Cuc amenință, dar problemele sunt în altă parte

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, s-a răstit la constructorii loturilor doi și trei din segmentul de autostradă Lugoj-Deva și i-a amenințat, de față cu camerele de luat vederi, că dacă nu vor fi respectate termenele de execuție, contractele vor fi reziliate. ”Vreți să faceți autostrăzi și faceți șanțuri vorbim de șanțuri eu vă spun asta, dacă nu le faceți, ce pretenții să mai avem să finalizați lucrările. Eu vă spun, nu parlamentez, nu mai discut, lucrurile sunt simple: 31 iulie, dacă nu, domnule director reziliați contractele (adresâdui-se lui Ștefan Ioniță, directorul Companiei de Autostrăzi, n.r.) Vede cineva că tot Guvernul vrea să avem autostrăzi în România au înțeles toate formele chestiile astea dacă nu le înțeleg atunci luăm măsurile care le luăm și chit că durează un an de zile construcția până vin alți constructori serioși asta facem și vin alți proiectanți și rezolvăm toate problemele în țara nu se poate venim să ne rugăm să lucreze”, a spus Ministrul Transporturilor. Lotul II este executat de Asocierea Salini Impregilo Spa şi SECOL SA iar lotul III de Asocierea Teloxim Con SRL – Comsa SA – Aldesa Constructiones SA – Arcadis Eurometudes SA.

Dincolo de spectacolul mediatic, realitatea stă un pic diferită pentru că problemele principale țin de autorități. Pentru nouă kilometri din totalul de 55 de km. cât va avea Lugoj-Deva nu există constructor. Este vorba de secțiunea E din lotul II, acolo unde există tunele. Până în prezent nu s-a organizat nicio licitație. La căpătul lotului III, la descărcarea de la Holdea, Guvernul a greșit expropierile. De exemplu, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) îl va expropria pe Ioan Runcan, locuitor al comunei Lăpugiu de Jos, din județul Hunedoara, pentru realizarea autostrăzii Lugoj-Deva, cu toate că proprietatea acestuia se află la aproximativ un kilometru mai la nord de traseul autostrăzi. În zona comunei nu există niciun nod rutier, Holdea fiind la kilometri buni de terenul omului. Potrivit Hotărârii de Guvern de expropriere, 459/2017, Runcan urmează să fie expropiat de 61 de metri la numărul cărții funciare 61735, teren pentru care va primi 56 de lei și 12 bani. Numărul corect al cărții funciare este 61835, spun membri ai forumului peundemerg.ro care au sesizat cazul. Eroarea a fost sesizată încă de acum șapte luni când a fost publicat proiectul de HG. Tot la Holdea nu există un act adițional prin care să fie adăugată în contractul existent (nu era prevăzută inițial). Pe lotul IV, există și azi numeroase linii de înaltă tensiune pentru care nu sunt făcute formalitățile de relocare (de către minister și companie) și blochează lucrările. Pe acest lot a fost constatată o peșteră cu lilieci care a ține în loc construcția, însă nu s-a început relocarea ei.

Zilele trecute, pe lotul III, un rambleu de aproape 70 de metri a luat-o la vale. Prăbușirea a avut loc în zona Holdea, locul unde s-au introdus în proiect două tuneluri, cunoscutele ecoducte, care au dus la suplimentarea valorii contractului, de 578 de milioane de lei, fără TVA. Compania Națională de Autostrăzi (CNAIR), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, a trimis de urgență o comisie condusă de Cristian Diamandi, director general adjunct proiecte, și Doru Călinescu, director adjunct al Direcției Tehnice și Calitate din cadrul societății, dar din care lipsește responsabilul de contract din CNAIR.

Lucrările pe cele trei loturi ale viitoarei autostrăzi din vestul țării au demarat la sfârșitul anului 2013 și la începutul anului 2014 și trebuiau finalizate, potrivit contractelor dintre Compania de Autostrăzi și constructori, în luna mai a anului trecut. Lotul II, între satele Coşevita şi Traian Vuia, va avea o lungime de 28,6 kilometri, valoarea contractului fiind de 562,73 milioane lei. Lucrările sunt realizate de Asocierea Salini Impregilo Spa şi SECOL SA. În martie 2017 au fost deschişi traficului rutier primii 16 kilometri, însă potrivit raportului din luna mai al CNAIR, segmentul de 14 kilometri rămas în construcţie va fi realizat până în martie 2020. Lotul III este realizat între Coşeviţa şi Ilia şi va avea 21,1 kilometri, valoarea proiectului fiind de 578 de milioane de lei, fără TVA. Lucările sunt efectuate de Asocierea Teloxim Con SRL – Comsa SA – Aldesa Constructiones SA – Arcadis Eurometudes SA, iar CNAIR a estimat că proiectul va fi inaugurat în august 2017. Lotul IV, între Ilia şi Şoimuş (Deva), va avea 22,1 kilometri, costul său fiind estimat la 419,4 milioane lei fără TVA. Execuţia proiectului este realizată de SC Tehnostrade – SC Spedition UMB SRL, iar CNAIR estimează că tronsonul va fi finalizat în luna decembrie a acestui an. Autostrada Lugoj – Deva va însuma 100 de kilometri. Lotul I, dintre Traian Vuia – Sanovita, de 27,4 kilometri a costat 681,04 milioane lei şi a fost inaugurat în decembrie 2013.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.