0,4 milioane mc de gaze intră, astăzi, din Republica Moldova în România, un lucru care nu s-a mai întâmplat vreodată, arată datele interactive Transgaz. Nici nu avea cum să se întâmple până anul trecut, pentru țara noastră nu avea o conexiune cu adevărat funcțională cu vecini, deși țeava fusese trecută pe sub Prut încă de acum 5 ani. Abia în vara lui 2020 însă, Transgaz a finalizat lucrările la stațiile de comprimare necesare pentru transportul la volume mari a gazului, fâcând proiectul unul funcțional, după investiții totale de 150 de milioane de euro. La momentul finalizării, oficialitățile române și moldovene salutau finalizarea Iași – Ungheni ca un mare succes, care dincolo de a asigura fluxurile bidirecționale dintre cele două țări, va crea Basarabiei șansa unei alternative la gazul rusesc. Iată însă că gazul nu curge dintre România spre Moldova, ci invers, sursa fiind evident Gazprom. Mai mult decât atât, 0,4 mil. mc/zi este aproape de capacitatea maximă de import a gazoductului, capacitatea exportului fiind mai mare – 1,5 mld. mc.
Republica Moldova a extins, anul trecut, contractul de furnizare cu rușii până în 2022, iar alți furnizori nu are, deci practic parte din cantitățile care le intră în țară, prin Ucraina, sunt vândute , mai departe către firme de la noi din țară.
Importuri încă și mai mari de gaze, 6,4 mil. mc/zi, se fac prin Bulgaria, din Turk Stream, adică tot ca sursă finală Gazprom. Acest gazoduct a început să fie cel preferat de ruși pentru a-și duce gazele către sudul Europei, după ce ruta ucraineană, care trece și pe la noi, prion Dobrogea, nu mai prezintă așa mult interes, pentru că Moscova este într-o dispută politică și comericală cu Kiev-ul, de mai mulți ani, după episodul Crimeea. Totuși, firmele din România mai pot aduce gaze, prin țevile dobrogene, ceea ce s-a și întâmplat până de curând, însă tranzitul este practic dispărut.
De precizat, faptul că România poate importa(și, într-o măsură mult mai mică, poate exporta) prin diferite rute, este rezultatul unor investiții derulate , în ultimii ani, de Transgaz. Până în urmă cu 10 ani,exporturile se făceau, în mod unilateral, din Rusia, via Ucraina, prin conductele de tranzit dobrogene. Succesiv, au fost efectuate lucrări de conexiune cu Ungaria, pe la Szeged, cu Bulgaria, la Ruse, cu Moldova, la Ungheni, și s-a realizat reverse flow-ul(circulația gazului și în amonte) pe T1 Isaccea – Negru Vodă. Toate aceste rute sunt acum funcționale, pe toate s-au importat deja gaze – ultima fiind cea care este subiectul acestui articol, Ungheni, către Ungaria și Bulgaria, s-au exportat deja gaze, în aecastă iarnă.
În viitorul apropiat, odată cu finalizarea 100% a secțiunii românești a BRUA, România va fi și țară de tranzit pentru energia Caspicii care va ajunge în vestul Europei. Ruta aceasta, care va lega TAP-TANAP de BRUA este deja funcțională, dar cantitățile ce curg sunt deocamdată mici. Pe un prizont scurt și mediu de timp, pe aici ar putea curge 30 de miliarde de mc anual, însă totul depinde de piață, congruența politică și de cum va „juca” Moscova, care evident nu vrea să – și piardă statutul de furnizor unic al regiunii.
Nu e cum se pregătește, ci cum se nimerește
Dacă la momentul inaugurării Iași – Ungheni, autoritățile române și moldovene vedeau proiectul ca fiind o sursă de alimentare a Basarabiei, iată că, acum, pe aici, importă România. Și aici, dar și la importurile din Bulgaria, este vorba de o oportunitate de piață, de la ruși, cel mai probabil, fiind acum mai ieftin decât în intern
Gazoductul în cauză este o conductă de 120 km lungime cu o capacitate de transport de 1,5 miliarde de metri cubi de gaz pe an, care, teoretic, ar putea asigura întregul consum de gaze al vecinilor noștri. El urmează să fie extinsă către Chișinău, Transgaz contracând deja un credit de zeci de milioane de euro în acest sens. Se împrumută Trasngaz, pentru că lucrările, de partea cealaltă a Prutului, sunt efectuate de Vestmoldtransgaz, care este o subsidiară a companiei românești, la care a intrat ca acționar și BERD.
În 7 august 2020, anunțul finalizării Iași – Ungheni a fost făcut chiar de premierul României, Ludovic Orban. „Am o veste bună să vă dau. Chiar dacă nu s-a făcut o inaugurare a unei investiții extrem de importante pentru România, această investiție este gata. Este o investiție extrem de importantă. Este vorba de gazoductul Ungheni-Chișinău, investiție realizată de Transgaz, investiție care este finalizată și care, o dată cu finalizarea acestei investiții, există posibilitatea furnizării gazului natural în Republica Moldova, gaz natural care să provină din România, oferindu-le astăzi, astfel, o alternativă locuitorilor din Republica Moldova la gazul rusesc.
Este o investiție extrem de importantă, o investiție care arată determinarea României în a fi alături de cetățenii Republicii Moldova, de basarabeni și care este extrem de importantă pentru relațiile dintre noi”, a spus Ludovic Orban.
Va amintiti cu cata putere si ardoare ii ajutau cu tot, incepand de la combustibilul transportat cu masinile de tonal greu pana la ajutoare financiar? Ma duce gandul ca totul a ajuns la anumite persoane care au firme in Moldova si de acolo fac afaceri grase! Dar se pune intrebarea:
– Unde si in ce tara au firma „cont- mama” in care se varsa tot profitul?
Poate voi auzi si vedea chiar locatia, exact cum am vazut si zona cu locatiile bechtel si microsoft plus mai multe!
Probabil ca a fost un varf de consum de fasole in Rep Moldova, altfel chiar ca nu se explica performanta.
Intotdeauna pe basarabeni i-a dus mintea mai mult decat pe romani. De alfel si oficial au un IQ superior cetatenilor Romniei.
@ @cucubau
„Intotdeauna pe basarabeni i-a dus mintea mai mult decat pe romani. De alfel si oficial au un IQ superior cetatenilor Romniei.”
De aia au ajuns acești basarabeni ultima găină. Las-o jos că măcăne prea tare. Vezi c-a dat adunarea cei de la Sputnik.
Gazul care vine prin conducta amintita,e de la rusi.Se poate asa ceva tovarasi ??!!