards Prospectus participă în această săptămână la Artissima (Torino, 3-5 noiembrie), cel mai important târg de artă contemporană din Italia, cu o prezentare a unor lucrări de referință din practica Marilenei Preda-Sânc.

Vizitatorii târgului le vor putea descoperi în secțiunea Back to the Future, dedicată la această ediție redescoperirii unor artiști activi în anii ’80, arată un comunicat de presă.

Prezentarea din standul Eastwards Prospectus se va axa pe seriile de lucrări Modules și Body-Space, ambele realizate pe parcursul deceniului menționat. „Una dintre primele exponente ale mișcării feministe în România, Marilena Preda-Sânc era deja în anii ’80 un nume important pe scena artei est-europene“, spune Anna Daneri, coordonatoarea board-ului curatorial al secțiunii Back to the Future. „În seria Modules, formele arhitecturale se află într-un echilibru precar din cauza structurii lor interne, afectate de crăpături și fisuri, dar adesea și din cauza poziționării lor pe muchie, probabil pentru a sugera fragilitatea contextului politic și condiția individuală a artistului. Seria Body-Space, din aceeași perioadă, mizează pe contraste: este vorba despre un grup de colaje în care desenele realizate cu markerul sunt suprapuse unor fotografii nud ale artistei. Desenele, similare cu structurile modulelor, dezvăluie analogia dintre corp și arhitectură, precum și posibilitatea de a transforma corpul feminin într-o unitate de măsură a realității“, adaugă curatorul.

Marilena Preda-Sânc, Body-Space, 1984 – intervenţie cu cerneală pe gotografie, prin amabilitatea artistei şi a galeriei Eastwards Prospectus

Profesoratul artistic

Potrivit prezentării oferite de galerie, Marilena Preda-Sânc (născută în 1955) face parte din generația anilor ‘80 și este una dintre primele reprezentante ale feminismului în arta contemporană din România. Profesor la Universitatea Națională de Arte București, a expus, printre altele, la Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Brukenthal din Sibiu, Muzeul de Artă din Cluj, MUMOK Viena și Frauenmuseum din Bonn. Lucrările ei se află în colecții muzeale ca MNAC, Muzeul de Artă din Oradea, Albertina Art Collections din Viena, Kunsthalle Nurnberg și Centro d’Arte Spaziotempo din Florența, precum și în colecții private din Austria, Belgia, Canada, Franța, Germania, Grecia, Olanda etc.

Ajuns la a 24-a ediție, Artissima va reuni 206 galerii din 31 de țări. Actuala ediție marchează câteva noutăți, precum o secțiune nouă, Disegni, care se alătură celor șase deja existente, și un proiect expozițional special, „Deposito d’Arte Italiana Presente“, ce constă în lucrări ale unor artiști italieni realizate începând cu 1994, anul înființării Artissima, și până astăzi. Anul trecut, târgul a avut peste 50.000 de vizitatori, arată comunicatul de presă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.